شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تهدیدی برای هیچکس!


تهدیدی برای هیچکس!
روزنامه «درنویه تاگ» چاپ آلمان در این‌باره ادعا كرد:
رهبران ایران از اختلاف‌نظر آمریكا و اروپا درباره تهدید آمریكا اطلاع دارند و سعی می‌كنند با دفع‌الوقت از آن به نفع خود استفاده كنند و در این فرصت به سلاح هسته‌ای نزدیك‌تر شوند. به همین جهت بوش حرفی را كه در سال ۲۰۰۳ زده بود، تكرار كرد. او نمی‌خواهد از آغاز كار صریحاً حمله نظامی به ایران را نفی و رد كند زیرا در این صورت هرگونه وسیله تهدید را از دست خواهد داد. روزنامه «برلینر تسایتونگ» چاپ برلین نیز در این‌باره نوشت: رهبران ایران می‌دانند كه بوش تا زمانی كه به اوضاع عراق سروسامان نداده، نخواهد توانست اقدامی نظامی علیه آنها به‌عمل آورد. بلكه برعكس بوش، به كمك ایران احتیاج دارد تا بتواند همكاری شیعیان عراق را به‌دست آورد. آمریكایی‌ها باید از جنگ عراق این درس را آموخته باشند كه انسان با مشت و شمشیر دوست پیدا نمی‌كند و تا زمانی كه هرج و مرج و بدبختی در خاورمیانه روزبه‌روز شدیدتر می‌شود هیچ برنامه اصلاحی ضروری قابل تحقق نخواهد بود. در همین راستا «بتینا فرور والدنر» كمیسر عالی اتحادیه اروپا در امورخارجی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌«بیلد ام سانتگ» گفت: اتحادیه اروپا به آمریكا هشدار داد تا به جای راه‌حل نظامی، تلاش خود را برای راه‌حل دیپلماتیك معضل برنامه هسته‌ای ایران به‌كار بندد. وی افزود: ما باید در حال حاضر هرچه در توان داریم به‌كار گیریم تا با استفاده از راه‌حل های سیاسی با ایران به توافق برسیم. هیچكس نباید پیامدهای حمله به ایران را چه در منطقه و چه در مناسبات غرب و جهان اسلام ناچیز تصور كند. والدنر افزود: اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریكا هر دو هدفی مشترك در این مسأله دارند. هدف مشترك ما این است كه نگذاریم ایران به سلاح اتمی دست یابد. اختلاف‌های ما تنها بر سر چگونگی رسیدن به این هدف است. اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند با ارائه پیشنهادهای مثبت، دولت ایران را به انتخاب قطع برنامه اتمی‌اش ترغیب كنند. اما آمریكایی‌ها در این مسیر روش ارعاب و تهدید را در پیش گرفتند. همچنین «كارستن فویگت»مأمور مناسبات آلمان با آمریكا گفت: احتمال حمله نظامی آمریكا به ایران در حال حاضر وجود ندارد و اظهارات اخیر بوش مبنی‌بر رد نكردن احتمال حمله نظامی به ایران به این معنا نیست كه او این حمله را هم‌اكنون در دستور كار خود قرارداده است. باید گفت كه حتی توان نظامی كشور قدرتمندی مانند ایالات متحده آمریكا نیز حدومرزی دارد.
این در حالی است كه «گرهارد شرودر» صدراعظم آلمان نیز بر تلاش برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اتمی ایران تأكید كرد و در نشست كابینه خود گفت كه گزارشات روزنامه‌های آمریكایی از سوی واشنگتن و وزارت دفاع این كشور سریعاً رد شده است. رژیم صهیونیستی اما، از اظهارات معاون رئیس جمهوری آمریكا كه گفته بود «ایران در صدر فهرست مناطق ناآرام جهان قرار دارد» و باید برای حل و فصل این موضوعات به شیوه‌های دیپلماتیك وارد عمل شد، استقبال كرد. به نوشته روزنامه الوطن، یك مسؤول بلندپایه اسرائیل گفت: این اظهارات خطاب به اروپایی‌هاست تا به آنان بگوید اگر نقش بزرگتری را در سیاست اعمال مجازات صورت نداده و تحركی قوی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران از خود نشان ندهند ما مسؤول آنچه اسرائیل انجام خواهد داد، نخواهیم بود.
این مسؤول كه به نامش اشاره‌ای نشده، افزود: اسرائیل معمولاً درخصوص مسائل مربوط به ایران از آمریكا تبعیت می‌كند و به‌طور كامل، اعمال مجازات بین‌المللی علیه ایران و فشار بر تهران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تأیید می‌كند. در این بین، جك استراو، وزیر خارجه انگلیس گفت: آنچه من از واشنگتن، از آمریكا و از دهان «جرج بوش» درباره ایران شنیدم حمایت از روش دیپلماتیكی است كه سه كشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس برای حل مسأله ایران در پیش گرفته‌اند. استراو ادامه داد: به‌رغم اینكه آمریكا احتمال اقدام نظامی بر ضدایران را نفی نكرده ولی من این اقدام را بعید می‌دانم. همچنین روزنامه ساندی‌تایمز نیز گزارش داد كه به‌دنبال بروز نگرانی‌ها نسبت به تهدیدهای آمریكا علیه ایران، وزیر خارجه انگلیس پرونده‌ای ۲۰۰ صفحه‌ای تدوین كرده كه ضمن مخالفت با اقدام نظامی، راه‌حل مذاكره را برای متقاعد كردن ایران به كنار گذاشتن توان هسته‌ای خود پیشنهاد می‌كند. جك استراو در این پرونده با تأكید بر حق مسلم ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای، راه‌حل مسالمت‌آمیزی را كه از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان در پیش گرفته شده، بهترین گزینه در راستای منافع ایران و جامعه بین‌الملل دانست. این پرونده باعنوان «برنامه هسته‌ای ایران» همزمان با شب تحلیف جرج بوش رئیس جمهوری آمریكا در مجلس عوام انگلیس توزیع شد. در همین شرایط، «گری سامور» كارشناس مسائل ایران در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیك گفت: دولت بوش تشخیص داده كه حمله نظامی برضد تأسیسات نظامی ایران گزینه خیلی جالبی نیست و نواقص و ایرادات بسیاری چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ عملی وجود دارد. وی افزود: بدون شك پنتاگون گزینه حمله پیشگیرانه نظامی برضد تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما با استفاده از این بلوف دیپلماتیك امیدوار است كه از طریق تهدید به حمله نظامی، انگلیس و اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد تا این كشورها برای جلوگیری از جنگ با تهران مذاكره كنند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: حتی اگر مقامات انگلیسی تشخیص دهند كه تهدید به حمله نظامی می‌تواند به تلاش‌های دیپلماتیك با ایران كمك كند من نمی‌توانم هیچ مقام انگلیسی، فرانسوی و آلمانی را نام ببرم كه براین عقیده باشند كه حمله نظامی اقدامی معقول است. تحلیلگران آمریكایی نیز در مورد اظهارات آمریكا علیه ایران اظهارنظرهای مختلفی داشتند كه در این بین «ژوزف كربنكوین» كارشناس تسلیحاتی آمریكا، اشتیاق بوش و شورای جنگ محافظه‌كار وی را برای مقابله با ایران بعید ندانست و گفت: آنها معتقدند كه حكم و فرمان این كار را دارند و زمان كمی برای انجام این حكم دراختیار دارند. آنها معتقدند كه با یك اقدام شجاعانه! می‌توانند جهان را تغییر دهند و قصد این كار را نیز دارند.
«جان پك» مسؤول سازمان امنیت جهانی آمریكا نیز با متهم كردن ایران به برخورداری از تأسیسات موشكی، شیمیایی، میكروبی و هسته‌ای اظهارداشت: جنگ برضد این تأسیسات می‌تواند در عرض چند ماه صورت گیرد نه چند سال. به‌طور كلی تحلیلگران براین عقیده هستند كه حركت آمریكا برای براندازی حكومت جمهوری اسلامی ایران، برای آمریكا كه در حال حاضر درگیر عراق و افغانستان است بیش از حد خطرناك است. روزنامه سعودی الوطن نیز به نقل از یك منبع دیپلماتیك غربی در مورد عدم حمله نظامی آمریكا و اسرائیل به ایران نوشت: اسرائیل در تهدیدهای خود علیه ایران به تصاویر و نقشه‌هایی استناد می‌كند كه علی‌رغم تلاش‌های موساد، هیچگونه فعالیت مشكوكی در آن ثابت نشده و با توجه به اطمینانی كه آمریكا و اسرائیل نسبت به صلح‌آمیز بودن این مراكز دارند هرگز به ایران حمله نخواهند كرد. این منبع همچنین با بیان اینكه سه كشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به زودی هیأتی جدید را به منظور خنثی كردن بحران و تهدیدات آمریكا علیه ایران به تهران خواهند فرستاد، تأكید كرد: این هیأت مأموریت دارد برای مرحله آینده مذاكرات با ایران برنامه‌ریزی كند.این منبع با تأكید بر اینكه به مصلحت آمریكا نیست با وجود گرفتاری در عراق درگیر جنگی جدید در منطقه شود، یادآور شد: تماس‌ها و مذاكرات اتحادیه اروپا با ایران موازی با تهدیدهای آمریكا و با هدف پایین كشیدن فتیله آتش بحران و تهدیدات واشنگتن صورت می‌گیرد و اتحادیه اروپا تلاش می‌كند ظرف چند روز آینده درباره برنامه های هسته‌ای و تجاری، با تهران به توافقی روشن برسد.وی با اشاره به اینكه به مصلحت اروپا نیست كه به تماشای حمله اسرائیل یا آمریكا به ایران بنشیند تأكید كرد: اتحادیه اروپا با اعتقاد بر اینكه مذاكراتش با ایران به نتیجه می‌رسد، به دنبال توافق با ایران است و از هیچگونه طرح نظامی علیه ایران حمایت نمی‌كند.در همین راستا «محمدعلی رستم» وزیر اعظم ایالت «مالاكا» مالزی نیز موضع آمریكا درباره ایران را محكوم كرد و اعمال آمریكا را به‌خاطر اینكه خود را در داشتن سلاح‌های هسته‌ای محق می‌داند «نژادپرستانه و دوگانه» خواند.همچنین روزنامه «نیوویژن» چاپ اوگاندا نیز خواستار حمایت جهانی از تهران در مقابل تهدید آمریكا برای حمله به ایران شد و در مقاله‌ای هشدار داد كه آمریكا با بیان اینكه عراق دارای تسلیحات كشتار جمعی است جهان را فریب داد اما باید بداند كه جهان برای بار دوم فریب این اتهامات را نمی‌خورد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید