دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
سپاسگزاری از والدین
قدرشناسی از ولی نعمت امری فطری و طبیعی است و هر انسان طبیعتاً از افرادی كه به او احسان نموده و یا خدمت كردهاند تقدیر و سپاس به عمل میآورد. جایگاه پدر و مادر در این مقام بس عظیم و ارزشمند است.
خداوند متعال از همان روز نخست كه انسان را آفرید و از حضرت آدم و حوا نسل بشر تداوم یافت به توسط پیامبران، مقام و منزلت والدین را بیان كرده و سپاس از زحمات بیدریغ آنان را به فرزندان گوشزد فرمود. قرآن كریم در برخی از آیات وحیانی خویش به این مهم تصریح و عالیترین آموزش اخلاقی را ك در حقیقت كاملترین منشور حقوق بشر میباشد به جهانیان عرضه نموده است. خداوند متعال در این آیات حیاتبخش سپاس از پدر و مادر را در كنار سپاسگزاری و پرستش از ذات خویش بیان داشته میفرماید:
« و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لاتعبدون الّا اللّه و بالوالدین احساناً؛(۱) از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر نیكی و احسان نمائید.»
هم چنین حضرت یحیی را به خاطر رعایت حقوق والدین ستوده و اعلام میدارد كه: «و برّاً بوالدیه و لم یكن جبّاراً عصیا؛(۲) او نسبت به پدر و مادرش نیكوكار و خوشرفتار بود و هرگز نافرمان و متمرد نبود». قرآن از زبان حضرت عیسی بن مریم(ع) میگوید:«و برّاً بوالدتی و لم یجعلنی جبّاراً شقیّاً؛(۳) خداوند مرا نسبت به مادرم نیكوكار قرار داده و جبار و شقی نگردانید». و در نهایت پیامبر اكرم(ص) نیز چون از نعمت پدر و مادر محروم بود آرزو میكرد كه اگر پدر و مادرش زنده بودند به آنان خدمت كرده و رضایتشان را جلب كند.(۴)
با توجه به اهمیت این آموزه قرآنی و تأثیر آن در سالم سازی جامعه، آرامش روانی خانوادهها، حل اختلافات میان والدین و فرزندان و حاكم شدن مهر و صفا و صمیمت در بین آنان، در این نوشتار، وظائف فرزندان در ادای حقوق والدین را در كلمات پیشوای ششم (ع) بررسی و به مخاطبان گرامی تقدیم میداریم.
● سپاس از والدین جلوهای از معرفت حق
امام صادق(ع) میفرماید: نیكی به پدر و مادر از معرفت عمیق شخص به پروردگارش سرچشمه میگیرد، زیرا هیچ عبادتی در رساندن یك فرزند به رضایت خداوند متعال، سریعتر و نزدیكتر از نیكی به پدر و مادر مسلمان به خاطر خدا نیست. چونكه حقوق والدین از حق خدا ناشی میشود به شرطی كه پدر و مادر در راه دین خدا و سنت پیامبر(ص) باشند. چنین پدر و مادری هیچگاه فرزندشان را از راه خیر به سوی شرّ و از طاعت به سوی عصیان دعوت نمیكنند، پس در معاشرت با آنان مدارا و ملایمت كن! اذیت و ناراحتیهای آنان را تحمّل نما! هم چنان كه آنان آزار و اذیت تو را در دوران كودكی به جان خریدند. و در خوراك و پوشاك هم چنان كه به تو وسعت داده تو هم آنان را در مضیقه قرار مده! چهرهات را از آنان بر مگردان، صدایت را از صدای آنان بالاتر مبر! كه این حقیقت تعظیم خداست. و با آنان نیكو سخن بگو و نرم و لطیف باش، همانا كه خداوند پاداش نیكوكاران را ضایع نمیكند! «انّ اللّه لایضیع اجر المحسنین»(۵)
● خطاب با كلمات دلپذیر
از نكات مهمی كه جوانان باید در مورد پدر و مادرشان رعایت كنند لحن خطاب و استفاده از كلمات دلپذیر و دوست داشتنی است. رعایت این نكته تأثیر بسزائی در استحكام روابط والدین و فرزندان میتواند داشته باشد. فرزندان با این شیوه نه تنها دردل والدین جا باز میكنند و محبت افزونتری بدست میآورند بلكه خشنودی خداوند متعال را نیز كسب خواهند كرد. روایتی جذّاب و قابل توجه از ارتباط پیامبر(ص) با دختر گرامیاش حضرت فاطمه (س) گویاترین سند این ادعاست. امام صادق (ع) به نقل از حضرت فاطمه زهرا(ع) میفرماید: هنگامی كه آیه «لاتجعلوا دعا الرّسول بینكم كدعاء بعضكم بعضاً؛(۶) رسول خدا(ص) را در هنگام خطاب مانند خودتان صدا نكنید و نام نبرید( او را یا رسول اللّه خطاب كنید) نازل شد من بیم داشتم كه در خطاب به رسول خدا بگویم: «ای پدر». بلكه میگفتم: یا رسول اللّه، دو سه بار آن حضرت چیزی به من نگفت، امّا یكبار به من رو كرده و فرمود: ای فاطمه! آن آیه در مورد تو نازل نشده و در مورد خانواده و نسل تو نیز نازل نشده، تو از منی و من از توأم؛ آن آیه برای جفاكاران و درشتخویان قریش كه اهل گردنكشی و تكبرند نازل شده است. دلم میخواهد تو همچنان مرا «ای پدر» خطاب كنی، اینگونه صدا كردن دل را زندهتر میدارد و خداوند را خشنودتر میسازد.»(۷)
● قرآن و حقوق والدین
ابی ولّاد حنّاط می گوید: از امام صادق(ع) شنیدم كه در تفسیر آیه «و بالوالدین احساناً؛(۸) فرمود: احسان به پدر و مادر سخن گفتن نیكو و دلنشین با پدر و مادر است همچنین فرزندان باید تلاش كنند تا والدین مجبور نشوند آنچه را كه لازم دارند یا دلشان میخواهد به زبان بیاورند و با ترس و شرم از آنان بخواهند بلكه باید قبل از درخواست والدین نیازهای آنان را برطرف كرد.
آیا خداوند نفرموده است كه: «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا ممّا تحبّون؛(۹) هرگز به مقام نیكان و ابرار نمیرسید مگر اینكه از آنچه دوست دارید احسان كنید.»
آنگاه امام در ادامه تفسیر آیه افزود: اینكه خداوند میفرماید: «امّا یبلغنّ عندك الكبر احدهما اوكلاهما فلا تقل لهما افٍّ و لا تنهرهما؛هرگاه یكی از آن دو یا هر دوی آنها به سن پیری رسیدند، كمترین اهانتی به آنان روا مدار! و بر آنها فریاد مزن!».
یعنی اگر ترا ناراحت كردند تو كوچكترین سخن را در عتاب و آزار آنان بر زبان میاور! گرچه ترا كتك بزنند بلكه با آنان كریمانه سخن بگو:«و قل لهما قولاً كریماً؛(۱۰) و گفتار لطیف، سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو!» امام صادق (ع) فرمود: یعنی در مقابل درشتی و تندخوئی والدین بگو: خداوند شما را ببخشاید! خداوند فرمود: «واخفض لهما جناح الذّل من الرّحمهٔ و قل ربّ ارحمهما كما ربّیانی صغیرا؛(۱۱) و بالهای تواضع خویش را از محبت و لطف در برابر آنان فرود آر و بگو: پروردگارا! همان گونه كه آنها مرا در كوچكی تربیت كردند مشمول رحمتشان قرار ده!». امام در توضیح این آیه میفرماید: با نگاه تند و آزار دهنده آنان را مرنجان فقط با نگاههای مهرآمیز و محبتانگیز دلهایشان را بدست آر! صدای خود را بلندتر از آنها نكن! دست خود را بالاتر از دست آنان نبر و خود را مقدم بر آنان قرار نده!(۱۲)
● بركات سپاس از پدر و مادر
امام صادق(ع) بر این باور بود كه حقشناسی در مورد والدین و رعایت حقوق آنان آثار و بركات فراوانی در زندگی افراد در پی دارد و همواره میفرمود:«ما یمنع الرّجل منكم ان یبرّ والدیه ـ حییّن و متیّین ـ یصلّی عنهما و یتصدّق عنهما و یصوم عنهما فیكون الذی صنع لهما و له مثل ذلك، فیزیده اللّه ببرّه و صلته خیراً كثیراً؛(۱۳) چه چیزی مانع میشود كه شخصی از شما به والدین خود نیكی كند ـ چه زنده باشند یا از دنیا رفته باشند ـ از سوی آنها نماز و صدقه و روزه انجام بدهد و هرچه به نیت آنان انجام دهد معادل پاداش آن برای خود او نیز خواهد بود و خداوند نیكیهایش را پاداش بسیار عطاء خواهد كرد.»
آن حضرت در گفتار راهگشای دیگری فرمود: مردی به محضر رسول خدا(ص) آمده و عرضه داشت: یا رسول اللّه مرا راهنمائی كن! پیامبر در ضمن توصیههایش به او سفارش كرد كه: از پدر و مادرت اطاعت كن و به آنان نیكی و احسان نما چه زنده باشند یا مرده و اگر به تو فرمان دادند كه از خانواده و اموالت فاصله بگیر و جداشو! این كار را بكن كه از ایمان است.(۱۴) البته والدین وظیفه شناس اینگونه امر نمیكنند امّا این تأكید، اهمّیت مقام والدین و ارزش آنرا میرساند.
در اینجا نمونههائی از آثار و بركات خدمت و نیكی به والدین را از منظر حضرت صادق(ع) میخوانیم:
۱) مردی به حضور امام ششم(ع) آمده و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا! پدر من پیر شده است من او را به آغوش گرفته و برای رفع نیازهایش به این طرف و آن طرف میبرم امام فرمود: «تا میتوانی این كار را خودت انجام بده كه این عمل ترا به بهشت خواهد برد.»(۱۵)
▪ با ارزشتر از جهاد و هجرت
۲) حضرت امام صادق(ع) فرمود: مردی پیش پیامبر اكرم(ص) آمده و عرض كرد: ای رسول خدا! من با تو برای هجرت و جهاد بیعت میكنم. پیامبر پرسید: آیا از پدر و مادرت یكی زنده است؟ گفت: بلی هر دوی آنها در حال حیاتند. پیامبر دوباره پرسید: آیا از خداوند متعال پاداش اخروی میخواهی؟ گفت: بلی. حضرت رسول (ص) فرمود: پس به سوی پدر و مادرت برگرد و با آنان نیك رفتاری كن.(۱۶)
▪ برترین عمل
۳) منصور بن حازم به امام ششم(ع) عرضه داشت: كدام یك از اعمال نیك از سایر اعمال برتر است؟ امام فرمود:«الصّلاهٔ لوقتها و برّالوالدین و الجهاد فی سبیل اللّه؛(۱۷) نماز در وقت، نیكی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا.»
▪ نیكی به فرزندان
۴) آن حضرت یكی دیگر از بركات سپاسگزاری از والدین را، داشتن فرزندان نیكو كار و صالح میداند و میفرماید:«برّوا آباءكم یبرّكم ابناءكم؛(۱۸)به پدرانتان نیكی كنید تا فرزندانتان نیز به شما نیكی كنند».
▪ رفاه و راحتی در هنگام مرگ
۵) حضرت امام صادق(ع) راحتی در هنگام مرگ و آسان شدن سكرات موت را از دیگر آثار نیكی به والدین شمرده است و به فرزندان صالحی كه با والدین خود خوشرفتاری میكنند مژده داد كه: هر كس دوست دارد خداوند متعال در لحظه مرگ بر او آسان بگیرد به بستگان خود صله رحم كرده و به پدر و مادرش نیكی كند. در این صورت علاوه بر این كه در لحظه جان دادن احساس آرامش و راحتی خواهد كرد، در دنیا نیز در زندگی خود به فقر و بیچارگی دچار نخواهد شد.(۱۹)
▪ آموزش گناهان
۶) رئیس مذهب جعفری بهترین راه آمرزش گناهان را رسیدگی به نیازهای پدر و مادر اعلام كرده و با بیان داستان زیر اهمّیت خدمت به والدین را به شیعیان گوشزد نمود: روزی مردی به حضور پیامبر اسلام (ص) آمده و گفت: ای رسول خدا! زمانی من صاحب دختری شدم. او را پرورش دادم تا به حد بلوغ رسید، تا آن كه روزی بر وی لباس نو پوشانده و آراستم و آن گاه بر سر چاهی آورده و در میان آن انداختم. او نالهای كرد و استمداد طلبید: آخرین سخنی كه از او به گوشم رسید این بود كه با آه و ناله جانسوز میگفت: بابا!!
یا رسول اللّه! كفاره گناه من چیست؟
پیامبر فرمود: آیا مادرت زنده است؟ گفت: نه.
آیا خالهات زنده است؟ مرد گفت: بلی.
رسول خدا (ص) به او سفارش كرد: ای مرد! برو و با خالهات خوش رفتاری كن و به او نیكی نما زیرا كه او به منزله مادر تو است و نیك رفتاری با او كفّاره گناه تو خواهد بود.
امام صادق(ع) بعد از نقل این داستان فرمود: در زمان جاهلیت پدران، دختران خود را میكشتند كه مبادا اسیر شده و در میان قبیلههای دیگر صاحب فرزندانی شوند.(۲۰)
با توجه به این سخنان ارزنده امام جعفر صادق(ع) سپاسگزاری از زحمات توانفرسای پدر و مادر سعادت دنیا و آخرت را بدنبال داشته و فرزندان را در زندگانی خوشبخت و كامروا خواهد ساخت.
شاعر خوش ذوقی سپاسگزاری از مادر را در قطعه شعری اینگونه به تصویر كشیده است:
مادرم روی مهت روح و روان است مرا مهر تو قوّت تم و قوّت جان است مرا
در دل اندیشه تو گنج نهان است مرا یك نگاه تو به از، هر دو جهان است مرا
فارغم با تو زهر خوب و بد ای پاك سرشت زیرپای تو نهادست خدا باغ بهشت
همه آثار وجودم زوجود تو بود به خدا بود من از پرتو بود تو بود
● رهنمودهای پیشوای ششم به جوان تازه مسلمان
زكریا بن ابراهیم یكی از محدثین شیعی و از یاران امام صادق(ع) است او در شرح حال خود میگوید: من اوائل مسیحی بودم و سپس به اسلام گرویدم. به خانه خدا مشرف شده و در همان سفر معنوی به محضر امام صادق(ع) شرفیاب گشتم.
به آن پیشوای بزرگ عرض كردم: آقا! من مسیحی بودم و الآن به دین شما گرویدهام. امام صادق(ع) پرسید: در اسلام چه امتیازی احساس كردی كه آن را داوطلبانه پذیرفتی؟ گفتم: این آیه از قرآن به دلم نشست:«ما كنت تدری ماالكتاب و لاالایمان و لكن جعلناه نوراً نهدی به من نشاء؛(۲۱) تو نمیدانستی كتاب و ایمان یعنی چه؟ ولی ما آنرا نوری قرار دادیم كه هر كسی را كه بخواهیم بدان هدایت كنیم». امام (ع) فرمود: خداوند ترا به اسلام هدایت فرموده و قلبت را به نورانیت آن روشن ساخته است. آنگاه برایم دعا كرد و هدایت بیشتری را از خداوند برایم مسئلت نمود. در ادامه گفتم: پدر و مادرم و سایر بستگانم همچنان به آئین مسیحیت باقی ماندهاند و مادرم هم نابینا است. آیا با این حال بر من جایز است كه با آنها زندگی كنم و ارتباط نزدیك خانوادگی داشته باشم؟
امام صادق(ع) پرسید: آیا آنها گوشت خوك میخورند؟
گفتم: نه!
فرمود: معاشرت تو با آنان مانعی ندارد پس سفارش كرد كه: درباره مادرت بیشتر مراقبت كن! به او نیكی و احسان نما! و هرگاه زندگی اش به پایان رسید و از دنیا رفت خودت عهده دار كفن و دفنش باش!
چون از سفر مكّه و مدینه به زادگاهم كوفه بر گشتم. طبق فرمان امام ششم(ع) به مادرم بیش از گذشته و زیادتر از دیگران رسیدگی و مهربانی نمودم. خودم به او غذا میدادم، لباسش را مرتب میكردم، سرش را شانه میزدم و عهده دار تمامی خدمات لازم برای مادرم بودم. زمانی كه مادرم این تغییرات را در روش من احساس كرد به من گفت: زكریا! تو در آن روزگاری كه به دین ما بودی این چنین به من خدمت نمیكردی! چه دلیلی موجب شده كه بعد از مسلمان شدن این قدر به من محبت میكنی؟
گفتم: یكی از فرزندان پیامبر اسلام(ص) به من دستور داده كه اینگونه رفتار كنم. گفت: آیا او همان پیامبر شماست؟ گفتم: نه. بعد از پیامبر ما دیگر پیامبری مبعوث نخواهد شد. او فرزند پیغمبر ماست. گفت: این دستورات از آموزههای پیامبران است و دین تو از دین من بهتر است مرا راهنمائی كن تا مسلمان شوم. من طریقه اسلام را به او آموختم و او مسلمان شد. نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند و در نیمه شب حالش منقلب شد. من در كنار بسترش ایستاده و به پرستاری او مشغول بودم. به من گفت: پسرجان! اعتقادات اسلام را دوباره برایم تكرار كن. من آنها را برای او بازگو كردم و او به همه آنها اقرار كرد و در همان شب چشم از جهان فرو بست. بامداد روز بعد جنازهاش به وسیله گروهی از مسلمانان و طبق مراسم اسلامی تشییع شد و من بر جنازه مادرم نماز خواندم و با دست خود به خاك سپردم.(۲۲)
● در سیره ابرار
طبق فرمایشات حضرت امام صادق(ع) نیكی به والدین و سپاس از عمری خدمات آنان میتواند بسیاری از گرههای مشكل زندگی را حل كرده و زمینه موفقیت را در طول زندگی فراهم آورد.
در اینجا به مناسبت، نمونههائی را از خاطرات بزرگان و انسانهای موفق تاریخ در این زمینه یادآور میشویم:
۱) آیت اللّه مطهری
آیت اللّه مطهری در مورد یكی از عوامل توفیقات خویش چنین میگوید: گاهی كه به اسرار وجودی خود و كارهایم میاندیشم، احساس میكنم یكی از مسائلی كه باعث خیر و بركت در زندگیام شده و همواره عنایت و لطف الهی را شامل حال من كرده است، احترام و نیكی فراوانی بوده است كه به والدین خود به ویژه در دوران پیری و هنگام بیماری كردهام. علاوه بر توجّه معنوی و عاطفی، تا آن جا كه توانائیم اجازه میداد با وجود فقر مالی و مشكلات مادی در زندگیام، از نظر هزینه و مخارج زندگی به آنان كمك و مساعدت كردهام.
یكی از فرزندان شهید مطهری(ره) نیز در این زمینه میگوید: هرگاه به فریمان(زادگاه آقای مطهری) سفر میكردیم، پدرم تأكید خاص داشتند كه ابتداء به منزل پدر و مادرشان بروم. پس از آن اقوامی را كه برای دیدن ایشان و خانواده به منزل حاج شیخ میآمدند میپذیرفتند در موقع روبرو شدن با پدر و مادر دست آنان را میبوسیدند و به ما نیز توصیه میكردند كه دست ایشان را ببوسیم.(۲۳)
۲) شیخ انصاری
شیخ مرتضی انصاری بزرگ پرچمدار جهان تشیع و سرآمد فقها و مجتهدین امامیه است، او بعد از آنكه مدتی در شهر كربلا در حضور استادش مرحوم شریف العلما و سایر اساتید حوزه علمیه نجف تحصیل كرد به زادگاهش شوشتر مراجعت نمود. شیخ مدتی تحصیلات خود را در همان جا ادامه داده، دوباره خواست تا برای تكمیل مراتب علمی به عتبات عالیات برگردد. امّا مادرش به رجوع دوباره وی راضی نبود. اصرار شیخ و دیگر افراد برای جلب رضایت مادر بینتیجه بود. تا این كه شیخ به مادرش عرضه داشت: آیا اجازه میدهی تا استخاره كنم و جواب هرچه بود در مقابل آن هر دو تسلیم باشیم؟ مادرش پذیرفت. در جواب استخاره شیخ این آیه آمد: «ولاتخافی و لاتحزنی انّا رادّوه الیك و جاعلوه من المرسلین؛(۲۴) هرگز مترس، محزون مباش كه ما او را به تو باز میگردانیم و از رسالت مداران خود قرار میدهیم». وقتی این آیه را به مادرش توضیح داد، او خیلی خوشحال شد و به شیخ مرتضی اجازه مسافرت داد. شیخ انصاری در این مسافرت سرنوشت ساز خود، به بركت دعای مادر، توفیق الهی و تلاش و استقامت خویش به بالاترین درجه اجتهاد و مرجعیت نائل شد و پرچم اسلام بر دوش وی قرار گرفته و بزرگترین رهبر مذهبی در عصر خود گردید: هنگامی كه به مادر شیخ انصاری گفته شد: آیا از این همه ترقی و عظمت فرزندش برخود نمیبالد و افتخار نمیكند؟! در جواب گفت: رسیدن فرزندم به شكوه و عظمت، برای من شگفتانگیز نیست، بلكه اگر چنین نمیشد من متعجب میشدم، چرا كه هر وقت كه به او میخواستم شیر بدهم وضو میگرفتم و با طهارت و پاكیزگی، به او شیر میدادم. بلی شیر پاك، فكر پاك و شیر ناپاك اندیشه ناپاك تولید میكند.
در حوزه علمیه نجف رسم شیخ بر این بود كه در بازگشت از مجلس تدریس، ابتداء نزد مادر میرفت و برای دلجوئی از آن پیرزن با وی به گفتگو میپرداخت و از اوضاع زندگی مردم پیشین میپرسید و مزاح میكرد و از او پوزش میطلبید. سپس به اتاق مطالعه و عبادت میرفت.
زمانی كه مادر شیخ انصاری از دنیا رفت او در فراق مادر به شدت میگریست و در كنار پیكر بی جان مادرش زانوی غم زده و اشك ماتم میریخت. یكی از شاگردان نزدیكش او را تسلیت گفته و به عنوان دلجوئی اظهار داشت: جناب استاد! برای شما با این مقام علمی، شایسته نیست كه برای درگذشت پیرزنی كه عمرش سرآمده بود این طور اشك بریزید و بی تابی كنید. آن بزرگ مرد تاریخ سر برداشته و گفت: گویا شما هنوز به مقام ارجمند مادر واقف نیستید، تربیت صحیح و زحمات فراوان این مادر مرا به این مقام رسانید و پرورش اولیه او، زمینه ترقی و پیشرفت را در من ایجاد كرد. در حقیقت این همه توفیقات من مرهون زحمات و تلاشهای مشفقانه و مخلصانه این مادر است.(۲۵)
۳) آیت اللّه مرعشی نجفی
آیت اللّه مرعشی نجفی بزرگ فرهنگبان میراث اهل بیت(ع) در بیشتر علوم اسلامی صاحب نظر بود و تألیفات ارزشمند ایشان ـ كه نزدیك به صد و پنجاه اثر در موضوعات مختلف است ـ گواه روشنی بر این حقیقت است. كرامات معنوی، دریافت بیش از چهار صد اجازه اجتهادی و روایتی از علمای بزرگ اسلامی، تدریس متجاوز از شصت و هفت سال در حوزه علمیه قم و نجف، تربیت هزاران طلبه و مشتاق دانش، تأسیس دهها مدرسه علمی، مسجد،حسینیه، مراكز فرهنگی، رفاهی و درمانی و ایجاد بزرگترین و مشهورترین كتابخانه در جهان اسلام، از جمله توفیقات این فقیه فرزانه میباشد او یكی از مهمترین عوامل توفیقات خود را از بركت محبت و سپاس از پدر و دعای والدین میداند. و در خاطرات خود میگوید: زمانی كه در نجف بودیم، یك روز مادرم فرمودند: پدرت را صدا بزن، تا برای صرف نهار تشریف بیاورد. حقیر به طبقه بالا رفتم و دیدم پدرم در حال مطالعه خوابش برده است. مانده بودم چه كنم: از طرفی میخواستم امر مادرم را اطاعت كنم و از سوئی دیگر میترسیدم با بیدار كردن پدر، باعث رنجش خاطر او گردم، خم شدم و لبهایم را كف پای پدر گذاشتم و چندین بوسه برداشتم، تا این كه در اثر قلقلك پا، پدرم از خواب بیدار شد و وقتی این علاقه و ادب و كمال احترام را از من دید فرمود: شهاب الدین تو هستی؟ عرض كردم: بله آقا؛ دو دستش را به سوی آسمان بالا برد و فرمود: پسرم خداوند عزتت را بالا ببرد و تو را از خادمین اهل بیت(ع) قرار دهد. حضرت آیهٔ اللّه مرعشی نجفی میفرمود: من هرچه دارم از بركت آن دعای پدرم میباشد.(۲۶)
۴) پاستور شیمیدان فرانسوی
در كشورهای غربی بر اثر حاكمیت تكنولوژی و صنعت، روابط عاطفی ضعیف و كمرنگ است و روابط عاطفی اعضای خانوادهها متزلزل و گاهی اصلاً وجود ندارد. امّا از آن جائی كه عاطفه و محبت امری فطری است در نهاد برخی افراد غربی به ویژه فطرتهای سالم، عقلاء و نخبگان اندیشمند آنان این حس درونی و ندای وجدان خاموش نشده و گاهی شعلههائی از آن مشاهده میشود. بلی از نظر اقتصادی و نظامی كشورهای غربی، پیشرفته و متمدن جلوه میكنند ولی به شدت در خلأ فرهنگی و فقر عاطفی در رنج و عذابند. لوئی پاستور، شیمیدان معروف فرانسوی و صاحب كشفهای مهم علمی، هنگامی كه بر اثر نظریههای بدیع خود به اوج افتخار جهانی نائل شد، دولت فرانسه در صدد برآمد خانهای را كه محل تولد او بود به موزه تبدیل كند، پاستور در آن مراسم ضمن یك سخنرانی كه در خانه محقرشان ایراد كرد از مادر فداكارش كمال سپاس و حقشناسی را بجای آورد او با صدائی كه از فرط تأثر میلرزید چنین گفت: ای مادر عزیز! ای گمشده دلبند، كه سالیانی دراز در این خانه با من به سر بردی، توئی كه اكنون همه چیز را مدیون تو میبینم. مادر شجاع و دلدارم! تمام حسن فداكاری و شور و هیجانی كه در راه عظمت علم و بزرگی میهنم به كار بستهام و از این پس نیز به كار خواهم بست، تو به من آموختهای و در وجودم رسوخ دادهای. كار مشقت باری كه تو در خانه و دركارگاه كوچكمان پیش گرفته بودی، به من درس صبر و حوصله در تحقیقات علمی آیندهام داد. از آن گاه كه با وجود فقر و مسكنت مرا به مكتب فرستادی، عشق به میهن و خدمت به بشر را در شب و روز به من آموختی. اكنون از تو اجازه میخواهم، تمام سرافرازی كه میهنم در جشن امروز به من اعطاء میكند به پیشگاه عظمتت تقدیم كنم. همین قدر بدان كه فرزندت امروز كه در میان امواج افتخار و سربلندی غوطه ور است. بازهم خود را بدون تو، ای مادر عزیز! در این جهان بزرگ تنها و بیپناه میبیند!(۲۷)
● عواقب ناسپاسی به والدین
همچنانكه، نیكی و احسان به پدر و مادر موجب سعادت و رستگاری فرزندان شده و آثار و بركات مادی و معنوی به همراه دارد ناسپاسی و بدی در حق آنان نیز فرجام ناشایست و آثار ذلت باری را به همراه دارد. كه به چند مورد اشاره میكنیم:
▪ سلب عدلت
شخصی به امام صادق(ع) عرضه داشت: پیش نمازی كه تمام شرائط امامت را داراست، جز اینكه با پدر و مادرش رفتاری تند دارد و با سخنان درشت آنان را میرنجاند، آیا شایستگی امامت را دارد و ما میتوانیم به او اقتداء كنیم؟ پیشوای ششم فرمود: تا زمانی كه او با پدر و مادرش رفتاری ناشایست دارد و والدین خود را ناراحت میكند در پشت سر او نماز نخوان!(۲۸)
▪ محرومیت از الطاف خداوندی
امام صادق(ع) فرمود: هنگامی كه یعقوب(ع) برای ملاقات فرزندش یوسف(ع) وارد مصر گردید یوسف(ع) به استقبال پدر بزرگوارش آمد یعقوب (ع) با دیدن یوسف(ع) فوراً از اسب پیاده شد ولی جناب یوسف(ع) به خاطر رعایت مقام سلطنت ظاهری، برای احترام بیشتر به پدر از مركب پائین نیامد و همان طوری كه روی اسب قرار داشت دست در گردن پدر انداخت. حضرت یوسف(ع) هنوز از خوش آمدگوئی با یعقوب فارغ نشده بود كه جبرئیل نازل شده و به یوسف فرمود: دست خود را باز كن! یوسف كف دست خود را گشود، نور درخشانی از دستش به سوی آسمان بالا رفت، یوسف(ع) پرسید: این چه نوری بود كه از كف دست من خارج شد؟ جبرئیل فرمود:«نزعت النّبوهٔ من عقبك عقوبهًٔ لما لم تنزل الی الشّیخ یعقوب فلا یكون من عقبك نبیّ؛(۲۹) نور نبوت از صلب تو بیرون رفت و دیگر پیامبری از نسل تو به وجود نخواهد آمد. به سبب آن كه كمال احترام را در مورد پدر پیرت رعایت نكردی، پس كسی از فرزندانت به نبوت نخواهد رسید».
الا ای یوسف مصری كه كردت سلطنت مغرور پدر را باز پرس آخر، كجا شد مهر فرزندی
▪ محرومیت از حقوق اجتماعی
با این كه در مورد اهمیت به دستورات اخلاقی در متون دینیما سفارشهای اكید شده است. امّا در مورد كسانی كه به والدین خود اهانت كرده و ناسپاسی میكنند دستورات باز دارندهای آمده است. در حالی كه در مورد سلام دادن این همه سفارش و توصیهها داریم امّا امام صادق(ع) میفرماید: به چند گروه سلام ندهید:
۱) شراب خواران
۲) قمار بازان و شطرنج بازان
۳) اهل ساز و آواز و رقص و موسیقی
۴) كافران
۵) كسانی كه به مادرانشان دشنام میدهند
۶) شاعران و گویندگان بددهن و هرزه.(۳۰)
حجهٔالاسلام عبدالكریم پاكنیا
پینوشتها:
۱. سوره بقره، آیه ۸۳.
۲. سوره مریم، آیه ۱۴.
۳. همان، آیه ۳۲.
۴. كنزالعمال، ج ۱۶، ص ۴۷۰.
۵. مصباح الشریعه، ص ۷۰.
۶. سوره نور، آیه ۶۳.
۷. المناقب، ج ۳، ص ۱۰۲.
۸. سوره اسراء، آیه ۲۳.
۹. سوره آل عمران، آیه ۹۲.
۱۰. سوره اسراء، آیه ۲۳.
۱۱. همان، آیه ۲۴.
۱۲. مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۹۷.
۱۳. و ۱۴. مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۹۹.
۱۵. عده الداعی، ص ۸۶.
۱۶. مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۷۷.
۱۷. بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۴۶.
۱۸. الكافی، ج ۵، ص ۵۵۴.
۱۹. روضه الواعظین، ج ۲، ص ۳۶۷.
۲۰. الكافی، كتاب الایمان و الكفر، باب البرّ بالوالدین، حدیث ۱۸.
۲۱. سوره شوری، آیه ۵۲.
۲۲. اصول كافی، باب برّالوالدین، حدیث ۱۱.
۲۳. حقوق متقابل والدین و فرزندان، ص ۱۵۱.
۲۴. سوره قصص، آیه ۷.
۲۵. حقوق متقابل والدین و فرزندان، ص ۲۳۴.
۲۶. حقوق والدین، ص ۱۲.
۲۷. مادر، ص ۲۳۹.
۲۸. منلایحضره الفقیه، ج۱، ص ۳۷۹.
۲۹. الكافی، ج ۲، ص ۳۰۹.
۳۰. خصال شیخ صدوق، ج۱، ص ۳۳۰.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست