شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مترو لندن‌، قدیمی‌ترین‌ و امن‌ترین‌ مترو جهان‌


مترو لندن‌، قدیمی‌ترین‌ و امن‌ترین‌ مترو جهان‌
مترو لندن‌، این‌ شهر و حومه‌ آن‌ را پوشش‌ می‌دهد.این‌ مترو قدیمی‌ترین‌ و یكی‌ از سه‌ مترو بزرگ‌ جهان‌ است‌.ساخت‌ این‌ مترو از ۱۰ ژانویه‌ ۱۸۶۳ در راه‌آهن‌ مترو پلیتن‌ شروع‌ شد.اصطلاح‌ مترو نیز از همین‌ واژه‌ گرفته‌ شده‌ است‌.حدود ۵۵ درصد از شبكه‌ مترو لندن‌ روی‌ سطح‌ زمین‌ قرار دارد.ساكنین‌ این‌ شهر به‌ دلیل‌ استوانه‌یی‌ شكل‌ بودن‌ تونل‌های‌ این‌ مترو معمولا آن‌ را تایر (در انگلیس‌ به‌ مترو، قطار زیرزمینی‌ یا تیوپ‌ گفته‌ می‌شود.) می‌ نامند.
این‌ قطار زیرزمینی‌ یك‌ راه‌ آهن‌ برقی‌ است‌ كه‌ ۲۷۵ ایستگاه‌ دارد و مسافتی‌ معادل‌ ۴۰۸ كیلومتر (۲۵۳ مایل) را می‌پیماید.تعدادی‌ از ایستگاه‌ها و تونل‌های‌ این‌ مترو اخیرا بسته‌ شده‌اند.بین‌ سال‌های‌ ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، تعداد مسافرانی‌ كه‌ از طریق‌ این‌ مترو در سطح‌ شهر لندن‌ و حومه‌ جا به‌ جا شدند به‌ ۹۷۶ میلیون‌ نفر یعنی‌ بطور متوسط‌ ۶۷/۲ میلیون‌ نفر در روز رسید.
مترو لندن‌ یكی‌ از امن‌ترین‌ متروهای‌ جهان‌ محسوب‌ می‌شود.بیشتر سكوهای‌ این‌ مترو از حفره‌های‌ عمیقی‌ كه‌ زیر خط‌ ایجاد شده‌، تشكیل‌ شده‌اند.البته‌ در اصل‌ این‌ حفره‌ها به‌ منظور كمك‌ به‌ جذب‌ آب‌ از سطح‌ سكو ایجاد شده‌اند، اما در جلوگیری‌ از مرگ‌ یا صدمات‌ جدی‌ نیز نقش‌ دارند و مانع‌ از افتادن‌ یا پریدن‌ مسافران‌ جلوی‌ قطارها می‌شوند.در واقع‌ تقریبا حوادث‌ بسیار كمی‌ در اثر ازدحام‌ جمعیت‌ روی‌ سكوها به‌ وجود می‌آید، چرا كه‌ كاركنان‌ مترو، سكوها و ورودی‌ها را كنترل‌ می‌كنند.
اهمیت‌ حفظ‌ امنیت‌ در این‌ مترو به‌ حدی‌ است‌ كه‌ مترو لندن‌ در ژانویه‌ ۲۰۰۲ به‌ دلیل‌ تخطی‌ ازاستانداردهای‌ حفظ‌ امنیت‌ كارگران‌ مبلغی‌ معادل‌ ۰۰۰/۲۲۵ پوند جریمه‌ شد.دلیل‌ این‌ امر این‌ بود كه‌ شركت‌ مترو كارگران‌ را مجبور به‌ كار تحت‌ هر شرایطی‌ كرده‌ بود كه‌ به‌ موجب‌ آن‌ چندین‌ نفر به‌ دلیل‌ كار در تاریكی‌ و بارندگی‌های‌ شدید، دچار برق‌گرفتگی‌ شده‌ بودند.همچنین‌ به‌ دلیل‌ قدیمی‌ بودن‌ مترو یك‌ شركت‌ خصوصی‌ تعویض‌ قطعات‌ فرسوده‌ آن‌ را به‌ عهده‌ گرفته‌ است‌.
دولت‌ انگلستان‌ متعهد شده‌ است‌ تا سال‌ ۲۰۳۰، ۱۶ میلیارد پوند برای‌ بالا بردن‌ كیفیت‌ مترو اختصاص‌ دهد.
با توجه‌ به‌ رشد جمعیت‌ و شهرنشینی‌ و افزایش‌ ترافیك‌ در سطح‌ شهرها اهمیت‌ مترو بیش‌ از پیش‌ آشكار می‌شود، به‌ همین‌ دلیل‌ دولت‌ انگلیس‌ برای‌ بالا بردن‌ كارایی‌ آن‌ تلاش‌ می‌كند.
از نظر آثار هنری‌ مترو لندن‌ مجموعه‌یی‌ از مجسمه‌های‌ هنری‌ باارزش‌ را در خود داردكه‌ توسط‌ مجسمه‌سازانی‌ همچون‌ یعقوب‌ اپستین‌، اریك‌ گیل‌، هنری‌ مور، اریك‌ آمونیر، ا.اچ‌.گرارد، ساموئل‌ رابینویچ‌ و آلن‌ وینون‌ در آن‌ به‌ یادگار گذاشته‌ شده‌اند.
زمانی‌ كه‌ كار ساخت‌ مترو در سال‌ ۱۹۲۹ به‌ پایان‌ رسید شكل‌ برخی‌ از مجسمه‌ها مورد بحث‌ قرار گرفت‌ بسیاری‌ مخالف‌ وجود این‌ مجسمه‌ها در سالن‌های‌ مترو بودند، اما امروزه‌ این‌ مجسمه‌ها در زمره‌ مهم‌ترین‌ آثار پیكرتراشی‌ قرن‌ بیستم‌ انگلیس‌ محسوب‌ می‌شوند.كارهای‌ اپستین‌ بویژه‌ در صدر بقیه‌ قرار دارد.
پیش‌ از ساخت‌ مترو لندن‌ مهندسان‌ شهرسازی‌ سال‌ها راه‌های‌ سرعت‌ بخشیدن‌ به‌ سیستم‌ حمل‌ و نقل‌ شهری‌ را با ساخت‌ تونل‌های‌ زیرزمینی‌ مورد بررسی‌ قرار داده‌ بودند.حدود سال‌ ۱۷۹۸، رالف‌ تار، سعی‌ كرد یك‌ تونل‌ زیرزمینی‌ زیر رودخانه‌ تایمز در لندن‌ بسازد ولی‌ با شن‌ لغزنده‌ برخورد كرد و طرحش‌ با شكست‌ مواجه‌ شد.البته‌ سال‌ها بعد هم‌ تلاش‌ بسیاری‌ از متخصصان‌ بی‌نتیجه‌ ماند.تا اینكه‌ در سال‌ ۱۸۶۳ اولین‌ سیستم‌ راه‌آهنی‌ كه‌ با نیروی‌ بخار حركت‌ می‌كرد راه‌اندازی‌ شد.در آن‌ زمان‌ قطارها هر ۱۰ دقیقه‌ یك‌ بار در طور مسیر حركت‌ می‌كردند.در طول‌ سال‌ها، این‌ سیستم‌ توسعه‌ پیدا كرد و امروزه‌ مترو لندن‌، راه‌آهن‌ برقی‌ است‌ كه‌ هم‌ در زیرزمین‌ و هم‌ در سطح‌ زمین‌ حركت‌ می‌كند. نماد قرمز، سفید و آبی‌ دایره‌یی‌ شكل‌ هم‌ كه‌ توسط‌ ادوارد جانستون‌ برای‌ مترو لندن‌ در سال‌ ۱۹۱۸ طراحی‌ شد امروزه‌ به‌ عنوان‌ نماد كلی‌ لندن‌ محسوب‌ می‌شود.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید