شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

سماق


سماق
گونه های دیگری از جنس سماق در ایران می روید كه عبارتند از: ۱- Rhus cotinus یا درخت پر كه جداگانه در بخش خاصی شرح داده میشود.
۲-سماق صمغی كه به فرانسوی Sumac faux-vernis و به انگلیسیWax tree گفته می شود.نام علمی آن Rhus succedanea L. می باشد.
● مشخصات
درخت كوچك یا درختچه ای است كه بومی چین و ژاپن است و در بعضی باغهای تهران كاشته میشود.از این درخت در ژاپن صمغی برای تهیه شمع استخراج می كنند.از نظر تركیبات شیمیایی از میوه ان صمغ گرفتهمی شود كه آن را موم ژاپن گویند در برگهای ان تانن وجود دارد.در عصاره شیر مانند آن لاكول موجود است كه مشابه با اوروشیول است.
● خواص و كاربرد
زایده های تیغ مانندی كه در ساقه های ان می روید و به اطفال كه از اسهال رنج می برند داده می شود.از شیره برگهای آن برای ناراحتی های و تاول پوست از میوه ان برای معالجه سل ریوی استفاده می شود.
۳-«سماق امریكایی» یا «سماق سركه » یا «درخت سركه»نام علمیRhus typhina L. آن كه مترادف آن R.hirta sudw می باشد.به فرانسوی Sumac de virginie و به انگلیسی Staghorn sumac گفته می شود.
درختچه ای است بومی آمریكای شمالی ،ساقه و برذگهای آن دارای كركهای مخملی و برگهایش كشیده و بزرگ است.در پاییز قزمز و حنایی می شود.میوه های ان سرخ می باشد.
این درختچه به راحتی پاجوش تولید می كند وتكثیر آن از طریق جدا كردن و كاشت پاجوش آن است.

در ایران در باغچه های تهران و بعضی از سایر مناطق ایران كاشته می شود.
در میوه و برگهای این سماق نیز مقدار زیادی تانن است و از نظر خواص تا حدود زیادی مشابه سماق معمولی است ،ولی ضعیفتر از آن است.
واریته ای از سماق آمریكایی كه زیباست ودر باغهای ایران نیز برای زینت كاشته می شود با نام R.typhina ver laciniata WOOD. می باشد.برگهای ان دارای بریدگی های زیادو خیلی زیباست و تكثیر ان نیز از طریق پاجوش است.خواص آن شبیه سماق است.

استاد میر حیدر
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید