دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
سیر تاریخی موسیقی در ایران بعد از اسلام
مقدمه
از موسیقی باستانی ایرانی اطلاع دقیقی نداریم، اما آثار آن در حجاریها و اشعار قدیم و کتابهای لغت باقی مانده است. نام نویسندگانی مانند باربد و نکیسا و اسم آوازهای و لحنهای موسیقی که در اشعار فارسی و کتابهای لغت دیده میشود و نقش سازهای قدیم و نوازندگان درباری در حجاریها همه حکایت از عظمت و جلال موسیقی دارد.
بعد از اسلام تا یکی دو قرن، از سرنوشت موسیقی خبری در دست نیست، بعدها که شرایط برای فعالیتهای علمی و هنری مساعد شد،پیشرفت موسیقی خیلی کندتر و نامحسوستر از دیگر رشتههای هنر صورت گرفت. اما از زمان فارابی به بعد موسیقی در ایران به صورت علمی و مدون درآمد و دارای کتاب و صبغة علمی شد(مراغی،14:1356). در این مقاله به سیر موسیقی در ایران پس از اسلام پرداخته میشود.
موسیقی در ایران پس از اسلام
دوره چهارصد ساله موسیقی ایران در حکومت ساسانیان، دوره مجد و عظمت و اعتلای موسیقی است و هنوز به عنوان دوران طلایی این هنر در فرهنگ و تمدن ایرانی نام برده میشود.
تنوع موسیقی و ساز در عصر ساسانی، رونق این هنر و از طرفی حرمت و عزت هنرمند موسیقی در آن عصر را معلوم میکند. همچنین این دوره تنها دورهای از تاریخ ایران است که موسیقی در کتابهای آن نیز ردپایی دارد؛ در کتابهایی مثل یادگارنامه زریران، منظومه درخت آسوریک، متون نیایشی مانوی و «گات»های اوستا، میتوان رد پای موسیقی و جایگاه این هنر را پیدا کرد و تا حدودی به قدر و منزلت این هنر در دوران ساسانی پی برد.
سنت دیرپای عصر ساسانی در ابعاد متنوعی چون موسیقی بزمی، موسیقی نظامی، موسیقی مراسم تشریفات و رسمی، موسیقی کار، موسیقی مذهبی و... در عصر اردشیر تا خسروپرویز به نهایت رشد و شکوفایی رسید و دنباله آن تا قرون بعد نیز تداوم یافت؛ در واقع شاید بتوان موسیقی ایران در دوره ساسانی را سرمنشاء فرمها و شکلهای موسیقی ایران در قرون بعدی دانست(جوادی،1380، 1/130،131)
موسیقی دوره اسلامی
پس از سقوط سلسله ساسانی و استقرار خلافت اسلامی و رویدادها و حوادث ناشی از این دگرگونی تاریخی تا مدتها فرصتی برای پرداختن به موسیقی نماند. با این همه، پیشینة غنی موسیقی و رواج پردامنة آن در عهد ساسانیان مانع از آن شد که موسیقی یکباره و به دست فراموشی و نابودی سپرده شود(مشحون،1380: 77).
یکی از مواردی که کاملاً تحت تأثیر و نفوذ ایران قرار گرفت، موسیقی عرب میباشد که تا پس از برچیدهشدن دستگاه خلافت عباسی(656ه.ق) این نفوذ و تأثیر برقرار ماند. به طوری که پس از این تاریخ سه چیز در اثر تحول عظیم ششصد ساله اسلام بهجا ماند: دین مبین اسلام، تأثیر زبان عرب در زبان فارسی و برعکس و اختلاط و تأثیر موسیقی ایران در موسیقی عرب. با این توصیف که در همان اوقات در روستاها و بیرون از شهرها، بهویژه مردمانی که در پناه کوهستانها و کرانههای دریای مازندران بسر میبردند، موسیقی اصیل و خاص خود را تا حدودی دستنخورده و دور از این درهمآمیختگی نگاه داشتند که بعضی از آنها به همان وضع به ما رسیده است(سامی، مجموعه مقالات،105،106).
از این رو موسیقی کشورهای اسلامی که اکنون در کشورهای باختری به موسیقی عرب معروف است به وسیله ایرانیان پایهگذاری شد و عرب در آغاز به تمدن و صنعت و هنر توجهی نداشت. پس از اسلام نیز اشتغال به صنعت و هنر را دون شأن خود میدانست، آنها را از کارهای موالی میشمرد و از مباشرت به آن پرهیز داشت و چون با تمدن و زندگانی شهری خو گرفت و خود را محتاج به علوم و صنایع دید، ناگزیر دست به دامن موالی زد و چون بیشتر اهل هنر و صنعت ایرانی بودند، صنایع و هنر ایران، از جمله موسیقی میان عرب رواج یافت و به تدریج توسعه پیدا کرد و در زمان خلفای عباسی موسیقی اسلامی ایران جانشین موسیقی عرب گردید.با آنکه بر اثر مرور زمان و عوامل محلی و اجتماعی، موسیقی کنونی کشورهای عربی رنگ خاصی به خود گرفته است، هنوز آثار موسیقی ایرانی در آن کاملاً مشهود و نمایان است، زیرا اساس آن از موسیقی ایران اقتباس شده و موسیقی آن بر پایة موسیقی ایرانی استوار گردیده است(جوادی،140:1380). چنانکه از میان پنجاه و دو «مقام» معمول در موسیقی کشورهای مصر، سوریه و لبنان سی «مقام» آن در بین «آوازها» و «گوشههای» ردیف ایرانی موجود است(مشحون،90:1380).
نشانه دیگری که از موسیقی ایران زمان ساسانی در سرزمین عرب میتوان یافت سازهای گوناگون است که در آن سرزمین متداول است. زیرا اعراب پیش از اسلام به احتمال از آلات موسیقی جز طبل و شاید نی و بوق چیزی دیگری نداشتند. تاریخ اختراع سازها به واسطه قدمت زمان روش نیست و ابونصر فارابی در کتابهای خود (نک: مروجالذهب، چاپ قاهره، ج2، 453)، هر جا که از موسیقی و پیشینه سازها گفتگو میکند، این نکته را متذکر شده است(مشحون، 98).
دوره پس از اسلام عصر بررسیهای نظری موسیقی
بیتردید نوشتههای نظری موسیقی مهمترین بخش موسیقی در دوره اسلامی است و آثار باقیمانده، از نظر اسامی الحان، سازهای متداول، طرز پردهبندی سازها و درجات گام، راهنمای محققین است. در این دوره هنوز در ایران نغمهها و وزنهای قدیم و هفت طرق ملوکیه (مقامات ملوکیه) و سازهای قدیم مانند عود و چنگ(بهویژه در خراسان) و تنبور(در طبرستان و ری) رواج داشته است(سپنتا،45:1382).
در این دوره تألیفات و رسالات دانشمندان ایرانی و اسلامی در باره موسیقی ایرانی چشمگیر است. در قرن دوم هجری ابراهیم ایرانی(معروف به موصلی) کتاب «النغم و الایقاع» و ابنخردادبه کتاب «الادب و السماع» و کتاب «اللهود الملاهی»، و در قرن سوم ابوالعباس سرخسی کتاب «الموسیقی الکبیر» و ابوبکر اهوازی پزشک و دانشمند شهیر ایرانی کتاب «فیالجهل الموسیقی» را تألیف کردند.
همچنین ابوالفرج اصفهانی متوفی 286ه.ق کتاب«الاغانی»، محمد زکریای رازی متوفی 311ه.ق یک کتاب در موسیقی و یک کتاب در آواز، ابونصر فارابی متوفی 339ه.ق کتابی به نام «الموسیقی» و ابوالحسن برمکی کتابی راجع به نوازندگان طنبور دارند؛ خواجه نصیرالدین طوسی رسالهای در موسیقی، صفیالدینبن عبدالمؤمن ارموی متوفی 656ه.ق دو تألیف مهم، یکی رساله شوقیه در خواص موسیقی و دیگری کتاب ادوار راجع به دستگاهها نوشتهاند. محمد آملی متوفی 716 ه.ق صاحب کتاب نفائس الفنون، قطبالدین محمود شیرازی پزشک معروف متوفی 710ه.ق در درهالتاج و عبدالقادر مراغهای، همه در بارة موسیقی ایران ضمن تألیفات خود، مطالب و اطلاعاتی ضبط کردهاند(سامی،125،124).
عبدالقادر حافظ مراغهای معروف به ابنغیبی متوفی 838ه.ق چند تألیف مهم در موسیقی دارد: جامع الالحان، شرح ادوار[1] که در آن کتاب ادوار صفیالدین را تشریح کرده است. دو کتاب مختصر دیگر به نام مقاصد الالحان و دیگری مختصر الالحان، کتاب پنجم او به کنزالالحان تاکنون بدست نیامده است و از پسرش عبدالعزیز نیز دو کتاب موسیقی باقی مانده است که در کتابخانه نور عثمانیه اسلامبول مضبوط است(برکشلی،6:1355).
ابونصر فارابی در یکی از تألیفات خود در بارة طنبور خراسانی مینویسد: این طنبور که در دربار خلفای عباسی و سایر اقوام رواج داشت در کشورهای مجاور به نام «طنبوره»، در چین«تیپولا» و در آلبانی که بدانجا از راه یونان راه یافت به نام «تامورا» معروف گشت. فارابی از یک ساز سیمی کاملی سخن میگوید که توسط یک ایرانی به نام ابن احوص السغدی در قرن سوم هجری اختراع شده و نام آن «شاهرود» بوده است.
در قرن هفتم هجری صفیالدین ارموی دو کتاب به نام الادوار و رساله الشرقیه نوشت. وی از پیشگامان فرضیة تقسیم ابعاد موسیقی به هفده قسمت میباشد و قطبالدین محمود شیرازی تاریخ موسیقی ایران را به نام «درهالتاج» در قرن هفتم هجری نوشت.
در میان این نویسندگان، نخستین دانشمندی که به زبان فارسی در باره اصول موسیقی کتاب نوشت ابوعلی سینا میباشد (370 تا 428ه.ق) و کتاب او «النجاه» پس از ترجمه شاگردش به نام دانشنامه علایی نامیده شد. همچنین یکی دیگر از شاگردانش در قرن چهارم کتاب «الکافی فی الموسیقی» را نگاشت که در آن اطلاعات جالبی از اصول موسیقی ایرانی و خراسانی میدهد. ابوعلی سینا همچنین در دوازدهمین رسالة الشفا قسمتی در باره موسیقی دارد (همان).
کتاب کنز التحف نیز در نیمه قرن هشتم به فارسی نوشته شده و در آن صورت و شرح و شکل آلات موسیقی داده شده است. در این کتاب و کتاب ابنغیبی مخصوصاً متذکر شده که ایرانیان نخستین ملتی هستند که شرح آلات و ادوات موسیقی را به تفضیل بیان کردهاند.
از جمله دانشمندان دیگر ابونصر محمدبن فارابی است که در حدود 260ه.ق(780میلادی) در خراسان بزرگ بهدنیا آمد. او در نواختن عود تبحر بهسزایی داشته و از دانشمندان بزرگ زمان خود بوده است. او رسائلی در منطق و اخلاق و سیاست و ریاضیات و شیمی و فلسفه و موسیقی نوشته است. این آثار به زبان لاتین ترجمه و در مدارس و دانشگاههای اروپا تا دیرزمانی تدریس میشده است. فارابی را پس از ارسطو معلم دوم دانستهاند. کتابهای معروف او در موسیقی «الموسیقیالکبیر»، «کلام فی الموسیقاء»، «احصاء الایقاع» و کتاب «فیالنقره مضاف الی الایقاع» میباشد. از این تألیفات کتاب اولی فقط در دست است. کتاب دیگری هم به نام احصاء العلوم در باره موسیقی نوشته که در قرون وسطی به زبان لاتین و عبری ترجمه و مورد استفاده دانشجویان و دانشمندان اروپایی بوده است.
ابن خردادبه دانشمند شهیر ایرانی نیز تألیفاتی در موسیقی دارد. او ضمن فنونی که فرا گرفته بود موسیقی را نیز در بغداد نزد اسحق موصلی یاد گرفت و رسالاتی در باره این فن دارد، مانند کتاب الادب و السماع و کتاب اللهو و الملاهی که رساله آخری در دست میباشد.
ابوزيدعبدالرحمنبنخلدوندربارهنفوذموسيقيايراندرعربواسلاممينويسد:«عربهاپيشازاسلامقبلازاينكهبهموسيقيوسايرهنرهايزيباآشناييپيداكننددرشعروساختنقطعاتمنظومدستداشتندوهنگاميكههنوزچادرنشينبودندموسيقيشانمحدودبهآوازهاييبودكهبرايتهييجوراهنمايشترهابكارميبردند. بعدهاكهشهرنشينيگزيدهواسلاماختياركردند،آنچهازعاداتورسومشانكهبرخلافدستورهايقرآنبودتركگفتندوآنچهمطابقآنوممدوحبود،نگاهداريكردند. چونخواندنقرآنباصوتنيكو،پسنديدهومستحببود،آوازهايبوميشانرابرايخواندنآنبكاربردند. بعدهاكهبهسايركشورهادستيافتندوهنرهايزيبابويژهموسيقيرادرنهايتكمالدرايرانويونانمشاهدهكردند. ذوقشانتحريكشدهتاآنجاكهموسيقيدانانكشورهايديگرجلبوتشويقنمودندوبزوديبينآنانخوانندگانينظيرخوانندگانايرانيتربيتشدكهازآنجمله «نشيط»كهاصلاوايرانيبودو «سائبخائر»اهلمدينه. دراينعصراستكهعربهاذوقايرانيرادرموسيقيپذيرفتندوبعدهاهنرمندانيمانند «ابنسريج» آنراروبهتكاملبردندتادرزمانخلفايعباسيبوسيلهابراهيموپسرشاسحقونوهاش «حماد»بدرجهكمالرسيد. بغدادازاينپسمركزموسيقيعاليگرديدوآهنگهايساختهاستادانفوقبهاشكاليكهامروزهمميشنويمدرآنپرورشيافت.»(سامی،127،126).
دوره پس از مغول و تیموری و ترکان، تقریباً پایان دوره نظریدانان قدیم موسیقی محسوب میشود. بهطوری که بعد از عبدالقادر در چند رسالة معدودی که نوشته شده بیشتر تقلید از گذشتگان بوده تا اواخر دوره قاجار از تألیفات نظری موسیقی اثر چشمگیری ملاحظه نمیشود(سپنتا، 57).
به هر حال مطالعه در سیرتاریخ موسیقی ایران نشان میدهد كه هرگاه این هنر توسط خود فرهیختگان درحال بالندگی بوده تحول و یا تهاجمی بزرگ این هنر را به قهقرا برده است. از سویینقش حمایتی حكومتها نیز به دلیل نگاه ابزاری به موسیقی جهت مجالس تفرج تنها باعث رواج مقطعی نوع خاص موسیقی برای دربارها شد؛ ولی نتیجهی آن حمایتها ایجاد نوعی ذهنیت منفی اجتماعی نسبت به موسیقی بود كه ردپای آثار سوء آن در پیكرهی موسیقی هنوز هم در افكار عمومی پیداست.
منابع
- برکشلی، مهدی(1355). «اصالت موسیقی ایران»، مجله موسیقی، شماره 1، سال پنجم، خرداد ماه
- جوادی، غلامرضا(1380). موسیقی ایران از آغاز تا امروز، ج1، تهران: انتشارات همشهری
- سپنتا، ساسان(1382). چشمانداز موسیقی ایران، تهران: موسسه فرهنگی هنری ماهور
- فروغ، مهدی، سامی، علی و دیگران(1383). مجموعه مقالات، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- مراغی، عبدالقادر بن عینی(1356). مقاصد الالحان، به اهتمام تقی بینش، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب
- مشحون، حسن(1380). تاریخ موسیقی ایران، تهران: فرهنگ نشر نو
نسخه نخست این مقاله در فصلنامه اینترنتی «نجوای فرهنگ» دوره جدید شماره 15، پاییز 94، صص22 تا 25 به چاپ رسیده است.
صفحه سید علیرضا هاشمی در انسان شناسی و فرهنگ
ایمیل نویسنده:400hashemi@gmail.com
وبلاگ نویسنده: http://400hashemi.blogfa.com
لینک بخش اول مقاله موسیقی پس از اسلام:
http://anthropology.ir/node/7427
[1]- این کتابها به اهتمام تقی بینش در تهران به چاپ رسیدهاند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست