شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا

فرمول یك و پیشنهاد تازه


قهرمانان سابق فرمول یك جهان «جان سورتیس» و «نیكی لائودا» معتقدند مسابقات فرمول یك در صورتی می تواند آینده ای درخشان در پیش روی داشته باشد كه به ریشه و اصل خویش برگردد و این بازگشت باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد آنها عقیده دارند كه این رشته ورزشی با خروج قریب الوقوع تیم فورد خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد

قهرمانان سابق فرمول یك جهان «جان سورتیس» و «نیكی لائودا» معتقدند مسابقات فرمول یك در صورتی می تواند آینده ای درخشان در پیش روی داشته باشد كه به ریشه و اصل خویش برگردد و این بازگشت باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد.آنها عقیده دارند كه این رشته ورزشی با خروج قریب الوقوع تیم فورد خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. همچنین مسابقات فرمول یك با شك و تردید و اختلافاتی عجین شده كه همه آنها ضربات مهلكی را به آن وارد می سازند و چقدر خوب می شد كه این مسابقات به روزهای خوشی بازمی گشت كه تیم های قوی و معتبر هر یك با سه اتومبیل یا بیشتر در آن شركت می كردند.در مسابقات فرمول یك همگان _ از هیات اجرایی گرفته تا طرفداران عادی _ معتقدند كه تیم های جردن و میناردی قطب های اصلی این رشته ورزشی نیستند و فقط تعقیب كنندگان تیم های صدر جدول هستند و این دو قهرمان سابق جهان هر یك در مصاحبه های جداگانه ای اعلام كردند كه بدون حضور این تیم ها نیز دنیا به پایان نخواهد رسید و این رشته كماكان جذابیت های خاص خود را خواهد داشت.سورتیس كه در سال ۱۹۶۴ همراه با «فراری» قهرمان مسابقات فرمول یك جهان شده هفته گذشته طی مراسمی در لندن و به مناسبات افتتاح مسابقات سری A1 كه در دوبی برگزار خواهد شد به خبرگزاری رویترز گفت: «من هرگز مانند سایرین و به خصوص رسانه ها به مسابقات فرمول یك نگاه نمی كنم. به نظر من این مسابقات می تواند به منزله آینه تمام نمایی از كارخانجات اتومبیل سازی دنیا به منظور نمایش توانایی مهندسانشان و همه افرادی باشد كه در این راه به آنها كمك می كنند.»این قهرمان ۷۰ ساله كه در اوایل دهه ۷۰ میلادی برای تیم سورتیس به میدان می رفت ادامه داد: «فكر نمی كنم دیگر جایی برای این گونه تیم های خصوصی وجود داشته باشد.»سورتیس در ادامه گفت: «اگر به عقب برگردیم و به زمان قبل از جنگ جهانی دوم برسیم در آن دوره ها تیم های قدرتمندی مثل «اتویونیون»، «مرسدس بنز» و «آلفارومئو» وجود داشتند و هر یك از تیم های یونیون و بنز، با شش اتومبیل در مسابقات شركت می كردند.»

• دیدگاه های لائودا تیم های آلمانی و ایتالیایی در قسمت سرعت توسط متخصصانی طراحی شدند كه مسابقات اتومبیل رانی را به عنوان نمادی از قدرت ملی می شناختند. در آن دوره ها نیز مدل های مختلفی از اتومبیل ها در سرتاسر جهان وجود داشت.سال ها پس از جنگ جهانی دوم نیز همچنان تیم ها با تعداد زیادی اتومبیل در مسابقات شركت می كردند درست برعكس زمان فعلی كه تیم ها اجازه چنین كاری را ندارند.در مسابقات گرندپری ایتالیا در سال ۱۹۶۰ تیم فراری با چهار اتومبیل در مسابقات شركت كرد و اولین حضور سورتیس در مسابقات درست زمانی بود كه «بریتون» به عنوان نفر سوم برای تیم قهرمان «لوتوس» به میدان می رفت.لائودا نیز در سال ۱۹۷۳ به عنوان راننده سوم تیم BRN گام به میدان نهاد. لائودای اتریشی پس از آنكه مدتی را به عنوان مشاور فراری و مدیر تیم فورد _ جاگوار مشغول بود به فعالیت در تلویزیون به عنوان مفسر پرداخت. او اعتقاد دارد كه با كاهش تیم ها می توان نمایش بهتری را از سایر تیم ها شاهد بود.او در مسابقات گرندپری چین به رویترز گفت: «اگر بعضی تیم ها از دور مسابقات خارج شوند و «برنی اكلستون» در توافقی مسالمت آمیز این اجازه را به بعضی از تیم های قدرتمند بدهد كه با سه شركت كننده در مسابقات فرمول یك شركت كنند این اولین قدم مثبت خواهد بود درست در زمانی كه متاسفانه و بدبختانه هر روز از میزان علاقه مردم به فرمول یك كاسته می شود.»قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یك در سال های ،۱۹۷۵ ۱۹۷۷ و ۱۹۸۴ افزود: «اگر حضور برخی از تیم ها با سه شركت كننده محقق شود، رقابت های پرهیجان تری را خواهیم دید و این بهتر از حضور تیم هایی مثل جاگوار، میناردی و جردن خواهد بود.»حتی با وجود اینكه اضافه شدن راننده سوم به تیم فراری باعث تقویت این تیم و هراس هر چه بیشتر حریفان فراری می شود و سلطه این تیم و چهره شاخص این تیم «مایكل شوماخر» بر رقابت های فرمول یك بیشتر خواهد شد با این وجود لائودا نكات مثبتی را در اضافه شدن راننده سوم به تیم ها دیده است.او اضافه كرد: «حداقل حسن انجام این كار این است كه رانندگان جوان نیز این شانس را خواهند داشت كه در مسابقات شركت كنند و تیم ها نیز در انجام تست از رانندگان جوان وقت بیشتری خواهند كرد. به این ترتیب باید منتظر ورود چهره های جدید و جوان كه دیوانه و عاشق این رشته ورزشی هستند، باشیم.»

• علامت سئوال

بحث حضور سه شركت كننده در مسابقات فرمول یك از آنجا شروع شد كه مسئولان فورد اعلام كردند قصد فروش تیم جاگوار و سازنده موتور اتومبیل جاگوار _ كاس ورث _ را دارند. جدا از شك و تردیدهای به وجود آمده در مورد تیم جاگوار این خبر موجب شد كه كشمكش های اخیر بین تیم های جردن و میناردی _ كه هر دو نیز توسط كارخانه كاس ورث تجهیز می شوند- به پایان رسد و هر دو تیم با آینده ای نه چندان مطمئن روبه رو شوند . به هر حال مسئولان فورد فقط چند هفته فرصت دارند تا قبل از به پایان رسیدن مهلت اعلام شركت برای مسابقات فصل آینده خریداری برای تیم خود پیدا كنند.اكلستون در چین پیشنهاد كرد كه هفت تیم شركت كننده در مسابقات هر یك با سه شركت كننده حضور داشته باشند و در جدول امتیازات، هر سه اتومبیلران شركت داده شوند و این می تواند راهی فرا روی این رشته ورزشی باشد.اما «مكس موزلی» رئیس فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) در شانگهای اعلام كرد كه هرگز به حضور تیم ها با سه شركت كننده فكر نكرده چرا كه هزینه های گزافی را شامل می شود و این امر فقط راه حلی عملی برای درازمدت است.

موزلی افزود: «اصلاً مطمئن نیستم كه تیم ها بتوانند از وجود سه شركت كننده در خط شروع بهره ببرند زیرا هزینه های بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت و آنها این پول را از كجا خواهند آورد؟ چه اتفاقی خواهد افتاد اگر سه یا چهار تیم از تیم های شركت كننده بخواهند بیشتر از بودجه و اعتبارات مالی خود خرج كنند؟ واضح است كه بسیار ارزان تر خواهد بود كه آنها موتورها را به تیمی كوچك عرضه كنند تا اینكه با سه اتومبیل مسابقه را آغاز كنند.»هر دو قهرمان جهان سورتیس و لائودا پیشنهاد كردند كه مسابقات تعیین خط كاهش پیدا كند و به جای آن این بودجه صرف آزمایش رانندگان در مسیر اصلی رقابت ها شود. در این باره سورتیس می گوید: «شما یك خط شروع كاملاً رویایی خواهید داشت و تیم ها با سه یا چهار اتومبیل مسابقه را آغاز خواهند كرد و فكر می كنم این راهی است كه باید هر چه زودتر پیموده شود. فكر نمی كنم این مسئله ربطی به مسائل مالی داشته باشد و آن چیزی كه برای مسابقات فرمول یك در زمان فعلی از هر مسئله ای مهمتر به نظر می رسد ثبات و دوام آن است.»