سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

چشم انداز صنعت تلفن همراه


چشم انداز صنعت تلفن همراه

طی واگذاری های تلفن همراه در کشورمان که در چندین مرحله انجام شده است هم اکنون حدود ۷ میلیون نفر از ایرانیان در سراسر کشور تلفن همراه TCI دارند که باید به این میزان ۴۰۰ هزار مشترک تلفن همراه اعتباری را نیز اضافه کرد

«ارتباط» یا به قول فرنگی‌ها همانCommunication از همان روزگاران آغازین حیات بشر همواره همراه او بوده و یکی از مهم‌ترین نیازها و ابزار تامین نیاز‌های وی به شمار می‌رفته است، همه ما می‌دانیم که ارتباطات کلامی بستر ارتباطات میان فردی و میان جمعی بوده و هست اما بشر بعد گذشت سال‌ها و پس از اختراع زبان و خط به این فکر رسید که نیازمند گسترش ارتباطاتش است تا بتواند با عده بیشتری ارتباط برقرار کرده و زندگی‌اش را گسترش دهد تا اینکه اولین دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ اختراع شد. دربعد از این نوآوری بود که زندگی بشر وارد مرحله‌ی جدید و شگفت‌آوری شد. کم کم مردم به Paper ها که بعدا به Newspaper هم معروف شد روی آوردند تا از اخبار اطراف خود با خبر شوند.

به همین ترتیب گسترش ابزار ارتباطی ادامه پیدا کرد تا این که به اختراع دستگاه مورس یا همان تلگراف و تلفن انجامید و پس از آن بشر توانست ارتباطات راه دور را تجربه کند؛ این اختراع بشری همانند کشف الکتریسیته تحولی شگرف در زندگی انسان آفرید به نحوی که بعد‌ها تمام ارتباطات انسان را تحت تاثیر قرارداد.

در آستانه ورود به دهه ۷۰ میلادی بود که آمریکایی‌ها به این فکر افتادند که ارتباطات تلفنی را گسترش دهند و بتوانند تلفن را با خود حمل کنند از این رو تصمیم گرفتند تلفن همراه یا به قول خودشان Mobile را بسازند بعد از این فکر بود که پایه های ساخت تلفن همرا بنا نهاده شد و شبکه‌های تلفن همراه به تولید انبوه رسید، مطمئنا تلفن‌های همرا اولیه به ظرافت امروز نبود بلکه چیزی شبیه به بیسیم‌های ۱۵ سال پیش بود که هیچ کار فانتزی بر روی آن‌ها انجام نشده بود؛ این اختراع سبب شد که بشر بتواند امواج مایکروویو را مهار کرده و آن را برای ارتباط بی‌سیم به کار بگیرد.

اولین تماس تلفنی از طریق یک تلفن قابل حمل در سال۱۹۷۳ در نیویورک برقرار شد، اما از آن پس ۱۰ سال برای راه‌اندازی اولین خدمات تجاری تلفن همراه طول کشید. در ۹ روز نخست سال ۱۹۸۵ تنها شرکت ارایه‌کننده شبکه تلفن همراه در انگلیس شرکت وودافون بود که پس از ان در روز ۱۰ ژانویه همان سال “سل‌نت“ نیز که هم اکنون (O۲) نام دارد، سرویس خود را راه‌اندازی کرد.

این دو شرکت تا سال ۱۹۹۳ تنها ارایه کنندگان خدمات تلفن‌همراه در انگلیس بودند و از آن سال بازیگر سوم به نام “وان تو وان“ که امروزه تی- موبایل نام دارد وارد صحنه شد. در سال ۱۹۹۴ نیز “اورنج“ خدمات خود را در این زمینه راه‌اندازی کرد.

تلفن همراه در کشور‌های اروپایی نیز عمری ۲۰ ساله دارد و این فناوری در سال ۱۹۸۵ از طریق شبکه وودافون و توسط ارنی وایز وارد انگلیس شد.۲۰ سال پس از آن زمان تلفن‌های همراه به عنوان بخش مهمی از زندگی مدرن ظهور کرد‌ند و هم اکنون ۹۰ درصد از انگلیسی‌ها صاحب تلفن‌همراه هستند.

● تلفن‌همراه در ایران

همان طور که در مقدمه‌ی نسبتا طولانی بالا نیز آمد، مدت زمان زیادی از عمر تلفن همرا در جهان نمی‌گذرد اما در این مدت زمان کم نیز این فناوری با رشد بسیار زیادی مواجه بوده است. و اما تلفن همرا حدود ۱۰ سالی است که وارد کشور ما شده است و در این مدت ۱۰ ساله‌ نیز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ روز‌ها و ماه‌های آغازینی که تلفن همراه وارد کشورمان شده بود با قیمت گزافی که داشت جز جایگاه لوکس در خانواده‌ها مصرف چندان زیادی نداشت اما بعد از گذشت چندین سال که استفاده ازتلفن همراه جایگاه خود را میان مردم یافت، استفاده از آن نیز به تسهیل جریان زندگی مردم کمک زیادی کرد.

طی واگذاری‌های تلفن‌همراه در کشورمان که در چندین مرحله انجام شده است هم اکنون حدود ۷ میلیون نفر از ایرانیان در سراسر کشور تلفن همراه TCI دارند که باید به این میزان ۴۰۰ هزار مشترک تلفن همراه اعتباری را نیز اضافه کرد. از همان ابتدای ورود تلفن همراه به کشورمان مشترکان خدمات این فناوری با مشکلاتی مواجه بودند که در سال‌های اولیه به دلیل جدید‌الورود بودن آن، این مشکلات عادی تلقی می‌شد اما به مرور زمان مشترکان به‌جای اینکه شاهد کمبود مشکلات‌شان باشند برعکس این قضیه را شاهد بودند. اوج این مشکل به دو سال پیش و زمانی که مرز مشترکان تلفن همراه به ۷ میلیون رسید باز می‌گردد، در این زمان مشترکان تلفن همراه با مشکلات بزرگی مانند مسدود واشغال بودن خطوط ارتباطی، قطعی‌های مکرر، عدم آنتن‌دهی مناسب و مشکلاتی از این دست مواجه بودند. دکتر احمد معتمدی وزیر وقت مخابرات در تاریخ ‌٢٨/٥/١٣٨١ اظهار امیدواری کرد: «با همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و خارج از دولت، و به پایان رسیدن اعمال نظرات مشاور، انشاء‌الله از دو ماه آینده اشکالات مهم شبکه تلفن همراه بر طرف شود. به طوری که گزارش فنی روند بهبود شبکه تلفن همراه تهران به زودی و با یاری رسانه‌ها، به آگاهی مردم به ویژه مشترکان محترم تهران خواهد رسید.»

دکتر معتمدی در ‌٢٤/٧/١٣٨١ نیز گفت: «برای رفع نقص ارتباطی تلفن‌های همراه به ویژه در تهران که خواست به‌حق افکار عمومی، مردم و رسانه‌های جمعی به نمایندگی آنان است، از اسفند ماه ‌١٣٨٠ مجوز شورای اقتصاد را دریافت و تجهیزات را سفارش داده‌ایم، اما با مزاحمت و حساسیت بعضی از دستگاه‌ها روبه رو هستیم.»

وی، اظهار کرد: «اگر روند کنونی مناقصه‌ی خریدهای تجهیزات خارجی اشکال دارد. بزرگان قانون‌گذاری و نظارتی کشور یک سازمان یا شرکت را تصویب کنند که کار خرید خارجی را بر اساس سفارش هر دستگاه انجام دهد، اما اگر روند فعلی غلط نیست، با متوقف کردن کار اجرایی، مسئولان اجرایی را رو در روی مردم و تعهداتشان قرار ندهند.»

به گفته دکتر معتمدی علاوه بر تامین تجهیزات ‌٣٠ درصدی شبکه کنونی تلفن همراه، باید برای انجام تعهدات ناشی از نام‌نویسی اخیر حدود ‌٥/٢ برابر وضع موجود کار انجام می‌شد که روند کنونی توقف مناقصه، این امر را با مشکل جدی روبرو ساخته است.

وی در ‌٢٧/٠٧/١٣٨١ نیز گفت: «اگر یک میلیون و ‌٢٠٠ هزار شماره‌ی ثبت‌نام شده‌ی تلفن‌همراه به زودی واگذار شود، مشکلات شبکه دو چندان می‌شود؛ بنابراین ما به نسبت تجهیزاتی که وارد می‌کنیم، مشکلات شبکه را برطرف، سپس واگذاری را انجام می‌دهیم.»

وی، همچنین مشکلات شبکه تلفن‌های همراه را ناشی از اشتباهات طراحی دانست و افزود: «تجهیزات مخابراتی به کارگرفته شده استاندارد بوده است.»


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 6 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.