چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا

تأثیر انتخاب كلید واژه های موتورهای جستجو و خصیصه های دموگرافیك بر موفقیت جستجوی اینترنتی


تأثیر انتخاب كلید واژه های موتورهای جستجو و خصیصه های دموگرافیك بر موفقیت جستجوی اینترنتی

در هر مرحله , جستجوی اطلاعات به یك روش شناسی ساختاری برای تضمین موفقیت جستجو نیاز دارد حتی در گذشته که منابع الکترونیکی و اینترنتی اختراع نشده بود, انتخاب استراتژی های جستجو برای افراد, کار آسانی محسوب نمی شد

● چکیده

هدف این تحقیق، تعیین تأثیر انتخاب كلید واژه‌ها و خصیصه‌های دموگرافیك بر موفقیت در جستجوی اینترنتی از طریق تحقیق تجربی می‌باشد. آزمایشی بر روی ۱۱۰۹ نفر انجام شد كه در سه قاره و در ۴۶ مؤسسه آموزش عالی پراكنده بودند. روابط متنوعی در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفت كه عبارت بودند از روابط بین: تعداد كلید واژه‌های بكار رفته، سن، نژاد، جنسیت و میزان موفقیت در جستجو. نتایج ثابت كرد كه سه مورد اول تأثیر قابل توجهی بر موفقیت در جستجو دارند در حالی كه تأثیر جنسیت جزئی است.

بشر برای قرنها درگیر ذخیره سازی داده‌ها و اطلاعات بوده است. بازیابی مؤثر اطلاعات مرتبط در مدت زمانی كوتاه، همیشه یک مساله معمول تجربه شده در این حوزه به شمار می رفته است. هدف این مقاله گزارش از یك مطالعه ادبی و یك تحقیق تجربی در زمینه بازیابی اطلاعات مرتبط از اینترنت می‌باشد.

فعالیت در زمینه ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات حدوداً از اوایل هزاره سوم قبل از میلاد شروع شده است. سومریها به عنوان اولین مردمی بودند كه با هدف كمك به طبقات مختلف اجتماعی برای كاركرد بهتر، شروع به ذخیره سازی و رده‌بندی مواد نوشتاری در مجموعه كتابخانه‌ها كردند. فعالیتهای روزانه و ادبیات بر روی الواح گلی ثبت و در مناطق بخصوص نگهداری می شدند. این مدارک تنها دارای برچسبی بودند كه شامل كلمه آغازین سند بود و این تنها روش نمایه سازی اسناد محسوب می شد. تهیه فیزیكی این برچسب‌های گلی، به عنوان یكی از اولین تكنولوژی‌ها به سمت پایه‌گذاری نمایه سازی محسوب می شود. این كتابخانه‌ها در فقدان ابزارهای تكنولوژیكی پیشرفته كه بازیابی اطلاعات را ممكن سازد، بیشتر شبیه به مجموعه‌هایی از اسناد برچسب زده بودند.

نمایه سازی و رده بندی ساده نسخ خطی، در طی قرون وسطی انجام می شد. در نتیجه طرحهای كدگذاری و كلیدهای الفبایی که مورد استفاده قرار می گرفت، نمایه سازانی که درگیر این كارها بودند، نشئه هایی از تصوف آنها را فرا گرفته بود. فهرست‌نویسی در قرون وسطی با به کارگیری فهرستبرگه‌های دستنویس شروع شد.

عصر كامپیوترهای ابرقدرت امروزی كه از طریق فهرست‌های مقلوب و جستجوهای خطی ایجاد شده‌اند، ثابت كرده‌ است كه برای قدرت بخشیدن به ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات، بسیار به تكنولوژی محتاجیم. این تكنولوژی كه قدرتش رو به افزایش است، بر مكانیسم های جستجو فشارهای اقتصادی وارد می‌آورد و حالا هر مشخصه و ویژگی مدرک می‌تواند با یك پرسش در جستجو مطابقت داده شود. در حقیقت، هم اكنون هیچ مانع تكنیكی وجود ندارد كه یك نمایه را از اینكه شامل هر ویژگی از یك سند مشخص باشد، محروم كند. یك مثال اولیه از این مورد، فهرست های انجیل است. از قبیل فهرست كامل استرانگ[۱] كه برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ منتشر شد.

● پیشینه پژوهش

تحقیقات زیادی در زمینه بازیابی اطلاعات بطور عام و بازیابی اطلاعات از اینترنت بصورت خاص، انجام شده است. بعضی از این تحقیقات در اینجا مقایسه و مرور شده‌اند.

● كارهای اولیه

ایده‌آل ترین نمایش یك سند این است كه آن را نمایه سازی كنیم، اما فقدان اولیه مدارک و محدودیتهای بعدی ابزارهای تكنولوژیكی (مانند فضای ذخیره)، دستیابی به این ایده‌آل را غیرممكن می ساخت. در اواخر دهه ۱۹۵۰ و دهه ۱۹۶۰ میلادی، استفاده از نام نویسنده در ناحیه نمایش محتوای سند، كار برجسته‌ای بود. سیستم بحث‌ برانگیز تکواژه ای، در بریتانیا و آمریكا علایق را برانگیخت و منجر به آزمایشهای كرنفیلد[۲] شد كه توسط كلوردون[۳]، كین[۴]، رابرتسون[۵] و تونتا[۶] مورد بحث قرار گرفت.(۱۹۹۶)

در این سیستم، اسناد از طریق یك اصطلاح مفرد كه از عنوان سند یا چكیده آن استخراج می‌شد، نمایه سازی می‌شدند. بعد از یك سری آزمایش‌های برنامه‌‌ریزی شده، نتایج سیستم تکواژه ای با روشهای نمایه سازی سنتی‌تر كه مورد استفاده بودند، مقایسه شدند. این مقایسه ظاهراً به دلیل عدم توافق در مورد قضاوت صحیح از نتایج آزمایش، شکست خورد و مباحث در این مورد بی نتیجه ماند. یك گروه از آزمایش كنندگان ادعا كردند كه سیستم تکواژه ای خوب عمل می کرد در حالی كه دیگران كاملاً مخالف این ادعا بودند.(الیس[۷]، ۱۹۹۶)

سری واقعی آزمایشات در کالج ایرونتیک[۸] در کرانفیلد انگلستان انجام شدند. مقایسه علمی دیگری در این زمان بین سیستم تکواژه ای و نمونه اصلاح شده رده‌بندی دهدهی جهانی صورت گرفت. مجموعه ای از دویست سند در مورد دانش فضانوردی استخراج شده و به عنوان مجموعه اصلی مدارک به کار گرفته شدند. سپس از میان آنها، چهل مدرک استخراج شده و برای ایجاد چهل تقاضای ساختگی بکار رفتند. فرضیه این بود كه اگر سؤال شماره یك مطرح شود، سند شماره یك باید به عنوان مرتبط‌ ترین سند از مجموعه دویست سند برگزیده شود. اگرچه محدودیت های کاملا اجتناب ناپذیری در تحقیق مشهود بود، این تحقیق تأثیرگذاری سیستم تکواژه ای را فراتر از رده‌بندی دهدهی جهانی اثبات كرد.(همان)

این آزمایش با آزمایش كرنفیلد۱[۹] دنبال شد كه شامل مقایسه‌ای میان چهار سیستم نمایه سازی متفاوت بود. در این آزمایش، از مجموعه‌ای شامل هجده هزار سند اصلی استفاده شد که تمام این مدارک، با هر چهار روش نمایه سازی شدند. با استفاده از همان روشی كه در آزمایش قبلی بكار رفته بود، هزار و دویست تقاضا بر اساس این اسناد، طرح شد. تحقیقاتی انجام شد و موفقیت یا شكست برای هر كدام، بررسی و ذكر گردید. اجرای چهار سیستم نمایه سازی، تقریبا با سطح موفقیتی بین ۸/۷۳ تا ۸۲ درصد انجام شد. دوباره این موضوع به اثبات رسید که سیستم تکواژه ای در مقایسه با سیستم های سنتی تر مرسوم، در یک سطح کارایی قرار دارد. بسیاری نویسندگان انتقادات گسترده‌ای در مقابل آزمایش كرانفیلد۱ مطرح كردند كه اكثر آنها از عقیده بکارگیری اسناد در طرح سوالات ساختگی، نشأت می‌گرفت.(همانجا)

بعداً آزمایشهای دیگری كه كرانفیلد۲[۱۰] نامیده می‌شد نیز انجام شد. این سری بررسی ها به جای اینکه تنها یک آزمایش از سیستم های نمایه سازی باشد، مبتنی بر طرح ها و زبانهای متفاوت نمایه سازی بود. بطور كلی ۲۱۱ سؤال تحقیقاتی از نویسندگان اصلی هر سند (از بین ۱۴۰۰ سند نمونه) پرسیده شد. بنابراین میزان تأثیر این آزمایش در مقایسه با كرانفیلد۱ بطور واضحی مرتبط بود. این آزمایش ثابت كرد كه زبانهای نمایه سازی تکواژه ای بهترین كارایی را دارند و جامعیت و مانعیت با هم دارای رابطه معکوس هستند.(همان)

دو تحقیق دیگر توسط تونتا[۱۱] انجام شد كه مطالعه سیستم بازیابی تمام متن بلیر و مارون[۱۲] و دیگری پروژه رده‌بندی دهدهی دیویی پیوسته ماركی و دمیر[۱۳] بودند. بلیر و مارون در مطالعاتشان از مانعیت و جامعیت به عنوان معیارهای عملكردی در مورد یک پایگاه اطلاعاتی چهل هزار سندی و بر اساس ۵۱ سؤال از دو حقوقدان، استفاده كردند. آنها ثابت كردند كه اشكالات مربوط به جامعیت بیشتر از آنچه كه مورد انتظار بود رخ داده و اینكه نسبت متوسط مانعیت و جامعیت به ترتیب ۷۹درصد و ۲۰درصد بود.

ماركی و دمیر نظام دهدهی دیویی را به عنوان ابزاری در جستجوی پیوسته به کار گرفتند و مشاهده کردند كه هیچ رابطه‌ای میان مانعیت جستجوهای پیوسته و رضایت جستجو کنندگان مشاهده نشد. آزمایشاتی كه در طول این پروژه تحقیقاتی انجام شد، موضوع به کارگیری تکواژه به عنوان كلید جستجو را دوباره تداعی خواهد كرد، که بواسطه آن، مقایسه‌های جالبی با سیستم تکواژه ای که قبلا بحث شد، فراهم خواهد آمد.

● جستجوی اینترنتی

فیدل[۱۴](۱۹۹۹) و دیگران آزمایشی را برای تحلیل رفتار جستجوی اینترنتی دانش‌آموزان دبیرستانی در زمانی كه به دنبال یافتن اطلاعات برای تكالیف خود بودند، انجام دادند. گفتگوهای شركت كنندگان همانطور كه مشغول جستجو بودند ضبط شد و به عنوان شواهدی برای یافته‌های بعدی بكار رفت. آنها دریافتند كه جستجوگران بطور عام از نتایجشان راضی بودند اما از پاسخ‌دهی كند شكایت داشتند.

مطالعه دیگری توسط هیرش[۱۵](۱۹۹۴) برای كشف میزان ارتباط استراتژی‌های جستجوی بكار رفته توسط دانش آموزان مدارس ابتدایی در حالیكه در جستجوی اطلاعات هستند، انجام شد. او دریافت كه جستجوکنندگان علاقه كمی به اعتبار مطالب یافت شده نشان می‌دهند و وقت زیادی را صرف یافتن تصاویر می‌کنند. بیشتر جستجوگران هم نمی‌توانستند سؤالات جستجوی مؤثری بكار ببرند. آنها همچنین عبارتهای جستجو را غلط می‌نوشتند و از عملگرهای بولی نیز استفاده نمی‌كردند. این عدم توجه به اعتبار منابع اطلاعاتی، در مطالعات گریمز[۱۶] و بونینگ[۱۷](۲۰۰۱) هم مشاهده شد. آنها متوجه شدند که دانش آموزان از منابع اینترنتی تائید نشده، استفاده می کردند و اینکه انتظارات معلمان و استفاده های واقعی دانش آموزان از منابع اینترنتی، در عمل بسیار متفاوت از یکدیگر بود.

مارسلا[۱۸] و باكستر[۱۹](۱۹۹۹) آزمایشی بر روی نیازهای اطلاعاتی و رفتارهای اطلاع یابی در انگلستان داشتند. این مطالعه شامل تعداد زیادی از منابع الکترونیکی از جمله اینترنت بود. فقط درصد كمی از پاسخ دهندگان، كاربرد كامپیوتر در ماورای روشهای سنتی (كتابها، كتابخانه‌ها و دوستان) را برای برآوردن نیازهای اطلاعاتیشان ترجیح می‌دادند، در حالیكه درصد زیادی از آنها كتابخانه‌ را به عنوان منبع اطلاعاتی ترجیح می‌دادند.

لارج[۲۰] و بهشتی[۲۱](۲۰۰۰) با پنجاه دانش‌آموز مصاحبه كردند تا دریابند كه چگونه آنها در وب به دنبال اطلاعاتشان می‌گردند. آشنایی این دانش‌آموزان با استراتژی‌های بازیابی اطلاعات بعد از اینكه حداقل دو روش اساسی جستجو را فرا گرفتند، افزایش یافت .

رس[۲۲](۲۰۰۰) بررسی تجربی از محتوای موضوعی سؤالاتی كه برای موتور جستجو اکسایت[۲۳] بكار می‌رفت انجام داد. از آنجا که سه یا حتی چهار بعد برای طراحی رابطه میان محتوای موضوعی لازم بود، روشن شد که شباهت درون موضوعی به مجموعه پیچیده ای از ابعاد برای توصیف نیاز دارد.

به نظر می رسد که در اینجا الگویی وجود دارد که بواسطه آن، برخی جستجوگران به جواب می رسند و برخی دیگر جستجوی ناموفقی دارند. در هر حالت، هیچ گزارشی از بروز مشکلی اساسی در جستجوی آزاد یافت نشد.

ترجمه:محمدامین عرفان منش

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز

فهیمه کشمیری

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز

References

۱. R. Cover, Electronic Text Corpus of Sumerian Literature. Accessed Apr. ۱۰, ۲۰۰۱, www.oasis-open.org/cover/etcsl.html .

۲. Greek Libraries, Libraries. Accessed May ۱۱, ۲۰۰۱, www.libraries.gr/en_messop.htm.

۳. P. Ingwersen, Information Retrieval Interaction (London: Taylor Graham, ۱۹۹۲).

۴. C. W. Cleverdon, J. Mills, and E. M. Keen, Factors Deter-mining the Performance of Indexing Systems, vol ۱. Design. Part ۱ (Cranfield: Aslib Cranfield Research Project; ۱۹۶۶); S. E. Robert-son, Conflicting Philosophies. Accessed Apr. ۱۰, ۲۰۰۱, wwwsoi.city.ac.uk/research/cisr/ser/ucla/node۳.html; Y. A. Tonta, Failure Analysis in Document Retrieval Systems: A Critical Review of Studies. Accessed Apr. ۱۸, ۲۰۰۱, http://yunus.hacettepe.edu.tr/-tonta/yayinlar/phd/bolum-۳.htm .

۵. D. Ellis, Progress and Problems in Information Retrieval (Lon-don: Library Assoc. Pub., ۱۹۹۶).

۶. Ibid.

۷. Ibid.

۸. Ibid.

۹. Tonta, Failure Analysis in Document Retrieval Systems: A Critical Review of Studies.

۱۰. R. Fidel et al., "A Visit to the Information Mall: Web-Searching Behavior of High-School Students," Journal of the American Society for Information Science ۵۰, no. ۱ (۱۹۹۹): ۲۴-۳۷.

۱۱. S. G. Hirsh, "Children۰۳۹;s Relevance Criteria and informa­tion Seeking on Electronic Resources," Journal of the American Society for Information Science ۵۰, no. ۱۴ (۱۹۹۹): ۱۲۶۵-۸۳.

۱۲. D. J. Grimes and C. H. Boening, "Worries with the Web: A Look at Student Use of Web Resources," College and Research Libraries ۶۲, no. ۱ (۲۰۰۱): ۱۱-۲۳.

۱۳. R. Marcella and G. Baxter, "The Information Needs and the Information-Seeking Behavior of a National Sample of the Population in the United Kingdom, with Special Reference to Needs Related to Citizenship," Journal of Documentation ۵۵, no. ۲ (۱۹۹۹): ۱۵۹-۸۳.

۱۴. A. Large, and J. Beheshti, "The Web As a Classroom Resource: Reactions from the Users," Journal of the American Soci­ety for Information Science ۵۱, no. ۱۲ (۲۰۰۰): ۱۰۶۹-۸۰.

۱۵. N. C. M. Ross and D. Wolfram, "End-User Searching on the Internet: An Analysis of Term Pair Topics Submitted to the Excite Search Engine," Journal of the American Society for Informa­tion Science ۵۱, no. ۱۰ (۲۰۰۰): ۹۴۹-۵۸.

۱۶. F. W. Lancaster, Information Retrieval Systems: Characteris­tic, Testing and Evaluation(New York: Wiley, ۱۹۷۸)

۱۷. G. Marchionini, Information Seeking in Electronic Environ­ments (New York: Cambridge Univ. Pr., ۱۹۹۵)

۱۸. R. Fidel, "Towards Expert Systems for the Selection of Search Keys," Journal of the American Society for Information Sci­ence ۳۷, no. ۱ (۱۹۸۶): ۳۷-۴۴.

۱۹. R. Fidel, "Searchers۰۳۹; Selection of Search Keys: I. The Selec­tion Routine," Journal of the American Society for Information Sci­ence ۴۲, no. ۷ (۱۹۹۱): ۴۹۰-۵۰۰.

۲۰. R. Fidel, "Searchers۰۳۹; Selection of Search Keys: II. Con-trolled Vocabulary or Free-Text Searching," Journal of the Ameri­can Society for Information Science ۴۲, no. ۷ (۱۹۹۱): ۵۰۱-۱۴.

۲۱. R. Fidel, "Searchers۰۳۹; Selection of Search Keys: III. Search­ing Styles," Journal of the American Society for Information Science ۴۲, no. ۷ (۱۹۹۱): ۵۱۵-۲۷.

۲۲. R. Fidel, Constructing a Pattern Model of Man-Machine Inter-action in Online Literature Searching. Accessed Feb. ۲۲, ۲۰۰۱, www.clis.umd.edu/research/dissertations/fidel.html.

۲۳. M. Weideman, "Internet Searching as a Study Aid for Information Technology and Information Systems Learners at a Tertiary Level" (Ph.D. diss., University of Cape Town, ۲۰۰۱).

۲۴. C. C. Kuhlthau, "inside the Search Process: Information Seeking from the User۰۳۹;s Perspective," Journal of the American Society for Information Science ۴۲, no. ۵ (۱۹۹۱): ۳۶۱-۷۱.

۲۵. R. Oliver and H. Oliver, "Using Context to Promote Learning from Information-Seeking Tasks," Journal of the Ameri­can Society for Information Science ۴۸, no. ۶ (۱۹۹۷): ۵۱۹-۲۶.

۲۶. W. Yuan, "End-User Searching Behavior in Information Retrieval: A Longitudinal Study," Journal of the American Society for Information Science ۴۸, no. ۳ (۱۹۹۷): ۲۱۸-۳۴.

۲۷. A Large, L. A. Tedd, and R. J. Hartley, Information Seeking in the Online Age: Principles and Practice (London: Bowker-Saur, ۱۹۹۹).

۲۸. Lancaster, Information Retrieval Systems.

۲۹. R. Boulton, An Introduction to Information Retrieval. Accessed Apr. ۱۰, ۲۰۰۱, www.omsee.com/developer/docs/ intro_ir.html; D. P. Habib and R. L. Ballot, i-Iow to Search the World Wide Web: A Tutorial for Beginners and Non-Experts. Accessed Mar. ۶, ۱۹۹۹, www.ultranet.com/-egrlib/totur.htm; R. Hock, "Web Search Engines: Features and Commands," Online (May/June, ۱۹۹۹): ۲۴-۲۸; G. R. Notess, "Internet Search Tech­niques and Strategies," Online (July/Aug., ۱۹۹۷): ۶۳-۶۶; G. R. Notess, "On-the-Fly Search-Engine Analysis," Online (Sept./Oct., ۱۹۹۹): ۶۳-۶۶; D. Sullivan, "Crawling Under the Hood," Online (May/June, ۱۹۹۹): ۳۰-۳۸; and M. Weideman, "The Internet Search-Engine FAQ-Tips Page." Accessed Nov. ۴, ۲۰۰۳, www.mwe.co.za/seafaqtips.htm.

۳۰. V. I. Frants et al., "Boolean Search: Current State and Per­spectives," Journal of the American Society for Information Science ۵۰, no. ۱ (۱۹۹۹): ۸۶-۹۵.

۳۱. Large, Tedd, and Hartley, Information Seeking in the Online Age.

۳۲. Hirsh, "Children۰۳۹;s Relevance Criteria and Information Seeking on Electronic Resources."

۳۳. W. H. Hersh, J. Pentecost, and D. Hickam, "A Task-Ori­ented Approach to Information Retrieval Evaluation," Journal of the American Society for Information Science ۴۷, no. ۱ (۱۹۹۶): ۵۰-۵۶.

۳۴. A. Spink et al., "Searching the Web: The Public and Their Queries," Journal of the American Society for Information Science and Technology ۵۲, no. ۳ (۲۰۰۱): ۲۲۶-۳۴.

۳۵. Lancaster, Information Retrieval Systems: Characteristics, Testing, and Evaluation."

۳۶. A. Spink, J. Bateman, and B. J. Jansen, "Searching the Web: A Survey of Excite Users," Internet Research: Electronic Network­ing Applications and Policy ۹, no. ۲ (۱۹۹۹): ۱۱۷.

۳۷. H. S. Kassler, "Mining the Internet for Competitive Intel­ligence," Online (Sept./Oct., ۱۹۹۷): ۳۴-۴۵.

۳۸. Frants et al., "Boolean Search: Current State and Perspec­tives."

۳۹. S. Gauch and J. B. Smith, "An Expert System for Auto­matic Query Reformation," Journal of the American Society for Information Science ۴۴, no. ۳ (۱۹۹۳): ۱۲۴-۳۶.

۴۰. Lancaster, Information Retrieval Systems.

۴۱. J. C. Cronje and P. A. Clarke, "Teaching ۰۳۹;Teaching on the Internet۰۳۹; on the Internet," South African Journal of Higher Educa­tion ۱.۳, no. ۱ (۱۹۹۹): ۲۱۳-۲۶; K. De Jager and Y. Sayed, "Aspects of Information Literacy at Five Institutions of Higher Education in the Western Cape," South African Journal of Higher Education ۱۲, no. ۲ (۱۹۹۸): ۱.۹۷-۲۰۳; R. J. Edling, "Information Technology in the Classroom: Experiences and Recommendations," Campus-Wide Information Systems ۱۷, no. ۱ (۲۰۰۰): ۱۰-۱۵; S. L.Gan, "An Overview of Information Technology and Education in Malaysia," Journal of Global Infirrmation Management ۶, no. ۱ (۱۹۹۸): ۲۷-۳۲; P. J. J. G. Marais and A. F. Marais, "Science Educa­tion for the New Millennium: An Exciting Challenge," South African Journal of Higher Education ۱۳, no. ۲ (۱۹۹۹): ۸۲-۸۹; P. Wong, "Leapfrogging across the Millennium: Information Tech­nology in Singapore Schools," Journal of Global Information Man-agement ۶, no. ۱ (۱۹۹۸): ۵-۱۳.

۴۲. C. Sherman, "The Future of Web Search," Online (May/June, ۱۹۹۹): ۵۴.

۴۳. Spink, Bateman, and Jansen, "Searching the Web: A Sur­vey of Excite Users," ۱۲۲.

۴۴. Ibid., ۱۲۵.

۴۵. S. A. Sutton, "Conceptual Design and Development of a Metadata Framework for Educational Resources on the Inter-net," Journal of the American Society for Information Science ۵۰, no. ۱۳ (۱۹۹۹): ۱۱۹۱.

۴۶. H. J. Voorbij, "Searching Scientific Information on the Internet: A Dutch Academic User Survey," Journal of the American Society for Information Science ۵۰, no. ۷ (۱۹۹۹): ۶۰۴.

۴۷. Ibid., ۶۰۵.

۴۸. R. M. Wallace, J. Kupperman, and J. Krajcik, "Science on the Web: Students Online in a Sixth-Grade Classroom," Journal of the Learning Sciences ۹, no. ۱ (۲۰۰۰): ۷۵.

۴۹. D. Wolfram and A. Dimitroff, "Preliminary Findings on Searcher Performance and Perceptions of Performance in a Hypertext Bibliographic Retrieval System," Journal of the Ameri­can Society for Information Science ۴۸, no. ۱۲ (۱۹۹۷): ۱۱۴۵.

۵۰. T. Saracevic, "Information Science," Journal of the American Society for Information Science ۵۰, no. ۱۲ (۱۹۹۹): ۱۰۵۱-۶۳.

۵۱. P. Ingwersen, Information Retrieval Interaction.

۵۲. T. Saracevic, "Information Science," ۱۰۵۲.

۵۳. S. E. Robertson, Conflicting Philosophies; Y. A. Tonta, Failure Analysis in Document Retrieval Systems; D. Ellis, Progress and Prob­lems in Information Retrieval; Cleverdon, Mills, and Keen, Factors Determining the Performance of Indexing Systems.

این مقاله ترجمه‌ای است از:

Weideman,Melius and Strümpfer, Corrie( ۲۰۰۴). The Effect of Search Engine Keyword Choice and Demographic Features on Internet Searching Success. INFORMATION TECHNOLOGY AND LIBRARIES, JUNE ۲۰۰۴.

یادداشتها:

۱. Strong’s Exhaustive Concordance,۱۸۹۰.

۲. Cranfield

۳. Cleverdon

۴. Keen

۵. Robertson

۶. Tonta

۷. Eliis

۸. Aeronautics

۹. Cranfield I

۱۰. Cranfield II

۱۱. Tonta

۱۲. Blair and Maron′s full-text retrieval system study

۱۳. The Dewey Decimal Classification online project of Markey and Demeyer

۱۴. Fidel

۱۵. Hirsh

۱۶. Grimes

۱۷. Boening

۱۸. Marcella

۱۹. Baxter

۲۰. Large

۲۱. Beheshti

۲۲. Ross

۲۳. Exite

۲۴. Lancaster

۲۵. Marchionini

۲۶. Weideman

۲۷. Kuhlthau

۲۸. Oliver

۲۹. Oliver

۳۰. Yuan

۳۱. Tedd

۳۲. Hartley

۳۳. Phrase Search

۳۴. Inclusion Operator

۳۵. Exclusion Operator

۳۶. Boolean Operators

۳۷. Proximity Operators

۳۸. Stemming

۳۹. Field Limiters

۴۰. Frants

۴۱. Task-Oriented

۴۲. Spink

۴۳. Bateman

۴۴. Jansen

۴۵. Kassler

۴۶. Shapiro

۴۷. Gauch

۴۸. Smith

۴۹. Cronje

۵۰. Clarke

۵۱. Sherman

۵۲. Sutton

۵۳. Voorbij

۵۴. Wallace

۵۵. Kupperman

۵۶. Krajcik

۵۷. Wolfram

۵۸. Dimitroff

۵۹. Saracevic

۶۰. Ingwersen


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.