چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مقام حضرت زهرا علیهاالسلام در بهشت
مقام زهرا علیهاالسلام در بهشت با مقام پیامبر و علی و حسنین علیهمالسلام یكسان است. یکی از مناقب بیبی دو عالم، اشتراك شان با پیامبر اكرم و امیرالمؤمنین و حسنین علیهمالسلام است در مقامات و درجاتی كه مخصوص و منحصر میباشد به پنج تن آلعبا. با دقت در این دسته روایات كاملاً روشن میشود كه آنان را مقام و مركزیت خاصی است، و هرگز هیچ بشری را به آن درجات والا راه نیست.
زید بن ارقم از پیامبر اكرم روایت میكند كه آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین فرمود:
«انت معی فی قصری فی الجنهٔ مع فاطمه ابنتی (و انت اخی و رفیقی) » (۱) ؛ «یا علی تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس پیامبر اكرم این آیه را تلاوت فرمود: "برادرانه بر تختهای بهشتی روبروی هم مینشینید."»
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:
«انا و فاطمهٔ و علی والحسن والحسین فی مكان واحد یوم القیامهٔ»؛ «روز قیامت من و فاطمه و علی و حسن و حسین دارای مقام و منزلت واحدی هستیم.»
این روایت را محبالدین طبری در كتاب الریاض النضره، ابن مغازلی در مناقب، حموینی در فرائد، ابن باكثیر (۲) در وسیله المال، و عاصمی در زین الفتی، احمد بن حنبل در مناقب نقل كردهاند.
حدیث دیگری امیرالمؤمنین علیهالسلام مرفوعا از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل كردهاند كه رسول اكرم فرمود:
«فی الجنهٔ درجهٔ تدعی «الوسیله». فاذا سالتم الله فسالوا لی الوسیله، قالوا: یا رسول الله، من یسكن معك فیها؟ قال: علی و فاطمه و الحسن والحسین» (۳) ؛ «در بهشت درجهای است به نام «الوسیله»، هرگاه بخواهید در هنگام دعا چیزی برای من از خدا بطلبید، مقام «وسیله» را مسئلت نمایید، گفتند: یا رسول الله چه كسانی در این درجه مخصوص با شما همنشین هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین». این حدیث از دانشمندان عامه نیز در كتب خود ذكر شده است، از جمله سیوطی در كتاب جامع الكبیر از حافظ ابن مردویه نقل كرده است.
ما شیعیان نیز در زیارت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم چنین عرض میكنیم: «اللهم اعطه الدرجهٔ الرفیعهٔ، و آته الوسیلهٔ من الجنهٔ.» (۴)
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میكند كه فرمود:
«انا و علی و فاطمهٔ والحسن والحسین یوم القیامهٔ فی قبهٔ تحت العرش»؛«جایگاه من و علی و فاطمه و حسن و حسین روز قیامت در قبهای است كه زیر عرش قرار دارد.»
چنان كه گفته شد درجهٔ الوسیله - كه از والاترین درجات بهشتی است - مخصوص و منحصر است به پنج تن، و هرگز بشری را به آن رتبه اعلی راه نیست. درجهٔ الوسیله برتر از درجات جمیع انبیا، اوصیا، اولیا، و علماء و مخلصین است. (۵)
امیرالمؤمنین چنین روایت میكند كه پیامبر اكرم فرمود:
«انا و فاطمهٔ و علی والحسن والحسین فی مكان واحد یوم القیامهٔ»؛ «روز قیامت من و فاطمه و علی و حسن و حسین دارای مقام و منزلت واحدی هستیم.»
آری اینان در تمام عوالم خلقت مقام و منزلتشان یكی است. در عالم نور، در عالم ذر، در عالم اظله، در محشر، در عوالم سفلی و عِلوی، ملكی و ملكوتی، در غیب و شهود، خلاصه در تمام مسیر آفرینش، از آغاز تا پایان، همه جا با هم، همردیف و همشان و هممقامند. بعضی از علمای عامه (سنی) كه حدیث مذكور را نقل كردهاند عبارتند از: احمد بن حنبل در مسند، حافظ محبالدین طبری در الریاض النضره.
روایت دیگری كه علمای عامه نیز نسبت به آن اهمیت بسیار قائل شدهاند عبارت از این است: روزی رسول اكرم وارد خانه علی شد، و امیرالمؤمنین را در حال استراحت مشاهده كرد؛ و خطاب به حضرت زهرا چنین فرمود:
«انی و ایاك و هذین (یعنی الحسنین) و هذالراقد (او النائم)، یوم القیامهٔ فی مكان واحد» (۶)؛ «همانا، من و تو (یا زهرا) و حسن و حسین، و این شخص كه در اینجا آرمیده است (علی)، روز قیامت همه در یك جا خواهیم بود.»
راویان این حدیث عبارتند از:
▪ احمد ابن حنبل در مسند،
▪ حافظ ابن عساكر،
▪ محبالدین طبری،
▪ حاكم حسكانی ... .
حاكم نیشابوری اسناد این روایت را بررسی و آن را تأیید نموده است. (۷)
ما نیز مدارك این حدیث شریف را كاملاً رسیدگی كردیم؛ تردیدی در صحت آن نیست، و مسلماً از فرمایشات پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم میباشد.
زید بن ارقم از پیامبر اكرم روایت میكند كه آن حضرت خطاب به امیرالمؤمنین فرمود:
«یا علی تو و دخترم فاطمه در بهشت در قصر من همنشین من هستید. سپس پیامبر اكرم این آیه را تلاوت فرمود: "برادرانه بر تختهای بهشتی روبروی هم مینشینید."»
عبدالله بن قیس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میكند كه فرمود:
«انا و علی و فاطمهٔ والحسن والحسین یوم القیامهٔ فی قبهٔ تحت العرش» (۸) ؛ «جایگاه من و علی و فاطمه و حسن و حسین روز قیامت در قبهای است كه زیر عرش قرار دارد.»
از این روایت چنین معلوم میشود كه والاترین مقامات كه «وسیله» نام دارد، در پایتخت عظمت حضرت حق تبارك و تعالی است؛ و هرگز كسی را به آنجا راه نیست. آری، پایتخت عالم فقط جایگاه پنچ تن است، آنجا كه نشانگر عظمت و جلال و جلوهگاه نور جمال و جلال كبریایی است.
چنانكه گفته شد، این انوار پنجگانه، در جمیع منازل خلقت در تمام شئون ولایت همه جا همراه و همگام و همتایند؛ در ابتدا و انتها، در عالم اظله، در عالم ذر، در عالم ارواح و اشباح، در دنیا و برزخ، در حشر و نشر، خلاصه تا روز قیامت، از یكدیگر جدا نبوده، در كنار هم در جمیع مراحل و در تمام ملكات و فضائل به طور یكسان سهیم هستند.
پینوشتها:
۱ـ در بعضی از روایات عبارت داخل پرانتز نیز درج است.
۲ـ احمد بن فضل بن محمد با كثیر مكی شافعی متوفای ۱۰۴۷ هجری. وی از ادبا و شعرای مكه بوده و كتاب «وسیلهٔ المال فی عد مناقب الال» را در سال ۱۰۲۷ در مكه تدوین نموده است. (ایضاح المكنون ج ۱/ ۴۰۵، هدیهٔ العارفین ج ۱/ ۱۵۹، الاعلام ج ۱/ ۱۹۵، معجم المولفین ج ۱/ ۲۲۸).
۳ـ مقتل الحسین(خوارزمی) ج ۱، ص۶۷، ۶۸/ منتخب كنزالعمال ج ۵، ۹۴/ مناقب ابن مغازلی، ص ۲۴۷، كنزالعمال، ج ۱۲، ۱۰۳، ح ۳۴۱۹۵، ج ۱۳/ ۶۳۹، ۶۴۰/ ح ۳۷۶۱۶.
۴ـ این عبارت در زیارت پیامبر با الفاظ دیگری هم آمده است نظیر: «اللهم اعطه الدرجهٔ العلیا و آته الوسیلهٔ الشریفه.» (بحارالانوار، ج۹۷، ص۱۶۹).
و یا «اللهم و اعطه الدرجهٔ و الوسیلهٔ من الجنهٔ و ابعثه مقاما محمودا یغبطه به الاولون و الاخرون.» (كامل الزیارات، ص ۱۶).
در اعمال روز عرفه نیز صلواتی بر پیامبر و اهلبیت علیهمالسلام نقل شده است كه عبارات فوق به این صورت در آن آمده است «اللهم اعط محمدا و آله الوسیله و الفضیله والشرف والرفعه والدرجه الكبیره.» (متن كامل این صلوات را در مفاتیحالجنان میتوانید ببینید).
۵ـ در روایتی آمده است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «واسالوا الله لی الدرجه الوسیله من الجنه. قیل: یا رسول الله، و ما الدرجهٔ الوسیله من الجنه؟ قال: هی اعلی درجه من الجنه لاینالها الا نبی ارجو ان اكون انا.» (بحارالانوار، ج ۹۱، ص۶۵). ۶ـ مسند احمد بن حنبل، ج ۱، ۱۰۱/ معجم كبیر طبرانی، ج ۳، ص۴۰، ۴۱، ح ۲۶۲۲، ج ۲۲/ ۴۰۵، ۴۰۶/ ح ۱۰۱۶، ۱۰۱۷/ مستدرك حاكم، ج۳، ۱۳۷/ تلخیص المستدرك، ج۳، ۱۳۷/ الریاض النضره، ج۳، ص۱۸۳/ ذخائرالعقبی، ص ۲۵/ فرائد السمطین، ج ۲، ص۲۸، ح ۳۶۷/ مقتل الحسین، خوارزمی، ص ۷۵، ۱۰۳/ اسدالغابه، ج ۵، ص۲۶۹، ۵۲۳/ تاریخ مدینه دمشق (ط دار الفكر) ج ۱۳، ص۲۲۷، ۲۲۸، ج ۱۴، ۱۶۳، ۱۶۴، تاریخ مدینه دمشق (ترجمه الحسین ع)، ص ۱۱۱/ تهذیبالكمال، ج ۶،ص ۴۰۳، ۴۰۴/ سیر اعلام النبلاء، ج ۳، ص۲۵۸/ مجمعالزوائد، ج ۹، ۱۷۰/ منتخب كنزالعمال، ج۵، ص۹۴/ كنزالعمال، ج۱۲، ص۹۹، ح ۳۴۱۷۲/ در السحابه، ص ۲۷۰/ ینابیعالموده، ص۱۹۴.
۷ـ مستدرك حاكم، ج ۳، ۱۳۷.
۸ـ كنزالعمال، ج ۱۲، ص۱۰۰، ح ۳۴۱۷۷.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست