شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
آسیب اجتماعی یارانه نقدی
هدفمندسازی یارانهها مهمترین رکن طرح تحول اقتصادی است که تقریبا آرزوی همه دولتهای قبلی نیز بوده است. دولت نهم در طرح تحول اقتصادی، اصلاح پرداخت یارانه را هدفگذاری کرده است. ناکارآمدی در پرداخت یارانهها جدای از اینکه بار هزینهای سنگین بر دوش دولتها گذاشته، عامل بیعدالتی در کشور نیز شده است. از این رو، طبیعی است که هر دولتی اصلاح چنین وضعیتی را جزو وظایف اصلی خود بگذارد. دولت نهم نیز بر همین مبنا تصمیم دارد هدفمندسازی یارانهها را از طریق نقدیسازی آن اجرا کند.
خارج از آثار اقتصادی مثبت و منفی اجرای این طرح، نیمنگاهی نیز بایستی به آثار اجتماعی نقدیسازی یارانهها داشت. چرا که به نظر میرسد نگاه به پیامدهای اجتماعی طرح، انتظارات دولت را واقع بینانهتر کند.
۱- هدفگذاری اساسی در پرداخت یارانه به کالاهای اساسی، بالابردن سطح رفاه و حفظ سلامت جامعه است. استفاده از شیر، نان، گوشت، ماست و حتی دارو برای بالابردن شاخصهای سلامت جامعه یکی از اهداف مهم دولت در پرداخت یارانه جنسی است.
انتظار میرود دولت با نقدیسازی یارانهها همچنان با راهکارهایی نسبت به هدف گذشته حساسیت داشته باشد. باید توجه داشت که گرچه دهکهای مختلف درآمدی بهطور یکسان از یارانه کالاهای اساسی استفاده نمیکنند، اما نفس بهرهوری دهکهای پاییندرآمدی از این کالاها برای دولت با اهمیت است. مطابق گزارش وزارت بازرگانی در حال حاضر در اغلب دهکهای درآمدی، مصرف کالاهای اساسی زیر حد استاندارد است که این وضعیت در طبقات مستضعف جامعه بهمراتب حادتر است.با این توضیح، سئوال این است که پرداخت نقدی یارانهها چه آثاری بر مصرف این قبیل کالاها دارد.در شرایط یک اقتصاد مصرفزده، پرداخت نقدی یارانه صرف کالاهای غیرضرور یا پرکردن خلاهای هزینهای خانوار میشود و بهطور قطع، مصرف کالاهای اساسی کاهش مییابد و این موضوع میتواند از منظر به خطر انداختن سلامت جامعه قابل توجه باشد.
۲- یکی از آسیبهای جدی اقتصادهای متکی به ثروت و سرمایه منابع طبیعی، بیماری هلندی است. در توضیح این بیماری گفته میشود کشوری که زیرساختها و نهادهای لازم برای جذب منابع جدیدتر را ندارد با تزریق نقدینگی دچار شوک اقتصادی و اجتماعی میشود.بیماری هلندی تنها برای اقتصاد کلان نیست. هر خانواده یا فردی میتواند دچار این بیماری شود. اساسا گفته میشود که افزایش ثروت یک خانوار در شرایطی که برای کسب این درآمد کاری صورت نگرفته است و از قبل نیز برنامهای برای هزینه کردن آن وجود ندارد، میتواند منشا بیماری هلندی در خانواده باشد.
پرداخت نقدی یارانهها در جامعهای که دچار فشار تقاضاست، میتواند سازوکار هزینه خانوار را به هم بریزد. افزایش درآمد بدون کار صورت گرفته، میتواند منشا یک نابسامانی در هزینههای این خانواده باشد. از این بابت، تأکید میشود که رشد درآمدی هر خانواری بایستی بهصورت تدریجی و متناسب با کار انجام شده و همراه با سطح برخورداریهای فرد یا خانوار صورت گیرد. در غیر این صورت، نحوه هزینه کردن درآمد اضافه، هم برای خانواده و هم جامعه مضر است. باید توجه شود که با تزریق درآمد اضافه، بیماری هلندی به خانوارها منتقل نشود.
۳- الگوی مصرف بایستی بر مبنای الگوی درآمدی یک خانوار تعریف شود. همواره تغییرات در الگوی مصرفی پس از تغییرات الگوی درآمدی و با یک اختلاف فاز منطقی صورت میگیرد. با این مختصر اگر الگوی مصرفی یک خانوار بیش از الگوی درآمدی تغییر کند، میتواند یک تهدید به حساب آید.ذکر این نکته ضروری است که الگوی درآمدی در یک بستر بلندمدت تعریف میشود. از این رو، دیده میشود که کار و تلاش و سختی در بهدست آوردن درآمد، نحوه هزینه آن را منطقی میسازد. عکس آن نیز درآمدهای یکشبه و بادآورده است که مصرف را به اسراف و اتلاف و زیادهروی و بریز و بپاشها تبدیل میکند. اما اتفاقی که در نقدی کردن یارانهها میافتد، تغییر الگوی مصرف پیش از تغییر و اصلاح الگوی درآمدی است.
از این بابت، پول به درب خانه مردم بردن، یکباره هزینهها و نحوه مصرف را چنان تغییر میدهد که درآمد مضاعف نیز جبران آن نخواهد بود. به سخن دیگر، مصرف جدید تنها در سطح درآمد ایجاد شده نمیماند و در مراحل بعدی بهصورت زنجیروار هزینههای دیگری را نیز ایجاد میکند و کمکم الگوی مصرف خانوار را تغییر میدهد.تأکید میشود که این تغییر الگوی مصرف بیش از اصلاح الگوی درآمدی اجازه تطبیق مصرف با درآمد را میدهد و از این بابت خانوار را دچار یک تلاطم جدید اجتماعی میکند.
باید توجه کرد که این افزایش درآمد از طریق پرداخت نقدی یارانه، بلافاصله با تورم جبران میشود و عملا تنها الگوی مصرف تغییر میکند.
۴- یکی از آثار اجتماعی نقدیسازی یارانهها تغییر فرهنگ کار است. حسب آنچه بهطور پراکنده در اخبار منتشر شده است، یک خانواده چهار نفره ممکن است با اجرای این طرح حدودا ۳۰۰ هزار تومان اضافه درآمد داشته باشد. این درآمد در تعدادی از دهکها از درآمد طبیعی و ماهانه یک خانوار بیشتر است. از اینرو، ممکن است با پرداخت مستقیم یارانه به نوعی تنپروری و فرار از کار در این خانوارها ایجاد شود که میتواند از حیث اجتماعی و اقتصادی بسیار نگرانکننده باشد.
۵- برای پرداخت یارانه روشهای مختلفی وجود دارد که روش جنسی و نقدی نیز از جمله این روشهاست.
نکتهای که در این میان اهمیت دارد، این است که دولت تلاش کند از روشی برای پرداخت یارانه استفاده کند که حفظ کرامت انسانی و نداشتن نگاه اعانهای را در بالاترین سطح حفظ کند.
گرچه نفس هدفمندسازی یارانهها به جهت حفظ کرامت انسانی و عدالت اجتماعی انجام میشود، اما باید توجه کرد که این هدفمندی با چه روشی محقق شود. در پرداخت یارانه به شکل جنسی اساسا فرد احساس نمیکند که در حال دریافت یارانه است. اگرچه یارانه حق طبیعی طبقهای از جامعه است. اما نباید این احساس ایجاد شود که بخشی از جامعه با صدقه و حمایت دولت زندگی میکنند و خدای نکرده این مسئله موجب فخر یک گروه و تحقیر گروه دیگری شود. یارانه جنسی وجود چنین نگاه یا تبعیضی را از جامعه میگیرد، اما یارانه نقدی از این منظر قابل تأمل است.واقعیسازی قیمتها با هدف نقدی کردن یارانه دارای یک اثر اجتماعی است و آن اینکه اصل واقعیسازی یارانهها به حاشیه میرود و تنها نقدیسازی مورد توجه جامعه قرار میگیرد.با این توضیح، طبقات بالادرآمدی تصور میکنند که واقعیسازی قیمتها نوعی مالیات غیرمستقیم به دولت است، برای اینکه دولت این درآمد را به دیگر طبقات جامعه برساند. این تصور نادرست به خودی خود یک تفاخر ایجاد میکند. از طرفی بخشی دیگر از جامعه یارانه نقدی را از صدقه سر پولدارها میبیند که ممکن است این تلقی یک سرخوردگی اجتماعی ایجاد کند. در نهایت اینکه نباید این تصور ایجاد شود که نقدی کردن یارانه، دریافت مالیات از پولدارها و صدقه به دیگران است. فارغ از این مطلب، جامعه در کسب یارانه جنسی احساس نمیکند که حمایت میشود اما در یارانه نقدی این حس وجود دارد که زیر دین دولت قرار دارد. چه آنکه روشهای خوداظهاری مثل پرکردن فرم و در صف ایستادن در مراکز پست و مسجد محله این حس را تقویت میکند.
۶- در پرداخت یارانه جنسی، افراد میتوانند شخصا برای خود تصمیم بگیرند که از این یارانه استفاده کنند یا نه. زیاد مصرف کنند یا کم. فرزند یک خانواده میتواند شیر بخورد و از یارانه دولتی استفاده کند و یا با مصرف نکردن شیر از یارانه دولت بگذرد. از طرفی انتظار این فرزند نیز از رییس خانواده مشخص است او از درآمد پدرش باخبر است. در نتیجه سطح توقعات خود را در بلندمدت با درآمد پدر تطبیق میدهد. اما با پرداخت یارانه نقدی اتفاق جدیدی میافتد. درآمد رییس خانواده افزایش مییابد و این به خودی خود، سطح توقع اعضای خانواده را بالا میبرد. این در حالی است که در میان مدت، این افزایش درآمد با تورم از بین میرود و هنوز مزه این افزایش درآمد زیر زبان نمانده که تورم کام رییس خانواده را تلخ میکند. لذا انتظار میرود میان رییس خانواده و اعضای خانه بر سر توقعات جدید تنش ایجاد شود. اما این یک سوی ماجراست. سوی دیگر نحوه مدیریت یارانهها توسط رییس خانواده است. تا دیروز پسر خانواده میتوانست از یارانه دولتی استفاده کند و یا از کنار آن بگذرد اما امروز همه چیز به تدبیر رییس خانواده وابسته است. استفاده از کالاهایی که تا دیروز به سبب ارزان بودن در اختیار اعضای خانواده قرار داشت، امروز نیاز به اجازه مدیر خانه دارد و از این منظر هم انتظار تنش میرود. این موضوع زمانی حادتر میشود که رییس خانواده درایت و مدیریت لازم برای هزینه و تشخیص اولویتهای زندگی را نداشته باشد. بهطور مشخص خانوادههای اعتیاد از این منظر بیشترین آسیب را خواهند دید.
۷- سیاستهای همراه با شوک دارای چند ویژگی است که یکی از آنها واکنشهای اجتماعی است. اما واکنش اجتماعی نیز دارای مراتبی است که خارج از میزان آسیبزا بودن اصل سیاست، به بستر اجتماعی که شوک به آن وارد میشود نیز مرتبط است. زمان نحوه اجرای طرح همراه با اطلاعرسانی کارا و هدفمند میتواند شدت دفعی و واکنش اجتماعی را کاهش دهد. این واکنش، متفاوت از دیگر بازتابهای اجتماعی طرح است. بدین معنا که طرح دفعتا یک بازخور تند اجتماعی خواهد داشت که بیتوجهی به مدیریت آن میتواند سطح اعتماد عمومی را کاهش دهد.از اینرو اجتماعشناسان معتقدند که شوکهای اقتصادی و سیاسی باید در بستری از آرامش و سکون در جامعه وارد شود. در این صورت است که انتظار میرود اثر دفعی اجرای طرح قابل کنترل باشد.بنابراین هشدار داده میشود در شرایطی که پیامدهای شوکهای قبلی از یک طرف و یک نوع ترس و دلهره و واهمه به هر دلیل در پس زمینه اجتماع وجود دارد، اثر شوک جدید با برهمافزایی شوکهای قبلی چندین برابر میشود که میتواند از حیث سیاسی نگران کننده باشد. بنابراین پرهیز از شتابزدگی و اطلاع رسانی کارا و اجرای تدریجی در اجرای طرح، توصیه میشود.
محسن مهدیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست