جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اول قورباغه ی زشت را بخور


اول قورباغه ی زشت را بخور

روش عالی غلبه بر تنبلی و انجام بیشترین کار در کمترین زمان

قدیمی‏ها گفته‏اند: اگر اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهی، این باشد که قورباغه ی زنده‏ای را قورت بدهی، در بقیه ی روز خیالت راحت است که سخت‏ترین کار خود را انجام داده‏ای .

قورباغه ی شما در واقع بزرگ‏ترین و مهم‏ترین کاری است که باید انجام دهید. همان کاری که اگر الآن فکری برایش نکنید، به احتمال زیاد همین طور برای انجام آن تنبلی خواهید کرد. ضمناً کار مورد نظر همان کاری است که انجام آن در حال حاضر می‏تواند بیشترین تأثیر مثبت را در زندگی شما بگذارد.

قدیمی‏ها همچنین گفته‏اند: اگر قرار است دو تا قورباغه را بخوری، اول آن یکی را که زشت‏تر است، بخور.

جملاتی را که خواندید، معرفی کوتاهی است از برایان تریسی، نویسنده ی کتاب «قورباغه را قورت بده» ، که امروزه آوازه‏ای جهانی دارد و از تئوریسین‏های معروف موفقیت در جهان به شمار می‏آید، خود حکایتی عجیب دارد.

از ترک تحصیل در دوران نوجوانی گرفته، تا کارهای سخت یدی و کارگری یک کشتی باربری و فروشندگی دوره‏گرد اجناس مختلف.

او در سیر زندگی عادی به یک مکاشفه ی شگفت‏آور بر می‏خورد که زندگی و حیات او را به شدت تحت تأثیر قرار می‏دهد. مکاشفه‏ای که خود از آن این گونه یاد می‏کند:

به خاطر تجربیات ناموفقی که در زندگی داشتم ، یک نوع احساس ضعف و عدم کارآیی در من شکل گرفته بود. در این مخمصه ی ذهنی گرفتار شده بودم که فکر می‏کردم کسانی که بهتر از من عمل می‏کنند ، واقعاً بهتر از من هستند. آن چه یاد گرفته بودم این بود که این فکر ضرورتاً درست نیست. آنها فقط کارها را با روش بهتری انجام می‏دادند و از نظر منطقی آن چه را که یاد گرفته بودند ، من نیز می‏توانستم یاد بگیرم.

این برای من در حکم یک مکاشفه بود و من از این کشف هم مبهوت بودم و هم هیجان زده. هنوز هم هستم .

دریافتم که می‏توانم زندگی خود را تغییر دهم و می‏توانم تقریباً به هر هدفی که برای خودم تعیین می‏کنم، برسم.

همین گونه نیز شد. او ظرف چند سال تبدیل به یک فروشنده ی طراز اول شد. آن گاه چندین شرکت را تأسیس و راه اندازی کرد و از دانشگاه معتبری در رشته ی مدیریت بازرگانی مدرک گرفت.

سپس توانست زبان‏های فرانسه، آلمانی و انگلیسی را یاد بگیرد و آن گاه به عنوان سخنران، مربی یا مشاور با بیش از ۵۰۰ کمپانی همکاری کند.

جالب است بدانید او در حال حاضر سالانه برای بیش از سیصد هزار نفر سخنرانی می‏کند و سمینارهایی برگزار می‏کند که بیش از بیست هزار نفر شرکت کننده دارند.

او دست‏یابی به این موفقیت‏ها را مرهون عواملی می‏داند که در این مقاله به معرفی آنها پرداخته است :

۱) سفره را بچینید .

دقیقاً تصمیم بگیرید که چه می‏خواهید. روشن بودن در این مورد یک شرط اساسی است. پیش از شروع کار، هدف‏ها و تصمیم‏هایتان را بنویسید.

۲) برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید.

۳) پیامد کارها را در نظر داشته باشید.

مهم‏ترین و ضروری‏ترین کارهای شما آنهایی هستند که می‏توانند بیشترین تأثیر را چه مثبت و چه منفی روی کار و زندگی شما بگذارند. به جای تمرکز روی سایر کارها، تمام توجه تان را معطوف به این نوع کارها کنید.

۴) روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید .

قبل از شروع، لیستی از کارهایتان تهیه کنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضرورت، اولویت‏بندی کنید تا مطمئن شوید که همیشه در حال انجام مهم‏ترین کارهایتان هستید.

۵) روی اهداف اصلی تمرکز کنید.

نتایجی را که باید قطعاً از کارتان به دست آورید تا بتوانید بگویید که به خوبی از عهده ی کار بر آمده‏اید، مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آنها باشید.

۶) به قانون تشخیص ضرورت عمل کنید.

هیچ وقت برای انجام همه ی کارها وقت کافی وجود ندارد، اما همیشه برای انجام مهم‏ترین کارها وقت کافی هست.

۷) پیش از شروع ، مقدمات کار را کاملاً فراهم کنید.

۸) همیشه یک شاگرد باقی بمانید.

هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهمتان، دانش و مهارت بیشتری به دست آورید، می‏توانید سریع‏تر آنها را شروع کنید و زودتر به اتمام برسانید.

۹) استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید.

دقیقاً مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام می‏دهید یا در آینده می‏توانید خیلی خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجام آن به کار گیرید.

۱۰) محدودیت‏های اصلی خود را مشخص کنید.

محدودیت‏ها و یا عوامل بازدارنده ی درونی و بیرونی خود را مشخص کنید. عواملی که سرعت شما را در دست‏یابی به مهم‏ترین هدف‏هایتان تعیین می‏کنند. سپس تمرکزتان را به از بین بردن این محدودیت‏ها معطوف کنید.

۱۱) خودتان را تحت فشار بگذارید.

۱۲) قدرت‏های فردی خود را به حداکثر برسانید.

اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارآیی بیشتری دارید ، مشخص کنید و مهم‏ترین و ضروری‏ترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه ی کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.

۱۳) خودتان را به فعالیت ترغیب کنید.

۱۴) روش تنبلی سازنده را تمرین کنید

هیچ کس نمی‏تواند همه ی کارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند ، تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعاً مهم هستند، ایجاد کنید.

۱۵) اول سخت‏ترین کار را انجام دهید.

روزتان را با سخت‏ترین کار آغاز کنید. کاری که می‏تواند بزرگ‏ترین تأثیر را برخودتان و حرفه تان بگذارد و تا وقتی که آن را تمام نکرده‏اید، دست از کار نکشید.

۱۶) کار را به قطعات کوچک‏تر تقسیم کنید.

کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچک‏تر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کرده و به اتمام برسانید.

۱۷) وقت بیشتری ایجاد کنید.

برنامه ی روزانه ی خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانی مدت هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید.

۱۸) سرعت انجام کار را افزایش دهید.

عادت کنید که کارهای اصلی خود را سریع انجام دهید. به عنوان فردی که کارها را سریع و دقیق انجام می‏دهد مشهور شوید.

۱۹) هر بار یک کار مهم انجام دهید .

کارهای ضروری‏تان را دقیقاً مشخص کنید. سریعاً کار را شروع کنید و سپس بدون توقف تا اتمام صد در صد کار پیش بروید. این رمز واقعی افزایش کارایی و بهره‏وری فردی است.

اراده کنید که هر روز این اصول را تمرین کنید تا جزئی از عادت‏های شما شوند. با ایجاد این عادت‏های مدیریت فردی و تبدیل آنها به بخشی از ویژگی‏های شخصیت خود، آینده‏تان را تضمین کنید.

به نقل از نشریه پرسمان - با تغییر و تلخیص