یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
رسالتی ورای شعر
مقوله شعر برای شعر تابع همان مقوله هنر برای هنر است. قرنهاست که این چالش پردامنه و جنجالگرا در مجامع ادبی آکادمیک و غیرآکادمیک در مجامع سیاسی و اجتماعگرا و حتی زیرزمینی مطرح بوده است.
همیشه برای شعر رسالتی ورای ارزشهای هنری آن قائل بودهاند و خواستهاند که شعر مثلا در خدمت مذهب باشد، در خدمت علم و فضیلت باشد، به دبستانهای فلسفی و کلامی تعلق یابد، سیاست را و اهداف سیاسی را تبلیغ کند، به تحزب بگراید، در خدمت مظلومان و پابرهنگان باشد و رسالتهای گونهگون دیگر از همین سنخ و صنف. شعر میتواند دارای تمام این رسالتها و وظیفهها باشد، اما به شرط آنکه در درجه اول هنری باشد، صبغه هنرمندانه و زیباگرانه آن بر رنگها و خصوصیات دیگرش بچربد.
شعر اگر هنری نباشد، ویژگیهای هنرمندانه را به خود نگیرد، تنها کلامی است که موزون و احتمالا مقفی و مردف سروده شده یا فارغ از این قیود به قصههای یادشده از قلم سراینده تراوش کرده. ما منظومههای زیادی داریم ـ در طول تاریخ ادبی ایران ـ که تاریخیاند، فتحنامهاند، زندگی و جنگهای شاهان را مینمایانند، اما شعر نیستند. سرودههای زیادی داریم که برای تسهیل امر آموزش و انتقال راحت و آسان به مخاطبان، مسائل علمی را با بیان نظم به طالبان علم ارائه کردهاند. خیلی هم خوب بودهاند و مفید، اما شعر نبودهاند.
من در ایامی که عربی میخواندم «الفیه ابن مالک» کتاب بالینیام بود و معظم آن را در حافظه داشتم. الفیه (هزار بیت) وزن داشت، قافیه داشت، منظوم بود، روان بود، مفید و مستوفی بود، اما شعر نبود.
«دانشنامه میسری» نگاشته حکیم میسری که کهنترین مجموعه علم پزشکی به شعر فارسی است و آن را دکتر برات زنجانی با مقدمه دکتر مهدی محقق تصحیح و تحشیه کرده، منظوم است و دانش پزشکی را به زبان نظم بیان میکند. خیلی هم خوب است، اما شعر نیست. یا نصاب الصبیان و لغتنامههایی که موزون و منظوم نوشته شدهاند، اینها همه از مقوله نظماند و بهآموزش کمک چشمگیری میکنند، اما شعر نیستند. وقتی که صرف میر در جامعالمقدمات را شروع کردیم، در ایام صباوت خواندیم: هرکه خواند صرف میرمیر را / بشکند هم قفل و هم زنجیر را
وقتی میخواستیم حروف جر را یاد بگیریم و در حافظه خود نگه داریم، میخواندیم: با وتا و کاف و لام و واو و منذ و مذ، قلا/ رب، حاشا من عدا فی عن علی حتی الی یا برای یادگیری حروف عله میخواندیم: حرف عله سه بود ای طلبه واو و یا و الف منقلبه اما کدام زیبایی شاعرانه در این ابیات نهفته است؟ واقعیت این است که هیچ.
کوشش برای هرچه سادهترکردن شعر و مردمیترکردن آن کوشش غیرضروری است. هیچ لزومی ندارد که شعر ساده باشد. زیبایی در همان ابهامهای نهفته در لایههای پنهان و زوایا و خفایای زندگی نهفته است. سهل و ممتنعبودن شعر که همیشه در مورد سعدی آن را یکی از ویژگیهای ممتاز و مطلوب شعرش دانستهاند نظریه صحیحی نیست. چیزی که خیلی سهل است، آسانیاب است، سهلالحصول است، طبعا زیبا نیست.
این لایههای پنهان و پرسایه، روش زندگی هستند که ما را به طرف خود جذب میکند نه صراحتهای بینیاز از در و پنجره.
سیدمحمود سجادی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب دولت سیزدهم
تهران هواشناسی قتل فضای مجازی شهرداری تهران زلزله سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس آتش سوزی بارش باران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سایپا گاز بورس بانک مرکزی نمایشگاه نفت قیمت دلار ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران کیانوش عیاری تئاتر سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار رئال مادرید باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول خورشید شفق قطبی دبی ایلان ماسک ناسا اپل گوگل عیسی زارع پور نوآوری
سرطان درمان و آموزش پزشکی تغذیه آلزایمر زیبایی فشار خون قهوه کاهش وزن بارداری توت فرنگی