سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
بی.ام.و i۳، سبزترین خودروی جهان
بی.ام.و i۳ که اولینبار سال ۲۰۱۱/۱۳۹۰ و در کنار کوپه i۸ رونمایی شد، نتوانست به اندازه رقیب خود توجه رسانهها و پس از آن هالیوود را به خود جلب کند؛ اما مهندسان آلمانی طی دو سال گذشته تلاش کردهاند از این کانسپت اولین خودروی تمامالکتریکی بی.ام.و را تولید کنند که الکتریکی بودن تنها بخش کوچکی از سازگاری آن با محیطزیست است.
بی.ام.و i۳ یک خودروی تمامالکتریکی درونشهری برای چهار سرنشین است. این خودرو که از فناوری eDrive بی.ام.و بهره میبرد، میتواند با هر بار شارژ کامل بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ کیلومتر حرکت کند و هر دو یا سه روز یکبار نیاز به شارژ مجدد خواهد داشت. پیشرانه الکتریکی این خودرو توانی معادل ۱۲۵ کیلووات (۱۷۰ اسببخار) تولید میکند و گشتاور نیرو ۲۵۰ نیوتنمتر خواهد بود. شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو به ۸ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتربرساعت اعلام شده است.
مطابق اعلام بی.ام.و رانندگان میتوانند با استفاده از حالت EcoPro مسافت طی شده با هر شارژ را بیش از ۲۰۰ کیلومتر افزایش دهند. شارژ کامل باتری i۳ توسط شارژر معمولی به ۶ ساعت و شارژ ۸۰درصدی آن توسط شارژرهای سریع به ۳۰ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.
باتریها
میدانیم که باتریها در دمای اتاق بهترین کارایی را دارند؛ اما از آنجا که کمتر خودرویی وجود دارد که در فضای داخلی خانه استفاده شود، بی.ام.و سیستمی را طراحی کرده که میتواند دمای باتری را در شرایط تعادل نگه دارد و عمر مفید و بهرهوری آن را بهمراتب افزایش دهد. این سیستم هوشمند در صورت لزوم با تهویه هوا دمای اطراف باتری را کاهش خواهد داد و در فصل سرد با پیشگرمایش باتری، در زمان شارژ آن شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد. متخصصان بی.ام.و میگویند این سیستم باعث میشود عمر باتری یونلیتیوم استفاده شده با عمر مفید خودرو برابر شود.
باتریها ضعیفترین بخش زنجیره پایداری را تشکیل میدهند و بازیافت آنها کار سادهای نیست. به همین دلیل بی.ام.و پیشبینی کرده از باتریهای i۳ پس از ۱۰۰۰ بار شارژ و سرویس مجدد به عنوان ذخیره موقت انرژی خورشیدی استفاده کند و به این شکل آنها را به چرخه کاربری برگرداند. در مقیاس تجاری میتوان تعدادی از این باتریها را به یکدیگر متصل کرد؛ اما برای مصارف خانگی استفاده از یک عدد باتری کافی است.
زمانی که از خودروهای الکتریکی حرف میزنیم، مسافت طی شده با هر بار شارژ یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی آنهاست. بی.ام.و به همین دلیل تلاش کرده با جایگزینی پمپ حرارتی کممصرف به جای هیترهای معمول، مصرف انرژی توسط این بخش را در ترافیک تا ۳۰درصد کاهش دهد. علاوه بر این در داخل خودرو نیز از چراغهای ال.ای.دی استفاده شده که بهمراتب کممصرفتر از چراغهای معمولی هستند و نور بیشتری تولید میکنند.
کاهش وزن خودرو و مصرف انرژی
نکته حائز اهمیت دیگر در کاهش مصرف خودرو، کمکردن وزن آن است. به همین دلیل بی.ام.و میلیونها دلار و ساعتها وقت صرف کرده تا پلیمر تقویت شده توسط فیبرکربن یا به اختصار CFRP را که تاکنون در اختصار ابرخودروهایی مانند لامبورگینی سستو المنتو بوده وارد چرخه تولید خودروهای الکتریکی کند. بی.ام.و i۳ میتواند عنوان اولین خودروی الکتریکی با قطعات قابلبازیافت را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این چیزی حدود ۱۰درصد از کربن به کار گرفته شده در بدنه این خودرو از مواد بازیافتی تأمین شده است.
از سوی دیگر پیش از اینکه چرخهای i۳ حرکت روی زمین را آغاز کند، همگامی با طبیعت را آغاز کرده است. انرژی مورد نیاز کارخانه تولید این خودرو در لایپزیک، آلمان توسط ۴ سیستم برق بادی تأمین میشود. تولید مازاد این سیستمها در بخشهای دیگر تولید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مطابق اعلام این خودروساز، کارخانه لایپزیک حدود ۵۰درصد کمتر از کارخانههای دیگر انرژی مصرف میکند و موفق به صرفهجویی ۷۰درصدی در مصرف آب شده است.
زمان ورود این خودرو به بازار اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی/ پاییز ۱۳۹۲ پیشبینی شده و قیمت پایه آن برای ورود به بازار اروپا ۵۱هزار دلار خواهد بود.
محبوبه عمیدی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی اسماعیل هنیه عراق رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
حجاب قتل تهران شهرداری تهران قوه قضاییه وزارت بهداشت فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
مسکن قیمت خودرو مالیات ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر دفاع مقدس محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
حماس اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت ناسا تلفن همراه ماهواره
آب معدنی آب بیماران خاص کاهش وزن زیبایی چای بیمه دندانپزشکی فشار خون سبزیجات