یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
آغاز ثبت نام دوره پاییزه درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری مهاجر
روش درس گفتگوهای مدرسه آزادفکری مهاجر به این صورت است که به دو استاد - هر كدام چند جلسه - فرصت داده میشود تا در موضوع مورد مناقشه (كه فقط موضوعاتی است كه همهی ما میدانیم در موضوعات اندیشهای برای ما و جامعهمان مهم است و نه هر موضوع صرفا آكادمیك) مطالب خود را ارائه كنند. پس از ارائه هر دو استاد، جلساتي به صورت مناظره و گفتگو ترتيب داده ميشود تا اين نظرات به صورت عيانتري طرح شوند و نقدها روشن گردند و زمينه براي ارزيابي درست نظرات فراهم شود.
در دوره پائیزه این مدرسه بناست درس گفتگوهایی درباره موضوعاتی همچون «علم، دین و چیستی دانشگاه»، «نسل سوم دانشگاه ها (دانشگاه کارآفرین)»، «دانشگاه و بازار»، «نهاد علم و پیشرفت علم» و فلسفه دانشگاه برگزار شود.
خلاصه ی این برنامه ها به شرح زیر است :
1- جدال انديشه هايي كه از «ساختار علم و دين» مي پرسند(٣ جلسه)
اساتید : دکتر پایا و دکتر آیت اللهی
- نگاه بنيادين و فلسفي ما به علم و دين و نسبت اين دو يكي از مهم ترين مسائل و مبناهايي است كه سازنده افق ها و ساختار و رويكرد دانشگاه ماست. در اين درس-گفتگو اساتيد نظرياتشان را در رابطه با چيستي علم و دين ارائه كرده و به بحث راجع به رابطه اين دو پرداخته و از سوي ديگر با تحليل هاي مختلف در باب نسبت علم و دين، دانشگاهي كه برساخته از اين نگاه هاي فلسفي است را تصوير مي كنند و اين نهادهاي دانش را سنجش مي نمايند.
- به عبارت بهتر پاسخ به سوال«کدام دانشگاه؟» به روشنی به سوال هایی نظیر «علم چیست؟»، «رابطه علم و دین یا علم و فلسفه چیست؟» گره می خورد. چراکه در هر صورت دانشگاه، دانش-گاه است و پرسش از ابعاد مختلف چیستی دانش به وجهی ساختن دانشگاه ایده آل است
2- جدال انديشه هايي كه از بحران (فلسفی) دانشگاه مي پرسند(٣ جلسه)
اساتید : دکتر سفیدخوش و دکتر ملکی
بحث فلسفه دانشگاه و صحبت كردن از دانشگاه به عنوان يك ايده مدت طولاني ايست در غرب و توسط فيلسوفان غربي و نيز مدت كوتاهي است كه در ايران مطرح شده است. اساسا اين رويكرد كه: "عبور دانشگاه از بحران كارآمدي و بحران معنا اساسا از طريق حل بحران فلسفي دانشگاه و تبيين مباني دانشگاه رخ مي دهد"، در مقابل رويكرديست كه حل بحران هاي دانشگاه (مانند بحران پيشرفت علم، بحران لختي فكري و بحران ارتباط با جامعه و ...) را گرچه مرتبط با مباني مي داند، لكن بيش از آن معتقد است كه راه حل اين مشكلات و بحران هاي دانشگاه، در دست و پنجه نرم كردن با مشكلاتي است كه در روي زمين رخ داده و واقعيت خود را به رخ ما مي كشند. در اين درس-گفتگو اساتيد علاوه بر طرح بحثي در باب فلسفه دانشگاه و سياست گذاري دانشگاه، تلقي خود از بحران دانشگاه را تبيين كرده و رويكرد خود در استفاده از اين دو بعد فلسفي و مديريتي را به بحث و چالش خواهند گذاشت.
3- جدال انديشه هايي كه از دانش-گاه (نهاد علم) مي پرسند(٢ جلسه)
اساتید : دکترمنصوری و دکتر قانعی راد
نگاه بنيادين و جامعه شناختي ما به علم و دانشگاه از مسائل بسيار مهمي است كه نحوه راهبري و سياست گذاري علم و دانشگاه را به شدت تحت تاثير قرار مي دهد(و شاهد آن رويكردهاي مختلفي است كه در ادوار مختلف دانشگاه در ايران، اين نهاد را به جهت هاي مختلفي سوق داده اند). در اين درس-گفتگو اساتيد نظرياتشان را در رابطه با چيستي علم جديد و دانشگاه ارائه كرده و به بحث راجع به رابطه اين دو پرداخته و از سوي ديگر با در دست داشتن نگاه هاي متفاوت در باب چيستي علم و نهاد علم جديد و نسبت آن با فرهنگ به تبيين و بحث در مقوله پيشرفت علم مي پردازند.
4- جدال اندیشه هایی که از دانشگاه کارآفرین می پرسند(٣ جلسه)
اساتید : دکتر مقصود فراستخواه و دکتر ابراهیم سوزنچی
مساله نسل سوم دانشگاه ها و دانشگاه کارآفرین، (که بر اساس برخی تئوری ها، نسل جدیدی دانشگاه هایی است که پس از دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور در حال رخ دادن است) اخیرا مورد بحث های فراوانی قرار گرفته است. ارتباط مداوم این دانشگاه سبک و به لحاظ مدیریتی کوچک با بازار دانش بنیان اقتصادی و تغییرات مداوم آن بر اساس این بازار، مساله ایست که از سویی نکاه های مدیریتی را برای تامین منابع مالی دانشگاه به خود جلب کرده و از سوی دیگر نبود ثبات پژوهشی و علمی به معنای سابق آن و تقدم بازار اقتصادی بر جهت گیری پژوهشی دانشگاه، روشنفکران را نسبت به رخداد آن در ایران نگران کرده است. این درس گفتگو مجال بحثی بر سر این رخداد تازه است.
5- جدال ایده هایی که از دانشگاه و بازار می پرسند(٣ جلسه)
اساتید: دکتر فکوهی، دکتر درخشان، دکتر مشایخی، دکتر نایبی، دکتر اقبال، دکتر قاضی نوری
- نظريات اقتصادي كه خود نيز از نظريات مبنايي تري سرچشمه مي گيرند، داراي بازتابهاي بسيار جدي در مديريت دانشگاه هستند، مديريتي كه قصد راهبري دانشگاه به سمت ايده آل هاي خود را دارد. يكي از نظريات بسيار مهم كه مي تواند از انديشه هاي نئوليبرال و اقتصاد بازار آزاد و حتي برخي انديشه هاي اقتصادي اسلامي سرچشمه گيريد تجاري سازي دانشگاه است. در راديكال ترين تقرير از اين رويكرد تمامي فعاليت هاي دانشگاه مانند آموزش و پژوهش به مثابه كالايي شمرده مي شود كه بايد فروخته شود و از اين طريق سبب توسعه دانشگاه گردد. اين نظريه كه اكنون در فضاي مديريت و سياست گزاري دانشگاه حاميان فراواني دارد و هژمون شده است موافقان و مخالفاني دارد كه از اين نوع راهبري دانشگاه حمايت و يا انتقاد مي كنند. در اين درس-گفتگو، اساتيد، رويكردهاي مختلفشان درباب تجاري سازي دانشگاه -چه موافقت هاي راديكال و چه موافقت هاي مشروط و مقطعي و همچنين مخالفان مختلف آن- را مطرح نموده و در فضاي گفتگو به محك سنجش ساير انديشه ها مي گذارند.
این درس گفتگوها از آذر و دی ماه آغاز می شود. علاقمندان به حضور در این دوره ها برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند به آدرس www.mohajerschool.ir مراجعه کنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست