یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا

مسجد الاقصی و سکوت اعراب


مسجد الاقصی و سکوت اعراب

تلاش ها برای نابودی مسجد الاقصی هیچگاه متوقف نشده و نخواهد شد رویارویی های کنونی در سرزمین فلسطین مهم ترین گواه این مدعاست که هر روز بر وخامت اوضاع می افزاید

تلاش ها برای نابودی مسجد الاقصی هیچگاه متوقف نشده و نخواهد شد رویارویی های کنونی در سرزمین فلسطین مهم ترین گواه این مدعاست که هر روز بر وخامت اوضاع می افزاید. صهیونیست ها هدفشان ساخت معبد موهوم است و تنها چنین اقدامی آنان را آرام می کند تا از این طریق به ادعاهای موهوم خود جامه عمل بپوشانند. حفاری ها و ایجاد تونل های متعدد به دیوارهای این مسجد آسیب رسانده است و بخش هایی از آن در آستانه فروپاشی است، با این وجود مسجد الاقصی با صخره (تخته سنگ) معروف خود در برابر توطئه ها و اقدامات مخرب دشمن مقاومت خواهد کرد.

حجم گسترده حملات و توطئه ها علیه این مکان مقدس به منزله جرقه ای خواهد بود و منطقه را شعله ور خواهد ساخت، همان گونه که چنین امری بارها صوررت گرفته است که به طور مثال می توان به حوادث سال ۱۹۶۹ به هنگام آتش زدن مسجد توسط صهیونیست ها و ساخت تونل در همان سال و انتفاضه الاقصی پس از آلوده کردن ساحت این مسجد توسط شارون در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد. اتفاقات کنونی نیز در قدس با هدف خالی کردن این شهر از ساکنان اصلی آن صورت می گیرد تا کم کم این شهر به طور کامل و با اعمال زور و قدرت تحت سلطه اشغالگران قرار گیرد. در این شهر دیگر هیچ ساختمان و قبرستانی در امان نیست و صهیونیست ها با سرعت هر چه تمام تر پیوسته در جهت یهودی سازی این شهر تلاش می کنند.

جالب اینجاست که این گونه اقدامات بدون هیچ اقدام متقابل یا واکنشی صورت می گیرد و تمامی مسئولان با گرایش های متفاوت خود در سکوت مرگباری فرو رفته اند و یا آن را نادیده می گیرند. این امور گویی دیگر مورد توجه اعراب نیست و در مرحله حساس کنونی جای هیچ گونه شکی باقی نمانده که اعراب در مقابل یاوه گویی ها و قلدرمآبی های رژیم صهیونیستی کوتاه آمده اند گویی با دستان خویش قدس و مسجد الاقصی را به این رژیم تقدیم کرده اند.

محورهای یهودی سازی و اهداف آن به طور کلی بر سه اصل اساسی استوار است: مصادره اراضی: به بهانه های مختلف و با دستاویز قرار دادن توجیهات گوناگون از جمله ساخت شهرک های جدید و تأسیسات عمومی مانند آن چه که در قبرستان «مامن الله» و تخریب صدها قبر در آن صورت گرفت و ساخت راه ها و پل ها در این شهر که به تصرف و اشغال مستقیم صهیونیست ها درآمد تا هر چه بیشتر سیطره اشغالگران بر قدس شرقی تثبیت شود و بخش بیشتری از کرانه باختری به مصادره آنان درآید. مساحت ۶/۵ کیلومتر مربعی تحت اشغال در کرانه باختری به ۱۲۳ کیلومتر رسیده است و آنان اکنون کنترل ۸۶ درصد از اراضی قدس را در اختیار دارند و اجازه نمی دهند فلسطینیان از ۱۰ درصد زمین های باقیمانده نیز استفاده کنند و در حال حاضر تنها ۴ درصد در اختیار فلسطینیان است. صهیونیست ها ۱۱ محله یهودی در قدس شرقی ساخته اند و با ساخت ۱۷ شهرک یهودی این بخش را به محاصره خود درآورده اند و اکنون جمعیت یهودیان ساکن در قدس شرقی به ۲۰۰ هزار تن می رسد. دیوار موسوم به پوشش قدس نیز به بلای دیگری برای فلسطینیان تبدیل شده است به گونه ای که شهر قدس را به طور کامل از اطراف و محیط عربی آن جدا و این شهر را به شهرک های صهیونیستی پراکنده در داخل و خارج قدس مرتبط ساخته است. این دیوار ده ها روستا و شهرک و صدها هزار فلسطینی را از این شهر جدا کرده اند.

اسکان یهودیان: با تلاش ها و سلسله اقدامات طولانی و اعمال فشار بر عرب های ساکن بیت المقدس روز به روز دایره زندگی بر آنان تنگ تر و راه برای اسکان یهودیان در این شهر باز گذاشته اند. تنها در ۴ درصد از مساحت باقی مانده در قدس شرقی که در اختیار فلسطینیان است، بیش از ۲۳۰ هزار تن زندگی می کنند و علاوه بر این اخذ پروانه ساخت و ساز در همین مساحت اندک نیز به رویایی تبدیل شده است که به پنج سال انتظار و کلی هزینه نیاز دارد و با این وجود در پایان عده بسیار کمی موفق به دریافت چنین مجوزی می شوند. اشغالگران طبق معمول اجازه محافظت و تعمیر و نگهداری از ساختمان ها را به کسی نمی دهند و کسی حق ندارد طبقه ای به ساختمان های موجود اضافه کند و اگر فلسطینی ناچار شود که کمی خانه اش را توسعه دهد با تخریب مواجه می شود. اگر باز فلسطینی مجبور شود برای سکونت به خارج از شهر قدس به سایر مناطق کرانه باختری نقل مکان کند، قانون «مکان اقامت» اسرائیل وی را تحت تعقیب قرار خواهد داد و شناسنامه و کارت شناسایی اش را مصادره می کند و وی را از سکونت در قدس محروم می سازد. بر همین مبنا تاکنون ۶۳۸۱ کارت شناسایی و شناسنامه ساکنان عرب بیت المقدس مصادره شده است.

در مقابل کسانی که از گوشه و کنار جهان به این شهر آورده می شوند و در آن جا به آنان سکونت و امکانات زندگی می دهند و این عده حق زندگی در شهری را دارند ولی ساکنان اصلی آن از بسیاری از حقوق اولیه و اساسی خود محروم هستند و تحت شدیدترین تدابیر سختگیرانه قرار دارند. علاوه بر این همین فلسطینیان نیز در معرض مالیات های کمرشکن و اقدامات نظامی و بستن محل کار و پلمپ خانه های خود و تجاوزات و مزاحمت های شهرک نشینان و یهودیان ساکن این شهر هستند. فلسطینیان ساکن این شهر گرفتار فقر و بیکاری هستند و اشغالگران با جدیت تمام تلاش می کنند تا از نظر اخلاقی جوانان عرب را تخریب و منحرف سازند. صهیونیست ها می کوشند تا مصرف مواد مخدر را در میان آنان رواج دهند و در مسیر ازدواج آنان با ساکنان دیگر مناطق فلسطینی نشین مانع تراشی می کنند.

از سوی دیگر و باتوجه با اقدامات سختگیرانه علیه عرب ها اشغالگران با ترفندهای مختلف و با استفاده از جعل مدارک و اسناد تلاش می کنند، تعداد بیشتری از یهودیان را به این شهر بیاورند و در آن ساکن کنند.

تغیر تاریخ: اشغالگران ده ها سال تلاش کردند به جستجو و کاوش و حفر کانال و تونل بپردازند ولی نتوانستند حتی به یک اثر و نشانه یهودی در این شهر دست یابند و تمامی سعی و تلاش آنان ناکام مانده است. شیخ رائد صلاح یکی از رهبران برجسته مسلمانان در قدس که هم اکنون در اسارت صهیونیست ها به سرمی برد، قبلا اعلام کرده بود که ۸۰درصد آثار دینی در قدس که هم اکنون در اسارت صهیونیست ها به سرمی برد، قبلا اعلام کرده بود که ۸۰درصد آثار دینی در قدس متعلق به مسلمانان و ۱۸درصد متعلق به مسیحیان و ۲درصد مربوط به سایر تمدن هاست و هیچ اثری در آن وجود ندارد که بتواند ادعای صهیونیست ها در مورد افسانه های دینی و غیردینی اشان را به اثبات برساند.

براساس همین ناکامی و سرخوردگی آنان تلاش می کنند که نشانه ها و آثار این شهر را تغییر دهند و آثار اسلامی و مسیحی آن را نابود کنند. آنان در این راه حتی به تخریب قبرستان ها پرداخته اند و مردگان نیز از دست آنان در امان نمانده اند. اشغالگران دست به تعویض اسامی خیابان ها و میادین و بناها و آثار تاریخی زدند و به ساخت عبادتگاه های زیادی برای یهودیان در اطراف مسجد پرداختند که تمامی این اقدامات به هدف یهودی سازی و تغییر چهره این شهر صورت گرفته است.

حسن خاطر دبیر کل هیئت اسلامی مسیحی در آغاز سال جاری فهرستی از آثار و اماکنی را ارائه داد که اشغالگران تلاش می کنند آن ها را به آن چه که اماکن باستانی می نامند ملحق کنند و تحت کنترل خود درآوردند. در این فهرست اسامی نزدیک به ۱۵۰مکان و اثر تاریخی و دینی فلسطینیان به چشم می خورد. مسجد ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال بن رباح در بیت لحم و دیوارهای شهرک قدیمی در شهر قدس اشغالی و شهرک سلوان در جنوب مسجدالاقصی از جمله این اماکن هستند.

این فهرست همچنین کلیساها و آثار باستانی مسیحیان را نیز دربردارد که از جمله می توان به کلیسای ام العمد و باغ برعام اشاره کرد. باغ برعام برجای مانده از ویرانه های روستای فلسطینی به همین نام است که ساکنانش در سال ۱۹۴۸ مجبور به ترک آن شدند. اسامی تعدادی از قبرها و بارگاه های مشهور اسلامی در فلسطین در این فهرست وجود دارند. بارگاه صموئیل نبی در غرب قدس و قبر یوسف در نابلس و غاری در غرب قدس و غار قمران در غرب دریاچه بحرالمیت در این فهرست دیده می شود. در بیش از ۱۱غار از غارهای مذکور ۸۵ دست نوشته تاریخی وجود دارد.

اشغالگران در بسیاری از راه و مسیرها و خیابان های اصلی شهرک قدیمی دست به ساخت و ساز می زنند و این مسیرها را مسدود می کنند تعداد این خیابان های مورد تعرض صهیونیست ها به ۳۶۱ خیابان می رسد و ده درصد کل این شهرک را شامل می شود که به طور مثال می توان از راه باب العامود نام برد. آنان با این گونه اقدامات خود می خواهند اماکن مهم مسیحیان و مسلمانان را در شهرک قدیمی از جمله بازار خان الزیت و راه باب العامود و مسیرالواد و بازار عطارها و مسیر حاره النصاری و راه القدیس متری و راه الالام و راه الرسل و باب الغوانمه و عقبه دیرالحبشه و راه مارمرقص مورد تعرض و تجاوز قرار دهند.

اشغالگران به خاطر این که حق موهوم و مورد ادعای خود را به دیگران القا کنند در تاریخ و روایات نیز دستکاری می کنند و می خواهند حقایق تاریخی را به گونه ای دیگر جلوه دهند. آنان با انتشار فرهنگ ها و ایجاد پایگاهایی تلاش می کنند تا به گونه ای در مورد تاریخ قدس سخن بگویند که در آن تاریخ و دوران اسلامی و مسلمانان نادیده گرفته شود و نامی از آثار اسلامی و عربی برده نشود. صهیونیست ها بخش هایی از تاریخ را مسکوت گذاشته و آن را سانسور کرده اند و در واقع گویی تاریخ در این برهه ها متوقف شده است.

به هر صورت یهودی سازی قدس سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و اشغالگران به کندی به میز مذاکره بازخواهند گشت و وقت کشی خواهند کرد و فلسطینیان چیزی از این مذاکرات به دست نخواهند آورد و در میان این تندی و کندی قدس با آرامی ضایع و تباه و این شهر یهودی می شود و مسجدالاقصی نیز منتظر سرنوشت خود می ماند.

با این حال و با مطالعه وضعیت مشابه قدس و مسجدالاقصی در دوران جنگ های صلیبی که قدس به مدت ۲۰۰ سال به اشغال صلیبیان درآمد و مسجدالاقصی نیز ۸۸سال در اسارت ماند و صدای اذانی از آن برنخاست و به چراگاه خوک ها و اسطبل اسب ها تبدیل شد، درمی یابیم که اوضاع برای همیشه وفق مراد دشمنان نخواهد بود و ما دیدیم که بعد چندین سال مرارت و اسارت دوباره این شهر و مسجدالاقصی به آغوش دوستان و یاران خود بازگشت و بیت المقدس از لوث وجود نامقدس صلیبیان پاک گردید... اشغالگران کنونی آن نیز سرنوشت بهتری نخواهند داشت ولی تحقق آن نیاز به عزم و اراده و ایمان به پیروزی دارد و آینده قطعا از آن حق طلبان است و قدس و مسجدالاقصی به رغم استمرار تجاوزات دشمن کلید و رمز موفقیت خواهد بود.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین