جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
موسیقی، حس و حال یا تكنیك
نوشته زیر را علی قمصری، آهنگساز آلبوم نقش خیال (آخرین كار همایون شجریان) نگاشته است. قمصری در نگارش و پیشنهاد برخی موضوعات در حیطه موسیقی فضاهای تازه ای را ارائه می كند كه می تواند، باب بحث های نوینی را در فضای سرد و یخ زده موسیقی ایرانی بگشاید.
در میان اهل موسیقی جملاتی این گونه را بسیار شنیده ایم كه:«موسیقی ایرانی حساس و شكننده است و آهنگساز نباید با القای پیچیدگی ها به آن لطمه وارد كند» ،«حس و حال موسیقی ایرانی به تك صدایی بودن آن است» ،«بكارت موسیقی ایرانی به حفظ و تكرار سینه به سینه و بدون تغییر و نوآوری در ردیف است» و... اما آیا ما برای فرار از واقعیت ها از این گونه جملات و مقولاتی مانند «حس و حال» استفاده نمی كنیم و ایده آل های ذهنی خود را به موسیقی ایرانی تسری نمی دهیم؟
متاسفانه در ایران به تعداد موزیسین هایمان، ایدئولوژی موسیقایی داریم. به عبارت دیگر اعمال سلیقه شخصی با امر هنر و موسیقی بسیار گره خورده و با یكدیگر عجین گشته است. چنان كه شخصی شاگردانش را حتی از گوش دادن به موسیقی غیر از ردیف دستگاهی ایران منع می كند و آن دیگری با ابزار و اصول آهنگسازی غربی سعی در تجزیه و تحلیل و آنالیز ردیف دارد، اما در نهایت چنین رویكردهایی موجب اعوجاج، محدودیت و از هم گسیختگی شناخت ما از وسعت موسیقی ایران می شود.برای گسترده شدن دایره موسیقی ایران، باید ظرفیت ها را گسترش داد، نه آن كه مقوله «حس و حال» را مفری برای پوشش دادن ناتوانی هایمان قرار داد. غربی ها بر وسعت موسیقی شان تاكید داشته و آن را بزرگنمایی می كنند، اما ما با اجرای كنسرت هایی قشری، تجاری و بی محتوا وسعت موسیقی مان را دست كم می گیریم.البته این مقال به این مفهوم نیست كه حس و حال جایی در موسیقی ندارد، بلكه علم، تكنیك و حس و حال هركدام شأنیت خود را در یك اثر خوب دارند. چنان كه ممكن است نوازنده ای با تكنیك ساز زدنش بتواند بینندگان را حیرت زده كند، ولی این به تنهایی كافی نیست. چه، همان تماشاگران در مقابل تردستی یك شعبده باز همان حیرت زدگی را خواهند داشت و گاه به هیجان بیشتری نیز نائل می شوند.«پس بیایید نه علم گریز باشیم و نه حس ستیز» .تكینك و حس و حال هركدام ابزاری هستند برای خلق یك اثر و البته ابزارها صرفاً محدود به این دو مقوله نمی باشند؛ یعنی زیبایی شناسی، ملودی پردازی، هارمونی، كنترپوان، تلفیق شعر و موسیقی، فرم و... وجود دارند. نباید از هیچ كدام فرار كرد و البته هیچ كدام هم به تنهایی مقصد نمی باشند.اگر ما با ابزار و روش های بیشتری آشنایی داشته باشیم در استفاده یا عدم استفاده از آنها حق انتخاب خواهیم داشت و این ارزشمند است. در صورتی كه با نبود این شناخت به اجبار، صرفاً از آن كه داریم استفاده می كنیم.
از آنچه تا به حال مذكور شد می توان نتیجه گرفت كه آشنایی با ابعاد موسیقایی، خلاقیت و اختیار بشری را در انتخاب یا ردّ هریك افزایش می دهد و ظرف ذهنی انسان را در ارزش گذاری و قضاوت وسعت می بخشد. بیاییم ابتدا دانش موسیقی را فرا گیریم، بعداً خواهیم دید كه بسیار دست به عصاتر نظریه پردازی خواهیم كرد.
«آنان كه دانش كمی دارند، دانش خطرناكی دارند» .
علی قمصری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست