چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
شیخ مفید و توجه به شبهات و مقتضیات زمان
شیخ مفید از اندیشمندان قرن چهارم هجری بود و دوران زندگی او مصادف با ریاست عضد الدوله دیلمی و شکوفایی بغداد می باشد و همین مسئله سبب گردید تا شیخ احاطه کاملی به علوم عصر خود از جمله علوم جدلی داشته باشد و در زمینه فقهی نیز زعامت و رهبری شیعه را به دست آورد. وی در این عصر از معدود افرادی بود که برای تمامی مسائل شیعه پاسخ اساسی و مهمی را در دست داشت زیرا شیخ با اطلاع از ادیان ،مذاهب و شبهات مطرح در این عصر و با احاطه کامل در مطرح کردن آنها و ارائه این شبهات بدون دخل و تصرف همواره به طور عقلی و جدلی بر خورد می کرد لذا اندیشه وی هرگز در سطح نقلی باقی نمانده و همواره پویایی لازم را دارا بود. علاوه بر این به دلیل ارتباط ایشان با امام زمان و توجه خاصی که به شبهات مردم و مقتضیات زمان داشته باشد به نوعی توانست اندیشه و سیاست شیعی را که در زمان حکومت خلفا در خفا باقی مانده بود را رشد داده و به شکوفایی برساند .
شیخ به رهیافت معتزله که از طریق خاندان نوبختی وارد شیعه شده بود نیروی تازه ای بخشید و بدین سان با ابن بابویه معلم خود و سخنگوی اصلی مکتب قم به مخالفت برخاست . مقایسه الاعتقادات ابن بابویه و تصحیح الاعتقاد شیخ مفید تفاوت در مبانی روش شناختی استاد و شاگرد و بنابر این شیوه فقاهتی در مکتب قم و بغداد را نشان می دهد روش تعقلی شیخ مفید و استفاده از موازنه اصول فقه در تبیین فقه امامیه بسیار بارز است.
شیخ در اندیشه خود همواره بحث ارتباط خلفا و اشاعره را مطرح ساخته و به نزدیکی فرمانروایان و اشاعره تاکید می ورزید و با احاطه کامل به احادیث مختلف بی پایه و اساس بودن مدعیات اشاعره را روشن و آشکار ساخته و بسیاری از مباحث نادرست آنها را با بحث و جدل کنار زد .
محور اندیشه سیاسی شیخ مفید اصل امامت است و این مسئله در نظر شیخ مفید جایگاه حکومت و فرد حکومت شونده را مشخص می کند . نص ،عصمت و عدالت و علم به عنوان شرایط امامت بعد از آن مطرح می شوند و شیخ مفید مسئولیت های امام را در موارد زیر خلاصه می کند .
۱) جمع آوری و صرف زکات در مصارف ویژه آن
۲ ) تعیین مقدار جزیه
۳ ) عقد قرارداد وخراج
۴ ) مالکیت انفال و خمس
۵ ۷۸۲;) اجرای حدود و قصاص و...
در ادامه شیخ جایگاه سیاسی فقیه را در دوران غیبت مشخص می کند و دیدگاه نویی از فقه در اندیشه سیاسی شیعه ایجاد می کند که مبتنی بر استدلات عقلی است و کتابی نیز در مورد اصول فقه در این زمینه از خود به جای می گذارد و با این کار راه را برای فقهی پویا که پاسخ امور حادث شده و امور سیاسی را داشته باشد باز می کند .وی علاوه بر این در مورد اختیارات و عملکرد فقیه دیدگاههای تازه تری را ارائه می دهد. در زمان وی اکثرا معتقد بودند که خمس و سهم امام را در زمان غیبت باید پنهان و یا در راه سادات خرج نمود، ولی شیخ معتقد بود حقوق مالی به اختیار نواب خاص و در عدم حضور آنها در اختیار فقیه قرار می گیرد و فقاهت مورد اطمینان بودن در تولیت امور زکات و حقوق مالی را کافی می دانست و فقیه را مجاز در تصرف آن طبق مصلحتی که خود تشخیص می دهد می داند ولی خمس وحداقل سهم امام را متعلق به خود امام می دانست .
بنابر این شیخ مفید مسئولیت های فقیه را به ترتیب جمع آوری زکات و پرداخت آن به مستحق ،اجرای حدود در صورت امکان ،مسئولیت قضاوت و ایجاد اجتماعات مذهبی در دوران غیبت می داند.
منابع
قدرت ،دانش و مشروعیت در اسلام ،فیرحی ،نشر سمت۱۳۸۰
دوره های تاریخی تدوین وتحول فقه شیعه،احمد کاظمی، مجله تحقیقات اسلامی سال پنجم شماره۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست