دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

"حرفه ی هنرمند" شماره سی و شش: تجربه ی تهران، بهار 1390



       "حرفه ی هنرمند" شماره سی و شش: تجربه ی تهران، بهار 1390
زهرا ملوکی

"نوشتنِ چیزی یک پارچه و مرتب درباره ی تهران تقریباً امری محال است. تهران چیزی ست تکه تکه و سراسر فراپاشیده. "فراپاشیدگی" واژه ای ست که ما آن را در برابر فروپاشیده جعل کرده ایم. زیرا تهران فروپاشیده نیست، زیرا اگر فروپاشیده بود هرگز نمی توانست در حیطه ی توسعه قرار داشته باشد..." (رضایی راد،16:1390)

حرفه ی هنرمند نشریه ای در زمینه ی هنرهای تصویری است که کار خود را در تابستان 13۸۰ با سه بخش مجزای حرفه ی عکاس، حرفه ی نقاش و حرفه ی سینما گر شروع کرده است. تا کنون 45 شماره از این فصلنامه در ایران به چاپ و نشر رسیده است که شماره ی 36 ام آن، تماماً به "تهران" و هویت چندپاره اش مربوط است.

این شماره، پایتخت را در قالب عکس، نقاشی، فیلم و نوشتار، مورد بررسی قرار می دهد و به گفته ی شمیم مستقیمی، سردبیر آن، برای انجام این کار، کتاب "تجربه مدرنیته"، مد نظر قرار گرفته است که شهر را همچون یک متن قرائت می کند. هم چنین باید اشاره کرد که تهران بررسی شده در شماره 36 ام این مجله، همه ی تهران نیست، بلکه مستطیل قرمزی است؛ شامل پنج قلمرو فرهنگی- اجتماعی در شهر که براساس پاره ای از پژوهش های آماری در سال 1384 مشخص شده است؛ مطلب "قلمروهای مردم تهران" به تفصیل در قسمتی مجزا به توضیح این نکته پرداخته است.

لازم به ذکر است که  اگرچه پرداختن به پایتخت، در قالب هایی که این نشریه برای آن برگزیده است کاری نسبتاً نوظهور بوده است و می تواند به شکل جدی تر و تخصصی تر دنبال شود اما از مهم ترین دستاوردهایی که از پس خواندن مطالب و دیدن تصاویر این شماره از فصلنامه حاصل می شود، طرح این پرسش است که "آیا تهران شهری صاحب هویت است و اگر بله، این هویت چگونه هویتی می تواند باشد که بارها و بارها به بی هویتی متهم شده است؟ "

در واقع پرداختن به این شماره از حرفه ی هنرمند، به عنوان نقطه ی عزیمت طرح های مختلف پژوهشی در رابطه با تهران در جهت پاسخ گویی به سئوالات متعددی که در خواننده برمی انگیزد، خالی از لطف نیست.

در این شماره می‌بینیم و می‌خوانیم:

تجربه تهران، شمیم مستقیمی

 دو تورم در تن تهران: قِر در کمر، فکر در سر، شمیم مستقیمی

تهران: همواره موقت زیستن، باوند بهپور

 موجود فراپاشیده، محمد رضایی راد

 تنِ تهران، مهران مهاجر

 پادگان آباد، محمد قائد – بابک احمدی

پاریس/ابوظبی/تهران، شهره مهران

 برو اینجا  وای نستا، شهریار توکلی

ناتوانی در بازنمایی تجربه ترافیک،  ایمان افسریان

 چند صفحه در تهران،  مجید اخگر

 خوشحالید که اینجایید، وحید حکیم

  نظرسنجی تهران بازی

قلمروهای مردم تهران

تهران هیچ چیز دارد، مهران تمدن

 ماجراجویی در مرکز شهر، علیرضا رسولی نژاد

شور شیطانی شهر، سینا دادخواه

ثبت ادبی تهران: تصویر کلان شهرِ اخته،  امیر احمدی آریان

 شهر همچون مقاله، امید مهرگان

 داستان دوشهر: «فرد» و «دولت»، «فرد» و «پول»، محمد سعید حنایی کاشانی

 تهران، آزمایشگاه تجدد،  آزاده مشایخی/ مهدیه کُرد

 تهران، شهرِ ای کاش میتوانستم،  مسعود بهنود

  صبح جمعه با شما، شادی مَلک

از اینجا تا به شمرون تا به تجریش، شرمین نادری

 باشگاه بانک سپه، صفی یزدانیان

 داستان بلوار، امیرحسین خورشیدفر

 خطِ 11،  مینا بزرگمهر، هادی کمالی مقدم

 در پایتخت، خبری نیست که قابل نوشتن باشد، هدا اربابی

 

برای تهیه حرفه ی هنرمند می‌توانید به مراکز فروش، کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های معتبر مراجعه کنید.

هم چنین برای دسترسی به این مجله و نیز سایر محصولات انتشارات حرفه ی هنرمند می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

 http://herfeh-honarmand.com

منبع: رضایی راد، محمد، موجود فراپاشیده. کشکول ایده های نیمه خیالی درباره تهران، حرفه هنرمند(نشریه هنرهای تصویری) ویژه نامه تجربه تهران، شماره 36. بهار 90.