دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
دوبی با گام های بلند در توسعه گردشگری
کشور امارات طی سالیان اخیر تلاشهای بسیاری را برای به دست آوردن جایگاه اول گردشگری خاورمیانه صرف کرده است. این کشور که از جاذبههای تاریخی و طبیعی چندانی برخوردار نیست سعی دارد تا از کشورهای مطرح منطقه از جمله مصر، لبنان و ترکیه که در این زمینهها سرآمد هستند، نیز پیشی بگیرد.شهر دوبی، پایتخت تجاری توریستی امارات که اکنون به اولین شهر پرگردشگر منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شده همچنین توانسته جایگاه ویژهیی در تقویم گردشگری جهان داشته باشد.
درآمدهای بالای نفتی، سودهای سرشار ناشی از بازرگانی و جذب بسیار خوب سرمایهگذاریهای خارجی همگی دست به دست هم دادهاند تا دوبی بتواند با ساخت مکانهای پرجاذبه گردشگری روز به روز در صنعت گردشگری پیشرفت کند. با این حال مقامات اماراتی همیشه به حضور موثر و مستمر در نمایشگاههای گردشگری، اعتقاد داشتهاند و برنده هم بودهاند.
این حضور در نمایشگاههای گردشگری آلمان، لندن، اسپانیا و روسیه بیش از جاهای دیگر دنیا پررنگ است. یکی از مهمترین این نمایشگاهها، نمایشگاه آیتیبی(ITB) آلمان است که در آن کشورهای بسیاری شرکت دارند و یکی از مهمترین عرصههای رقابت کشورها در جذب گردشگر به شمار میرود.
دوبی که در سال ۲۰۰۵ با نیروی فوقالعاده و امکانات ویژه در این نمایشگاه شرکت کرده بود، توانست از قبل این نمایشگاه بهرههای فراوانی ببرد. بنابه گزارش روزنامه البیان، دوبی از اولین روز تاسیس این نمایشگاه در آن شرکت داشته و صاحب غرفه بوده است. اما شاید بتوان گفت، حضور دوبی طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ به اوج خود رسیده است.دولت دوبی کل بلیتهای یک روزه موزه برلین را خرید و بطور رایگان میان بازدیدکنندگان توزیع کرد. همچنین به خرج دولت امارات تمامی صاحبان غرفه در این نمایشگاه یک شب به ضیافت شام در یکی از بهترین رستورانهای برلین در هتل شرایتون دعوت شدند.
هواپیمایی امارات نیز یک سفر رایگان به دوبی برای تمامی مدیران آژانسها و شرکتهای گردشگری حاضر در نمایشگاه اختصاص داد. علاوه بر آن دولت امارات برای تبلیغ گردشگری خود در حدود ۳۰۰ هزار نسخه بروشور با بهترین کیفیت ممکن چاپ کرد که بنا به گفته عوض الصغیر مدیر اداره کنفرانسهای اداره گردشگری و بازاریابی دوبی تا روز آخر آن یک نسخه باقی نماند. او هزینه چاپ این بروشورها را که به زبانهای عربی، آلمانی، انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی بود را در حدود ۱۲ میلیون درهم اعلام کرد. این رقم جدا از رقم مربوط به اجاره و تزیین غرفه در نمایشگاه است.مقامات دوبی همچنین در کنار برگزاری این نمایشگاه اقدام به انجام مذاکرات مفصلی با مقامات عالیرتبه گردشگری کشورهای مهم جهان خصوصا کشور میزبان داشتند که از مهمترین آنها میتوان به مذاکره با اتحادیه آژانسهای مسافرتی آلمان (دیویآر) و شرکت ورلد اف ایونتس اشاره کرد.
تمامی این جلسهها و اقدامات منفعتهای بسیاری را برای دولت دوبی به ارمغان آورد. مثلا شرکت ورلد اف ایونتس که مسئولیت تنظیم کردن همایشها و نشستهای گردشگری را بر عهده دارد، اقدام به برگزاری همایش اتحادیه آژانسداران و دفاتر گردشگری آلمان (DVR) که در ۲۰۰۵ در اواخر ماه دسامبر در دوبی کرد. در آن همایش که برای اولین بار در دبی برگزار شد یک هزار و یکصد نفر از مسئولان اداری صنعت گردشگری آلمان از جمله روسای بزرگترین مجموعههای تخصصی صنعت گردشگری و سفر اروپا و مهمترین نمایندگان موسسههای تبلیغاتی آلمان نیز حضور داشتند.
عوض الصغیر مدیر دفتر کنفرانسهای دوبی در اینباره گفت: «برگزاری همایش اتحادیه نمایندگان سفر و گردشگری آلمان به ما این فرصت ممتاز را داده تا بتوانیم ضمن نشان دادن و معرفی جاذبهها و امکانات موجود دوبی به بزرگترین نمایندگان سفر و گردشگری آلمان و اروپا جاذبههای گردشگری دوبی را به وسیله آنها بیش از پیش تبلیغ کرده و به آنها معرفی کنیم.»
مدحت ناصر مدیر اقلیمی بازرگانان دوبی نیز در اینباره گفت: «برگزاری چنین نشستها و همایشهایی در دوبی یک فرصت بسیار بزرگ برای پیشرفت گردشگری دوبی ایجاد میکند و باعث میشود تا سرمایهگذاریها در زیرساختها و صنعت هتلداری و ایجاد سالنهای کنفرانس بیش از پیش افزایش یابد.» همچنین دوبی توانست بر اساس گزارش سازمان گردشگری آلمان اولین مقصد گردشگری گردشگران آلمانی شود. دوبی در نشست سالانه اتحادیه آژانسهای مسافرتی آلمان موسوم به دی آر وی در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۵ که برای اولین بار در خارج از این کشور و در دوبی برگزار شده بود، طی یک رقابت بسیار سخت توانست جایگاه اول در نقشه گردشگری این مجموعه را به خود اختصاص دهد. در این نشست همچنین دوبی به عنوان اولین شهر خارج از آلمان به عضویت مکانهای برگزار کننده نشستهای این مجموعه پذیرفته شد.کلاویس لیپل رییس جمعیت آژانسدارن آلمان نیز در اینباره گفت: «نشست سالانه این مجموعه در دوبی پیام بسیار مهمی را در بر دارد. طی سالهای گذشته شرکتهای آلمانی توانستهاند تا ضمن همکاری با اداره گردشگری و بازاریابی دوبی، این شهر را به یکی از مهمترین مکانهای گردشگری در بازار گردشگری آلمان تبدیل کنند.
البته این افتخار را دوبی خود با ارایه کردن خدمات ارزنده گردشگری و تسهیلات ویژه و بسیار مناسب به گردشگران کسب کرده است.»در مجموعه گردشگری دی آر وی آلمان پنج هزار نفر از آلمان و دیگر کشورهای جهان از جمله تی یو آی و توماس کوک حضور دارند که ضمن فعالیتهای خود ۷۵ درصد از درآمد گردشگری آلمان را تامین میکنند. همچنین ۸۰ درصد گردشگران آلمانی سفرهای خود را از طریق آژانسهای عضو این مجموعه تنظیم میکنند.از ابتدای سال ۲۰۰۵ تا پایان ماه دسامبر شمار گردشگران آلمانی دوبی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۴، ۲۴ درصد افزایش یافت. میزان اقامت آلمانیها در دوبی نیز در سال ۲۰۰۴، ۵۱ درصد نسبت به سال ۲۰۰۳ افزایش داشته است. تمامی این فعالیتها نشان میدهد که دوبی چه گامهای بلندی را برای رسیدن به جایگاه اول گردشگری خاورمیانه و جذب ۲۰ میلیون گردشگر در سال که اکنون به یکی از آرزوها و رویاهای آن نیز تبدیل شده، برداشته است.
منبع:میراث خبر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست