یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا

چگونه در یک حادثه هوایی زنده بمانیم


چگونه در یک حادثه هوایی زنده بمانیم

وقوع چند حادثه هوایی در نقاط مختلف جهان طی هفته گذشته باعث شده است نشریه سی ان ان گزارشی را از این حوادث در کنار شیوه هایی که می تواند مسافران را در این حوادث زنده نگه دارد منتشر …

وقوع چند حادثه هوایی در نقاط مختلف جهان طی هفته گذشته باعث شده است نشریه سی ان ان گزارشی را از این حوادث در کنار شیوه هایی که می تواند مسافران را در این حوادث زنده نگه دارد منتشر کند. به گزارش مهر، هفته گذشته یکی از هواپیماهای خطوط هوایی آمریکا به همراه ۱۵۴ نفر سرنشین در باند فرودگاه جامائیکا دچار لغزش و در نزدیکی دریای کارائیب متوقف شد. این پدیده خسارات زیادی به هواپیما وارد کرد اما هیچ خسارت جانی وارد نیامد. فردای آن روز حادثه ای دیگر در اسکاتلند نیز منجر به لغزش هواپیما شد اما این حادثه نیز باعث مرگ هیچ یک از سرنشینان هواپیما نشد.در کنار این خوش اقبالی ها حوادث دردناکی در حین پرواز هواپیماها نیز رخ می دهند که نمونه های آن را در کشور خود می بینیم. با توجه به این رخدادها که در زمان وقوع خود به تیتر تمامی نشریات خبری تبدیل می شوند برای بسیاری از مسافران این سئوال به وجود می آید که آیا سفرهای تجاری از ایمنی کافی برخوردارند؟پاسخ این سئوال به ۲ دلیل بدون شک مثبت است. اول این که حوادث هوایی بسیار نادرند و رخ دادن آن ها در شرایط معمولی بعید به نظر می رسد. بر اساس گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی در میان هر ۱.۲ میلیون پرواز تنها یک حادثه رخ می دهد. دلیل دوم این است که حوادث هوایی معمولا هنگام بلند شدن یا فرود آمدن هواپیما رخ می دهد، یعنی زمانی که هواپیما به سطح زمین نزدیک است و سرعت پایینی دارد و به همین دلیل خلبان در چنین شرایطی قدرت مانور بیشتری برای نجات هواپیما و سرنشینان آن دارد. در مقابل حوادث مرگبار هوایی در میانه پرواز و در اثر اختلالات جدی مکانیکی یا برخورد هوایی رخ می دهند. کلید حیاتی برای زنده ماندن در چنین حوادثی، هوشیار باقی ماندن در زمان طلایی است. این زمان طلایی ۹۰ ثانیه حیاتی است که بلافاصله پس از حادثه آغاز می شود. در حوادث هوایی که امکان زنده ماندن در آن ها وجود دارد، بیشتر قربانیان نه تنها در اثر برخورد شدید بلکه بیشتر به دلیل تنفس دود و آتش و ناتوانی حرکت جان خود را از دست می دهند. مسافران برای نجات جان خود در چنین شرایطی می توانند چند مرحله مهم را اجرا کنند:

۱) بسته نگه داشتن کمربند ایمنی در هر شرایطی زیرا بستن کمربند پس از حادثه نیازمند صرف ثانیه های حیاتی است که معمولا زود از دست می روند.

۲) آشنا شدن با ویژگی های ایمنی هواپیمایی که فرد قصد سفر را با آن دارد، به این شکل فرد با آگاهی می تواند به خروجی ها، ابزار و وسایل اولیه برای نجات جان خود و دیگران دست یابد.

۳) رعایت حالت ویژه ای که کارکنان هواپیما آن را در بدو ورود به هواپیما برای مسافران توضیح می دهند، این حالت بدن فرد را از پرتاب شدن به جلو و برخورد با صندلی های دیگر حفظ می کند. زیرا در اثر برخورد با صندلی های مقابل آسیب های شدید گردن و سر به وجود می آید و فرد توانایی حرکت را طی ۹۰ ثانیه طلایی از دست خواهد داد.کارشناسان در این میان به دنبال روش های جدیدتری برای حفظ ایمنی مسافران هواپیماهای مسافربری است و به همین منظور قوانین جدیدی را برای بهبود اسکلت بندی هواپیما و صندلی های هواپیماهای در حال تولید ارائه کرده است تا بتوانند میزان شدت برخورد را تا میزان ۱۶ برابر نیروی گرانش به خود جذب کنند. هم چنین فاصله میان صندلی ها نیز بری افزایش ایمنی مسافران تغییر خواهد کرد. تعبیه کیسه های هوایی که با سرعتی کمتر از ۹۰ میلی ثانیه باز می شود و از گردن و کمر مسافران محافظت می کنند، طرح دیگری است که می تواند در حوادث هوایی موجب نجات جان انسان ها شود.بنابر ادعای این شبکه خبری در حالی که بسیاری از مسافران همچنان درباره ایمنی پروازهای تجاری تردید دارند، آمارهای ایمنی نشان می دهد پرواز با هواپیما بسیار امن تر از آن است که فرد بخواهد با خودروی خود به نزدیک ترین فروشگاه محلی برود.