یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
اگر «آن» را بسازید, «آنها» خواهند آمد
اكنون یك وب سایت دارید. ساعتها تلاش شما برای طراحی یك وب سایت زیبا و جذاب به ثمر نشسته است. حتما محتوای مناسبی را هم در آن انتشار داده اید و یا كالا و خدماتی را عرضه كردهاید. حال نوبت آن است كه دیگرانی غیر از خود شما هم از وجود سایتتان اطلاع یابند.
اكثر مدیران و طراحان وب به خوبی میدانند كه فقط طراحی یك وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست. برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیدهاید؟ چگونه دیگران بدانند كه شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را مییابید؟
بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت كه ما در اغلب موارد به كمك موتورهای جستوجوگر به آنچه كه میخواهیم، دست مییابیم. اگر ما این كار را انجام میدهیم، نیازمندان اطلاعات، كالا و خدمات سایت ما نیز دقیقا همین كار را میكنند: جستوجوی چند عبارت در یكی از موتورهای جستوجوگر و مراجعه به یكی از وب سایتها. اما كدام وب سایتها؟ ببینیم آمارها چه میگویند:
-۸۲ درصد كاربران، موتورهای جستوجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایتها عنوان كردهاند.
-۷۰ درصد آنها به هنگام جستوجو، حتما یكی از سه سایت ابتدای نتایج جستوجو را كلیك میكنند.
-تنها ۷ درصد آنها سایتهای قرار گرفته در رتبههای بیست به بعد را كلیك میكنند.
-۸۵ درصد آنها اگر جوابی برای جستوجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستوجو نیابند، موتور جستوجوگر مورد استفاده را عوض میكنند.
-۳۳ درصد كاربران وب فكر میكنند سایتی كه در ابتدای نتایج جستوجو قرار دارد، در موضوع جستوجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو میباشد.
شم بازاریابی حكم میكند كه همواره جایی باشیم كه مشتری ما آنجاست. اگر ما در آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر كسی كه قرار است از ما خرید كند، از رقیب ما خرید میكند: رقیب ما هر روز چاقتر و چاقتر میشود و ما...
بازاریابی با موتورهای جستوجوگر (Search Engine Marketing) هم دو هدف عمده را دنبال میكند:
-حضور در جاهایی كه خریداران ما آنجا هستند.
-بالاتر بودن از رقبا ( كسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)
اگر تاكنون موتور جستوجوگر در برنامهریزیهای شما جایی نداشته است، بهتر است كمی در برنامههایتان تجدید نظر نمایید! موتورهای جستوجوگر، بینندگانی را به سوی شما روانه میكنند كه به كالا یا خدمات شما واقعا نیاز دارند.در حقیقت مهمترین بینندگان هر سایتی موتورهای جستوجوگر هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرهای اكسپلورر و نت اسكیپ، بهینهسازی شده است، كمی تامل كنید: سایت شما برای موتورهای جستوجوگر هم باید بهینهسازی گردد. خوشبختانه توجه به موتورهای جستوجوگر در طراحی وب سایت، آنرا برای كاربران سایت هم قابل استفادهتر میكند.
بهینه سازی سایت به معنای به كارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلكه در اغلب موارد به كارگیری و اعمال تغییرات كوچك و ساده در سایت است كه معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستوجوگر دارند.
ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستوجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر جه بیشتر از صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جستوجوی آنهاست.
سایتها برای رتبههای فوقالعاده (یك تا ده) نیز بهینه سازی میگردند اما در این حالت تنها بر خود سایت تمركز نمیشود و از سایتهای دیگر هم كمك گرفته میشود. در این سری از مقالات از بهینهسازی و طراحی خود سایت شروع می كنم و سپس وارد مباحث پیشرفتهتر كسب رتبههای برتر در نتایج جستوجو میشوم.
كسب رتبههای بالا، جندان هم ساده نیست. برای انجام این كار شما به اطلاعات كافی و موثق نیاز دارید. انتخاب استراتژی مناسب و تمایل به صرف كمی زمان هم پروسه دستیابی به رتبه های بالا در موتورهای جستوجوگر را برای شما عملی می سازند.
اطلاعات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما تاریخ مصرف آنها گذشته است و دیگر كارایی ندارند. این موضوع چندان هم عجیب نیست: اینترنت و موتورهای جستوجوگر دایما در حال تغییر هستند.
پس شما چگونه می توانید به جدیدترین اطلاعات در این زمینه دست یابید؟ بسیار خب. از این به بعد سعی خواهم نمود تا موثرترین تكنیكهای این صنعت را برای شما توضیح دهم.
من چند سال است كه در این صنعت فعال هستم و پروژه های بسیاری را هم مدیریت كردهام. شكست خورده ام اما موفقیتهایی نیز داشتهام. سایت تخصصی موتورهای جستوجوگر (www.iranseo.com) و كتاب الكترونیكی «یك یا دو هزار و یك» نیز نتیجه همین تجربههاست.
اینجا جور دیگری خواهم نوشت و با شما راحتتر از قبل سخن خواهم گفت. این صنعت اسرار خاص خودش را دارد اما اسراری هستند كه میتوان آنها را به دیگران گفت . ثابت شده است كه صرف زمان و اجرای درست برنامه هاست كه برنده را مشخص می كند نه صرفا داشت اطلاعات!
این سری از مقالات، راهنمایی برای طراحان و توسعه دهندگان وب، برنامه نویسان، آژانسهای تبلیغاتی، شركتهای فعال در طراحی وب، فراهم آورندگان محتوا و تمام كسانی است كه سایت میسازند. راهنمایی كه كمك می كند آنها سایتهایی بسازند كه از طریق موتورهای جستوجوگر و فهرستها قابل دسترسی باشد. با یك حساب سر انگشتی حتما در خواهید یافت كه مطالعه این سری از راهنماها برایتان مفید خواهد بود.
خلاصه:
- راههای بسیاری برای دسترسی به سایتها وجود دارد، اما موتورهای جستوجوگر همواره راهكار اساسی بوده اند.
- اجرای یك برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جستوجوگر، بدون یك ساختار و زیربنای مستحكم در خود سایت اصولا با شكست همراه میباشد.
مهدی رودكی
ماهنامه دنیای كامپیوتر و ارتباطات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت سیزدهم دولت ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی علی باقری
قتل دستگیری تهران ازدواج فضای مجازی پلیس شهرداری تهران زلزله تصادف سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه
همستر کامبت خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بورس ارز دیجیتال سایپا دلار بانک مرکزی
سریال شهید تلویزیون سینمای ایران سینما رسانه ملی مجید قناد عمو قناد موسیقی
فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه چین اوکراین حماس سازمان ملل
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر علی پروین تیم ملی والیبال ایران والیبال حسن یزدانی جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران بازی
همستر هوش مصنوعی همستر کمبات فناوری اپل مایکروسافت دانش بنیان ایلان ماسک ناسا نخبگان
رژیم غذایی مغز ویتامین چاقی فشار خون چای سکته مغزی اضطراب ناباروری