پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
دولت اخلاقی و دكترین مهدویت
یكی از مباحث بنیادین در «دكترین مهدویت»، شناخت خواسته ها، مشكلات و نیازهای واقعی و اساسی انسان ها و یافتن پاسخ و راهكاری مناسب و فراگیر برای حلّ آنها است، یكی از تعالیم و انگاره های مهم در این دكترین، توجّه به دولت مهدوی و محوریت آن در برطرف ساختن دشواری ها و كاستی های زندگی بشری است.
در این راستا روشن شدن ماهیت، هدف و برنامه اصلی و محوری این دولت ـ و به تبع آن شناخت برنامه ها و عملكردهای مختلف و فرعی آن ـ از اهمیت به سزایی برخوردار است. مقاله پیش رو، عهده دار تبیین بخشی از دكترین مهدویت ـ با توجه به انگارهٔ دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله فرجه الشریف ـ است.
●پیشگفتار
از دیدگاه شیعه، آینده جهان، بسیار روشن و خوشبینانه است. تاریخ، برای رسیدن به جامعه مطلوب و آرمانی (تحقق یافتنی و حتمی هر چند با طی فراز و نشیبها و كژتابیهای گوناگون) در حركت است. این مدینه فاضله در زمین به دست حق پرستان و به رهبری مصلح موعود و با یاری امدادهای الهی و او اداره آن را در دست خواهد گرفت. این جامعه پایان حركت تاریخ و آغاز حیاتی متكامل و بدون كاستی و نقص است. سیاست در این جامعه، «فاضله» و «الهی» است و دولت بر اساس نظام امامت شكل میگیرد. مردم - به خصوص مستضعفان و صالحان - نقش اساسی در اداره و كنترل امور دارند و صاحبان زر و زور و تزویر از بین میروند. دور نمای این «جامعه موعود» را این چنین میتوان تصویر كرد: دولت مهدوی بر سراسر دنیا سیطره و برتری خواهد داشت و شرق و غرب عالم را فرا خواهد گرفت. حكومت او، بر اساس جهان بینی الهی و آموزه های اسلام خواهد بود. دین مورد قبول خدا (اسلام) و آیین یكتا پرستی و توحید، همگانی شده و معنویت و اخلاق، در همه جا گسترش خواهد یافت. «ولایت و امامت» مهدی مورد پذیرش همه بشر قرار گرفته و آنان طعم خوش عدالت، امنیت و سعادت را خواهند چشید. مردم به كمال نهایی و هدف غایی خود خواهند رسید و روح عبادت و عبودیت بر جوامع حاكم خواهد شد.
ترس و ناامنی از بین رفته و امنیت و آرامش همه جا را فرا خواهد گرفت. فساد، ستم و تباهی از جهان ریشه كن و از قسط و دادگری آكنده خواهد شد. بركتهای بیشمار آسمان، نازل و نعمتهای بیكران زمین، آشكار شده و گنجینهها و معادن آن استخراج خواهد شد. علوم، صنعت و فن آوری پیشرفت خارق العادهای یافته و خرد و عقل مردم كامل خواهد شد.
كشورها و شهرها آباد و زمین خرّم خواهد شد. دیگر ویرانی و عقب ماندگی در آن وجود نخواهد داشت. كشاورزی رونق یافته و دشتها و مزارع سرسبز و پر محصول خواهد شد و كشاورزان و دهقانان، از كشت و زرع خود، چند برابر گذشته، محصول درو خواهند كرد. اقتصاد جوامع پیشرفت كرده و ثروت و درآمدها، عادلانه توزیع خواهد شد. فقیران و تهی دستان، غنی و بی نیاز گردیده و بسیاری از امور كشور در دست مستضعفان و صالحان خواهد بود.
علم طب و بهداشت و درمان، رشد یافته و بیماریها ریشه كن خواهد شد. كارگزاران امور، از افراد با ایمان و كاردان انتخاب شده و آنان خدمتگزاران مردم خواهند بود. بشر به آرزوی دیرینه خود مبنی بر حكومتی عادلانه، جامعهای اخلاقمدارانه، آیینی خداپرستانه و رفاه و امنیتی جاودانه خواهند رسید.
این «انگاره»، دیدگاه روشن قرآن و آرمان و خواسته اصیل و متكامل اسلام است. این بشارت و وعده حتمی خداوند به یكتاپرستان و حق باوران و هدف و مسیر روشن تاریخ در چشم انداز ادیان الهی است. توضیح و تبیین نظام مند، جامع، فراگیر و واقع گرایانه این اصل و آموزه؛ می تواند ذیل «دكترین مهدویت» صورت گیرد.
●دكترین مهدویت و انگارهٔ دولت
«دكترین مهدویت» تصویر و طراحی جامع و فراگیر جامعه موعود و بیان ویژگیها، برنامهها، اهداف، استراتژی، خط مشیها و تعالیم و آموزههای گوناگون آن است. گفتنی است: ارائه و طرح نقش جامعه آرمانی، نه مضّر است و نه لغو، مشروط به اینكه دارای سه ویژگی باشد:
یك. كاملاً واقع بینانه باشد و حقایق زیست شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی را از نظر دور ندارد.
دو. همراه با ارائه طریق باشد؛ یعنی، فقط جامعه آرمانی را تصویر نكند، بلكه راه روشن رسیدن به آن را نیز نشان دهد.
سه. اهدافی را اعّم از هدف اصلی و نهایی و هدفهای واسط و فرعی برای جامعه آرمانی تعیین كند كه دارای مراتب باشد.
این طرح كاملاً واقع بینانه و همراه با ارائه طریق است و تحقق جامعه آرمانی، در متون مذهبی ما پیشگویی شده است. آنچه مهم است اینكه بر اساس دكترین مهدویت، بتوان مجموعهٔ این نظام فكری را ـ براساس اصول و بنیان های خاص آن ـ طرّاحی و ارائه كرد. در این راستا بایسته است ابتدا هدف و رویكرد اصلی و بنیادین در اندیشه مهدویت شناسایی شده و متناسب با آن نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترسیم گردد. هدف اصلی و نهایی جامعه آرمانی اسلام، استكمال حقیقی انسانها است كه جز بر اثر خداشناسی، خدا پرستی، اطاعت كامل و دقیق از اوامر و نواهی الهی، كسب رضای خداوند متعال و تقرب به درگاه او، حاصل شدنی نیست. بر این اساس دكترین مهدویت، باید بر پایه این هدف اصلی ـ و چندین هدف و برنامه فرعی ـ تنظیم و ارائه شود. در واقع در این دكترین باید خواست و نیاز اصلی انسانها، مشخص گردد؛ آن گاه به تبیین رویكرد و برنامه اصلی برای پاسخگویی به این مشكل برآمد. از آنجایی كه بیشتر امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... و طراحی و اجرای برنامه ها در دست دولت قرار دارد؛ پس بررسی دولت مهدی و شناخت ماهیت و رویكرد آن امری بایسته و ضروری است.
مهمترین و اساسیترین اقدام امام مهدی عجل الله فرجه الشریف پس از پیروزی و سیطره بر سراسر جهان، تشكیل دولت و به دست گرفتن حكومت و فرمانروایی دنیا است. مردم جهان در عین حال كه شاهد نابسامانی، جنگها، فساد، بیعدالتی، ناامنی و الحادگرایی در جهان بودهاند؛ دولتها، احزاب و سازمانهای بسیاری را نیز دیدهاند كه مدعی خدمت به جهانیان و ایجاد آرامش، صلح و امنیت و بهبود وضع اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در دنیا بودهاند! اما در عمل چیزی جز تباهی و ستم و جنگ مشاهده نكردهاند؛ با این حال روزگاری فرا میرسد كه معنویت و عدالت، به دست توانای مرد الهی و در دولت كریمه اهل بیت? برقرار میشود و رفاه، امنیت، عدل و یكتاپرستی در همه جای عالم گسترش مییابد. روشن است كه این تنها با تشكیل دولت و انسجام در امور، به دست میآید. امام باقر در تفسیر آیه ( الذین ان مكناهم فی الارض...( میفرماید:
این آیه در حق آل محمد صلی الله علیه و آله، حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف و یاران او است كه خداوند آنها را مالك شرق و غرب جهان نموده، آیین اسلام را پیروز میكند و بدعتها و باطلها را به دست او و یارانش نابود میسازد ـ چنان كه [قبلاً] سفیهان حقّ را لگدمال كرده باشند ـ تا اینكه از ستم نشانهای نمیماند.
این دولت بهترین، كاملترین و مردمیترین دولتها ـ پس از نابودی و پایان فرصت دولتهای دیگر ـ خواهد بود. در این زمینه روایتی آمده است:
همانا دولت ما آخرین دولتها است و برای هیچ خاندانی دولتی نیست؛ مگر اینكه قبل از ما حكومت كند؛ تا هنگامی كه ما به قدرت رسیدیم كسی نگوید ـ وقتی روش حكومتی ما را دیدند ـ اگر ما نیز به قدرت میرسیدیم، این چنین رفتار میكردیم. و این گفتار خداوند است كه: عاقبت برای تقوا پیشگان است.
از بررسی اهداف، كارویژهها وعملكردها، پیامدها، نتایج مثبت، ویژگیها وشاخصها وبرنامههای دولت مهدی عجل الله فرجه الشریف، به دست میآید كه پس از قیام وپیروزی بر گروه باطل ونابودی آنها، ظلم وستم از بین رفته وامنیت برقرار میشود. اما برای تغییر در بینش، روش ومنش ناسالم مردم ـ كه سالیان سال با آن خو گرفتهاند ـ حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف؛ رشد وكمالیابی انسانها را سرلوحه برنامههای خود قرار داده وبر تزكیه نفوس، تتمیم مكارم اخلاقی، دعوت به خیرات عامه وفضایل (عدالت، راستی، قسط، پاكی و...) اقدام خواهد نمود. و این تنها در سایه تشكیل دولت اخلاقی مبتنی بر ساختار امامت امكان پذیر است؛ یعنی، دولتی كه رشد اخلاقی و عقلی مردم را هدف اصلی خود قرار داده و آنها را به كمال مطلوب و واقعی میرساند.
در نتیجه مردم به آن غایت اصلی وبنیادین خود (عبادت وعبودیت) وتقرّب به خداوند سوق داده میشوند و در پرتو آن، به زدودن رذایل وآراستن فضایل، موفّق خواهند شد. این دولت، سیاست، اجتماع، اقتصاد وفرهنگ را به سمت فضیلتهای اخلاقی و خیرات میكشاند و با پیوند میان سیاست و اخلاق، در تعالی وتكامل اخلاقی و عقلی مردم میكوشد. در این راستا، علم، دانش، صنعت وتكنولوژی در مسیر درست خود قرار میگیرد و رابطه مردم با خدا، با خود، با دیگران و با طبیعت تصحیح میشود و قدرت نیز در خدمت آنان قرار میگیرد. در این عصر سرچشمه اخلاق، دین و وحی الهی و شریعت آسمانی است كه تكلیف و وظیفه مردم را به شكل مطلوبی تبیین میكند و... .
●دولت اخلاقی
دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله فرجه الشریف، بدین معنا است كه هم خود جامع تمام فضایل، نیكیها ومحاسن اخلاقی وعقلی است وهم در مقام عمل واجرا، همه آنها را در جامعه محقّق میسازد. هم مدافع وحامی ارزشها وهنجارهای اخلاقی ودینی است وهم ابزار زندگی صنعتی وعلمی بشر را برای تحقّق كمالات انسانی (عبادت وعبودیت وتقرّب به خدا) به كار میگیرد و جامعه را زنده و انسانیت انسان را احیا میكند. معیار مشترك این دولت در سر تا سر جهان، «رشد اخلاقی و عقلی» مبتنی بر دین و تكامل و تعالی انسان ها و آزادی او است.
دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله فرجه الشریف، فقط پیشبینی و الگوسازی برای آینده نیست؛ بلكه مدل و الگوی زندگی امروزین نیز میباشد. این ایده، هم نظر به حال دارد وهم نظر به آینده وما میتوانیم از الگوهای اخلاقی ـ دینی آن دولت، برای رفع كاستیها و نابسامانیهای گوناگون جوامع استفاده كنیم و در تربیت و پرورش نفوس از آن بهره بگیریم.
«دولت اخلاقی»؛ یعنی، «دولتی مبتنی بر نظام امامت كه جامعه را در تمامی ابعاد وجنبهها، به سمت رشد اخلاقی وكمال مطلوب انسانی، هدایت وراهبری میكند وباورها ورفتارهای مردم را اصلاح مینماید و آزادی واقعی آنان را تأمین می كند». به عبارت دیگر، دولت امام مهدی، وظیفهدار تأمین سعادت حقیقی و حداكثر كمال و رشد اخلاقی و عقلی مردم و تربیت و احیای نفوس مرده است. تا انسان به اوج كمال ذاتی نرسد، محال است به سعادت حقیقی نائل آید وچون تحقّق سعادت حقیقی، تنها در عصر حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف امكانپذیر است، انسان به یقین به اوج «كمال» خواهد رسید و كمال او عبارت است از: كمال خلقی، عقلی و اجتماعی.
بر این اساس دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله فرجه الشریف احیای نفوس، بصیرت بخشی و تأمین معنویت، عقلانیت وعدالت را بر عهده دارد تا جامعه به سمت «تعالی و تكامل»، «تعادل» و «پیشرفت و رفاه» سوق داده شود.
در دولت اخلاقی امام مهدی عجل الله فرجه الشریف همه امور ورهیافتها، فاضله والهی است؛ یعنی، از یك سیاست فاضله شروع وبه یك هدف فاضله (الهی) ختم میشود. این شاخص، در ساختار نظام امامت جای میگیرد و به غیر از آن امكان تصویر و عملیاتی كردن چنین چیزی وجود ندارد. در این ساخت، «كمال واقعی انسان» (عبادت و عبودیت) در مركز قرار میگیرد و با كمك و راهنمایی وحی، هدفمندی نظام هستی و تجربه بشری، رابطه انسان با خدا، با خود، با دیگران و حتی با طبیعت اصلاح میشود.
بر اساس این مبنا، دولت اخلاقی، كارآمدی وكارآیی خود را در همه شؤون وابعاد زندگی انسانی، بروز میدهد. در واقع اخلاق متعالی وتصحیح رابطه انسان با همه چیز، باعث تغییر و تكامل رفتار و طرز تلقی و باورهای او و استفاده درست و بهینه از همه چیز میشود. در دولت اخلاقی، همه چیز بر پایه معنویت و عقلانیت است و برآمد آن، سیاست اخلاقی، اقتصاد اخلاقی، فرهنگ اخلاقی و جامعه اخلاقی است. در نتیجه مردم خود خواهان و عامل عدالت، امنیت، پیشرفت مادی و معنوی، صلح، قسط و... خواهند بود؛ چون به رشد اخلاقی و عقلی و آزادی از قید و بندهای مادی و ظاهری دست مییازند. پس در طراحی دكترین مهدویت
ـ براساس آموزه های دینی ـ باید روشن شود كه مشكل و نیاز اصلی بشر چیست؟ آیا عدالت است یا امنیت، پیشرفت، صلح و...؟ اگر خواست اصلی او فراتر از اینها باشد ـ كه هست ـ باید چه انگاره ای را بیشتر مورد توجّه قرار داد؟ پاسخ این نوشتار این است كه كاستی اصلی زندگی بشر نبود معنویت و بصیرت است و اگر این دو حاصل شود (رشد اخلاقی و عقلی)؛ مشكلات دیگر به راحتی حل می شود.
نویسنده:رحیم كارگر
۱. تفسیر قمی، ج۲، ص۸۷؛ تأویل الآیات، ص۳۳۹.
۲. كتاب الغیبهٔ، ص ۴۷۳؛ الارشاد، ج۲، ص۳۸۵.
۱. سعید بن هبهٔاللَّه راوندی، الخرائج والجرائح، ج ۲، ص ۸۴۱، ح ۷۱؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶، ح ۷۱؛ لطف اللَّه صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص ۴۸۲.
۲. محمّد بن یعقوب كلینی، كافی، ج۱، ص۲۵، ح۱؛ محمّد بن حسن حرّ عاملی، اثباهٔ الهداهٔ، ج۳، ص۴۹۵.
۳. محمد بن حسن شیخ طوسی، كتاب الغیبهٔ، ص ۱۷۹؛ محمد بن جریر طبری، دلائل الامامهٔ، ص ۲۵۹؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۴، ح ۲۴.
۴. علی بن عیسی اربلی، كشف الغمّهٔ، ج ۲، ص ۴۷۳؛ سلیمان قندوزی حنفی، ینابیع المودّهٔ، ج ۲، ص ۵۳۸.
۱. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، كمال الدین، ج ۲، ص ۳۴۵، ح ۳۱؛ علی بن عیسی اربلی، كشف الغمهٔ، ج ۲، ص۴۷۳؛ فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری، ص ۳۹۱.
۲. ابی جعفر محمد بن حسن شیخ طوسی، كتاب الغیبهٔ، ص ۴۶۸؛ محمد بن محمد بن نعمان (شیخ مفید)، الارشاد، ج ۲، ص۳۸۱؛ محمد بن جریر طبری، دلائل الامامهٔ، ص ۲۶۰.
منبع:فصلنامه انتظار ، شماره ۱۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست