دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
انسان شناسی بدن؛ یک مقدمه
بدن، فضایی بیولوژیک است؛ ساختاری کلی است از یاختهها، بافتها، اندامها و دستگاهها که در یک نظام کارکردی فعالیت میکنند، فعالیتی با زمینهی بیولوژیک که در نهایت، تحرک را برمیانگیزد؛ فضایی زمانمند و مکانمند است که ساختاری بیولوژیک - آناتومیک آن را شکل داده است. فضایی زمانمند از آن جهت که در یک رویکرد تاریخی به اکنون زمانی رسیده است که طی این فرایند تاریخی، تحولاتی را طی کرده است و فضایی
مشاهده بدن به مثابه دادهای بیولوژیک
بدن، فضایی بیولوژیک است؛ ساختاری کلی است از یاختهها، بافتها، اندامها و دستگاهها که در یک نظام کارکردی فعالیت میکنند، فعالیتی با زمینهی بیولوژیک که در نهایت، تحرک را برمیانگیزد؛ فضایی زمانمند و مکانمند است که ساختاری بیولوژیک - آناتومیک آن را شکل داده است. فضایی زمانمند از آن جهت که در یک رویکرد تاریخی به اکنون زمانی رسیده است که طی این فرایند تاریخی، تحولاتی را طی کرده است و فضایی مکانمند از آن جهت که در پهنه های جغرافیایی تحت تاثیر عناصر محیطی، اَشکال – ظاهری و سطحی- متفاوتی به خود گرفته است. انسان اندیشمند اندیشمند دارای بدنی است که به صرف بدن بودن همچون سایر حیوانات-از نخستی های انسانی و غیر انسانی تا سایر پستانداران- وجهی از شباهت را ایجاد میکند و از جهت تفاوتهای بیولوژیک-آناتومیک وجوهی از تفاوت را.
مشاهده بدن به مثابه امری بیولوژیک-آنگونه که مطرح شد- پدیده ای متاخر است که خود به مباحثی دامن زده است و رویکردها، تصورات و جهت های جدیدی را چه در سطح مردمی-دربرابر تصورات پزشکی مردمی- و چه در سطح علمی- دربرابر اندیشه های قبلی- ایجاد کردهاست. در واقع بدن امروزی بدنی بیولوژیک است که پزشکی مدرن علم تخصصی آن به حساب میآید.
بدن عرصه ی تصورات فرهنگی
توصیفی از بدن که در ابتدای این مقاله آمد از منظر انسانشناسی، رویکرد غالب فرهنگ علمی غرب به بدن است. رویکردی که در جامعه و فرهنگ ایران نیز –هرچند به شدت خود غرب نیست- حاکمیت دارد. به همین دلیل ممکن است در ذهن فردی آشنا با علم مدرن، تنها خوانش از بدن جلوه کند: علم(زیستشناسی و پزشکی مدرن) به عنوان تنها مرجع شناخت درست، بدن را مورد مطالعه قرار میدهد و نتیجه آن هرچه باشد به معنای فهم و تصور درست از بدن است. این نوع از شناخت بدن هنگامی که در یک رویکرد تطبیقی مطالعه شود محقق را به این نکته رهنمون میکند که هر فرهنگی، بنابر اصول معرفتشناسی و هستیشناسی خود، تصور خاصی از بدن را تولید میکند. اگر فرهنگ علمی غرب تصور بیولوژیک از بدن را بدیهی می شُمرد و غیر آن را افسانه میپندارد، این تصور در بازهای زمانی- مکانی رنگ میبازد. همانگونه که در جامعه غرب در طول زمان تصور یکسانی از بدن وجود نداشته است و در هر دوره تصور حاکم آن دوره تصوری بدیهی شُمرده میشده است(حتی امروزه نیز نمی توان ادعا کرد که نگاه فرهنگ مردمی غرب به بدن نگاهی بیولوژیک است) ،تصور از بدن در پهنه های جغرافیایی هم یکسان نبوده و نیست. بلکه شناخت از بدن و فهم و درکی که از آن وجود دارد مستقیماً تحت تاثیر نظامات سیاسی،اقتصادی و فرهنگی یک جامعه است.
حیات انسانی حیاتی بدنمند است. بدن پیشینی ترین و شاید مهم ترین جنبه از وجود است. وجود انسانی یک وجود بدنی است. انسانی که وجود دارد انسانی بدنمند است با بدنی زنده و مُحرک و انسان مُرده انسانی است که بدن او متلاشی شده است که از سطح وجود بدنی به وجود ذهنی تقلیل-یا تغییر- می یابد. بنابراین میتوان - و باید- گفت که بین فرد و بدن او تقابلی وجود ندارد یا به عبارت بهتر دوگانه ای بین فرد و بدنش وجود ندارد(دوگانه ی دکارتی که البته ریشه ای کهن دارد). بنابراین یکی از نخستین نکات کلیدی در انسان شناسی بدن این است که بدن، خودِ فرد است. به همین خاطر، بدن رسانه هویتی فرد شناخته می شود. به این معنا که فرد آنگونه که بدنش را معرفی می کند، خودش را معرفی می کند. در این معنا، بدن در نظامی نمادین توجیه می شود. یا به عبارتی دیگر، بدن در نظامی نمادین و معناشناختی قرار می گیرد. به همین خاطر است که برای فهم ایده ی بدن باید فرهنگ را شناخت. فرهنگ است که ایده ی بدن را تولید و کنترل می کند. معنایی که فرهنگ از انسان بدست می دهد به بدن تسری می یابد و بدن را معنی می کند.
یک مثال: بدن و فضا
فضا از آن جهت که کالبد دارد مکان است و از آن جهت که در بازهای زمانی- مکانی، ارزش و معنای خاصی را به آن کالبد می دهد فضا است. در واقع فضا برساختهای فرهنگی است. فرهنگ است که برفضا حاکم است و معنای خاصی به آن می دهد. به عنوان نمونه مدرسه به مثابه ی یک فضا ابتدا یک مکان است. همین مکان به علت قرار گرفتن در بافت فرهنگی خاص دارای معنا،نماد و ارزش خاصی می شود. به همین خاطر است که واژه مدرسه بیش از آن که با مکان و کالبد خاصی شناخته شود معمولا با ارزش و معنایی خاص شناخته می شود.
پیش از این گفته شد که فرهنگ بنابر نظام هستی شناسی و معرفت شناسی خود و در ارتباط با نظامات سیاسی و اقتصادی تعریف خاصی از بدن را ارایه می دهد. که در این معنا ایدهی بدن در هر فرهنگ متفاوت است. لیکن در یک بافت فرهنگی نیز می توان با معانی متفاوتی از بدن مواجه شد. به عنوان نمونه بدن را در دو فضای مسجد و دانشگاه تصور کنید. در هر دو این فضاها بدن معنا و ایده ی خاصی را می پذیرد. بدن در مسجد تحت تاثیر ارزش های حاکم بر آن-به عنوان بخشی از فرهنگ- و در مقایسه با دانشگاه و ارزش های حاکم بر آن-به عنوان بخشی از فرهنگ- به یک صورت درک و معنا نمی شود. اظهارات بدنی- چه حرکات نمادین بدنی و چه اموری چون لباس و...- در این دوفضا متفاوت هستند. در واقع در این جا فضا، بدن را کنترل کرده است. بدن در مسجد - بنابر خوانش الهی از انسان- اهمیت کمتری نسبت به فضای دانشگاه دارد. بدن در مسجد یا بهتر بگوییم در سنت الهیاتی نوعی از بی اعتباری را در خود حمل می کند. لیکن در دانشگاه متناسب با ارزش های حاکم بر آن با بدنی دیگرگونه از بدن مسجد مواجهیم. اظهارات بدنی در دانشگاه متنوع تر از اظهارات بدنی در مسجد است.
در نهایت، این مثال و این مقاله بیان این نکته است که بدن پیش از هرچیز در نظامی معناشناختیِ متاثر از فرهنگ قرار دارد. و شناخت آن مستلزم شناخت فرهنگ و جنبه ها و وجوه مختلف آن است. بر این مبناست که هیچ گاه تصوری یکسان و جهان شمول از بدن وجود نداشته است.
منابع
آزاد ارمکی، تقی؛ چاوشیان، حسن (1381)، «بدن به مثابه رسانه هویت»، تهران: مجله جامعه شناسی ایران، ش:16.
ذکایی، محمدسعید؛ امن پور، مریم (1392)، درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، تهران: تیسا.
لوبروتون، داوید (1392)، جامعه شناسی بدن، مترجم: ناصر فکوهی، تهران: نشرنی.
صفحه یوسف سرافزار در انسانشناسی و فرهنگ:
http://anthropology.ir/node/23578
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران چین شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
اصفهان قتل سلامت شهرداری تهران تهران هواشناسی فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت باتری ناسا عکاسی
کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون اعتماد به نفس کبد چرب