سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
روزی روزگاری فرش بیجار

روزی روزگاری، قالی بیجار در میان سایر فرشهای ایران، برو و بیایی داشت. چشم و چراغ بود. خودش وسیله آرایش کاخها و پولش سر سفرههای بافندگان بود. کافی بود کلافی از آن در دست داشته باشی تا خریدار یوسف هنر باشی. اما امروز در این آشفتهبازار گرانی مصالح فرش، عدم صادرات آن و رکود بازار داخلی، ارزش فرش بیجار آنچنان نازل شده است که تولیدکننده اصلی یعنی بافندگان، هیچ طرفی از آن برنمیبندند و بساط فرشبافی خود را جمع کرده و عطایش را به لقایش بخشیدهاند!
فرش ابزاری است برای نمایش هنرهای فراوان؛ از جمله طراحی و نقاشی، رنگآمیزی، نقطهچینی، ریسندگی، رنگرزی و از همه مهمتر بافندگی ماهرانه که هنر و احساس را با همکاری اعضا و جوارح خویش یعنی از دل و دیده گرفته تا دست و سر انگشتان، آنچنان گرههایی ریز و ظریف و زیبا و در عین حال مستحکم، بر تار و پود فرش نقش میزند که هم ظرافت و زیبایی را مینمایاند و هم استحکام و دوام آن شهرت جهانگیر یافته است.
اگر در مورد تاریخچه این ابزار هنرنمای اصیل در منطقه بیجار گروس تامل کنیم، چهرههای مشهوری را به عنوان استادان طراحی و نقاشی فرش سراغ میدهد که میتوان شخصیتهایی چون استادان مرحوم موسی مسعودی و اصغر اللهمرادی را نام برد.(روانشان شاد باد) علاوه بر ایشان، امروزه افرادی مثل آقایان علیاصغر لک و قدرتالله گیچلو، مشهورترین و تواناترین طراحان فرش بیجار هستند که هنر خویش را به صورت آموزش عملی در محضر استاد موسی مسعودی فرا گرفتهاند؛ و البته هر کدام سبک و سیاق خاص خود را دارند و شیوه طراحی ایشان کاملاً متمایز از هم است. طرحهای مختلف آنان بیش از نیم قرن توسط بافندگان بومی و محلی بر تار و پود فرش گروس نقش میبندد؛ طرحهایی چون ربعی دار و گل، شکارگاه، اسلیمی، دهن اژدر، گل فرنگ، مستوفی، شاهعباسی و انواع ماهی درهم از نوع ماهی بیجار، ماهی افشار، ماهی میرک و غیره، که همه این طرحها به صورت لچک ترنجدار و گاهی بدون آن مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد. ناگفته نماند این استادان، عمر گرانمایه خویش را در جهت خدمت به مردم این خطـه صرف کرده و از گذشته در به شهرت رساندن فرش بیجار در ایران و برخی کشورهای جهان سهیم بودهاند و حقیقتاً باید مورد تقدیر قرار گیرند؛ مخصوصاً اینکه آقایان همزمان و در کنار طراحی و نقاشی در ایجاد دارهای قالی محلی و سنتی و سرمایهگذاری، با بافندگان همکاری کرده و بر کیفیت و درستی کار آنان نظارت داشتهاند. همچنین راهنماییهای لازم را برای چگونگی تهیه مصالح فرش یعنی خامه و تار و پود و نوع رنگ کردهاند تا تولیدات بافندگان تقریباً بینقص یا کمنقص باشد و دچار خسارت نشوند.
اگرچه امروز به دلایلی هم سرمایهگذاری و هم صرف نیروی کار بافندگان چندان سودی برای هیچ کدام ندارد، شاید مهمترین علت، همان عدم رونق و کساد بازار داخلی و خارجی فرش باشد. روزگاری صادرات فرش بیجار به برخی کشورهای آسیایی و اروپایی سبب رشد بازار کار و سرمایه فرشبافی میشد و خوداشتغالی بسیاری از خانوادهها را هم در پی داشت و اشتغال و سودی هم نصیب افراد دیگر میکرد از جمله بازرگانان پشم و خامه، پشمشویان، ریسندگان، رنگفروشان و صباغان، طراحان و نقاشان، شرکتهای تولید فرش دولتی و خصوصی، دارکشهای قالی، صادرکنندگان، حمل و نقل، خرید و فروش، واسطهها و دلالها و...
از عوامل دیگر ایجاد این وضعیت نابسامان، جایگزینی رنگهای شیمیایی و غیرثابت به جای رنگهای گیاهی و ثابت سنتی، و حضور نقاشان کمسلیقه و ناتوان و ارائه کپی ناشیانه از طرح و نقشه استادان، مخصوصاً سوءاستفاده و کپی برخی کشورها چون چین و هند و پاکستان از طرح فرش ایران و صادرات آن به نام فرش ایران به قیمت ارزان است و البته سوء مدیریت صادرات فرش ایران به کشورهای متقاضی یا حتی میتوان گفت سیاستهای دولتی و نبود روابط مثبت با کشورهای اروپایی از نظر بینالمللی نیز باعث کاهش خرید فرش ایران و از جمله بیجار شده است.
امیدواریم بار دیگر این هنر یوسفآسا، عزیز جهان شود و اقتصاد بخشی از جامعه ما را که دستاندرکار این پروژه هستند، رونق بخشد. بنده احترام خاصی برای حفظ طرحهای اصیل و بافت فرش بیجار و گروس قائل هستم. این امر باید در اولویت باشد اما پیشنهادی نیز دارم و آن این است که نقش قالی غیر از خود قالی است. قالی فرشی است که روی آن مینشینیم و همچون لوازم دیگر از آن استفاده میکنیم، اما نقش قالی چیزی است که تماشا میکنیم و از دیدن آن لذت میبریم. پس اگر میبینیم که بعضی بر اثر تکرار تماشای طرحهای یکسان فرش از آن خسته میشوند و دیگر به آن توجه نمیکنند، ناشی از این است که گاهی طرحهایی را بر قالی گروس میبینیم که اثر ناشیانه نقاشانی است که فقط از این طریق کسب درآمد و ارتزاق میکنند، اما از هنر نگارگری و طراحی و رنگآمیزی بیبهرهاند و طرحهای مبتذلی را در نقشههای خود به کار میبرند که یا کپی ناقصالخلقه هستند یا فقط متن قالی را پر کردهاند و هیچ زیبایی و هنری در آن نیست و گاهی از بس تکراری و آشناست، قابل توجه نیست.
یکی از شروط زیبایی فرش در آن است که تازگی و رنگ آن توجه ما را جلب کند ولی اصالت طرحها را نیز نباید فراموش کنیم زیرا ترکیب طرح و تناسب رنگهای گوناگون و نقشهای درهمپیچیده، نظر بیننده را آن چنان به خود معطوف میدارد که از هر رنگ و هر نقش، نکتههای ظریف و باریکی میتوان دریافت که چنان در ذهن انسان اثر میکند که هیچ امری دلکشتر و زیباتر از آن در نظر نمیآید. این حاصل تجربه و ذوق نسلهای متوالی است که قالی ایرانی را بیش از هزار سال است در پیش چشم نسلهای متعدد گسترده و تا امروز دوام بخشیده است. پس استادان هنر فرش اعم از طراحان و نگارگران، بافندگان کارگاهی و شرکتها، رنگرزها و سرمایهگذاران و سفارشدهندگان بافت فرشهای محلی و سایر دستاندرکاران، باید ضمن حفظ احترام به اصالت طرحهای گذشته، در پی ابداع و ارائه طرحهای جدید و زیبای امروزی و حتی ترکیب این دو باشند و با ایجاد تغییراتی در نقش قالی، به سبکی و شیوهای که امروزپسند باشند، همت کنند تا این صنعت و هنر نیز از دیگر تحولات امروزی عقب نماند و به بازار قالی در داخل و خارج کشور کمک کند.
علی دانشور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست