جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بنزینی که باب میل خودروداران نیست


بنزینی که باب میل خودروداران نیست

خودکفایی در تامین بنزین اگر جزو آمال و آرزوهای تصمیم گیران اقتصادی کشور نبوده, لااقل جزو اهداف سرنوشت ساز و اصلی, آن هم در شرایط محدودیت های بین المللی کشور بوده است

خودکفایی در تامین بنزین اگر جزو آمال و آرزوهای تصمیم‌گیران اقتصادی کشور نبوده، لااقل جزو اهداف سرنوشت ساز و اصلی، آن هم در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی کشور بوده است.

حال با احداث و گسترش واحدهای تولیدی بنزین آن هم در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها این اهداف سرنوشت‌ساز تا حدودی مرتفع شده و خودکفایی در بنزین به واقعیت پیوسته است، اما همزمان با این اتفاق میمون، نگرانی‌هایی از کیفیت این محصول مصرفی به‌وجود آمده است. در این زمینه با اوج‌گیری آلودگی هوای تهران، برخی از شهروندان از رسوب‌گذاری بنزین در باک خودروهایشان گلایه کرده و عنوان می‌کنند که هنگام تست موتور، اجرامی در باک خودرو مشاهده می‌کنند و برخی دیگر نیز از کیفیت بنزین سوپر در جایگاه‌ها انتقاد دارند؛ به طوری که به گفته یکی از دارندگان خودرو پژو ۲۰۶ به هنگام استفاده از بنزین سوپر چراغ عیب‌یاب خودرو روشن می‌شد که با توصیه یکی از کارشناسان در نمایندگی مجاز ایران خودرو استفاده از بنزین معمولی چراغ عیب‌یاب این خودرو را برای همیشه خاموش کرده است. گلایه از بنزین مصرفی خودروها این روزها در شرایطی اوج گرفته که با افت تولید خودرو، کیفیت این کالای مصرفی نیز سوالات بی‌شماری را برای مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده است. در این خصوص یکی از کارشناسان فنی خودرو نیز به رسوب گذاری بنزین در باک خودروها اشاره و تاکید می‌کند که این روزها خودروهایی که برای عیب‌یابی و شست‌وشوی انژکتور به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند با مشکلاتی ناشی از ناخالصی بنزین مواجه هستند. یکی از دارندگان خودرو داخلی نیز در این زمینه تاکید دارد که استفاده از بنزین سوپر نیز این روزها به دلیل ناخالصی مشکلاتی را برای دارندگان خودروهای خارجی به‌وجود آورده است. استفاده از بنزین داخلی یا خودکفایی در بنزین هر چند نشان‌دهنده توانمندی متخصصان کشورمان در این زمینه است، اما آیا به‌راستی مشکلات عنوان‌شده همگی از داخلی‌سازی بنزین مصرفی ناشی می‌شود. اگر چنین باشد، باید بخش وسیعی از آلودگی هوا را نیز ناشی از کیفیت نامرغوب سوخت دانست.

● بنزین مرغوب یا نامرغوب

مسوولان نفتی کشور همگی ضمن تقدیر از خودکفایی بنزین هرگونه ناخالصی در این سوخت مصرفی خودروها را تکذیب می‌کنند، این در حالی است که یک کارشناس ارشد حوزه پالایش نفت در گفت‌و‌گو با ایرنا به این نکته اشاره کرده که در گذشته تولید بنزین در پالایشگاه‌ها با افزودن سرب صورت می‌گرفت که بعد از ممنوع کردن استفاده از سرب، ماده دیگری به‌نام MTBE که درجه آرام‌سوزی (اکتان) بنزین را بالا می‌برد مورد استفاده قرار گرفت. این کارشناس حوزه پالایش، نیاز بنزین کشور طی سال‌های گذشته را حدود ۶۵ میلیون لیتر در روز عنوان کرده و اظهار داشت که در گذشته ۴۴ میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می‌شد و با بنزین وارداتی با اکتان ۹۸ تا ۱۰۰ مخلوط می‌شد تا به اکتان ۸۷ تا ۹۳ برسد و برای خودروها قابل‌مصرف باشد. به گفته وی، در شرایط فعلی هیچ بنزینی از دیگر کشورها وارد نمی‌شود و تولید بنزین کشور به دو گونه صورت می‌گیرد؛ هم‌اکنون بخشی از نیاز کشور از بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها و بخشی نیز از طریق مخلوط کردن بنزین پایه و بنزین پتروشیمی‌ها تامین می‌شود. به گفته این کارشناس ارشد حوزه پالایش نفت، بنزین پتروشیمی‌ها قابل‌استفاده در خودروها نیست؛ بلکه برای شکست مولکولی و بخش میان دستی پتروشیمی‌ها قابل‌استفاده است. وی افزوده که در این بنزین‌ها مواد بسیار سنگینی وجود دارد که سوخته نمی‌شود و از اگزوز خودروها به صورت خام خارج می‌شود و برای سلامتی انسان مضر است. به گفته این کارشناس ارشد پالایش نفت، در حال حاضر روزانه ۶۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها حدود ۶۰ میلیون لیتر از این نیاز را تامین می‌کنند و روزانه چهار میلیون لیتر بنزین نیز از منابع ذخیره شده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود. اظهار نظر این کارشناس نفتی در حالی است که معاون وزیر نفت معتقد است که در حال حاضر کیفیت بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی مطابق با استاندارد پالایشگاه‌های نفت است

وی با رد تولید بنزین آلوده و آلاینده در پتروشیمی‌‌ها از آغاز عرضه و توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در برخی از کلان‌شهرهای کشور خبر داده و تصریح می‌کند که عامل آلودگی هوای تهران بنزین آلوده نیست. علیرضا ضیغمی درباره پایین بودن کیفیت بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی و افزایش آلودگی هوا در تهران و برخی از کلان‌شهرهای کشور، هرگونه آلودگی بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کشور، را رد می‌کند. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون به‌طور روزانه و مستمر کیفیت بنزین عرضه‌شده در جایگاه‌های سوخت مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: نتایج تمامی آزمایش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که تفاوتی بین استاندارد بنزین تولیدشده در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های نفت وجود ندارد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی میزان درصد حجمی آروماتیک‌ها یا ترکیبات حلقوی موجود در بنزین‌ تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی مشابه با بنزین تولیدی پالایشگاه‌های نفت کشور است، اظهار داشت: بر این اساس نمی‌توان عامل آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها را توزیع و عرضه بنزین آلوده عنوان کرد. اظهار نظر معاون وزیر نفت و این کارشناس حوزه نفتی در شرایطی است که قرار است از ابتدای سال آینده بنا به گفته مدیرعامل پخش و پالایش سوخت یورو ۴ توزیع شود، این در حالی است که وی طی هفته جاری در مقابل برخی از انتقادات به بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها عنوان کرد نه تنها سوخت یورو ۴ تولید شده استاندارد است، بلکه حتی سوخت یورو۲ تولیدی نیز از استاندارد جهانی بالاتر است، زیرا واحد پالایشگاه تهران تحت لیسانس است و مطابق با استانداردهای جهانی سوخت تولید می‌کند.