سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
شبیه سازی در آیین كاتولیك
مهمترین دلایل مخالفت با شبیهسازی انسانی از دیدگاه آیین كاتولیك عبارتاند از: احتمال شكست از نظر علمی، ضرورت تولید مثل جنسی برای ایجاد فرد جدید، تحمیل هویت خود بر شخص شبیهسازی شده، غصب جایگاه خداوند. در این مقاله، این مسئله با توجه به دیدگاه آیین كاتولیك به اخلاق زیستی و در بستری كلیتر توصیف شده است.
آیین كاتولیك با كاربست برخی از دستاوردهای مهندسی ژنتیك درباره انسان سرسختانه مخالفت میكند و آن را ناقض كرامت و شأن انسان میداند. یكی از تازهترین دستاوردهای این عرصه، امكان به كارگرفتن تكنیك انتقال هسته سلول پیكری Somatic Cell Nuclear Transfer) با علامت اختصاری (SCNT یا شبیهسازی درباره انسان است. كلیسای كاتولیك استفاده از این تكنیك را تحت عناوینی چون شبیهسازی درمانی یا انسانی مغایر با آموزههای اصلی كتاب مقدس و اخلاق مسیحی میداند و دلایلی بر ضد آن اقامه میكند. مهمترین دلایل مخالفت با شبیهسازی انسانی از دیدگاه آیین كاتولیك عبارتاند از: احتمال شكست از نظر علمی، ضرورت تولید مثل جنسی برای ایجاد فرد جدید، تحمیل هویت خود بر شخص شبیهسازی شده، غصب جایگاه خداوند، نقض كرامت انسانی، نقض حق كودك برای داشتن والدین، تنزل انسان به شیئ، مغایرت با حق «نادانی» و جهل نسبت به آینده، امكان سوءاستفادههای مختلف و فروپاشی نهاد خانواده. در این مقاله، این مسئله با توجه به دیدگاه آیین كاتولیك به اخلاق زیستی و در بستری كلیتر توصیف شده است.
رشد مهندسی ژنتیك و پیدایش مسائل تازهای در این عرصه و امكان برخی دستكاریهای ژنتیكی، پرسشهایی جدی در باب حیات و مرگ و مفهوم انسان و معیار انسانیت پیش كشیده است و آیین كاتولیك نیز بخشی از تلاش خود را صرف پاسخگویی به آنها كرده است. یكی از تازهترین چالشهای این عرصه، مسئله امكان شبیهسازی انسانی است كه پس اعلام خبر شبیهسازی گوسفندی به نام «دالی» در سال ۱۹۹۷ به گونهای جدی ذهن متدینان را به خود مشغول كرده است:(۲) آیا به وجود آوردن انسان بیاستفاده از شیوه رایج تولید مثل و به گونهای غیر جنسی مشروع است و اخلاقی، یا بر خلاف آموزههای دینی؟ غالب متدینان آن را تهدیدی بر ضد كرامت انسانی قلمداد كردهاند و خواستار منع آن شدند. مسلمانان اهل سنت قاطعانه این عمل را محكوم كرده و عالمان شیعه در این زمینه نظرات گوناگونی ابراز داشتهاند. جهان مسیحی نیز موضعی استوار در این زمینه اتخاذ كرد و شبیهسازان را ناقض كرامت انسانی دانسته است. در این نوشته، كوشش میشود تا تصویر روشن و نسبتا جامعی از دیدگاه كلیسای كاتولیك در قبال این مسئله به دست داده شود و این مسئله در بستری كلیتر از دیدگاه آیین كاتولیك به مسائل زیستی تبیین گردد. تحلیل و بررسی این دیدگاه نیازمند نوشته دیگری است كه مستقلاً ارائه خواهد شد.
۱) ملاحظات اولیه
یك. منابعی كه در این نوشته مورد استناد قرار گرفتهاند، سه نوعاند. نخست، سخنان پاپ فقید ژان پل دوم به عنوان عالیترین مرجع دینی آیین كاتولیك در جهان؛ دوم بیانیههایی كه به وسیله واتیكان منتشر شده است. این بیانیهها به وسیله شوراهای پاپی كه اعضای آنها مستقیما به دست پاپ منصوب میشوند فراهم آمده و به تأیید پاپ نیز رسیده است. سوم مقالاتی كه اسقفها و رؤسای كلیسای كاتولیك نوشته یا موضعگیریهایی كه در قبال مسئله شبیهسازی اتخاذ كردهاند.
دو. آیین كاتولیك برای تبیین و دفاع از موضع خود فعالیت علمی و فرهنگی گستردهای داشته است. این فعالیتها شامل برگزاری كنفرانسها و كارگاههای آموزشی، شركت در نشستها و سمینارهای مختلف و ارسال پیام به وسیله پاپ به كنفراسهای پزشكی، اخلاق زیستی و مانند آن بوده است.
سه. افزون بر آن، كلیسای كاتولیك حضوری جدی در سطح جهانی در مجامع بینالمللی داشته و از این طریق مواضع خود را تبیین و تقویت كرده است، مانند حضور نماینده رسمی در كمیسیون تخصصی سازمان ملل و تبیین موضع آیین كاتولیك درباره مسئله شبیهسازی، حضور در كنگره آمریكا هنگام بررسی مسئله شبیهسازی، ارسال نامه به سازمان ملل و یونسكو و تحلیل و بررسی بیانیههایی كه سازمان ملل یا دیگر مجامع سیاسی در این زمینه منتشر كردهاند. این حضور فعالانه موجب شده است تا مدافعان شبیهسازی انسانی، كلیسای كاتولیك را به تحمیل دیدگاه خود بر جامعه متكثر معاصر متهم كنند.
چهار. موضع آیین كاتولیك در قبال شبیهسازی انسانی در حقیقت بخشی از موضع گستردهتر این آیین در قبال مسائل زیستی دیگری چون سقط جنین، اوتانازی یا قتل از روی ترحم، تكنیكهای باروری مصنوعی و مانند آن است. از این رو، در این نوشته از سر ضرورت به دیدگاه آیین كاتولیك در این مسائل نیز اشاراتی رفته است.
۲) انواع شبیهسازی
كلیسای كاتولیك به شكل متداول و رایج به هنگام بحث از شبیهسازی دو نوع تقسیمبندی را مطرح میكند؛ یكی تقسیمبندی این تكنولوژی بر اساس حوزه و سوژه آن است و دیگری تقسیم آن بر اساس هدف از به كارگیری چنین تكنیكی. البته بحث در نوع اول بسیار مختصر و گذرا و اشارهوار مطرح میشود، حال آنكه بحث اساسی در نوع دوم است. این دو نوع تقسیمبندی به شرح زیر هستند:
۱) شبیهسازی گیاهی، حیوانی و انسانی
۲) شبیهسازی درمانی و انسانی
۱) شبیهسازی گیاهی ، حیوانی و انسانی. از نظر آیین كاتولیك اعمال تكنولوژی باروری و تكثیر غیر جنسی در عرصه گیاهان و حیوانات مانعی ندارد و این كار مجاز است. اسناد متعدد كلیسا بر این نكته تأكید فراوان دارند كه با رعایت مصالح كلی میتوان گیاهان یا حیوانات را شبیهسازی كرد. برای مثال در «تأملاتی درباره شبیهسازی» كه به وسیله «آكادمی پاپی زندگی»(۳) منتشر شده، به این مسئله اشاره شده و در آن آمده است كه: «افزون بر اینْ برای تحقیق، از جمله شبیهسازی، در عرصه گیاهان و حیوانات آنجا كه به نیازی پاسخ دهد یا سود قابل توجهی برای انسان یا دیگر موجودات در پی داشته باشد، در صورت رعایت قوانین حفظ حیوانات و تكلیف احترام به تنوع زیستی انواع، جا وجود دارد.»(۴)
كاردینال آلفونسو لوپز تروجیلو، رئیس شورای پاپی خانواده،(۵) طی بیانیهای با عنوان «شبیهسازی: ناپدید شدن مستقیم پدری و انكار خانواده» كه در مخالفت با شبیهسازی انسانی نوشته و منتشر شده است، از شبیهسازی در عرصه گیاهان و حیوانات دفاع كرده، میگوید: «اعتراضات اخلاقی مشخصی بر ضد شبیهسازی گونههای غیر انسانی وجود ندارد.»(۶) وی نه تنها این كار را مجاز میشمارد، بلكه برای آن منافع متعددی یاد میكند، مانند بهبود كیفیت محصولات غذایی، پیشگیری از انقراض گونههای كمیاب، كمك به پیشرفت در عرصه تحقیقات زیستی و داروشناسی.(۷)
كنفرانس كاتولیكهای فلوریدا، طی مكتوبی موضع خود را در قبال انواع شبیهسازی روشن كرد و درباره شبیهسازی گیاهی و حیوانی اعلام داشت: «شبیهسازی گیاهان و حیوانات یا قسمتهایی از دی. ان. ای. انسانی، هنگامی كه برای بهسازی انسانیت به كار گرفته میشود، نه تنها بلامانع، بلكه حتی تحت راهنمایی مناسبی میتواند مطلوب باشد.»(۸)
بدین ترتیب از نظر كلیسای كاتولیك، شبیهسازی گیاهی و حیوانی مجاز و حتی مطلوب است و اخلاقا منعی ندارد. گفتنی است كه برخی از كاتولیكهای پاكستان به استناد كتاب مقدس، حتی شبیهسازی حیوانات را ممنوع دانستهاند. به گزارش روزنامه پاكستانی دیلی تایمز، در گفتگویی كه كلیسای كاتولیك لاهور تشكیل دادْ، ندیم جان شاكر گفت كه بنیاد اخلاق ما كتاب مقدس است و «كلیسا حتی مخالف شبیهسازی حیوانی است.»(۹) از این استثنا كه بگذریم، كلیسای كاتولیك شبیهسازی گیاهی و حیوانی را مجاز میشمارد و اساسا این بحث را چندان پیش نمیكشد، زیرا از نظرش این مسئله با اصول و مبانی آیین كاتولیك منافاتی ندارد؛ اما آنچه كه مشكلی جدی برای اخلاق و كلام آیین كاتولیك بوده، شبیهسازی انسانی است.
۲) شبیهسازی درمانی و انسانی در جایی كه موضوع و سوژه، شبیهسازی انسان است و این تكنیك درباره انسان به كار بسته میشود، بر اساس هدف از این كار، شبیهسازی به دو نوع تقسیم میشود: شبیهسازی درمانی(۱۰) یا غیر موّلد و شبیهسازی انسانی(۱۱) یا شبیهسازی موّلد.(۱۲) تفاوت این دو نوع، در نوع تكنیك به كار رفته نیست، بلكه در هدف از انجام آن است. در شبیهسازی درمانی، پس از تركیب تخمك خالی از هسته با هسته سلول و تشكیل رویان، طی زمانی اندك این رویان نابود و از سلول بنیادی آن استفاده میگردد، حال آنكه در شبیهسازی انسانی، پس از تشكیل رویان، آن را در رحم میگذارند تا جنین شكل گرفته و نوزادی زاده شود. این تقسیمبندی امروزه در مجامع علمی پذیرفته شده و در متون مختلف به آن اشاره میشود.(۱۳)
عمده نقض و ابرامها نیز درباره شبیهسازی انسانی است نه درمانی و برخی از كشورها مانند انگلستان، شبیهسازی درمانی را مجاز شمردهاند؛ مشروط به آنكه رویان شكلگرفته حداكثر تا چهارده روزگی نابود شود. بنابراین، ماهیت این دو نوع شبیهسازی تفاوتی ندارد، بلكه تفاوت اصلی در آن است كه در نوع درمانی، روند شبیهسازی در میانه كار متوقف میشود.
اسناد و منابع كاتولیكی غالبا به این دو نوع تقسیم اشاره كرده، از آن بحث میكنند.(۱۴)
البته گاه در منابع كاتولیكی از تقسیمبندی دیگری نام برده میشود؛ برای مثال در یكی از اسناد واتیكان با عنوان «یادداشتهایی درباره شبیهسازی» شبیهسازی با توجه به هدف آن به چهار نوع تقسیم شده است: شبیهسازی «مولّد» با هدف به دستآوردن فردی مشابه دهنده هسته سلول جسمی؛ شبیهسازی «درمانی» برای به دست آوردن رویانی ایمن از بیماریهای میتوكندریا یا كروموزومی از طریق انتقال هسته تخمك به تخمك دیگری و سپس باروری آن؛ شبیهسازی «تولیدی» برای به دست آوردن اعضای مورد نیاز بدن و شبیهسازی با هدف «تجربی» برای توسعه آفاق دانش.(۱۵) با این همه، تقسیمبندی معروف و جا افتاده در این مورد همان تقسیمبندی دوگانه به انسانی و درمانی یا مولد و غیرمولد است.این تقسیمبندیبهدلایل خاصیپذیرفتهشده و كلیسایكاتولیك نیز بخشی از تلاشخود را صرف بحث دربارهاین تقسیمبندیو نقد آنكرده كهشایسته بررسیاست.
۳) حكم شبیهسازی درمانی
بر خلاف رواج این تعبیر در مجامع علمی و عمومی، آیین كاتولیك با این تقسیمبندی و با این تعبیر سرسختانه مخالفت میكند و نه تنها از نظر اخلاقی شبیهسازی انسانی و شبیهسازی درمانی را مشمول یك حكم میداند، بلكه شبیهسازی درمانی را غیر اخلاقیتر میشمارد. از نظر آیین كاتولیك، تعبیر «درمانی» تعبیری علمی نیست، بلكه راهزن است و حقیقت را میپوشاند. در فرایند شبیهسازی انسانی، همین كه عمل تركیب میان تخمك فاقد هسته و هسته سلول جسمی انجام شد، موجود زندهای شكل میگیرد كه از همه حقوق انسانی از جمله حق حیات كه اساسیترین حق است، بر خوردار میشود. از این منظر، شبیهسازی به اصطلاح درمانی(۱۶) كه در آن رویانها آفریده (یا «تولیدشده») و پس از استفاده از سلول بنیادی آنها نابود میشوند، عملی است مبتنی بر نگاه سودگرایانه به اخلاق زیستی.(۱۷) پاپ ژان پل دوم در پیامی به كنگره بین المللی پیوند عضو، ضمن تأیید این تكنولوژی و دفاع از ارزش آن، مخالفت خود را با تكنیكهایی كه كرامت و ارزش فرد را نقض میكند، ابراز داشت و خواستار كنار گذاشتن آنها شد. وی در ادامه پیام خود گفت: «من مشخصا به تلاشهایی در شبیهسازی انسانی با این نگرش كه اعضایی برای پیوند به دست آورند، میاندیشم. این تكنیكها تا زمانی كه مستلزم به دست آوردن و نابود كردن رویانهای انسانی است، اخلاقا ناپذیرفتنی است، اگرچه هدف مورد نظر آنها فینفسه خوب باشد.»(۱۸) مخالفت او با اصل پیوند عضو نیست، بلكه اتفاقی است كه در این فرایند برای رویان یا جنین رخ میدهد. وی در این پیام اهدای عضو و نجات جان بیماران را یكی از تجلیات نوعدوستی معرفی میكند و در این مورد به رساله معروف خود به نام «انجیل حیات»(۱۹) (۲۰) ارجاع میدهد. در بند شماره ۸۶ آن رساله چنین آمده است: «مشخصا نمونه قابل ستایش این قبیل رفتارها، اهدای عضو است كه به گونهای اخلاقا مقبول انجام گیرد.»(۲۱) سازمان كشیشان مدافع حیات(۲۲) تقسیمبندی رایج میان شبیهسازی درمانی و شبیهسازی انسانی را نادرست و نامعتبر دانسته، آن را فاقد مبنایی مقبول میداند، زیرا در هر دو مورد جنینی شكل گرفته و از آن بهره برداری میشود.(۲۳) در متون مختلف، این پرسش مطرح میشود كه «آیا تفاوتی میان شبیهسازی درمانی و شبیهسازی مولّد وجود دارد؟»، پاسخ آن نیز منفی است با توضیحی مفصل در این باره.(۲۴)
نویسنده:حسن اسلامی
منبع:مجله هفت آسمان،شماره ۲۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست