چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اولیویه روا
اولیویه روا پژوهشگر ارشد مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه (۱) ،متولد سی ام اگوست ۱۹۴۹ در لاروشل فرانسه میباشد. وی به دنبال مطالعه در فلسفه و زبانهای شرقی (فارسی)، موفق به گرفتن مدرك در فلسفه و همین طور علوم سیاسی (دكترا) گردید. وی همچنین در سال ۱۹۸۸، مشاور UNOCA (دفتر هماهنگیهای افغانستان سازمان ملل متحد) بوده است.
روا در زمره معدود كسانی است كه مدتی دراز را در میان قبایل و مردم افغانستان سپری كرده و به گونه ای ملموس، با راز و رمز زندگی دهقانان افغانی آشنا شده است. وی تز دكترای خود را درباره "جامعه در افغانسان معاصر" گذراند. روا استاد مدرسه مطالعات عالی در علوم اجتماعی و انستیتوی ملی زبانهای زنده شرقی است (۲) او یكی از برجسته ترین كارشناسان مسائل افغانستان است و در زمینه مسائل اسلام سیاسی، خاور میانه و آسیای مركزی نیز تحقیقاتی دارد. علاوه بر این، روا مقالات بسیاری درباره روابط خارجی ایران نوشته است و این نوشتهها، پایه گذار موج جدیدی از تحقیقات ایرانشناسی از انقلاب شده است. (۳)
● آثار
از الیویه روا كتب و مقالات زیادی در زمینه مسائل اسلام سیاسی معاصر به چاپ رسیده است كه برای نمونه، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱) افغانستان: اسلام و نوگرایی سیاسی (۱۹۸۵)
[ [L| Afghanistan: Islam et Morenit politique
این كتاب در سال ۱۹۸۶ تحت عنوان in Afghanistan Islam and Resistance به انگلیسی ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه كمبریجبه چاپ رسیده است. كتاب مزبور توسط آقای ابوالحسن سرو قدم مقدم به فارسی برگردان و توسط انتشارات آستان قدس رضوی در سال ۱۳۶۹ به چاپ رسیده است.
۲) شكست اسلام سیاسی (۱۹۹۲) [L| chec de l|Islam politique] این كتاب نیز تحت عنوان political Islam The Failure of در سال ۱۹۹۴ به انگلیسی برگردانده شده است.
۳) اسلام در آسیای جنوبی; دیدگاه منطقهای (۱۹۹۶)، [Islam in South Asia: A Regional Perspectivr]
۴) [دوران] ترمیدور ایران با همكاری ژان فرانسوا بیارت و فریبا دلخواه، [En Iran Thermidor]
۵) "افغانستان، جنگ كشاورزان خرده پا"، logiques R veltes ،شماره ۱۳، ۱۹۸۱.
[Afghanistan: La guerre des paysans]
۶) "طلاب و علما در مقاومت افغانستان"، M diterran ens Peuples ،شماره ۲۱، ۱۹۸۲.
[Intellectuels et Ulema dans la R sistance Afghane]
۷) "قومیت و سیاست در آسیا مركزی"، Musulman et de la M diterran e Monde Revue du
ژانویه ۱۹۹۲.، [Ethnies et politique en Asie Central]
● نظرات
به اعتقاد اولیویه روا، نهضتهای اسلامی در خاورمیانه از دهه ۷۰ به بعد، با وجود سیستمهای كم و بیش افراطی، بیشترین اعتراضات اجتماعی و سیاسی را هدایت كردهاند. (۴) اسلام گرایان گروههای فعالی هستند كه به اسلام به عنوان یك ایدئولوژی سیاسی مینگرند تا یك مذهب. آنها طی چند دهه اخیر و بویژه در دهه ۹۰، چالشهایی را علیه غرب و رژیمهای حاكم در خاورمیانه بوجود آورده اند. (۵) آنها در چند مفهوم عمومی مشترك میباشند: اسلام را به عنوان اعتقادات و آیین صرف نمیدانند، بلكه آن را همانند یك ایدئولوژی فراگیر، بر اساس اعتقاداتی كه در آن، جامعه، اقتصاد و كل نظام سیاسی باید از نو ساخته شود، فرض میكنند. آنها علمای سنتگرا را كه نسبتبه نخبگان حاكم رضایتخاطر دارند و راه و رسم غرب گرایی و بی دینی و نظام اجتماعی محافظه كارانه را ترویج میكنند، مورد انتقاد قرار میدهند. اسلامگراها قادر بودهاند به اعتراضات اجتماعی و ضد امپریالیستی كه تااین اواخر در انحصار نهضتهای چپ گرا و غیر دینی بوده است، جان تازهای ببخشند. (۶)
روا با رد آنچه برچسب بنیادگرایی میخواند، معتقد است: ظلمت گرایی، قرون وسطایی، روحانی گرایی و ... چه مزخرفاتی كه پیرامون بازگشت روحانیتبه جهان اسلام ننوشتهاند و این یاوهها از عقدههای كهن مغرب زمین در قبال اسلام نشات میگیرد. در حقیقت، پدیدههایی كه به آن بر چسب بنیادگرایی زدهاند، پدیدههایی هستند بسیار ناهمگون كه از مقولات مختلف برخاستهاند و فقط یكی از آنها، یعنی [موج] "اسلام گرایی" پدیده ای است واقعا نوین. (۷) جا دارد داوریهایی را كه درباره اسلام گرایی شده، مورد تجدید نظر قرار گیرد. ما بر این نكته كه اسلامیسم مكتب نوینی است، تاكید میكنیم: این بدان معنی نیست كه ما طرفدار اسلامیسم هستیم و یا این كه فكر میكنیم این مكتب برای بحران كنونی جوامع مسلمان، پاسخی به همراه دارد، قصد ما این است كه تذكر دهیم مجموعه مسائلی كه اسلامیسم مطرح میكند، نیز مكانی كه این مكتب در آن پا به عرصه وجود نهاده، بی هیچ تردیدی، به عصر ما تعلق دارد. باید از اتهاماتی كه از نظر اخلاقی بر این مكتب وارد میسازند و آن را كهنه پرست میشمارند، احتراز كرد. (۸)
با وجود نكات مثبت فوق در نظریات اولیویه روا، وی معتقد به شكست پدیده اسلام سیاسی بوده، بر آن است: "تفكر اسلامگرایانه پیرامون نهادهای سیاسی دچار فقر است و جست و جوی اسلام گرایان برای فضیلت، غیر قابل دسترس است. علت این مساله، در آن است كه مدل سیاسی خود را تنها در انسان دستیافتنی میدانند و نه در نهادها; بدین خاطر، ایجاد یك جامعه سیاسی اسلام گرایانه تقریبا غیر ممكن است.» (۹) به نظر روا، اسلام گرایی به سمتبنیادگرایی جدید حركت نموده و كم رنگ شده است و دیگر یك عامل ژئواستراتژیك كه جهان اسلام را متحد نماید یا توازن قوا را در خاور میانه تغییر دهد، نیست. اسلام گرایان خواستهای استراتژیك خود را با حكومتهای حاكم تطبیق داده اند. از نظر اقتصادی نیز رژیمهای اسلامگرای آینده با همان مشكلاتی كه تمام حكومتهای بر مسند قدرت در حال حاضر مواجهند، مواجه خواهند بود. (۱۰)
به اعتقاد روا، آشكار است كه سركوب سیاسی مانع دستیابی جنبشهای اسلام گرا به مشاركتسیاسی است. از این لحاظ، مسؤولیت فقدان دموكراسی به عهده رژیمهای حاكم بر قدرت است (كه با حمایت و تصویب وسیع غرب روبرو هستند.) اما جنبشهای اسلام گرا نیز تا حد زیادی قادر نبوده اند از طریق اتحاد با سایر نیروهای دموكراتیك، پایگاه سیاسی خود را گسترش دهند و دلیل آن هم به طور دقیق، در ایدئولوژی سلطه طلبانه (هژمونیست) آنها - حداقل در جهان عرب - نهفته است. به طور نمونه، حزب اصلاح طلب اسلامی در تاجیكستان با دموكراتها و ناسیونالیستهامتحد شد و اكنون عضوی از دولت ائتلافی است. در تركیه، حزب رفاه توانست از طریق یك اتحاد سیاسی، ریاست دولت را به عهده بگیرد. وضع دشوار و خطرناك احزاب اسلام گرای الجزایر از ناتوانی آنها برای ایجاد اتحادهای سیاسی ناشی میشود; چون در ایدئولوژی آنها زمینه ای برای این كار وجود ندارد. منظور وی از " شكست" این نیست كه احزاب اسلام گرا نمیتوانند در انتخابات برنده شوند، بلكه تنها این نكته است كه نتوانستند دولت مورد نظر خود را تاسیس كنند. (۱۱)
روا معتقد است مسلمانان، در غرب در سیستم اجتماعی و سیاسی كشور میزبان ادغام شدهاند، حتی اگر به تغییر چشم انداز سیاسی كمك نمایند. شگفت اینكه، تلاش جهت تاسیس یك هویتخالص مذهبی كه در مرتبه والاتری از مسائل ملی و نژادی قرار دارد، به گسستن پیوند بین مسلمانان مهاجر در غرب با كشور اصلی (خود) كمك مینماید. در نتیجه، اسلام گرایی كمكی به از بین بردن شكاف فزاینده بین مسلمانان و كشورهای غربی نكرده است، بلكه به كمرنگ شدن خطوط بین مفاهیمی چون سنتی و مدرن، واقع گرایی و جهان شمولی، غرب و شرق كمك میكند. (۱۲) وی در زمینه روابط "اسلام و غرب" عنوان میدارد: "فقدان قرینه سازی در این دو عبارت (اسلام و غرب) جالب توجه است. غرب تعریف نشده است، در حالی كه شرق با مذهب تعریف میشود. " غرب" و "اسلام" یعنی چه؟ اگر اسلام "شرق" است: درباره اعراب مسیحی چه میگویید؟ درباره پنج درصد از جمعیت فرانسه كه مسلمان هستند، چه؟
مهاجرت، آموزش و تكنولوژی، نه تنها مردم را به هم نزدیكتر ساخته، بلكه باهم مخلوطشان نیز كرده است. مرزهای میان شرق و غرب نامشخص شده اند. غرب در شرق است و شرق در غرب. من به برخورد تمدنها اعتقادی ندارم. برعكس، فكر میكنم بخاطر همین نامشخص بودن مرزهاست كه این همه سخنان و شعارهای شدید خصمانه و متضاد در دو طرف شنیده میشوند و تلاش دارند مرزهای جدید را تعریف كنند و هویتهای جدیدی را بر اساس رؤیاهای كهن و بر اساس یك خود در حال گریز بنا كنند." (۱۳)
مهدی شوشتری
پینوشت ها
۱. Center National de la recherche scientifique (CNRS
۲. الیویه روا، افغانستان،اسلام و نوگرایی سیاسی، ترجمه ابوالحسن سرو قد مقدم، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۶۹.
۳. الیویه روا، "از اسلام ایدئولوژیك تا ملی گرایی اسلامی در خاور میانه"، ترجمه محمد اسماعیل صادقی، ماهنامه اسلام و غرب، شماره ۷ و ۸، فروردین ۱۳۷۷، ص ۸۸.
۴. همان.
۵. Olivier Roy, The Failure of Political Islam, Translatedby Carol Volk, I.B. Tauris Publishers, ۱۹۹۴, p. VII.London:
۶. اولیویه روا، "از اسلام ایدئولوژیك تاملی گرایی اسلامی در خاورمیانه"، منبع پیشین، ص ۸۸.
۷. اولیویه روا، افغانستان، اسلام و نوگرایی سیاسی، منبع پیشین، ص ۱۴.
۸. همان، ص ۲۱.
۹. "مناطق خاكستری فردا، نشست انتقادی با الیویه روا"، ترجمه حمید احمدی، روزنامه صبح امروز، ۲۴/۱۱/۱۳۷۷، ص ۶.
۱۰. Olivier Roy, Op. Cit., p. ۱۹۴
۱۱. "مناطق خاكستری فردا..." منبع پیشین، ص ۶.
۱۲. اولیویه روا، "از اسلام ایدئولوژیك تا ملی گرایی اسلامی در خاور میانه"، منبع پیشین، ص ۹۲.
۱۳. "مناطق خاكستری فردا..."، منبع پیشین، ص ۶.
ماهنامه اسلام و غرب ، شماره ۲۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست