جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۱سـپـتـامـبـر؛ معمای حل نشده برای افکار عمومی


۱۱سـپـتـامـبـر؛ معمای حل نشده برای افکار عمومی
معمای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ هنوز برای افکار عمومی ‌حل نشده است. زوایای تاریک این رویداد پر از پرسش‌های بی‌پاسخ است. خبرنگار (Jane Standley) مسوول پوشش میدانی حادثه ۱۱ سپتامبر نیویورک بود. او هنگام پوشش زنده در حالی که برج سوم در پشت سر او در قاب تصویر مشاهده می‌شد خبر داد که برج WTC ۷ فرو ریخته است. زیرنویس بی بی سی هم بیانگر آوار شدن برج ۴۷ طبقه است.
برخورد دو فروند هواپیما به برج‌های دو قلو موجب ویرانی کامل دو ساختمان ۱۱۰ طبقه مرکز تجارت جهانی شد. برج سومی‌ هم که ۴۷ طبقه بود به علت آنچه که سرایت آتش‌سوزی گفته شد بدون صدمه زدن به ساختمان‌های مجاور به صورت منظم آوار شد. حادثه ۷ ساعت پس از فروپاشی دو برج صورت گرفت. این نخستین برج بیش از ۱۲ طبقه در جهان است که بر اثر آتش‌سوزی به صورت کامل فرو می‌ریزد.
این برج که یکی از مقرهای سازمان اطلاعاتی آمریکا بود، ۲۷ دقیقه پس از اعلام خبر بی بی سی ویران شد. این موضوع می‌تواند از نظر خبرنگاری به دو صورت تحلیل شود: نخست اینکه ممکن است خبر پیشتر به صورت رسمی‌ در اختیار خبرنگار قرار داده‌اند، اما گفته شده است تا ساعت مشخصی نباید اعلام شود. بالای اینگونه خبرها واژه "embargo " نوشته می‌شود. در این حالت احتمالا خبرنگار استاندلی برای آنکه خبر دست اول منتشر کند، اندکی زودتر اعلام کرده است.
دوم هم اینکه خبرنگار بی بی سی با نیروهای غیبی در ارتباط بوده است که چنین پیشگویی کرده است! در این صورت اقدام بی بی سی با تعریف خبر در رسانه یعنی (گزارش عینی از یک رویداد واقعی) منافات دارد.
به هر روی در هر دو صورت این یک رسوایی حرفه‌یی برای بی بی سی است. نحوه توجیه مدیر خبر بی بی سی در این زمینه خواندنی است: ما بخشی از توطئه نیستیم. هیچکس در روز ۱۱ سپتامبر به ما نگفته بود که چه باید بگوییم یا چه باید بکنیم. به ما پیشاپیش گفته نشد که ساختمان‌ها فرو خواهند ریخت. ما هیچگونه نوشته‌ای از قبل در مورد حوادث دریافت نکرده بودیم (که مطابق آن عمل کرده و خبر گزارش کنیم).
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید