شنبه, ۲۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 15 February, 2025
پاره های هنر (5): مرلو پونتی: احساس پایان نایافتگی
![پاره های هنر (5): مرلو پونتی: احساس پایان نایافتگی](/web/imgs/21/151/0kc0k1.jpeg)
یکی ازبزرگترین دستاوردهای اندیشه و هنر مدرن در آن بوده که پیوندهای میان دو مفهوم «اثر ارزشمند» و «اثر پایان یافته» را از میان بردارند. زیرا دریافت [حسی] هرگز پایان نمی یابد، این دریافت جهانی را به ما عرضه می کند برای به بیان در آوردن و اندیشیدن از خلال چشم اندازهایی که به صورتی گسترده از آن فراتر می روند. در این جهان ما با امری بدیهی و قاطع به مثابه چیزی که تصاحب کرده ایم، روبرو نیستیم و در آن چیزی همچون نشانه های برق آسایی در سخن وجود ندارند که اجازه ندهند اثری به «پایان» برسد و لزوما به فرد نسبت به جهان اولویت بدهند و یا به بی معنایی نسبت به معنا. در اینجا شاید حتی با به رسمیت شناخته شدن گونه ای از ارتباط سروکار داشته باشیم که از خلال امر بدیهی و عینی نمی گذرد، نوعی از معنا که شیئی از پیش داده شده را هدف نگرفته، بلکه آن را پایه گذاشته و می گشاید و امری پیش پا افتاده نیست زیرا به صورت کامل قدرت بیان و قدرت ادراک ما را بیدار کرده و باز می خواند . نقاشی مدرن مساله ای کاملا دیگرگون نسبت به بازگشت به فرد را در مقابل ما می گذارد : پرسش آن است که چگونه می توان بدون پناه بردن به طبیعتی از پیش تعیین شده که حس های ما همگی بر آن گشوده می شوند ، ارتباط برقرار کرد؟ چگونه ارتباطی داشت که پیش از ارتباط قرار می گیرد و سرانجام خردی داشت که پیش از خرد قرار بگیرد؟
موریس مرلو پونتی در ویکیپدیا
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3_%D9%85%D8%B1%D9%84%D9%88-%D9%BE%D9%88%D9%86%D8%AA%DB%8C
«پاره های هنر»، تکه های کوچکی هستند برگزیده، از کتابی درباره گفتارهایی از اندیشمندان و نویسندگان جهان درباره رشته های گوناگون هنر و یا نظریه هنر به طور عام. این پاره ها، به تدریج در وبگاه «انسان شناسی و فرهنگ» منتشر می شوند. رفرانس های دقیق و برابرنهاده های فارسی، در انتشار نهایی این مجموعه به صورت کتاب، در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.
پرونده ی «ناصر فکوهی» در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/9132
پاره های هنر(1)، برگسون: بینش «رها شده» هنرمند
http://anthropology.ir/node/28921
پاره های هنر(2)، باشلار: دعوت به سفری خیالین
http://anthropology.ir/node/29064
پاره های هنر (3)، دیدرو: طبیعت به مثابه منشاء هنر
http://anthropology.ir/node/29193
پاره های هنر (4)،دوراس: نوشتن، وقتی که زن هستی...
http://anthropology.ir/node/29346
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست