شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا

نزدیکی ایران به بازارهای صادراتی اروپا


نزدیکی ایران به بازارهای صادراتی اروپا

گزارشی از اولین سمپوزیوم ماشین آلات شرکت SSM Scharer Schweiter Mettler

اولین سمپوزیوم ماشین‌آلات شرکت SSM با همکاری شرکت خدمات مهندسی کیانا صنعت افزار و شرکت مهندسی و بازرگانی نیکونسج در هتل هما برگزار شد.

در این سمپوزیوم مواردی مانند ماشین‌آلات شل پیچی و بوبین برگردان جهت رنگرزی فیلامنت، استیپل و نخ‌های صنعتی، ماشین‌آلات چندلاکنی جهت الیاف استیپل، فیلامنت و نخ‌های صنعتی، ماشین‌آلات بوبین پچی و ماسوره پیچی جهت نخ دوخت، ماشین استرچ برای نخ نایلون و پلی‌پروپیلن بسیار ظریف DTY، ماشین‌های تکسچره هوا بر کلیه نخ‌های فیلامنتی ATY و ماشین‌آلات روکش لایکر (کاورینگ) A/C: مورد اشاره قرار گرفت.

در ابتدای سمپوزیوم Urs Kull ـ مدیر کل فروش SSM ـ به معرفی این شرکت پرداخت و اظهار داشت: شرکت از ۳ بخش اصلی تشکیل شده‌اند و ۳ فعالیت عمده دارد و یک بخش آن مختص ماشین‌آلات نساجی است.

کول افزود: ۳۷۵ میلیون دلار گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۰۶ بود که بخش ماشین‌آلات نساجی ۸۵ میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر فروش SSM خاطر نشان ساخت: در سال ۱۹۸۶، ۳ شرکت عمده Sch a rer schweifer Mettler با یکدیگر شرکت SSM را راه‌اندازی کردند. تا سال ۱۹۹۸ بیتشر در بخش نساجی فعال بودند و سپس وارد سایر بخش‌های دیگر صنعتی نیز شدند. وی با اعلام این مطلب که شرکت SSM از نظر مالی توانمند است افزود: به وام‌های بانکی وابستگی نداریم و طبیعتاً این عدم وابستگی باعث ثبات فعالیت‌های ما شده است. همین مسئله SSM را قادر ساخته همکاری‌های بسیار خوبی با گروه‌های مختلف صنعتی از جمله صنعت نساجی داشته باشیم.

کول در بخش دیگر سخنان خود به ارائه توضیحات فنی و تکنیکی پیرامون ماشین‌آلات تولیدی این شرکت پرداخت که در این مورد دو تن دیگر از نمایندگان شرکت SSM نیز همکاری داشتند.

در زمان پذیرائی و استراحت فرصتی دست داد تا با کول گفت و گوئی داشته باشیم، وی مهندسی مکانیک است و حدود ۳ سال در این شرکت به فعالیت می‌پردازد.

کول در مورد صنعت نساجی ایران گفت: به نظرم صنعت نساجی ایران از نظر مواد اولیه بسیار غنی و توانمند است و ما فکر می‌کنیم در آینده صنعت نساجی ایران در منطقه خاورمیانه و آسیا حرف‌هائی برای گفتن داشته باشد زیرا ایران متوجه شده برای پیشرفت و توسعه صنعتی باید تلاش نماید و با تکیه به ذخایر طبیعی که دارد، به حرکت ادامه دهد.

کول ادامه داد: موقعیت ایران از نظر صنعت نساجی بسیار عالی است و به بازارهای اروپا جهت صادرات محصولات، بسیار نزدیک می‌باشد. ما ایران را از این نظر کشور توانمند می‌دانیم که پیشرفت آن حتمی خواهد بود.

مدیر فروش شرکت SSM تصریح کرد: نساجی ایران در زمینه ریسندگی، فیلامنت و... پیشرفت‌های خوبی داشته است و از ماشین‌آلات مدرن این صنعت استفاده می‌کند.

به گفته وی، همان‌طور که می‌دانید امروزه بیشترین تولید در آسیا انجام می‌پذیرد زیرا تولید با توجه به گران بودن دستمزد کارگران در اروپا چندان مقرون به صرفه نیست. البته این گفته به معنی ضعف تولید کنندگان آسیائی نمی‌باشد اما بسیاری از تکنولوژی‌ها هنوز در اروپا تولید و به آسیا عرضه می‌شود. برخی از کشورهای آسیائی مانند چین و هند، تولیدات فراوانی دارند و اغلب کیفیت محصولات آنها مطلوب می‌باشد.

کول گفت: در حال حاضر اروپا به روی تولید محصولات Hi-tech و تولید پارچه‌های خاص متمرکز شده است و روز به روز به ارتقاء محصولات خود از نظر تکنولوژیکی فکر می‌کند.

مهندس مهران زهتاب ـ مدیرعامل شرکت خدماتی مهندسی کیانا صنعت افزار ـ نیز در گفت‌وگوئی پیرامون هدف برگزاری این سمپوزیوم اظهار داشت: ظرف مدت ۲ سال گذشته اقدام به واردات ماشین‌آلات نساجی اروپائی کاملاً با رکود مواجه شده بود. علت نیز بسیار واضح می‌باشد، به‌دلیل التهابات اجتماعی منطقه و نامشخص بودن جهت‌گیری اقتصادی کشور، روحیه ریسک سرمایه‌گذاری به منظور تولیدات جدید و یا افزایش ظرفیت واحدهای موجود با افت محسوس مواجه بوده است.

وی افزود: در این گونه موارد که کم‌نظیر هم نبوده است، اثبات سودآوری و توجیه‌پذیری یک رشته از صنعت و همچنین توصیف وضعیت رو به رشد فروشنده ماشین‌آلات مربوط به آن صنعت نسبت به رقبا، به تولید کننده و یا وارد کننده، جسارت وارد شدن در عرصه سرمایه‌گذاری و یا توسعه مجموعه خویش را می‌دهد. در عین اینکه فروشنده ماشین‌آلات را نسبت به دیگران در وضعیت بالاتری قرار می‌دهد. لذا هدف اصلی غایب نبودن در این عرصه بوده است. بدیهی است با حضور بیشتر نسبت به رقبای غایب با وجه به کیفیت بالای ماشین‌آلات ارائه شده، در صورت ادامه و یا حدوث بازار جدید برای بخش مربوطه به ما، اولین سرمایه‌گذاران به این طرف گرایش خواهد یافت، علی‌رغم از همه گران بودن!!

مهندس زهتاب افزود: حضور شرکت کنندگان تحسین برانگیز نیست اما بسیار مفید می‌باشد. صرفاً ۶۰ درصد مدعوین حضور یافتند. علت را جویا شدیم و متوجه غفلت خود شدیم. زمان سمپوزیوم همزمان با برگزاری نمایشگاه دموتکس است و دو سوم غایبین درگیر نمایشگاه مزبور شده‌اند. غیبت بقیه قابل توجیه و طبیعی است اما خوشبختانه تمام حضار پیگیر مطالب عنوان شده هستند و غفلتی از مطالب و محتوای سخنرانی‌ها ندارند. خصوصاً عمیق شدن بخشی از شرکت کنندگان غیر فنی در مباحث کاملاً فنی برایم قابل توجه است.

وی در مورد دیدگاه میهمانان خارجی گفت: خارجی‌ها (غربی‌ها) دنبال منافع خودهستند. تعارفاتی که نثار ما و یا خریداران به عمل می‌آوردند را کاملاً تکراری می‌دانم و مطلقاً آنها را به حافظه نمی‌سپارم!!! لذا به تحسین آنها نسبت به خوب برگزار شدن و یا کیفیت حضار و یا حتی ظواهر مملکتی بهتر است توجهی ننمود زیرا الزاماً از درون این تعارفات واقعیتی حاصل نمی‌شود. دیدگاه آنان کاملاً مثبت است زیرا آنچه به دنبالش هستند را به دست آوردند و تقاضای تکرار سمپوزیوم را در آینده دارند.