پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا

هجوم به ترکیه در سیزده روز تعطیلی



      هجوم به ترکیه در  سیزده روز تعطیلی
روزنامه ملیت (ترکیه)، ترجمه امیر هاشمی مقدم

تعداد بسیار زیادی گردشگر ایرانی که می‌خواستند تعطیلات سیزده روزه نوروز این کشور را در ترکیه بگذرانند، به شهر وان (Van) هجوم آوردند. اینان که تعطیلات نوروز را مغتنم می‌شمارند، به وان که بیشترین مرز را با ایران دارد رفتند. آن گردشگرانی که می‌خواستند از مرز زمینی وارد ترکیه شوند، ار مرز کاپی‌کوی (Kapıköy) در منطقه سرای (Saray) استان وان، وارد این کشور شدند. تعداد کسانی که در ایام نوروز تنها با وسایل نقلیه سبک و سواری از این مرز وارد شدند، روزانه به‌طور متوسط دو هزار و هفتصد نفر بوده است. علی‌رغم بارش برف سنگین، تعداد گیشه‌های خدمات مرز از 2 عدد به 6 گیشه افزایش پیدا کرد.

وان، تهران را به یاد آدم می‌آورد!

تبلیغات فارسی محصولات توسط فروشندگان در شهر وان، خنده را بر لب آنانی که به جشنواره خرید تعطیلات نوروزی آمده‌اند، می‌نشاند. شلوغ‌ترین خیابانهای شهر، توجه گردشگران ایرانی را به خود جلب می‌کند. آنان توضیح می‌دهند که آگهی‌های آویزان‌شده [به دیوارها] و سرزندگی در شهر، وان و تهران را شبیه هم ساخته است.

گردشگران ایرانی که با حضور خود به شهر سرزندگی می‌بخشند، [از حضور] در مکانهای تفریحی هم قلباً خوشنود هستند. سحر، دختر ایرانی‌ای که می‌گوید خرید را بسیار دوست دارد، ادامه می‌دهد که «در مکانهای خرید و هنگام سرگرمی در اینجا، خیلی به‌مان خوش می‌گذرد».

امیر و مژگان، زوج ایرانی‌ای که تعطیلات نوروزشان را برای وان و استانبول برنامه‌ریزی کرده‌اند هم می‌گویند که انسانهای اینجا برخوردهای خیلی گرم و صمیمی‌ای دارند و این شهرستان با گشودن مراکز خرید تازه جذاب شده است.

برخی از گردشگران ایرانی‌ای که به وان می‌آیند، بقیه تعطیلات نوروزی خود را در مناطق [ساحلی] دریای مدیترانه و دریای اژه می‌گذرانند. گردشگرانی که خودروهای‌شان را در پارکینگ فرودگاه فرید ملن (Ferit Melen) وان می‌گذارند و از اینجا برای گردشگر به مناطق مختلف دیگر می‌روند.

چهار چشمی منتظریم!

مدت زمان درازی است که مشاغل [این شهر] در شرایط رکود اقتصادی به سر می‌برد، اما گردشگران ایرانی با حضورشان بهار را به شهر می‌آورند.

عبدالجبار کالچیک، بازاری وان می‌گوید گردشگران ایرانی سیر نزولی وضعیت کلی تجارت را تغییر می‌دهند. او که می‌گوید بازاریان هم به خاطر منافع‌شان از این حضور خوشحال‌اند، ادامه می‌دهد: «ما هم ایرانی‌ها را به‌عنوان [مشتریان] خاص دیده و فروشگاه‌های‌مان را با پوشاک مورد نظرشان پر می‌کنیم و در این زمینه تعرفه‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهیم».

حکیم آکداغ هم که حضور انبوه گردشگران به‌ویژه در وان را، باعث تقویت اقتصاد کشور می‌داند می‌گوید: «نوروز برای آنها حکم یک تعطیلات را دارد. به‌عنوان بازاریان، چهارچشمی منتظر آمدن ایرانیان به اینجا بودیم. پس از رفتن‌شان کار و بارمان دوباره دچار وقفه می‌شود. برای همین است که رفتن‌شان به مقاصد دیگر را هیچ خوش نداریم».

کویومجو جودت آنترلی هم که باور دارد آنها یک دوره دشوار را به‌خاطر رویدادهای تروریستی گذرانده‌اند، ادامه می‌دهد: «انشاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر این وضعیت منفی غلبه کرده و یک نفس راحت بکشیم. با وجود همه این رویدادهای منفی، آمدن ایرانیان حیات قابل توجهی [به بازار] بخشیده است. از این روست که دوست داریم ایرانیان بیش از این به اینجا بیایند».

مظفر آکتوغ، مدیر اداره فرهنگ و گردشگری این شهرستان می‌گوید که آمدن گردشگران ایرانی برای این شهر بسیار مهم است. او درباره اینکه چگونه خریدهایی که ایرانیان انجام می‌دهند، خنده بر لب بازاریان می‌آورد اینگونه بیان می‌کند: «در حال حاضر برای اقتصاد و تجارت شهرمان، مهمانان ایرانی بزرگترین یاری‌دهندگان هستند. ما نیازمند این هستیم که آنها ارز بیشتری را در شهرمان مصرف کنند. در سال گذشته در 15 روز نوروز ما پذیرای 27 هزار ایرانی در شهرمان بودیم. این رقم را در سال جاری باید افزایش دهیم. در این‌باره وان یک شهر خوش‌شانس است. حضور ایرانی‌ها در تعطیلات در شهر وان بسیار مهم است. به نظر می‌آید اگر همینگونه پیش برود، گردشگران ایرانیان وان را برای حضورشان برمی گزنند. برای اینکه اینها شهرمان را با رضایت ترک کنند، نمایندگان بخش گردشگری باید هرچه از دست‌شان برمی‌آید را انجام دهند».

میانگین، هر نفر دو هزار لیره!

مراد بیاض، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع وان هم می‌گوید در [سفر به] ایران، تلاشهایی کرده تا گردشگران ایرانی بیشتری به این شهر بیایند. او می‌گوید: «برخی از گردشگران ایرانی از وان به‌عنوان پلی برای رفتن به استانهای غربی استفاده می‌کنند. نیاز داریم که آنها را بیشتر در اینجا نگه داریم. هر چقدر بیشتر در شهرستان بمانند، همانقدر فعالیتهای اقتصادی باثبات‌تر می‌شود. [این امر] بر روی خرید آنها و تفریحات‌شان بنا شده است. ما در گسترش امکانات مراکز خریدمان محدودیتی نداریم. برای همین به ایرانیانی که درباره‌شان صحبت کردیم، می‌گوییم که برای تفریحات به شهرهای غربی بروید، اما خریدتان را در وان انجام بدهید. مجبور نیستید از آنجا تا وان بسته‌هایی را که خریده‌اید جابجا کنید».

بیاض، توجه را به این نکته جلب می‌کند که فعالیتهای اینچنین به دوره‌های فصلی محدود شده و باید به کل سال گسترش پیدا کند، توضیح می‌دهد که «اکنون وان هم یکی از مناطقی است که بیشترین میزان گردشگر خارجی در ترکیه را به خود جلب می‌کند. به گردشگران اروپایی و دیگر کشورها می‌توانیم با گفتن اینکه «اگر ایرانیها به وان می‌آیند، خب شما هم بیایید»، خودمان را معرفی کنیم.

بیاض با بیان اینکه هر ایرانی‌ای که به وان می‌آید با خرید، اقامت، تفریحات و خوراک، به‌طور متوسط دو هزار لیره خرج می‌کند، ادامه می‌دهد: «در این روزهای باقیمانده تعداد گردشگران باز هم افزایش خواهد یافت. به‌ویژه در این دوره رکود اقتصادی، حیات ارزنده‌ای به مشاغل شهری می‌دهد. ما هم در این دوره با هدف افزایش میزان خرید، جشنواره خرید برگزار کردیم. بازاریان ما هم تخفیفهای ویژه‌ای ارائه می‌دهند. در کنار این، مغازه‌داران به گردشگران هدایای کوچکی هم می‌دهند. بنابراین حس خوبی به ایرانیان دست می‌دهد و خرید بیشتری می‌کنند. ایرانیانی که به مناطق غربی می‌روند هم در هنگام بازگشت، خریدشان را اینجا انجام می‌دهند و به کشورشان می‌روند».

برای اینکه گردشگران وان را به‌عنوان محل اقامت برگزیدند، میزان اتاقهای رزرو شده هتلها افزایش یافت. به‌گونه‌ای که در یک دوره این نرخ از ده درصد به نود درصد رسید.

رشید یشیل آغاچ، مدیر عمومی یکی از هتلهای شهر می‌گوید مدت زمان زیادی است که آنها برای فرار از وضعیت دشوار اقتصادی‌ای که در آن به سر می‌برند تلاش می‌کنند. او ادامه می‌دهد: «گردشگران ایرانی که به شهر می‌آیند، تحرک اقتصادی ایجاد می‌کنند. هم اکنون در هر گوشه‌ای از شهر می‌توان گردشگران ایرانی را دید. این ما را خوشحال کرده و یکبار دیگر به ما یادآوری می‌کند که گردشگری برای شهرمان چقدر مهم است. برای همین باید گردشگران‌مان را به بهترین شکل ممکن پذیرایی کرده تا از شهر با رضایت کامل باز گردند. در نقطه مقابل، برخی کاستی‌ها هم وجود دارد که برای برطرف کردن‌شان تلاش می‌کنیم».

روزنامه ملیت (ترکیه)، صفحه اقتصاد، 24.3.2016

مطالب مرتبط:

سفرنامه وان

ایران، ستاره نوظهور گردشگری