سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
آینده نگاری کاربرد کامپیوتر در قرن بیست و یکم
تصویر یک محل کار در آینده را مجسم کنید: کامپیوتر به شما میگوید که تعداد زیادی خطای تایپی دارید و به شما پیشنهاد میدهد که اندکی استراحت کنید یا به رئیس شما میگوید که در حال صحبت کردن با یک مشتری هستید یا استراحتتان خیلی طولانی شده است یا پشت تلفن چه صحبتی میکنید. رئیس شما از طریق یک کامپیوتر میتواند ببیند در حالیکه شما سرکار هستید در هر دقیقه و ثانیه چه کاری انجام میدهید.
آیا این توضیح شبیه یک تصویرسازی از آیندهی دوردست است؟ اینطور نیست مربوط به امروز است. در حال حاضر ۲۶ میلیون کارگر ایالات آمریکا در شغلشان نظارت میشوند و این تعداد با استفادهی بیشتر و بیشتر کامپیوتر در شرکتها افزایش خواهد یافت و هزینهی این سیستمهای نظارتی کمتر خواهد شد. تا سال ۲۰۰۰ به تعداد ۳۰ میلیون انسان ممکن است به طور پیوسته در شغلشان مورد نظارت قرار بگیرند. اما دقیقاً این سیستمهای نظارتی چگونه در ۲۰ سال آینده تغییر خواهند کرد و چگونه آنها بر کارکنان تأثیر خواهند گذاشت؟
Alan Wwstin استاد دانشگاه کلمبیا ـ معتقد است که نظارت میتواند در مورد انسان اعمال شود؛ اگر کارمندان حقوقشان تضمین شود و به تمامی اطلاعات جمعآوری شده از طریق نظارت دسترسی داشته باشند به علاوه امکان دسترسی شخصی به تکتک کارمندان در زمینهی این اطلاعات میتواند عامل انگیزه باشد. همانطور که Michael J Smith ـ استاد دانشگاه ویسکانسین ـ میگوید:
"اطلاعات داده شده به مسئول ناظر غالباً حکم یک بازیچه دارد. اما وقتیکه مستقیماً بدست کارکنان برسد میتواند یک عامل انگیزهی مثبت باشد".
● نظارت بدون گریز طفره
نظارت توسط کامپیوتر در آینده راه گریز کمتری از آنچه که کارمندان امروزی دارند باقی خواهد گذاشت که آنها را کارمندان پیدا میکنند و بکار میبرند تا بر اصول و قوانین بر کارهایشان پیشدستی کنند. سیستمها دائماً پیچیدهتر میشوند و خواهند توانست تا عمدهی گریزها و بازیهایی که ا مروز انجام میشود را باز دارند.
نگاهی بر ادارات مختلف خطوط هوایی بزرگ کمک میکند تا معنای راههای گریز کامپیوتری را به تصویر بکشیم تمامی خطوط هوایی بزرگ سیستمهای ررزواسیون را کامپیوتری کردهاند و از کامپیوتر استفاده میکنند تا کارکرد مسئول ررزو را نظارت کنند. مسئولین خاصی برای استراحتشان تعیین شده است و به غیز از این زمانهای تعیین شده صندلی خود را ترک نخواهند کرد.
برای به اجرا گذاشتن این قوانین، کامپیوترها عملکرد فرد مسئول را پیگیری میکنند اما کامپیوتر صرفاً سابقهای از میانگین زمان آن فرد بین مکالمات و میانگین زمان طول مکالمات را ثبت میکند. انی مسئولین اجازه دارند تا از ز مان کوتاهی بین مکالمات استفاده کنند تا آن اطلاعات را از تماس تلفنی وارد سیستم کامپیوتر کنند. خطوط هوایی سوابق مسئولین را بررسی میکند تا مطمئن شود که زمان وقفهی بین مکالمات خیلی زیاد نیست (معمولاًَ بیش از یک دقیقه نباید باشد).
اما برخی از مسئولین فهمیدهاند که اگر آنها مشتری را در حین ورود اطلاعات پشت خط نگه دارند (که در نتیجه زمانشان را بین مکالمات به یک ثانیه میرسانند) میتوانند هر دو ساعت یکبار ۵ دقیقه بیشتر استراحت کنند. مسئولین میتوانند از این زمان استراحت جانبی استفاده کنند چون که کامپیوتر صرفاً میانگین زمان بین مکالمات را ثبت میکند. سیستمهای نظارتی پیچیدهتر آینده سوابق زمانهای حقیقی را ثبت میکند نه میانگین زمانی بین مکالمات را. در این روند دو معنای اصلی موجود است ، اول اینکه کامپیوترها میتوانند جلوی کارمندان خاصی را بگیرند تا به سیستم تعدی نکنند در نتیجه کارمندانی که از سیستم بهره نمیبرند دیگر از عادتهای کاری بدهکارانشان رنج نخواهند برد. دوم اینکه کارمندانی که عادت دارند تا به سیستمهای نظارتی دست ببرند دیگر چنین کاری نمیتوانند کنند. برخی از کارمندان که دیگر نمیتوانند از راههای گریز بهعنوان یک مکانیزم تقلید استفاده کنند ممکن است از خستگی و فشار کاری شدید رنج ببرند.
● پشنهاداتی برای بهبود عملکرد
سیستمهای کاری پیشرفته خواهند توانست تا براساس اطلاعاتی که کارمندان میدهند پیشنهاداتی طرح کنند نه تنها این کامپیوترها به کارمندان نزدیکتر خواهند بود بلکه براساس این اطلاعات جانبی کامپیوترها خواهند توانست به کارمندان کمک کنند تا کارایشان را به نحو بهتری انجام دهند. مسئولین رزرواسیون هتل ـ به عنوان مثال ـ لازم است که اطلاعات زیادی را در مورد وقایع موجود به خاطر داشته باشند آنها آموزش دیدهاند تا بدانند که چه نوعی از خدمات و قراردادها میبایست به چه مشتیرانی ارائه گردد.
غالباً به این مسئولین در آغاز هر شیفت در مورد خدماتی که باید ارائه شود یادآوری میگردد اما گاهی وقتها این مسئولین فراموش میکنند که به مشتیران این برنامه را بگویند.
در آینده در صفحههای کامپیوتر برنامههایی وجود خواهد داشت تا به کارمندان کارهایشان را یادآوری کند. فرض کنید که هتل A در یک اقدام مشترک با آژانس اجاره ماشین B کار میکند تا بریا مشتریانی که در هتل A هستند چه در میامی چه در هیولستون؛ در اجارهی این ماشین تخفیفی بدهد. اگر یک مسئول از کامپیوتر استفاده کند تا به درخواست مشتری در رابطه به رززویک اتاق در هیویستون یا میامی پاسخ دهد آنها کامپیوتر آن موضوع را به یاد کارمند میآرود و جزئیات را طرح میکند.
بهطور کلی استفاده از اقدامات سریع مثبت خواهد بود چون که کارمندان مجبور نیستند که نگران به یاد داشتن جزئیات بسیار زیاد باشند. دیگر کاربردهای آن به استفادهی خاص یک سازمان از این تکنولوژی بستگی دار. مثلاً اگر این سازمان از این تسریعها استفاده میکند تا هر دفعه که کارمندان زیادی را صرف یک قرارداد میکنند یا کمتر از میانگین لازم یک گروه کار میکنند به آنها گوشزد کند؛ آنگاه شاید نتیجهی آ، منفی باشد.
● اطلاعات برای خودارزیابی
تکنولوژی جدید همچنین به کارمندان امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به عملکرد خودشان را میدهد. سیستمهای نظارتی بسیار کمی که در حال حاضر کار میکنند این کار را انجام دهند. در آینده کارمندان قادر خواهند بود تا عملکرد خود را بررسی کنند و آن را با همکاران خود مقایسه کنند. این دانش میتواند عملکرد و کارایی کارمند را افزایش دهد مثلاً مطالعهای که Christopher Earley در سال ۱۹۸۸ انجام داد نشان داد که میندبکهای کامپیوتری تأثیر بیشتری بر عملکرد کارمند دارد ـ اگر مستقیماً آن را از سیستم کامپیوتری دریافت کند نه نه از جانب مسئول ناظر، بزرگترین معنای این روند مثبت خواهد بود. کارمندان به تمامی اطلاعات گردآوری شده در نظارت دسترسی خواهند داشت.
● تمرکزی جدید بر نتایج
نظارت به عنوان بخشی از یک کانون که بیشتر مبتنی بر نتایج است ـ در شرکتهای آینده ـ تلقی خواهد شد. در حال حاضر اکثر کارمندانی که تحت نظارت هستند مسئولیتهای خاصی به ایشان واگذار میشود که میبایست در حین انجام کارشان از آنها پیروی کنند. این موضوع غالباً باعث تمرکز بر ابزار میشود نه بر نتایج. در آینده شرکتها به کارمندان آزادی فردی بیشتری در چگونگی انجام کارهایشان خواهند داد.
یک بررسی در صنعت بازاریابی از راه دور تصویری از کانون مبتنی بر نتایج را بدست میدهد. بسیاری از بازاریابان از فواصل دور دستوری را دریافت میکنند که میبایست در حین فروش محصولشان پیروی کنند. این دستورات براساس فنونی که برای اکثر بازاریابان از راه دور بسیار مؤثر خواهد بود آن هم در مورد اکثر مشتریان؛ تهیه شدهاند.
به جای اینکه کارمندان مجبور باشند تا از این دستورات و اصول آنها مرحله به مرحله پیروی کنند؛ در آینده روشهایی را دریافت خواهند کرد که مؤثر خواهد بود و آموزش خواهند دید تا از این روشها استفاده کنند و سپس اجازه خوهند داشت تا روشها را استفاده کنند که برایشان بهتر است. مادامیکه این ابزار مبتنی بر اخلاق باشند و تصویری مثبت برای شرکت را طرح کنند؛ عملکرد به وسیلهی بررسی نتایج سنجیده خوهد شد. در آینده سازمانهای بیشتری بر نتایج دلخواه خود متمرکز میشوند نه اینکه تکتک کارمندان را مجبور کنند که دقیقاً از یک روش پیروی کنند.
معنای اصلی این تأکید در حال رشد بر نتایج؛ مثبت خواهد بود. آزادی بیشتر با توجه به نحوهی انجام کار باعث ایجاد انگیزه در کارمند میشود. اما یک مشکل در ارزیابی کیفی مسئول ناظر از عملکرد کارمند باقی میماند. اکثر سازمانها از کامپیوترها استفاده میکنند تا تعداد قراردادها و معاملات را بشمارند. همچنین از جاسوسهای الکترونیکی استفاده میکنند تا به طور تصادفی و نامنظم به مکالمات گوش دهند تا مطمئن شوند که هم کمیت و هم کیفیت کار عالیست. این جاسوسهای الکترونیکی ممکن است برتریهای فردی نسبت به فنونی که میبایست استفاده شود یا نباید استفاده شود داشته باشد و ممکن است در ارزیابیهای کیفی از عملکرد کارمندان به طور سلیقهای قضاوت کنند.
● کامپیوترها بهعنوان مربیان
اطلاعات گردآوری شده از طریق نظارتهای کامپیوتری بیشتر و بیشتر استفاده میشود تا کارمندان را آموزش دهند در حال حاضر سازمانهای زیادی از این اطلاعات گردآوری شده به عنوان پایهی انتقاد استفاده میکنند. شرکتها خواهند فهمید که برای کارمندان اگر آموزش ببینند برایشان انگیزهی بیشتری ایجاد میکند تا اینکه سرزنش بشوند.
سیستمای نظارتی موجود نمیتوانند مربی باشند، مثلاً در یک مورد در یکی از خطوط هوایی بزرگ آمریکا، مسئولین رزرو به طور الکترونیکی نظارت میشدند تا اطمینان حاصل شود که در زمان تعیین شده برای استراحت در جای خود باقی میماندند. آنها کلاً ۱۲ دقیقه فرصت داشتند تا در یک کاری ۷.۵ ساعته استراحت کنند. اگر یک فرد بیش از ۱۲ دقیقه استراحت میکرد زمینهی اخطار انضباطی برای وی فراهم میشد.
یک کارمند با فریاد کشیدن تهدید شد چراکه او ۱۳ دقیقه بیش از زمان تعیین شده استراحت کرد. این کارمند گفت که مسئول ناظر وی به من گفته است که زمانی که من در حمام بودهام همکاران من تماسهای بیشتری انجام میدادهاند تا عادتهای کاری بد من جبران شود.
بعد از این اتفاق این مسئول نهدواسیون دچار یک مشکل عصبی شد؛ که وی آن را مشکل استراحت و حمام گرفتن مینامد. یک مدیر در آن دفتر خطوط هوایی مدعی بود که مسئولین ناظر جاسوسی کارکنان را نمیکنند بلکه سعی دارند توانایی آنها را افزایش دهند. در آینده شرکتهایی که از نظارت استفاده میکنند نیاز به این امر را درک خواهند کرد که باید به پیامهایی که به کارمندانشان ارسال میکنند حساستر شوند. اگر شرکتها بسیار خشن باشند در طولانی مدت به خاطر تغییرات، غیبت، هزینههای درمانی و ادعاهای کارکنان؛ از بین میروند. مسئولین ناظر میبایست به عنوان مربی کار کنند نه به عنوان منتقد. ـ در زمان که ممکن باشد ـ و کارمندان میبایست در مورد عملکردشان فیدبک کمککنندهای دریافت کنند. معنای این روند مثبت است چون که بر دو مورد از نارضایتیهای بزرگ در مورد نظارت فعلی غلبه میکند:
اینکه نتایج استفاده میشوند تا کار سرعت یابد و اینکه تأکید بسیار زیادی بر کمیت کار میشود نه بر کیفیت.
اگر مسئولین ناظر به طور کلی از این اطلاعات استفاده کنند تا کارمندان انگیزه پیدا کنند؛ هم شرکت و هم پرسنل سود خواهند برد.
● کامپیوتر بهعنوان راهنمای سیستم
سیستمهای نظارتی نیز میتوانند روشهای کار گروهی و تیمی را رهبری کنند. به جای استفاده از نظارتهای کامپیوتری برای به رقابت واداشتن کارمند برعلیه کارمند دیگر؛ شرکتها از رقابتهای تیمی بیشتری استفاده خواهند کرد. غالباً برای یک کارمند سودمندتر است که در یک تیم کار کند تا اینکه به طور فردی. اگر چه در مسئول و پاسخگو بودن فردی افزایشی ایجاد میشود اما شرکتها نیز میفهمند که گاهی گروهبندی کردن پرسنل میتواند تغییری انگیزهآور و جدید باشد.
کامپیوترها به مدیران کمک میکنند که تصمیم بگیرند چه کارمندانی در چه تیمی واقع شوند. یک مثال دیگر از خطوط هوایی این است که؛ یک کارمند ممکن است مهارتش در فروش بلیط باشد در حالیکه یک فرد دیگر در آرام کردن مشتریان عصبانی عملکرد خوبی دارد. اگر کارمندان دارای نقاط قوت مختلف در یک تیم قرار بگیرند میتوانند از یکدیگر درس بگیرند به علاوه کامپیوتر به مدیران کمک میکند تا تصمیم بگیرند که چه زمانی به پرسنل بیشتری در زمینهی تلفن نیاز است و چه زمانی بار کاری کمتر است و برخی از پرسنل میتوانند زودتر به خانه بروند.
اکثر مفاهیم این روند مثبت میباشند. کارمندان ممکن است رفاقت و همدردی بیشتری پیدا کنند، از درس گرفتن از یکدیگر لذت ببرند، رضایت شغلی بیشتری داشته باشند، بفهمند که چگونه کارشان را باکیفیت بیشتری انجام دهند و در صورتیکه در قالب تیم ارزیابی شوند و نه در قالب فرد استرس کمتری داشته باشند. در واقع شرکتهای زیادی در اروپا گروهها را بررسی میکنند نه افراد را.
اما برخی از مفاهیم این روند منفی است. کارمندان ممکن است در صورتیکه در تیم قرار بگیرند احساس رضایت کمتری کنند ـ براساس احتمالات آماری نه علایق شخصیشان. آنها ممکن است به دیگر اعضا تیمشان شدیداً متکی شوند تا کار بهتری انجام شود و ممکن است با دیگر اعضا تیمشان اتحادهای موقتی تشکیل دهند و تعهد کمتری با سازمانشان داشته باشند. همچنین سازمانها ممکن است در قدردانی از اقدامات فردی دچار مشکل شوند. در آمریکا این موضوع میتواند یک مشکل باشد ـ جاییکه اکثر مردم تأکید بیشتری بر دستیابیهای فردی دارند تا کار تیمی.
● عمکلرد و دستمزد
نظارت کامپیوتری به شرکتها اجازه میدهد تا قدردانی نزدیکتری از عملکرد یک کارمند انجام دهند. همراه با مسئولیت بیشتر فردی؛ در دستمزد و قدردانی فردی نیز باید افزایش حاصل شود. نمونههای قراردادن دستمزد براساس عملکرد شامل برنامههای ابتکاری جدید میشود که در IBM، Merck & co و NU skin بکار گرفته شدها ند. این شرکتها و شرکتهای زیادی دیگری فهمیدهاند که پاداشهای پولی میتواند در کارمندان انگیزه ایجاد کند و این ایده را در بین آنها جا بیاندازد که رفتارهای مطلوب از نظر شرکت (در این مورد: عملکرد بالا) باعث نتایج دلخواه کارمند میشود (دستمزد بیشتر).
● پیشبینی برای نظارت کامپیوتری
۱) سیستمهای نظارتی از بابت دستمزد و تغییر ایمن خواهد بود.
۲) سیستمهای نظارتی برای توسعهی عملکرد به کارمندان پیشنهاداتی خواهد داد.
۳) سیستمهای نظارتی امکان دسترسی به اطلاعات عملکرد کارمندان را به ایشان میدهند.
۴) نظارت به عنوان بخشی از یک کانون مبتنی بر نتایج استفاده خواهد شد.
۵) نظارت در اصل به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده میشود.
۶) سیستمهای نظارتی کار گروهی و روشهای تیمی کار را هدایت میکند.
۷) حقوق تا حد بیشتری به عملکرد پرسنل مرتبط خواهد شد.
۸) تعداد کارمندانی که به طور الکترونیکی نظارت میشوند و در خانه کار میکنند افزایش خواهد یافت.
۹) اقدامات بیشتری برای کارهای قانونی صورت خواهد گرفت که نظارت را منظم خواهد کرد.
در این روند هم مفهوم منفی وجود دارد و هم مفهوم مثبت. معنای مثبت آن این است که کارمندان این احساس را خواهند داشت که براساس معیار کاریشان مورد قدردانی واقع میشوند نه براساس ارزیابی سلیقهای ناظرانشان.
از سوی دیگر شرکتها با مشکل ایجاد یک سنجش موزون و برابر در مورد خدمات ارائه شده توسط کارمندان از بابت کیفیت و از بابت کمیت مواجه خواهند شد. اگر حقوق صرفاً به کمیت خدمات محدود شود سازمان به خاطر افت کیفیت خدمات دچار مشکل میشود. بنابراین سازمانهای لازم است که سیستمهای ارزیابی دقیق عملکرد ایجاد کنند که تمامی عوامل عملکرد که شامل کیفیت و مقدار کارکرد کارمندان شود را تهیه کند.
● نظارت بر پرسنل از خانه
برخی از کارمندان که تحت نظارت هستند در خانه کار میکنند. اگر چه تمامی مشاغل نمیتواند در خانه انجام شود اما برخی از شرکتهای به کارمندان اجازه داده و حتی آنها را ترغیب میکنند که در خانه کار کنند نه در شرکت. این شرکتها اگر مجبور نباشند برای کارمندانشان فضای انجام کار تهیه کنند میتوانند در هزینهی خود پسانداز کنند. برخی از کارمندان که ورود اطلاعات انجام میدهند میتوانند بابت هر اطلاعات وارد شده که توسط کامپیوتر نظارت میشود، این کارمندان میتوانند در خانه خودشان با سرعت خودشان کار کنند و سپس کار آنها توسط مسئولین شرکت ارزیابی خواهد شد. به خاطر منافع مالی اجازه دادن به کارمندان برای کار در خانه، ای اقدام در دههی آینده رایجتر خواهد شد.
مفاهیم مثبت زیادی در کارکردن در خانه وجود خواهد داشت. برای افراد در یکنواختی افزایشی حاصل خواهد شد. زنان صرف شده برای رفتوآمد به شرکت کم میشود و در برخی ا زموارد توانایی بیشتری مثلاً در مراقبت از بچهها حاصل خواهد شد. برای شرکتها هزینهی کمتری در ارتباط به ایجاد فضای کاری برای کارمند، مشاجرهی کمتر در میان پرسنل در شرکت و توانایی بیشتر در جذب نیروهای کاری که بیکار ماندهاند حاصل خواهد شد.
برعکس شاید کارکردهای منفی برای کارمندان و شرکتها حاصل شود. برای افراد فیدبک کمتری وجود خواهد داشت. احساس بیشتری از انزوای اجتماعی حاصل میشود. پیشرفت فردی و تخصصی زیان خواهد دید و فرصت کمتری برای پیشرفت باقی میماند. سازمانها ممکن است در ایجاد معیارهای اهداف برای ارزیابی عملکرد کارمند و تصمیم بر اینکه کدامین آنها ارتقا پیدا کند دچار مشکل شوند. شرکتها همچنین ممکن است شناسایی کارمندانی که کارشان را به آن نحوی که سازمان ترجیح میدهد انجام نمیدهند؛ سختتر ببیند.
● منظم کردن نظارت کامپیوتر
اقدام زیادی برای منظم کردن نظارت کارمند از طریق کامپیوترها اعمال خواهد شد. مادامیکه شرکتها از تکنولوژی برای نظارت کار انسان استفاده میکنند برخی از انسانها به این روش واکنش منفی نشان میدهند و خواستار حمایت قانونی میشوند. این موارد بر تمایل مدیریت متمرکز میشود که میخواهد بداند چه کسی، چه کاری را در اداره انجام میدهد و حق یک کارمند را برای حوزهی شخصی آن بداند.
اخیراً اقدامات متعددی انجام شده است تا قانونی که استفاده از نظارت را محدود کند وضع شود. اگر برای شرکتها قانونی شود تا از اقدامات نظارتی ناعادلانه و غیرضروری استفاده کنند؛ آنگاه شرکتهایی که این کار را میکنند بازدهییشان کمتر میشود چون که در تغییرات، غیبت، بیماریهای ناشی از استرس افزایشی حاصل خواهد شد. از سوی دیگر اگر شرکتهای به طور قانونی در استفاده از روشهای تکنولوژیکی خود برای ارزیابی عملکرد محدود شوند افراد زیادی از طریق استفاده از نظارتهای منظم به اهدافشان میرسند.
از افزایش بعد قانونی این قضیه هم مفاهیم مثبت و هم مفاهیم منفی حاصل میشود. در بعد مثبت آن چنین قانونی ممکن است تضمینکنندهی رفتار بشری و انسانی با تمام کارمندان باشد ـ صرفنظر از سازمانی که برایش کار میکنند. قانونسازی ممکن است حقوق کارمندان زیادی را حفظ کند که در غیر این صورت ممکن است اهمال شود. در بعد منفی آن برخی از قانونها میتواند قدردانی از کارمندان را به نحو عادلانه دچار مشکل کند. همچنین قانونسازی ممکن است به طور غیرعادلانه برخی از سازمانها را که نیاز به اطلاعات گردآوری شده توسط نظارت دارند محدود کند که در بازار جهانی به رقابت ادامه دهند.
در آینده موفقترین شرکتها آنهایی خواهند بود که با کارمندانشان به طور مساوی و بااحترام رفتار میکنند. همانطور که John Swlley ـ مدیرعامل سابق شرکت کامپیوتری Appleـ قبلاً گفته است:
"به جای بکار گرفتن مدلهای زورگویانه و غیرمنطقی زمانهای گذاشته؛ مدیران موفق میبایست با آموزش و هدایتکردن افراد پیش بروند".
اگر چه خطرات سوءاستفاده واقعیت دارند اما نظارتهای کامپیوتری میتواند در واقع به برخی از کارمندان الهام کند که به اوج عملکرد کاری برسند.
http://ictarticle.blogfa.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست