جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
وبلاگ,کتابداری و اطلاع رسانی
کتابداران و اطلاع رسانان با توجه به ماهیت رشته خود و نقش های متفاوتی که به عنوان کتابدار در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ایفا می کنند، می توانند از وبلاگ به عنوان محملی سریع و آسان برای اطلاع رسانی و اشتراک دانش استفاده نمایند. در این مقاله تلاش شده تا ضمن ارائه اطلاعاتی کلی در مورد وبلاگ ها؛ همچون تاریخچه وبلاگها ،عناصر و خصوصیات وبلاگ ها، انواع وبلاگ ها، کاربرد وبلاگ ها ،سرویس دهندگان وبلاگ و ...، به نقش این رسانه در کتابخانه ها و اهمیت آن در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پرداخته شود.
● مقدمه:
محصول دنیای امروزتغییر،تحول، تولید و تبادل اطلاعات است. از زمان ظهور اینترنت و امکانات متنوع آن، روز به روز شاهد تسریع ارتباطات میان جوامع مختلف میباشیم. از جمله پدیدههای اینترنت که باعث سرعت بخشیدن به ارتباطات بشری و تبادل افکار گردیده است، پدیده وبلاگ میباشد.در مقاله حاضر به وبلاگها و نقشی که میتوانند در دنیای کنونی کتابخانهها ایفا نمایند پرداخته شده است.
● تعریف کلی و اهداف ایجاد وبلاگ:
وبلاگ،بلاگ،وب نوشت یا تارنگار،یک وب گاه یا صفحاتی از یک وب گاه اینترنتی است که فرد یا افرادی در آن مطالب خود را به صورت پیوسته[۱]وبه ترتیب زمانی از جدید به قدیم می نویسند.در واقع فضایی ست که امکان انتشار مقالات، عقاید، نظرات و..را میدهد.معمولا در انتهای هر مطلب ،برچسب تاریخ و زمان،نام نویسنده، پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می شود. "وبلاگ در واقع نوعی تورپیوسته با یک راهنمای انسانی است، سیاستهای وبلاگ نویسان متفاوت است لیکن ساختارها، شکل و اساس کلیه وبلاگها مشابه میباشد." (کرمی،۱۳۸۸)
و پیتر اسکات درتعریف وبلاگ می گوید:" یک صفحه وب خلاصه که بطور تاریخی آیتم های اطلاعاتی را منتشر می کند"(کلاید،۲۰۰۴).
وبلاگ ممکن یک یا چندین نویسنده داشته باشد. یکی از ویژگی هائی که در تمامی وبلاگ ها به نوعی رعایت می شود ، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی وبلاگ بر اساس یک نظم زمانی خاص است [۲]. وبلاگ مشابه یک مجله و یا روزنامه می باشد که مولف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت در زمان دلخواه ، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید.
دسترسی به نوشته های وبلاگ برای عموم آزاد است.وبلاگ ها دارای بایگانی یادداشت های قدیمی هستند که دسترسی به آن برحسب موضوع و یا تاریخ است. در اکثر وبلاگ ها امکان جستجو در میان مطالب براساس یک کلید واژه و یا عبارتی خاص برای کاربر فراهم شده است.به هر قسمت از نوشته های یک وبلاگ مدخل [۳] یا پست [۴] گفته می شود . تعداد زیادی از وبلاگ ها دارای مجموعه ای جالب و ارزشمند از لینک ها به سایر وبلاگ ها و یا سایت هائی می باشند که مولف وبلاگ آنان را مثبت و مفید ارزیابی می نماید [۵]. تعداد زیادی از وبلاگ ها این امکان را برای خوانندگان خود فراهم می نمایند که نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع منتشر شده بر روی سایت اعلام نمایند . آدرس اینترنتی وبلاگ ترکیبی از شناسه کاربری وبلاگنویسان و نام وبسایت ارائه دهنده وبلاگ میباشد مانند: http://Liblog.blogfa.com." وبلاگ ها به ندرت اهداف مالی را دنبال می کنند.وبلاگ ها در عرصه های متفاوتی مانند سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی اقدام به نشر مطلب می نمایند.ایجاد وبلاگ رایگان توسط سرویس های متعددی میسر شده است" .(شماها ، ۱۳۸۸)
● واژه شناسی و واژه گزینی:
واژهٔ Weblog اولینبار توسط یورن بارگر استفاده شد که یک هم آمیزی از دو واژهٔ Web و Log است. واژهٔ Log، واژهایست ازریشه واژه یونانی Logos که در قرون میانه در معنای دفتر گزارش سفر کشتیها به کار میرفتهاست. Log در زبان تخصصی رایانه به پروندههایی گفته میشود که گزارش وقایع رخداده در رایانه را ثبت میکنند. بلاگ [۶] نیز شکل کوتاه شده وبلاگ است.(ویکی پدیا،۱۳۸۸)
● بلاگر کیست؟
به عمل ایجاد و روز آمد کردن یک وبلاگ ،وبلاگینگ [۷] یا بلاگینگ [۸] بلاگینگ،دارنده و روز آمد کننده وبلاگ را وبلاگر [۹] یا بلاگر [۱۰] مینامند. .(Adelaide , ۲۰۰۳)
● تاریخچه وبلاگ :
در مورد اینکه چه کسی اولین وبلاگ را ایجاد کرده است بحث وجود دارد و به جرات می توان درباره آن اظهار نظر کرد،اما اکثر بلاگرها معتقدند که اولین وب سایت با آدرس«http://info.cern.ch»که توسط برنرزلی[۱۱] (یکی از مخترعان وب)در سال۱۹۹۲ ایجاد شده،در واقع اولین وبلاگ است و در این صفحه برنرزلی به همه سایت های جدید که بصورت پیوسته در می آمدند اشاره می کرد.(winer , ۲۰۰۲)
گفته می شود که اولین صفحه وبلاگ مانند با اظهار نظرهای شخصی و پیوندها،در سال ۱۹۹۳ توسط اندریسن[۱۲]ایجاد شده است.(بینش،۱۳۸۵)در مورد نام وبلاگ و اینکه واژه وبلاگ را اولین بار«یورن بارگر» [۱۳] در دسامبر۱۹۹۷ به کار برده است اتفاق نظر کامل جود دارد.تا ژوئیه۱۹۹۹ افزایش وبلاگها به نحو یکنواختی ادامه داشت و تعداد وبلاگهای اینترنتی بسیار اندک بود.اما زمانی که سروکله پیتاس[۱۴] (اولین ابزار رایگان وبلاگ نویسی- در ژوئیه۱۹۹۹)پیدا شده ناگهان صدها وبلاگ ساخته شد.
در آگوست همان سال شرکت«پیرا» [۱۵] نیز بلاگر را که هنوز پر استفاده ترین ابزار وبلاگ نویسی است عرضه کرد،با سهولتی که این ابزارها ایجاد کردند موج وبلاگ نویسی به نحو سرسام آوری بالا گرفت(کرمی،۱۳۸۵) به طوری که سال۱۹۹۹ را اوج شکوفایی وبلاگها نامیدند.زیرا قبل از ایجاد ابزارهای تولید وبلاگ،وبلاگها توسط افرادی تهیه می شدند که با زبان اچ.تی.ام.ال[۲۰] کــه برای طراحی وب به کار می رفت آشنا بودند،اما ظهور بلاگر و سایر نرم افزارهای رایگان تولید وبلاگ،این امکان را فراهم ساختند که هر فردی بتواند حتی بدون داشتن دانش گسترده فنی و تخصصی در زمینه رایانه و زبان برنامه نویسی با داشتن حداقل پیش زمینه در این مورد به ایجاد یک وبلاگ و روزآمد سازی و نگهداری آن بپردازند و ظهور همین ابزارها و نرم افزارها بود که سبب انفجار در تولید وبلاگها گردید.(Blood,۲۰۰۰)
● تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران:
در ایران نخستین وبلاگ را سلمان جریری در ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ ایجاد کرد و موج وبلاگنویسی با انتشار راهنمای ساخت وبلاگ توسط حسین درخشان در ایران آغاز شد. (روزنامه آسیا ،۱۳۸۴) و در سال اول حدود ۱۰۰ وبلاگ ایجاد شد و سالهای بعدی با ایجاد سرویسهای پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و بلاگفا به دهها هزار رسید (شاکری، (۱۳۸۶. نخستین وبلاگ کتابداری و اطلاع رسانی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۸۱توسط محسن حاجی زین العابدینی ،پژوهشگر،فارغ التحصیل رشته کتابداری و اطلاع رسانی وعضو انجمن کتابداری و اطلاع رسانی کشور راه اندازی شد.(خبرگذاری کتاب ایران)
● تفاوت وبلاگ با وب سایت:
۱) ایجاد وبلاگ بر خلاف سایت احتیاج به تخصص و دانش خاصی نداردد.
۲) ایجاد وبلاگ برخلاف سایت رایگان است.
۳) وبلاگ ها پویاتر از وب سایت می باشند.اکثر وب سایت ها ماهیتی ایستا و ساکن دارند و معمولا به سرعت تغییر نمی کنند یا اگر تغییر کنند بخش کوچکی از آنها تغییر می کند (به استثنای سایت های خبری)در حالی که اگر پس از ۱۰ روز به یک وبلاگ فعال مراجعه کنید اثری از نوشته های قبلی نمی بینید.(محمدی فرد،۱۳۸۵)
۴) یک تفاوت و تمایز مهم دیگر، آمار بازدیدکنندگان است. بازدیدکنندگان در وبلاگها به سبب تنوع و جذاب بودن آنها به مراتب فزونتر از سایتها میباشد.(قرآنی نوشاد،۱۳۸۴)
۵) واحد وبلاگ،پست و واحد وب سایت صفحه می باشد.وبلاگ مجموعه ای از مدخل ها [۳] است که برعکس ترتیب تاریخی آورده می شوند.یعنی جدیدترین مدخل در بالای صفحه و مدخل های قدیمی در پایین صفحه قرار می گیرند،اما وب سایتها مجموعه ای ازصفحات می باشندکه ازطریق وب جهان گستر دردسترس قرار می گیرند.(بینش،۱۳۸۵)
● انواع وبلاگها:
▪ فتوبلاگ
▪ موبلاگ
▪ ویدئوبلاگ
▪ پادکست
▪ میکروبلاگ
انواع وبلاگها از نظر مالکیت به دو گروه شخصی [۱۶] و گروهی [۱۷] و از نظر دسترسی به دو گروه عمومی [۱۸] و خصوصی [۱۹] تقسیم می شوند.
● سرویس دهنده های وبلاگ:
سرویس دهنده های وبلاگ،وب سایت هایی هستند که به وسیله آنها می توان به ایجاد و مدیریت وبلاگ اقدام نمود.امروزه دیگر لازم نیست که یک کاربر برای داشتن یک وبلاگ ساده،زبان برنامه نویسی اچ.تی.ام.ال [۲۰] بداند،بلکه با ثبت نام در یکی از سایت های ارائه دهنده وبلاگ می تواند برای خود یک وبلاگ ایجاد کند.
تعدادی از سایت های ارائه دهنده وبلاگ عبارتند از:
▪ www.pitas.com
▪ www.blogger.com
▪ www.Grymatter.com
▪ www.liveJournal.com
از میان این سایت ها«pitas»قدیمترین و«blogger»مشهورترین سایت های ارائه دهنده وبلاگ می باشند که بر فراهم آوری رایگان وبلاگ تکیه دارند.(اصنافی،۱۳۸۵)
ایجاد وبلاگ در سایت های غیر ایرانی برای فارسی زبانان با مشکلاتی از قبیل فونت فارسی و همچنین تاریخ شمسی همراه است اما سایت های ایرانی ارائه دهنده وبلاگ این مشکلات را مرتفع ساخته و با ایجاد امکانات متنوع شرایط مطلوبی را جهت ساختن یک وبلاگ رایگان به ساده ترین روش ممکن مهیا نموده اند،این سایت ها عبارتند از:
▪ www.blogfa.com
▪ www.mihanblog.com
▪ www.blogsky.com
▪ www.parsiblog.com
▪ www.persianblog.ir
● بلاگفا:
بلاگفا یک ابزار قدرتمند برای ساخت و مدیریت وبلاگ است . بلاگفا به شما کمک میکند تا با سرعت و سهولت اطلاعات، خاطرات، مطالب و مقالات خود را در اینترنت منتشر کنید.
- سایت بلاگفا برای کاربران خود امکانات و شرایط زیر را بصورت رایگان و در محیطی فارسی فراهم میسازد.
- اختصاص یک آدرس اینترنتی (http://Yourname.blogfa.com )
- ارسال و انتشار آسان مطالب در وبلاگ
- درج آسان تصاویر، پیوندها و تغییر در رنگ یا اندازه نوشته ها
- معرفی سایتهای مورد علاقه و مدیریت آسان فهرست پیوندها
- امکان درج نامحدود پیوندهای روزانه
- امکان انتخاب و استفاده از طرحها و قالبهای متنوع برای وبلاگ
- امکان طراحی اختصاصی قالب و یا تغییر در قالب ، رنگها و طرح وبلاگ
- امکان درج تصویر نویسنده یا لوگو وبلاگ
- امکان درج توضیحاتی درباره معرفی نویسنده و وبلاگ
- امکان استفاده چندین نویسنده از یک وبلاگ (وبلاگ گروهی)
- امکان موضوع بندی مطالب بلاگ و دسترسی به آرشیو موضوعی
- امکان درج ادامه مطلب و نمایش متن کامل پست در یک صفحه دیگر
- امکان تایید نظرات خوانندگان جهت نمایش توسط نویسنده وبلاگ
- امکان مشاهده وبلاگهای دوستان براساس زمان بروز رسانی(بلاگفا، ۱۳۸۸)
● میهن بلاگ:
▪ امکانات میهن بلاگ :
- پست رمزدار
- پشتیبانی از کلمات کلیدی - ابر برچسب [۲۱]
- نسخه پشتیبان
- صفحات ثابت
- نظرسنجی
- امکان اضافه کردن نویسنده های دیگر به وبلاگ با شناسه های متفاوت
- امکان موضوع بندی کردن وبلاگ
- امکان ارسال به آینده و ارسال خلاصه و ادامه مطلب
- سیستم جستجوگر
- امکان ارسال نظر خصوصی
- صندوق پیام اختصاصی
- سیستم صفحه بندی و آرشیو هوشمند
- سیستم های هوشمند لینک دونی لینکستان لینک روزانه خبرنامه نظرسنجی و...
- امکان تغییر قالب نظرسنجی و قالب اصلی وبلاگ
- سیستم آماری بسیار دقیق و حرفه ای
- امکان استفاده از چندین آدرس پیش فرض برای وبلاگ
- مدیریت چندین وبلاگ با یک شناسه
- سیستم پیام کوتاه یاهو
- امکان معرفی به دوستان یاهو
- امکان ارسال مطلب به آینده
- سیستم های مرتب سازی لینک مثلثی
- امکان مشخص کردن تعداد ارسالهای گذشته
- مترجم قالب خودکاروقدرتمند با ترجمه قالبهای بلاگفا-بلاگ اسکای-پرشین بلاگ
- سیستم تعویض قالب در ساعاتی خاص در روز
- امکان اضافه کردن صفحه به وبلاگ
- امکان متصل کردن چند دامین به وبلاگ(میهن بلاگ، ۱۳۸۸)
● بلاگ اسکای:
بلاگ اسکای ابزاری است که به شما کمک می کند تا هر زمانی که مایل بودید، بلافاصله به انتشار ایده ها، افکار و دیدگاهها خود بپردازید. بلاگ اسکای محیطی را به عنوان وبلاگ یا بلاگ در محدوده صفحات وب در اختیار شما می گذارد و شما با استفاده از این محیط می توانید به آسانی یک سایت اختصاصی داشته باشید
- امکان اضافه کردن نویسنده های دیگر با شناسه های متفاوت
- امکان ایجاد لینک های روزانه وجعبه لینک
- امکان ایجاد موضوع بندی یادداشت ها
- امکان انجام جستجو در میان مطالب وبلاگ
- امکان انتقال فایل
- امکان نمایش تقویم در وبلاگ
- امکان درج نظربعد از تایید و سیستم anti spam برای نظرات
- امکان ایجاد سیستم خبرنامه
- نسخه قابل چاپ یادداشت ها
- پیش نویس کردن یادداشت
- امکان نگهداری و برگرداندن یادداشت های حذف شده
- امکان ایجاد شناسامه کاربری جهت معرفی کاربر
- امکان ایجاد صندوق پستی برای هر کاربر
- امکان اضافه کردن لوگو و تصویر نویسنده وبلاگ
- استفاده از آدرس ایمیل به عنوان نام کاربری
- امکان ایجاد صفحات اضافی
- امکان ثبت دامنه، اتصال دامنه و ایجاد زیردامنه برای وبلاگ ها(بلاگ اسکای ،۱۳۸۸)
● پارسی بلاگ:
- پارسی بلاگ از بدو تأسیس سعی کرده است تا امکانات فراوان و منحصربفردی را در زمینه های خدمات وبلاگ نویسی عرضه نماید، که اینک بخشی از آنها پیش روی شماست.
- آگاهی از تغییرات وبلاگ و مطالعه جدیدترین یادداشت کل دوستان لینکدونی (پارسی بلاگی و غیرپارسی بلاگی) بدون نیاز به مراجعه به وبلاگهای آنها از طریق وب خوان پارسی بلاگ
- نمایش و مدیریت کل پیامهای جدید یادداشتهای مختلف وبلاگ در یک صفحه
- نمایش لیست دوستان لینکدونی به ترتیب تاریخ به روز رسانی وبلاگشان در وبلاگ
- نمایش یا عدم نمایش هر لینک به صورت مجزا در لینکدونی
- صفحه ی اتم مخصوص هر وبلاگ
- ارسال و ویرایش یادداشت با استفاده از تکنولوژی آژاکس
- صفحه ی مستقل برای هر یک از نویسندگان و مدیر وبلاگ حاوی یادداشت های وی(مخصوص وبلاگهای گروهی)
- نمایش تعداد یادداشت های هر یک از نویسندگان وبلاگ گروهی در وبلاگ(مخصوص وبلاگهای گروهی)
- میز کار ساده و پیشرفته در بخش مدیریت به همراه منوی میانبر ابزارهای بخش مدیریت
- درج تصویر نویسنده ی وبلاگ به طور مستقیم از دستگاه شخصی خود در وبلاگ
- لینک صفحه ی شخصی نویسندگان وبلاگ گروهی در قسمت نویسندگان وبلاگ(مخصوص وبلاگهای گروهی)
- درج توضیحات به همراه لینکهای بخش پیوندهای روزانه
- نمایش لیست کل یادداشت های وبلاگ به همراه لینک مستقیم آنها در وبلاگ
- امکان تبادل لینک و لوگو با وبلاگ های دیگر به صورت اتوماتیک
- چینش لیست دوستان (لینکدونی) به ترتیب تاریخ به روز شدن وبلاگ
- نمایش وضعیت نظر دهندگان وبلاگ در یاهو (آن لاین بودن) در صفحه ی نظرات وبلاگ
- نمایش تصویر نویسنده ی وبلاگ گروهی در صفحه نظرات دیگر وبلاگ ها (مخصوص وبلاگهای گروهی)
- نمایش فهرست موضوعی یادداشت ها بر اساس موضوع های ایجاد شده توسط صاحب وبلاگ
- امکان درج شکلک [۲۲] به همراه لینک های صفحه پیوندهای روزانه (لینک باکس)
- نمایش تصویر و اسم نویسندگان وبلاگ گروهی به همراه ایمیل مورد نظر نویسنده (مخصوص وبلاگهای گروهی)
- امکان استفاده نویسنده های وبلاگ گروهی از بخش پاسخ مدیر صفحه نظرات(مخصوص وبلاگهای گروهی)
- استفاده نویسندگان وبلاگ گروهی از امضاء الکترونیک(مخصوص وبلاگهای گروهی)
- خصوصی کردن پیام های ارسال شده
- نمایش تعداد بازدید های دیروز در وبلاگ.
- امکان انتقال مطلب از دیگر وبلاگ ها به وبلاگ خود.
- امکان اتصال دامنه اینترنتی به وبلاگ برای کاربران.
- امکان ایجاد لینک ادامه مطلب به ساده ترین روش ، با استفاده از تگ مخصوص در متن نوشته.
- امکان ایجاد پیوندهای روزانه به صورت اتوماتیک به همراه آدرس مستقل جهت استفاده در وبلاگ ها و سایت های دیگر (لینک باکس)
- اتوماتیک شدن نمایش ِ وضعیت من در یاهو با استفاده از تگ مخصوص در وبلاگ ها.
- تگ های مخصوص جهت حذف کردن محدوده بخش های تکمیل نشده وبلاگ ماننده موضوعات یادداشت و...
- امکان اضافه کردن توضیحات مورد نظر وبلاگ نویس به صفحه اصلی وبلاگ (درباره خودم)
- اضافه کردن موسیقی به وبلاگ به صورت اتوماتیک (موسیقی وبلاگ شما در بخش مشخصات کاربری)
- به روز کردن وبلاگ بدون مراجعه به بخش مدیریت (از طریق برنامه ParsiWord)
- نمایش متن برروی وبلاگ در تاریخی مشخص بعد از نوشتن متن (نمایش در آینده)
- دسترسی به وبلاگ از طریق دامنه های مرسوم com، و ir
- اختصاص ۵۱۲ کیلو بایت فضا برای بارگذاری عکس و استفاده در وبلاگ
- اختصاص ۵۱۲ کیلو بایت فضا برای بارگذاری عکس و استفاده در آلبوم تصاویر پارسی یار
- ایجاد وبلاگ گروهی
- دعوت گروهی از دوستان کاربر (مثلاً بوسیله یاهومسنجر) از طریق لینک مخصوص و اضافه شدن خودکار به لیست دوستان کاربر
- برنامه ویرایش قالب هوشمند و امکان پیش نمایش قالب ویرایش شده
- موضوع بندی وبلاگ و نوشته ها به صورت مجزا
- آرشیو نوشته های وبلاگ
- ایجاد لیست دوستان (لینکدونی) و امکان تغییر ترتیب چینش دوستان
- دعوت از دوستان کاربران توسط سیستم و اضافه شدن خودکار به لیست دوستان کاربر
- ایجاد لیست مشترکان (خبرنامه) توسط مدیر وبلاگ
- اشتراک در وبلاگ و آگاهی از بروز شدن وبلاگ به صورت خودکار (خبرنامه )
- ارائه آمارهای مخصوص وبلاگ برای مدیر وبلاگ
- راهنمای سریع برای تمام قسمت های سایت
- انتخاب متون پرمحتوا و جذاب در صفحه اصلی (متون برگزیده)
- ایجاد پروفایل شخصی برای کاربر و امکان قراردادن تصویر در آن
- لینک مستقیم به متن مورد نظر وبلاگ
- قرار دادن لوگوی وبلاگ بدون نیاز به دستکاری در قالب
- ارسال آدرس لوگوی وبلاگ ها به کلیپ برد
- امکانات بخش نظرات وبلاگها
- لینک آر.اس.اس [۲۳] ثابت مخصوص یادداشت آخر وبلاگ
- لینک آر.اس.اس [۲۳] مخصوص هر یک از صفحه نظر هر یادداشت
- ارسال و ویرایش نظرات و پاسخ به نظرات (پاسخ مدیر) از طریق تکنولوژی آژاکس
- نمایش تصویر صاحب صفحه نظر در صفحه ی نظرات وبلاگ وی
- نمایش تصویر شخص نظردهنده در قسمت پیام ها
- خصوصی نمودن بخش نظرات به صورت پیش فرض
- پاسخ سریع به پیام رسیده در ذیل همان پیام (توسط مدیر وبلاگ) و ارسال خودکار ایمیل به گذارنده پیام برای مراجعه و مشاهده پاسخ خود
- تبدیل پیام عمومی به خصوصی
- تغییر رنگ، سایز، نوع چینش و لینک به صفحات دیگر در متن پیام ارسالی
- ارسال و دریافت کامنت تصویری و قراردادن تصویر و فایل فلش در متن پیام ارسالی
- پی گیری پیام های ارسالی و امکان حذف کردن پیام ارسال شده توسط نویسنده پیام در وبلاگ خودش
- امتیاز دهی به متن وبلاگ در صفحه پیامها
- جلوگیری از سوء استفاده از نام و آدرس وبلاگ کاربران توسط امضاء الکترونیک
- تأیید یا عدم تأیید هویت نظردهنده توسط امضاء الکترونیک
- دریافت و ارسال پیام خصوصی
- مشاهده تعداد بازدیدهای بخش نظرات هر متن
- نمایش آدرس آی.پی [۲۴] شخص نظردهنده
- لینک مستقیم به پیام ها
- آگاهی سریع از دریافت نظر از طریق ارسال ایمیل
- مشاهده همزمان صفحه نظرات وبلاگ های مختلف
- استفاده از شکلک، برای ارسال پیام هایی جذاب و خاطره انگیز (پارسی بلاگ، ۱۳۸۸)
● پرشین بلاگ:
پرشین بلاگ امکان ایجاد یک وبلاگ فارسی رایگان را برای شما فراهم میکند تا خاطرات، مطالب مورد علاقه و مقالات خود را بر روی وبلاگتان منتشر نمایید.
- دسته بندی مطالب با استفاده از کلمات کلیدی [۲۱]
- ارسال مطلب در وبلاگتان از طریق برنامه ورد ۲۰۰۷ و لایو رایتر
- سفارشی کردن قالب بدون دستکاری در کد قالب
- ارسال نظر بر روی یادداشت ها، بصورت خصوصی و عمومی
- امکان رمزگذاری بر روی یادداشت های وبلاگ
- ایجاد وبلاگ گروهی با دسترسی های مدیریتی مختلف
- امکان راه اندازی مجله الکترونیکی روی سایت شخصی
- امکان مرتب سازی لینک های دوستان
- امکان ایجادشمارنده
- امکان غیرفعال کردن یادداشت های منتشر شده
- امکان پاسخ به نظرات وبلاگ
- امکان طراحی قالب وبلاگ
- امکان رمزگذاری روی یادداشت ها
- امکان جابه جا کردن ترتیب پست های وبلاگ
- امکان تغییر آدرس وبلاگ
- امکان ایجاد صفحات درباره ما و تماس با ما(پرشین بلاگ ،۱۳۸۸)
● گردآوری اخبار و خدمات RSS:
آر.اس.اس [۲۳] مخفف Really Simple Syndication به معنی تشکیل ارتباطهای بسیار سادهاست و به شما امکان میدهد تا از آخرین خبرها و عناوین سایت و یا وبلاگهای مورد علاقه خود با خبر باشید، بدون آنکه نیازی داشته باشید به آنها سر بزنید.
ساختار یک فید آر.اس.اس از زبان اکس.ام.ال [۲۵] تشکیل شدهاست. شما نیز میتوانید با استفاده از زبان اکس.ام.ال یک آر.اس.اس برای سایت خودتان درست کنید. بسته به نوع نسخهٔ آر.اس.اس که استفاده میکنید، ساختار فیدهای شما متفاوت میشوند.
آر.اس.اس یا همان چیزی نیست به جز یک نشانهگذاری استاندارد شده اکس.ام.ال ، که محتوایی که قصد به اشتراک گذاشتن آن را دارید را توصیف میکند. به این ترتیب با قرار دادن یک قسمت آر.اس.اس یک سایت در متن سایت دیگر، با عوضشدن اخبار و عناوین سایت اول، این محتویات هم در سایت دوم به صورت خودکار عوض میشوند.
آر.اس.اس روشی برای توصیف اخبار و محتوی وب میباشد که برای توزیع از طریق یک ناشر آنلاین به کاربران وب بکار میرود این برنامه، کاربردی از زبان نشانهگذاری گسترشپذیر [۲۵] است که بوسیله کنسرسیوم (RDF) [۲۶] پشتیبانی میشود. هرگاه وبگاهی قصد داشته باشد محتوی مطالب خود را منتشر کند توصیفی از آن محتوی به شکل یک مدرک آر.اس.اس تهیه میکند که یک کاربر با یک مرورگر یا برنامه خاصی که قابلیت خواندن محتوی توزیعشده به این وسیله را داشته باشد، میتواند آن مطالب را دریافت کند. آر.اس.اس برای اولین بار توسط Netscape در اواخر سال ۱۹۹۹ میلادی با ارائه آر.اس.اس ۰.۹ ارائه شد پس از مدتی با کناره گیری Netscape از بخش تجاری، Userland که محصولات وبلاگ نویسی را گسترش میداد توسعه آن را به عهده گرفت و ویرایش آر.اس.اس ۰.۹۱ را تولید کرد سپس ویرایشهای v۰.۹۲، v۰.۹۳ و v۰.۹۴ را تهیه کرد و اخیرا ویرایشهای آر.اس.اس ۱.۰ و آر.اس.اس ۲.۰ را ارائه کردهاست.
کاربردهای اصلی آر.اس.اس دو مورد زیر هستند: - نمایش تازهترین عناوین وبسایتهای دیگر در وبسایت خود و یا بالعکس ( اشتراک مطالب جدید) - دریافت جدیدترین مطالب سایتهای مورد علاقه با استفاده از نرمافزارهای ویژه ( وبگردی با کارآیی بیشتر)
مبنای توسعه آر.اس.اس و یا امکانات مشابه این است که وبسایتهای مختلف موجود اطلاعات خود را با قالب خاص خود نمایش میدهند.
آر.اس.اس خوان [۲۷] چیست؟ آر.اس.اس خوان یک نرمافزارالکترونیکی است. اکنون نرمافزارهای بسیاری در این زمینه وجود دارند که میتوان با دانلود آنها آر.اس.اس خواند. اما به تازگی مرورگرهای اینترنتی نیز به سیستم آر.اس.اسخوانی الکترونیکی مجهز شدهاند.(ویکی پدیا)
● معیارهای ارزیابی اطلاعات وبلاگ:
"- معیارهای ارزیابی محتوی اطلاعات
▪ نویسنده
۱) چه کسی مسئولیت محتوی اطلاعاتی وبلاگ را بر عهده دارد؟
۲) چه مواردی در شرایط, تجارب یا اعتبار وبلاگ در حوزه موضوعی آن شناخته شده است؟
۳) آیا سازمانی به عنوان حامی یا ناشر از وبلاگ پشتیبانی می کند؟
۴) آیا اطلاعاتی درباره پدیدآور یا حامی وبلاگ در آن منتشر شده است؟(مانند لینک درباره یا معرفی)
۵) آیا وبلاگ بوسیله راهنماهای معتبر یا سایتهای مرجع معرفی شده است؟
▪ هدف
۱) هدف و مقصد وبلاگ چیست؟ خوانندگان موردنظر آن چه کسانی هستند؟
۲) آیا هدف و مقصود وبلاگ با نیازهای کاربران در نظر گرفته شده هماهنگ است؟
۳) هدف و مقصود وبلاگ تا چه اندازه ای برآورده شده است؟
▪ دامنه و پوشش
۱) آیا دامنه و پوشش در نظرگرفته شده در وبلاگ واضح است؟
۲) آیا دامنه و پوشش وبلاگ با اهداف آن هماهنگی دارد؟
۳) آیا دامنه و پوشش وبلاگ با نیازهای کاربران آن هماهنگی دارد؟
۴) پوشش موضوعی وبلاگ تا چه اندازه جامع و کامل است؟آیا میان این پوشش شکافی دیده می شود؟
۵) عمق پوشش موضوعی وبلاگ تا چه اندازه است؟ آیا عمق پوشش موضوعی وبلاگ در برخی زمینه ها بیشتر از سایر موارد است؟
۶) آیا ارجاع به سایر منابع اطلاعاتی درباره موضوع وبلاگ وجود دارد؟کیفیت این منابع چگونه است؟
▪ اعتبار
۱) اطلاعات وبلاگ تا چه اندازه معتبر و موثق هستند؟
۲) آیا می توان اطلاعات را از طریق سایر منابع مورد بررسی قرار داد؟
۳) آیا اطلاعات وبلاگ نقطه نظر خاصی را منعکس می کنند؟ و آیا جانبداری خاصی در آن دیده می شود؟
۴) آیا اطلاعات به شیوه ای اطمینان بخش ارائه شده اند؟آیا غلط های نگارشی در متن وجود دارند؟کیفیت نوشتاری متن چگونه است؟
۵) آیا به منابع در محتوی متن ارجاع داده شده است؟
▪ انتشار
۱) نحوه روزآمدی وبلاگ چگونه است؟
۲) جامعیت روزآمدی وبلاگ چگونه است؟
۳) آیا اطلاعات جاری و روزآمد هستند؟
۴) آیا تصاویر و عوامل بصری وبلاگ جاری و روزآمد هستند؟
- معیارهای ارزیابی عوامل تشکیل دهنده منابع پیوسته
▪ شکل
۱) آیا شکل وبلاگ با توجه به هدف و خوانندگات در نظر گرفته شده برای آن به صورت مناسبی تهیه شده است؟
۲) آیا شکل وبلاگ با موضوع آن متناسب است؟
۳) آیا طراحی وبلاگ بصورت واضح و خوبی سازماندهی شده است؟
▪ ظاهر
۱) آیا صفحه اصلی وبلاگ جالب و زیبا است؟چه احساسی به خواننده خود خواهد داد؟
۲) آیا ظاهر وبلاگ در تنظیم با هدف, محتوی و خوانندگان آن هماهنگی دارد؟
۳) آیا رنگهای استفاده شده در وبلاگ و فونت نوشتاری متن و لینکها و زمینه آن مناسب انتخاب شده اند؟
۴) آیا اندازه و فونت نوشتاری مطالب با توجه به اهداف و نوع کاربران وبلاگ و متناسب با نیازهای آنها انتخاب شده است؟
▪ ماهیت
۱) آیا وبلاگ براحتی هدایت می شود؟
۲) آیا عوامل هدایتگر در تمام وبلاگ با هم سازگار هستند؟
۳) آیا یافتن یک آیتم اطلاعاتی در وبلاگ آسان است؟
۴) آیا نقشه وبلاگ، نشانه ای که دال بر چگونگی ساختار آن باشد وجود دارد؟
۵) آیا کاربران می توانند وبلاگ را جستجو کنند؟ اگر چنین است آیا موتور جستجوی آن درست کار می کند؟
▪ لینک ها
۱) آیا لینکهای موجود در وبلاگ با اهداف و کاربران احتمالی وبلاگ متناسب هستند؟
۲) آیا لینکها فعال هستند؟
۳) آیا لینکها بهترین لینکهای موجود در زمینه موضوعی خود هستند؟
۴) آیا لینکها به شیوه مناسبی تعریف شده اند؟
۵) آیا تمایز لینکها از محتوی خود وبلاگ برای کاربران براحتی امکانپذیر است؟
▪ نیازهای کاربران
۱) آیا وبلاگ برای کسانیکه مشکلات بینایی دارند قابل استفاده است؟ آیا امکان استفاده از تکنولوژی های کمکی خوتننده های صفحات برای افراد نابینا وحود دارد؟
۲) آیا نیازهای معلولین فیزیکی در نظر گرفته شده است؟
۳) آیا مدرکی دال بر آزمایش استفاده از وبلاگ در این زمینه وجود دارد؟
۴) آیا امکان استفاده از وبلاگ بصورت عمومی برای تمام کاربران وجود دارد؟ آیا بخشهایی از وبلاگ نیاز به پرداخت وجه نقدی دارد؟ آیا دسترسی به تمام یا بخشی از سایت بوسیله کلمه عبور محدود شده است؟
▪ جنبه های فنی
۱) آیا وبلاگ با هر مرورگری قابل بازیابی است؟ آیا با مرورگرهای قدیمی هم به خوبی مرورگرهای جدید کار می کند؟
۲) آیا وبلاگ به سرعت دانلود می شود؟
۳) آیا وبلاگ بیشتر اوقات قابل دسترسی است یا در دوره هایی قابل دسترسی نیست؟
۴) آیا کاربران هنگام مشاهده وبلاگ باید صفحات طولانی را دنبال کنند؟
۵) خروجی صفحات چگونه است؟ آیا صفحات پیچیده هستند یا امکان مشاهده" شکل چاپی" آنها هم وجود دارد؟"(کرمی،۱۳۸۵)
● کاربرد وبلاگ ها:
"وبلاگ ها دارای مزایا ودستاوردهای متعددی می باشند که به برخی ازآنان اشاره می گردد:
انتخاب مطلب ( داده ) : میزان تولید و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت بوده و روندی کاملا" تصاعدی را طی می نماید . بدیهی است در چنین وضعیتی ، حتی امکان مطالعه بخش اندکی از آنان نیز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مکانیزمهائی به منظور فیلترینگ اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در یک رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشیم . وبلاگ ها با تمرکز بر روی یک موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمایند . با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی یک وبلاگ که توسط فردی با علایق مشترک با شما تهیه و منشتر شده است ، احتمال یافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد. با ترکیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با یک موضوع خاص از چندین وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست یافت . با توجه به اینکه وبلاگ ها خلاصه ای از سایر موضوعات مربوط به دیگران را نیز ارائه می نمایند ، آنان یک دید اطلاعاتی مناسب در ارتباط با یک موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمایند. مطالب و موضوعاتی که در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امکان آگاهی از نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس را در ارتباط با یک موضوع خاص ، خواهد داد . بدین ترتیب خواننده قبل از مطالعه تمام مطلب ، دید مناسبی نسبت به آن را پیدا نماید . [۲۸]
مدیریت دانش و تجارب شخصی : محتویات وبلاگ به منزله یک بایگانی از افکار و اندیشه های وبلاگ نویسان آن بوده که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراکز جستجو و بر اساس یک کلید واژه خاص به آنان مراجعه نمود. وجود لینک ها ی متعدد مرتبط با یک موضوع خاص که توسط مولف یک وبلاگ مشخص می گردد ، امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیآر علاقه مندان قرار می دهد .
ارتباط دو سویه : وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی تبدیل و امکان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یکطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد . ویژگی فوق از ماهیت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بکار می گیرد.
جامعه شبکه ای : پدیده وبلاگ نویسی فرصت ها و پتانسیل های مناسبی را در جامعه شبکه ای ، ایجاد می نماید. نویسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدین ترتیب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت که شاید هرگز تصور آن را نمی کردند. در جامعه شبکه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نیز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده نماید. شبکه فوق نظیر شبکه های نظیر به نظیر بوده که یک کامپیوتر می تواند در یک لحظه از منابع موجود بر روی سایر کامپیوترها استفاده نماید و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سیستم خود را جهت استفاده در اختیار سایر کامپیوترها قرار دهد . جامعه شبکه ای دارای ایستگاههائی ( انسان ) است که در آن هر یک سهمی در تولید و ارائه اطلاعات و استفاده از اطلاعات دیگران را بر عهده خواهند داشت .
روتینگ اطلاعات : وبلاگ ها دارای تاثیری مثبت در خصوص چرخش آزادنه اطلاعات در یک جامعه اطلاعاتی می باشند . خواننده و نویسنده یک وبلاگ اغلب به یک جامعه و یا سازمان یکسان تعلق نداشته و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت . بدین ترتیب ما شاهد تقابل افکار ، اندیشه ها در یک مقیاس گسترده و جهانی بوده که زمنیه یک جامعه اطلاعاتی را ایجاد می نماید . ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ امری مشکل و گاها" غیر ممکن است". (www.srco.ir)
● وبلاگ, کتابخانه و کتابداران:
کتابداران ازجمله اولین افرادی بودند که از این پدیده جدید استقبال نمودند و از آن برای انتشار عقاید، افکار و اطلاعات خود به نحوهای مختلف استفاده کردند. «بلیندا ویور»[ ۲۹] نویسنده خبرنامه "Incite" در «انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استرالیا» میگوید: «هر چه بیشتر از وبلاگ استفاده میکنم بیشتر به این نتیجه میرسم که وبلاگ، شکل مناسبی برای آگاهیرسانی جاری است.» وی وبلاگهای اطلاعاتی را منابع معتبری از اطلاعات تازه, آرا، و نظرات مربوط به یک موضوع میداند. امروزه نهتنها تعداد زیادی وبلاگهای اطلاعاتی توسط متخصصان موضوعی ایجاد شده و نگهداری میشوند، بلکه غالباً مشارکت دیگر متخصصان را از طریق نظردهی به خود جلب میکنند (Clyde, ۲۰۰۴a, p. ۲۳).
«پائولا جی. هین»[ ۳۰] میگوید: «وبلاگها برای کتابداران پدیدهای طبیعی هستند.» تعدادی از کتابداران به سرعت وبلاگها را به عنوان منابع مهم عقاید، اطلاعات، تفریح و سرگرمی شناختهاند و وبلاگهایی به وسیله کتابداران، کتابخانه ها و سرویسهای اطلاعرسانی، بخشهای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهها، و انجمنهای حرفهای کتابداری ساخته میشوند. بدین ترتیب در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، وبلاگهایی به وجود آمده اند که اطلاعات جاری درباره علوم کتابداری و اطلاع رسانی را به صورت عام یا خاص، برای خوانندگان تهیه میکنند (Clyde, ۲۰۰۴a, p. ۶۷). وبلاگ از آن جهت برای کتابداران مهم است که بر خلاف دیگر فناوریها نیازی به تخصص در دیگر حوزهها ندارد و کتابداران با هر میزان آگاهی از اینترنت و رایانه میتوانند نویسنده وبلاگ باشند و از این وسیله برای ترویج علم خود, معرفی خدمات کتابخانه خود, ارتباط با همکاران دیگر، و افزایش دانش خود استفاده کنند.
مدارس و انجمنهای کتابداری نیز وبلاگهایی برای اعضای خود تهیه کرده اند. کتابداران و دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع رسانی در ایجاد وبلاگهای شخصی که تمام یا قسمتی از وبلاگ درباره موضوعات تخصصی بحث میکند، فعالاند. از وبلاگها در حوزه میز مرجع و در گستره وسیعی از موضوعات، میتوان به عنوان منابع اطلاعات و عقاید جاری بهره گرفت. به علاوه، وبلاگهایی درباره وبلاگها یا «ابر ابزار»هایی[۳۱] که به سرعت تغییرات هر حوزه را منتقل میکنند، وجود دارند.
«لئورلکلاید» [۳۲] با هدف بررسی وبلاگهای کتابخانهها, با استفاده از موتورهای جستجو و راهنماهای اینترنتی تعداد ۵۵ وبلاگ را که توسط کتابخانهها نگهداری و حمایت میشدند، شناسایی کرد. وی این وبلاگها را با استفاده از فنون تحلیل محتوای وبسایتها مورد مطالعه قرار داد. وبلاگهای انتخابشده متعلق به ۳ کشور امریکا، کانادا و انگلستان، و اکثریت آنها آمریکایی بودند. مطالعات وی نشان میدهد که کتابخانههای عمومی و آکادمیک نسبت به دیگر انواع کتابخانهها علاقه بیشتری به داشتن وبلاگ دارند. مهمترین هدف از ایجاد وبلاگ تهیه اخبار، اطلاعات، و دادن ارجاعاتی به منابع اینترنتی برای کاربران آنها است. تعداد بسیارکمی از وبلاگها از امکانات جذاب در وبلاگهای خود استفاده کرده اند و تنها یکپنجم وبلاگها به صورت روزانه، و تنها نیمی از آنها به صورت هفتگی روزآمد میشوند.کمتر از نیمی از آنها از خدمات «آراساس»[ ۲۶,۲۳] استفاده کرده اند. تعداد زیادی از کتابخانهها از نرمافزارهای وبلاگنویسی رایگان مانند «بلاگر»[۳۳] استفاده کرده اند. وی پس از ارائه پیشنهادهایی برای کتابخانههایی که قصد ایجاد وبلاگ دارند به این نتیجه میرسد که وبلاگهای کتابخانهها هم مانند دیگر فناوریها، در طی سالهای آینده قدیمی خواهند شد (Clyde, ۲۰۰۴b)
● موارد استفاده از وب لاگ ها در کتابخانهها:
۱) روز آمد نگه داشتن وب سایت کتابخانه :
کتابخانهها به کمک وب لاگ میتوانند وب سایت خود را مرتب روزآمد نمایند. زیرا برای روزآمدسازی وب سایت میبایست کدهای اچ.تی.ام.ال[۲۰] را تغییر داد، اما با استفاده از وبلاگ و بدون نیاز به دانستن زبان اچ.تی.ام.ال ، میتوان اطلاعات روزآمد را در اختیار کاربران قرار داد.
۲) تبلیغ خدمات کتابخانه:
کتابخانهها میتوانند به عنوان خدمت آگاهیرسانی جاری[۳۵]، اطلاعات جدید مربوط به کتابخانه را از طریق وبلاگ در اختیار کاربران خود قرار دهند. در این راستا کتابداران میتوانند کاربران را از تغییرات درخط مشی کتابخانه، سفارشات جدید، منابع جدیدی که در اختیار کتابخانه قرار گرفته است و بهطور کلی فراهمآوریهای کتابخانه آگاه سازند و در واقع تازهها و رویدادهای کتابخانه را از راه دور در اختیار جویندگان اطلاعات قرار دهند.
۳) اطلاع رسانی درباره اخبار روز :
کتابخانهها علاوه بر اینکه میتوانند تازههای کتابخانه را توسط وبلاگ به اطلاع کاربران برسانند، این امکان را دارند که توسط وب لاگ خود اخبار داغ روز را نیز بیان کرده و پیوندهایی را به سایر سایتها و منابعی که دارای اطلاعاتی در آن زمینه میباشند، ایجاد نمایند. علاوه بر این، کتابخانههایی که در یک سازمان مادر قرار دارند میتوانند اخبار سازمان مادر را نیز در وب لاگ خود بگنجانند(برای مثال آگهیهای پست های شغلی برای جویندگان شغل).
۴) معرفی منابع جدید :
کتابخانهها و کتابداران می توانند از طریق وبلاگ خود، سایتها و منابع جالب و مفید را که بعید است کاربران از آنها آگاهی داشته باشند، معرفی نمایند.
۵) همکاری و مشارکت در بین کتابداران :
کتابداران میتوانند ازوبلاگها به عنوان وسیلهای برای آگاه شدن از تازهترین پیشرفتها و جریانات در زمینه رشته تخصصی استفاده نمایند و به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل رشته خود بپردازند. بنابراین کتابداران در سرتاسر جهان میتوانند از ایدهها و نظرات یکدیگر مطلع شوند و با همفکری گروهی و بحث درباره مسائل مختلف، راه را برای حل مشکلات هموارتر سازند.
۶) کمک به خدمت مرجع مجازی :
وبلاگها میتوانند در جهت خدمات مرجع مجازی یاریرسان باشند. در صورت استفاده ازوبلاگها، زمانی که یک سؤال توسط یک کاربر مطرح میشود، افراد زیادی میتوانند به آن سؤال پاسخ داده و نظر خود را بیان نمایند و فرد پرسشگر را راهنمایی نمایند.
۷) تشکیل گروههای بحث:
کتابخانهها میتوانند با استفاده از وبلاگ خود گروههای بحث تشکیل دهند. ( برای مثال در مورد مسائل مربوط به کتابخانهها مانند بحث کتاب) و در اینجا است که کتابداران میتوانند مهارت خود را به عنوان متخصص نشان دهند.
۸) بیان موضوعات مورد علاقه توسط کاربران :
کاربران میتوانند با شرکت و بحث و اظهار نظر دروبلاگ کتابخانه، موضوعات مورد علاقه خود را بیان نموده تا کتابخانه در صورت اجازه دادن خطمشی خود، در زمینههای موردنظر اقدام نماید .در غیر این صورت نیز، کتابخانه قادر خواهد بود که کاربران را قانع نماید که به چه علت قادر به فراهمآوری منابع مورد علاقه آنان نمیباشد.
۹) صرفه جویی در زمان:
با توجه به مطالب فوق، وبلاگ ها میتوانند نقش مؤثری در صرفهجویی در وقت و زمان کاربران داشته باشند. زمانی که در وبلاگ کتابخانه اطلاعات مربوط به موضوعات همراه با پیوند به سایر سایتها و منابع ارائه میگردد، کاربران میتوانند در مدت زمان اندکی به منابع مورد نیاز خود دسترسی یافته و بنابراین وبلاگ ها میتوانند در دنیای پرتراکم اطلاعات نقش پالاینده [۳۶] را داشته باشند.
۱۰) بهبود نظر:
استفاده ازوبلاگ ها و ایجاد آنها، تأثیری غیرمستقیم بر تصویر کتابداران و کتابخانهها میگذارد چرا که استفاده ازوبلاگها بر این مسأله دلالــت دارد که کتابخانهها و کتابداران همگام با پیشرفتهای فناوری به پیش میروند(بینش، ۱۳۸۵).
● وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی:
متاسفانه هنوز هیچ راهنما یا منبع مستندی برای معرفی وبلاگهای کتابداری و اطلاع رسانی وجود ندارد و بنابراین نمی توان تعداد وبلاگهای کتابداری را مشخص کرد،اما پیتر اسکات در وبلاگ library weblogs فهرستی از وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی ارائه کرده است و همچنین به راهنمای معتبر اینترنتیDMOZ در زیر فهرست راهنمای وبلاگهای کتابداری و اطلاع رسانی نیز می توان مراجعه کرد.از دیگر راهنماهای غیر رسمی می توان از وبلاگ «Blogwithout library. net»نام برد(کرمی،۱۳۸۵).
لیست تمامی وبلاگ های فعال کتابداران ایرانی را در (www.lisiran.blogfa.com( و )www.tkarami.googlepages.com/home( و
(www.liswiki.org/wiki/Weblogs_-_Non-English#Persian_.۲۸.D۹.۸۱.D۸.A۷.D۸.B۱.D۸.B۳.DB.۸C.۲۹ )
خواهید یافت.
● نتیجه گیری:
در پایان می توان چنین نتیجه گرفت که امکانات وتاثیر گذاری عمیق وهمچنین ایجاد وراه اندازی بسیار ساده و آسان وبلاگها، کاربردهای مفیدی برای کتابداران و کتابخانه هابا توجه به عملکرد و نقش شان در جامعه اطلاعاتی ایجاد کرده اند وکتابداران بسیاری در دنیا از این پدیده درراستای اهداف خود استفاده می کنند،از آنجایی که کتابداران به عنوان متخصصان اطلاعاتی باید دانش خود را همگام با پیشرفت های فن آوری به روز نگه دارند پیشنهاد می شود امکانات وابزارهای وبلاگ نویسی را جهت اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات ،هرچه بیشترمورد استفاده قرار دهند.
شهرزاد نبوی پناه
۱. on line
۲.تقویم اطلاعاتی
۳. Entry
۴. Post
۵. blogroll
۶. Blog
۷. Webloging
۸. Bloging
۹. Webloger
۱۰. Blogger
۱۱. Berners lee
۱۲. Andreesen
۱۳. Yorn Barger
۱۴. Pitas
۱۵. Pyra
۱۶. Personal blogs
۱۷. Community blogs
۱۸. Public weblogs
۱۹. Private weblogs
۲۰. Html
۲۱. Tag
۲۲. Bullet
۲۳. RSS
۲۴. IP
۲۵. Xml
۲۶. Resource Description Framework
۲۷. RSS Reader
۲۸. Triangulation
۲۹. belinda weaver
۳۰. paula j. hane
۳۱. Meta tools
۳۲. Lyvr Lklayd
۳۳. Blogger
۳۵. Alert
۳۶. Filter
منبع اصلی
--کرمی، طاهره. وبلاگ کتابداری. [پیوسته]. www.liblog.blogfa.com [تاریخ مشاهده ۰۷/۰۵/۱۳۸۸].
منابع و مآخذ
--اصنافی،امیررضا(۱۳۸۴).”وبلاگ،ارمغان جدید اینترنت به کتابخانه ها”.فصلنامه کتاب شماره۶۱
--اکبرپور، نیما(۱۳۸۲).” شما هم شروع کنید: بررسی سیستمهای انتشارو وبلاگ”. دنیای کامپیوتر و ارتباطات، ۳(ویژهنامه وبلاگ):۱۰۰-۱۰۴.
--بلاگ اسکای(۱۳۸۸). www.blogsky.com
--بلاگفا(۱۳۸۸). www.blogfa.com
--بهبهانی،رضا(۱۳۸۳).«پدیده وبلاگ».کتاب ماه.شماره۱۲
--بینش،سیده مژگان(۱۳۸۵).”وبلاگ ها و نقش آنها در توسعه خدمات کتابخانه ای”. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران،دوره۶،شماره۲
--پارسی بلاگ(۱۳۸۸) www.parsiblog.com
--پرشین بلاگ(۱۳۸۸) www.persianblog.ir
--جوان،(۱۳۸۵) “همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم”
--خبرگذاری کتاب ایران- www.ibna.ir/vdcd۹k۰o.yt۰zn۶a۲۲y.html
--دانش نامه آزاد ویکی پدیا
-- روزنامه آسیا،(۱۳۸۴)” گفتگو با سلمان جریری اولین وبلاگ نویس فارسی “
--شما ها، مجله تخصصی وبلاگ، (۱۳۸۸) www.shomaha.ir
--قرآنی نوشاد،محمود (۱۳۸۴)سازمان تبلیغات اسلامی.www.ido.ir/a.aspx?a=۱۳۸۴۱۰۰۵۰۱
--شاکری، مهرداد(۱۳۸۶) ،” وسائل نوین ارتباط جمعی گسترش یافته اند.”روزنامه اعتماد
--کرمی،طاهره(۱۳۸۴).”وبلاگ:دریچه ای نو در دنیای کتابداری و اطلاع رسانی .” علوم و فناوری اطلاعات،دوره۲۱،شماره۱
--محمدی فرد،داوود؛ایرانشاهی،محمد(۱۳۸۵).”وبلاگ برای کتابداران و اطلاع رسانان”. تهران:نشر چاپار،نشر لنجوان
--یعسوبی،حسین(۱۳۸۳).”راهنمای ساخت وبلاگ”.انتشارات ناقوس
--میهن بلاگ(۱۳۸۸). www.mihanblog.com
--Adelaide , Joyce(۲۰۰۳).”weblogs and Libraries”. Retrieved from: www.topicalbrief.com
.-- Blood,R(۲۰۰۰).”weblogs : a history and perspective”. Retrieved form http://www.rebeccablood.net/essays/web-history.html
--Clyde, L. A. (۲۰۰۴a). Weblogs and Libraries. Oxford: Chandos Publishing
--Clyde, L. A. (۲۰۰۴b). Library Weblogs. Library Management, ۲۵(۴/۵), ۱۸۳-۱۸۹. Retrieved September ۲۶, ۲۰۰۴, from http://ceres.emeraldinsight.com/vl=۱۹۶۵۶۸۷۲/cl=۲۰/nw=۱/fm=html/rpsv/w/mcb/۰۱۴۳۵۱۲۴/v۲۵n۴/s۳/p۱۸۳
---.Kay, Russell(۲۰۰۳)."Blogs" computerworld, ۳۷(۱۷):p.۳۰ www.computerworld.com/developementtopics/websitemgmt/story/۰,۱۰۸۰۱,۸۰۶۲۳,۰۰,html
www.srco.ir--.
--winer , D(۲۰۰۲)”The history of weblogs”. Retrieved from http://newhom.weblogs.com/historyofweblogs
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست