یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
چرا پاداشهای تشریفاتی مهمند؟

شرکتها همیشه به دنبال راه ارزانی برای پاداش دادن به کارمندانشان هستند و خب چه چیزی بهتر از عنوانی تشریفاتی یا مثلا مراسمی کاملا نمادین مثل انتخاب کارمند نمونه است؟ مثل کمیک استریپ که رییسش به او میگفت: «من دارم رتبه تو را از مهندس ارشد به سر مهندس ارتقا میدهم. درآمدش؛ یکی است؛ اما مردم کمتر بهتو بیاحترامی میکنند.»
بعضی روشها کاملا جدید هم نیست: پنجاه سال پیش طنزنویسی به نام مایکل فلندرز شخصیتی خیالی آفرید که «دستیار ارشد دستیار ارشد بود.» و خب احتمالا برای آفریدن آن الگوی واقعی در ذهن داشت. امروزه سمت معاون رییس خیلی مرسوم است و در کنار مدیران عامل و مالی، رییس حراست و رییسهای دیگری هم داریم، مثل رییس عذرخواهی که البته خیالی است و روزنامه نگاری آن را برای برخی ماموران خطوط هوایی «ساوث وست» اختراع کرده بود.
من زمانی برای اقتصاددان ارشد یک سازمان خیلی بزرگ کار میکردم. به عنوان تنها کارمند او، من مدام اصرار میکردم که سمتم باید قائم مقام اقتصاددان ارشد باشد. او هم خیلی مودبانه رد میکرد. او به عنوان یک اقتصاددان و یک آلمانی، احتمالا با این قبیل تشریفات و بزرگنماییها مخالف بود.
نظیر همین عناوین پرطمطراق را در ردههای پایینتر میتوان به شکل تقدیرهای نمادین از کارمندان دید. دو اقتصاددان به نامهای مایکل کوسفلد و سوزان نکرمان پشت پرده این عناوین را رو میکنند. شرکتها میکوشند هرچه بیشتر این عناوین و جایزهها توی چشم بزند؛ برای آنکه محیطی رقابتی ایجاد کنند (همه که برنده نمیشوند) و شرایط اعطای آنها هم مبهم و کلی است.
این جوایز تقریبا هیچ پولی به همراه ندارند؛ اما سوال خیلی بدیهی این است: آیا اثری هم دارند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش کوسفلد و نکرمان یک آزمایش ثابت را طراحی کردند، با همکاری یک سازمان بزرگ غیردولتی که وظیفهاش تلاش برای جلب حمایت مالی انجمنهای سوئیسی بود. از کارآموزان خواسته میشد که دو ساعت در اینترنت جستوجو کنند تا اسم و آدرس مقاماتی را که میتوانستند به درد بخور باشند، به پایگاه دادهها اضافه کنند. در گروه عادی آموزش مختصری به افراد داده میشد، سپس کار آغاز میشد. در گروه آزمایش، به افراد گفته میشود که عملکرد درخشان با تقدیرنامه و ملاقات با مدیر پاداش داده میشود. هیچ جایی برای کار اضافه یا ترفیع نبود؛ یعنی در عمل آنچه پیشنهاد میشد جز تشریفات نبود.
با وجود این، پاداش عملکرد خیلی خوبی داشت، چه آن را با اعداد و ارقام صرف بسنجیم، چه با روشهای پیچیدهتری که دادهها را ارزیابی میکنند و اتفاقا افرادی که تواناییهای بیشتری داشتند با این جایزه تلاش بیشتری هم میکردند. در صورتی که افراد کمتر مولد، زیاد ترغیب نمیشدند. کسانی که بیشترین امید پیروزی را داشتند ـ یعنی مولدترینها ـ نرخ کارشان به شدت بهبود نشان میداد. بنابراین حداقل در این مورد جوایز تشریفاتی موثر بودند.
شاید کارآموزان فرصت نکرده بودند که درباره ماهیت این پیشنهاد فکر کنند یا اینکه احساس کرده بودند جایزه هرقدر هم که ناچیز باشد برای دو ساعت کار میارزد؛ اما شاید هم شرکتها از این جوایز میدهند؛ چون کارکنانشان واقعا مشتاق آنها هستند؛ البته یک تفاوت بین جوایز تشریفاتی و عناوین شغلی تشریفاتی هست. هر کسی میتواند معاون خدمات پس از فروش باشد؛ اما کارمند نمونه تنها یک نفر است. برای شخصیتهای رقابتپذیر، همین شاید محرکی باشد.
تیم هارفورد
مترجم: نازنین زبردست
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست