جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لقمه‌های سرطانی


لقمه‌های سرطانی
آیا تا به حال پیراشکی یا ساندویچی را که خریده‌اید، بازبینی کرده‌اید؟ آیا در زندگی شما اتفاق افتاده جرات کنید و از تهیه‌کنندگان غذاهای آماده بپرسید که مثلا فرآورده‌ گوشتی به کار رفته، مربوط به چند روز پیش و در کجا و در چه درجه حرارت یا دمایی نگهداری می‌شود یا سبزیجات داخل پیراشکی یا ساندویچ‌ها چگونه شسته یا ضدعفونی شده‌اند و یا این که از چه نوع روغنی و چند بار مصرف برای سرخ کردن غذایی که می‌خواهند به شما بفروشند، استفاده می‌کنند؟
اینها سوالاتی هستند که امروزه کمتر کسی به آن توجه می‌کند و یا آن که برخی فکر می‌کنند که تهیه‌کنندگان یا به آنها جواب نمی‌دهند یا پرخاش می‌کنند که مجبور نیستی از ما غذا تهیه کنی. آنگاه فرد گرسنه دیگر از کجا می‌تواند غذا تهیه کند، ‌چون اغذیه‌فروشی بعدی هم دست کمی از این یکی ندارد. براستی چه باید کرد؟
سالم خوردن به معنی رژیم گرفتن نیست؛ بلکه معنی آن متعادل و مناسب خوردن است. یک نکته مفید و کمک‌کننده برای برقراری رژیمی سالم، کنترل خوردنی‌های هوسی است. ساندویچ‌های آماده و یا لقمه‌هایی که دور آنها خمیر پخته وجود دارد مانند انواع پیراشکی‌ها، سوسیس‌های لوله‌ای و حتی سمبوسه‌های سبزیجات همگی مقدار بالایی چربی دارند، خصوصا پیراشکی‌ها ‌و سمبوسه‌ها که برای پخت کامل محتویات داخل آنها در زمانی کوتاه و همچنین برشته و مشتری‌پسند شدن باید حتما در روغن‌هایی با درجه حرارت بالا، غوطه‌ور و سرخ شوند.
روغن‌هایی که برای تهیه چنین محصولات دست‌ساز استفاده می‌شود، همگی غیربهداشتی بوده و به دلیل این که چندین بار مورد استفاده قرار گرفته و سرد و گرم می‌شوند، مناسب نیستند و دیرهضم می‌شوند. این در حالی است که طبق دستور وزارت بهداشت باید پس از یک بار مصرف روغن به دلیل تولید اکسیدان‌ها و سرطان‌زا شدن دور ریخته شوند که برخی از فروشندگان سودجو این کار را انجام نمی‌دهند. همچنین برخی اغذیه‌فروشان برای پف کردن و حجیم شدن پیراشکی یا محصولات اینچنینی از جوش‌شیرین یا مواد بهبوددهنده دیگر استفاده می‌کنند که در صورت افزایش مصرف باعث ایجاد کم‌خونی می‌شود.
از سویی دیگر برخی از این فروشندگان از محتویات گوشتی نامرغوب و تاریخ گذشته یا سبزیجات کپک زده، بدون شستشوی بهداشتی استفاده می‌کنند و از همه بدتر پس از تهیه، آنها را پشت ویترین شیشه‌ای خود زیر لامپ‌های پرحرارت یا در معرض نور خورشید انبار می‌کنند.
بر این اساس چنین محصولاتی در معرض انواع آلودگی‌ها قرار گرفته و عدم رعایت بهداشت باعث مسمومیت غذایی می‌شود. مسمومیت‌ها یا بیماری‌هایی که می‌توان آنها را به ۳ دسته تقسیم کرد: در نوع اول شما غذا را میل می‌کنید و پس از چند ساعت حس می‌کنید مسموم شده‌اید و باید فوری به بیمارستان مراجعه کنید، چون عامل مسمومیت میکروب‌هایی بوده‌اند که در مدت کوتاهی به چند صد میلیون برابر تکثیر شده‌اند. در نوع دوم بیماری‌هایی است که ممکن است به صورت خفیف در چند ساعت یا چندین روز یا چندین ماه بعد بروز کنند و پیامدهایی مانند خارش بدن، کهیر، ریزش مو و... را در پی داشته باشند و بالاخره نوع سوم می‌تواند در درازمدت به عواقبی مانند: لاغری یا چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی و انواع سرطان‌ها بینجامد.
در این خصوص کارشناسان معتقدند که باید همیشه خود را مامور سلامت خود بدانیم و از کنار هرآنچه به صورت آماده به خورد ما می‌دهند، ساده نگذریم و قبل از میل کردن چنین غذاهایی، ابتدا آن را بازبینی کنیم و همه اطلاعات خود را از طریق بینایی، بویایی و چشایی برای تست غذاهای آماده به کار بگیریم. چه بسا رنگ، بو و مزه اولیه تا حدودی همه چیز را برای شما فاش خواهد کرد و شما را از فاجعه نجات می‌دهد.
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید