یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا

راه‌هایی برای اداره زندگی پرمشغله


راه‌هایی برای اداره زندگی پرمشغله

ساده کردن زندگی به این معنا نیست که از چیزهایی که می‌خواهید در زندگی بگذرید. در حقیقت، دقیقا متضاد این است. ساده کردن زندگی به شما زمان بیشتری برای انجام کارهایی که وقت و انرژی …

ساده کردن زندگی به این معنا نیست که از چیزهایی که می‌خواهید در زندگی بگذرید. در حقیقت، دقیقا متضاد این است. ساده کردن زندگی به شما زمان بیشتری برای انجام کارهایی که وقت و انرژی برایشان می‌خواهید، می‌دهد، مثل ورزش، کتاب خواندن یا شرکت در یک کلاس آموزشی. این ایده‌ها را امتحان کنید تا زمان، هزینه، پشتیبانی و فضای بیشتری در زندگی پرمشغله‌تان ایجاد کنید.

یک عادت جدید در خودتان به وجود آورید و آن را به دیگر اعضای خانواده هم آموزش دهید. هیچ‌وقت بدون این که چیزی با خود بیرون ببرید، اتاق را ترک نکنید. مثلا اگر در طول شب می‌خواهید از اتاق‌نشیمن به آشپزخانه یا اتاق خواب بروید، وسیله‌ای که باید به محل خود برگردانده شود را در راه با خود ببرید.

اگر خانواده پرجمعیتی دارید که تعداد زیادی باید از یک حمام و دستشویی استفاده کنند، برای هر کس یک سبد مخصوص در نظر بگیرید که وسایل مخصوص حمام خود را در آن نگه دارند و حتما پس از استفاده آن را به اتاق خود برگردانند. درست مثل زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی. این کار باعث می‌شود فضای حمام شلوغ و بی‌نظم نشود و هر کس براحتی از وسایل خود استفاده کند.

سبد یا جعبه‌ای در کمد یا گوشه‌ای از اتاق قرار دهید. در طول کار روزانه مطمئنا چیزهایی پیدا می‌کنید که به هر دلیلی تمایلی به استفاده از آن ندارید و فقط خاک می‌خورند. آن وسیله را درون آن سبد یا جعبه بیندازید. وقتی جعبه پرشد می‌توانید آن را به افراد نیازمند ببخشید.

گفته می‌شود اینشتین هیچ‌وقت برای یادآوری چیزهایی که یاد آوردن آنها راحت بود به خود فشار نمی‌آورد (حتی شماره تلفن خودش.) عقیده او این بوده که این کار باعث می‌شود فضای کافی برای اموری که می‌خواسته از قدرت مغزش برای آنها استفاده کند، خالی شود. شما هم از این راهکار استفاده کنید و همه امور خود را در دفترچه‌ای یادداشت و بعد در صورت نیاز به آن رجوع کنید.

صندوق‌پستی‌تان را نگاه کنید. نگذارید صورتحساب‌ها و قبوض آنجا جمع شود و بعد به سراغشان بروید. روزنامه و مجلات ارسالی را هم در جای مخصوص خود (نه روی میز آشپزخانه) قرار دهید.

برای هر کدام از اعضای خانواده سبد مخصوصی تهیه کنید که وسایل روزمزه‌شان را در آن بریزند، (مثل تکالیف و وسایل مدرسه، نامه‌های اداری و لباس‌های کثیف) به جای این که دور تا دور خانه پخش کنند.

با گذراندن فقط ۱۵ دقیقه هر شب برای آماده کردن همه چیز برای روز بعد، از آشفتگی و سردرگمی صبح نجات پیدا کنید، می‌توانید از کارهایی که باید فردا انجام دهید یادداشت بردارید تا روز بعد بدانید دقیقا چه باید بکنید، لباسی را که برای بیرون رفتن می‌خواهید تن کنید، آماده کنید، وسایل و لباس‌های مدرسه بچه‌ها را آماده کنید و مواد و وسایل لازم برای پختن ناهار فردا را نیز آماده کنید، میز صبحانه را بچینید و...

قبوض را سروقت و در یک روز مشخص پرداخت کنید. با این روش‌ همیشه می‌دانید که از نظر مالی در چه وضعیتی هستید و دیگر پرداخت قبض‌ها عقب نمی‌افتد.

یک روز شنبه همه کارهای ناتمام خود را فهرست کنید. چیزی که باید برای یکی از دوستانتان بفرستید، هدیه‌ای که دیر شده است و تلفنی را که باید بزنید. همه هفته نوشتن آن را ادامه دهید. شنبه آینده فهرستی درست و حسابی از همه کارهایی که باید انجام دهید در اختیار دارید و همان روز یکی‌یکی همان کارها را با دقت و به نوبت انجام دهید.

این رسم را درخانه باب کنید که هر کس مسوول شام و ناهار خودش و شستن ظروف خود باشد. بچه‌ها غذاهایی مثل ساندویچ، پیتزا و از این قبیل را خیلی دوست دارند. این کار یک تنفس برای‌ آشپزی کردن است و به شما کمک می‌کند به فرزندانتان آموزش دهید در امور خود استقلال داشته باشند.

رزیتا شاهرخ