شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
عوامل تاثیرگذار بر زمان و فضای فراغت
زمان فراغت و فضای فراغت همواره در تغییر و در معرض مذاکره و چانهزنی بوده است. مثل چانهزنی بر سر کاهش ساعات کار روزانه و بر سرکاهش تعداد هفتههای کاری و افزایش تعطیلات استحقاقی یا تلاش برای افزایش ساعات کار ، موزهها، گالریها و تسهیلات ورزشی محلی یا تلاش و چانهزنی برای گسترش فضاهای فراغتی مثل فضاهای عمومیای چون پارکها، فضاهای بازی و تفریح، ورزش و تسهیلات و فضاهای مربوط به بانوان.
یکی از کارکردهای اوقات فراغت، پرورش استعدادهای ما است. اما همواره برای انسانها، در این زمینه محدودیتهایی وجود داشته است. امروزه خرج کردن برای فراغت و شرکت در مسابقه شادی و هیجان و در مسابقههای خصوصی جای فراغت های جمعی سامانیافته جای فراغتهای جمعی را گرفته است.
درهرحال همواره، ارزشهای اجتماعی و نوع جامعه، انواع خاصی از فراغت و فضا و زمان فراغتی را تعیین میکرده است. واین امر همواره تحت تاثیر ملاحظات اقتصادی و دینی قرار داشته است. مثل ممنوعیت تجارت در روز های تعطیل به دلایل اقتصادی، سیاسی اما با استدلالهای مردمپسند. در هر حال امروزه با وجود تبلیغ اشکال «طبیعی» و سالم فراغت، فراغت تحت تاثیر فرهنگ و مکانیزمهای تنظیمکننده قرار دارد.
در غرب یکشنبهها روزی برای استراحت، ورزش، صرف غذا در رستورانها، خوابیدن، به باغچه رسیدن، دید و بازدید اقوام، کارهای نظافتی و سرگرمی است. اما به تعطیلی این روز جنبهای الزامی و قانونی داده شده است . در قرن هفدهم فرهنگ عمومی دوره رنسانس (آداب و رسوم عامیانه، کارناوالهای شادی، رقصها، نمایشها و میگساریها) همه مورد حمله سیاستمداران و روحانیون قرار گرفت و به جای آن یکشنبهگرایی و تقدس آن رواج داده شد. نتیجه این اقدام، خصوصیتر شدن گذران فراغت، درون خانگیتر شدن و کنترل بیشتر آن بود.
این نوع فراغت نشانه سلامت اجتماعی و اساسی برای طبیعی بودن شمرده شد. این تفریح و استراحت عاقلانه که توسط بورژوازی برهمه تحمیل شد، نوعی قداست به شیوه زندگی بورژوایی می بخشید.
اما در یکشنبهها بسیاری از مراکز تفریح، موزهها، یا به کل تعطیلاند و یا ساعات کمتری بازهستند، برنامههای تلویزیونی هم با سایر روزها فرق دارد و این همان پارادوکس یکشنبه و روز های تعطیل رسمی است که با وجود افزایش امکان مردم برای انجام فعالیتهای خودخواسته و آزاد، دسترسی آنها به بسیاری از فرصتهای ابتدایی فراغت محدود میشود و این اتفاقی نیست بلکه در جهت حمایت از استفاده «درست» و «سالم» از زمان است. که شامل خویشتنداری، فروتنی، سکوت و پرهیز از میگساری است. روز تعطیل روزی برای خانواده است. برای رفتن به کلیسا و مکان های مذهبی، برای بازی با بچهها و نظافت و برای دیدار با والدین. این محدودیتها بر همه آحاد جامعه یکسان وارد نمیشود و حق انتخاب مردم را کلاً از بین نمیبرد و بسته به طبقه، جنسیت، نژاد و میزان سلامت، در تغییر است.
معنا و کارکردی که مردم به فضا میدهند ثابت و جهانشمول نیست. یعنی همه مردم و همیشه فضا را براساس مقولاتی چون عمومی و خصوصی، محل کار و محل تفریح و... معنا نمیکنند. در بسیاری از موارد مردم معانی و موارد استفاده فضای فراغت را به چالش میگیرند مثل پیادهروها، پارکها و میادین.
فضاهای فراغت نیز مورد اعمال محدودیتهایی قرار میگیرد و تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و فرهنگی دگرگون میشود و حتی قوانینی برای آن تدوین میگردد. مثل دایر کردن رستوران در پارکها و یا برگزاری نمایشنامه در پارکها یا انجام ورزش در پارکها و نظایر آن. درهرحال با وجود اعمال محدودیت و مکانیزمهای تنظیمکننده در مورد فضا و زمان فراغت، مردم توسط اعمالشان همواره معناها و کارکرد (موارد استفاده) از زمان و مکان فراغت را بازسازی میکنند. فعالیت فراغتی سرشار از ارزش و معنا است(روجک، 1385) .
فضاهای فراغتی در ایران
مفهوم اوقات فراغت در دوران متاخر و در تقابل آن با کار شکل گرفت. ابتدا اوقات فراغت به صورت ایام مرخصی و استراحت تعریف میشد. در حالی که در دوره پیشصنعتی چنین تفکیک و گسستی وجود نداشت. در دوره کشاورزی روزهای غیرکار بیشتر از روزهای کار اما به صورتی منفعلانه تجربه میشد و نه به شکلی سازمانیافته. از اینرو شکلگیری فضاهای فراغتی را در ایران باید امری متاخر و مربوط به گسترش شهر ها دانست.
در شهر باستانی و شهر اسلامی، اصلیترین شکل گذران اوقات فراغت، گشتو گذار در شهر بود. این گذار با حضور در فضاهای عمومی شهر انجام میشد. بازارها، مساجد، تکیهها، خیابانها و میدانها. در طول دوران شهر اسلامی یکی از راههای شهرنشینان برای گذران اوقات فراغت، خروج از شهر بود. این بازگشت به غیرشهر و به طبیعت، معنایی نمادین داشته و راهی برای گریز از تنشهای زندگی شهری نیز بوده است و باید گفت در شهر مدرن نیز هنوز به مثابه یکی از روشهای اساسی «استراحت» ، مطرح است. با وجود این، با گذشت زمان شاهد افزایش فضاهای فراغتی در درون شهرها بودهایم و شهروندان تمایل کمتری به خروج از شهر داشتهاند. در ایران اوایل قرن 20 (اواخر دوره قاجار) با ظهور شهر مدرن، این امر بروز یافت. ایجاد سینماها، چایخانه ها، باغ ملی و باغ وحش و پارک ها در شهرهای بزرگ موید این امر است. در دهه های اخیر با تغییرات فرهنگی و اجتماعی وسیعی که پدید آمده شاهد افزایش فضاسازی برای گذران اوقات فراغت هستیم.
یکی از عوامل مهم در تحول گذران اوقات فراغت پیدا شدن اتومبیل است. از زمان پیدایش آن شکل گذران فراغت فرق کرده است . افراد هم بیشتر با خانوادهها هستند و با خانواده جابهجا میشوند و هم امکان خروج از شهر(برای این که مثلاً در تعطیلات آخر هفته به به سفر بروند ) برایشان فراهم شده. توریسم هم افزایش یافته زیرا هم اوقات فراغت هم امکان تحرک و هم درآمد افراد بالا رفته است.
اما ورود عناصر جامعه مصرفی به جامعه ما به نحوی انسانها را متمایل به کار بیشتر و درآمد بیشتر برای مصرف بیشتر میکند. از این رو با این که ساعات کار کم شده خیلیها کار دوم دارند تا ماشین بهتر، خانه ییلاقی و... داشته باشند که عملاً سبب کمتر شدن فراغت میشود نه بیشتر شدن آن. در کشورهایی مثل کشور ما که در آنها خانواده و روابط خانوادگی هنوز قوی است شاید جوانها جدا از خانواده اوقات فراغتشان را بگذرانند ولی زن و شوهر و کودکانشان فراغت را با هم میگذرانند(فکوهی، 1383).
فضاهای فراغتی یکی از حوزه های مهم مطالعات شهری است و فضاهای شهری وسیعی را دربرمیگیرد ازجمله:
1- فضاهای تغذیه نظیر رستورانها، رستورانهای غذاهای حاضری، کافهها، کافیشاپها، کافینتها و نظایر آن که براساس مشخصات فرهنگی، اجتماعی مصرفکنندگان خود به شدت قشربندی و تفکیک شدهاند وبارهای معنایی خاص ونشانههایی قابل مطالعه دارند.
2- فضاهای ورزشی و ورزشگاهها، سالنهای ورزشی، باشگاههای تندرستی و بدنسازی، زمینهای ورزش درونشهری و محلهای (فضاهای غیرهنجاری ورزشی مثل خیابانها، زمینهای بایر محل فوتبال کودکان و نوجوانان). این فضاها اغلب ایجاد خرده فرهنگها و روابط ویژه ای هستند.
3- فضاهای بازی نظیر انواع کلوپها و باشگاه، بازیهای فکری، فضاهای بازی درون آموزشگاهها و دانشگاهها، این فضاها غالباً با فضاهای ورزشی همپوشانی دارند.
4- فضاهای فرهنگی نظیرسالنهای کنسرت، تئاتر، سینما،کتابخانهها، فرهنگسراها، موزهها، نمایشگاهها وجشنوارهها که غالباً دارای جمعیتی متغیر و ناپایدارند و مطالعه برآنها کاری دشوار است
5- فضاهای تفریحی متفرقه نظیر پارکهای تفریحی، مکانهای گشت وگذار و دیدنی، آثار تاریخی.
در هرحال بر عهده دولتها است که فضاها و امکاناتی برای گذران فراغت فراهم کنند وگرنه خود افراد از طرقی که همواره به نفع جامعه نیست راه حلهایی مییابند. سیاست فرهنگی باید وسایل سودمندی برای فراغت ایجاد و مردم را به انتخاب آزادانه آنها راهنمایی کند.
منابع
روجک، کریس،1385، مکانیزمهای تنظیمکنندة زمان و فضای فراغت، ترجمه محمد رضا جلاییپور
فکوهی، ناصر، 1383، انسان شناسی شهری، نشر نی.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان افغانستان انتخابات حسن روحانی حجاب دولت سیزدهم امیرعبداللهیان مجلس
سیل ایران هواشناسی تهران شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران آتش سوزی یسنا فضای مجازی هلال احمر قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار مسکن بانک مرکزی قیمت طلا تورم دلار ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی سوئد مهران غفوریان بی بی سی موسیقی تلویزیون ساواک صداوسیما سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا ترکیه اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی جواد نکونام تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اینستاگرام آیفون اپل ناسا صاعقه موبایل گوگل تلفن همراه
استرس کبد چرب فشار خون گرما