جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چربی ماهی


چربی ماهی
چربی ماهی رسوب و انباشته شدن پلاكهای خونی را كند می كند. تحقیقات علمی نشان میدهد كه روغن ماهی تشكیل رسوبهای شریانی را كند میكند. رسوب شریانی اولین علت شروع وقوع حمله های قلبی و سكته است و توصیه می شود كه باید روغن ماهی یا خود ماهی به هر شكلی كه برای هر شخص مناسب است مصرف شود.
در تحقیقاتی كه در دانشگاه شیكاگو انجام گرفته برای ۱۶ میمون ، رژیم غذایی كه دارای مقدار زیادی روغن ماهی بود تعیین و مصرف كردند و برای ۸ میمون دیگر از همان نوع و در همان شرایط رژیم غذایی كه شامل مقدار زیادی روغن نارگیل كه یك چربی اشباع شده است مصرف نمودند. پس از مدتی مشاهده شد كه در گروه اول خیلی كمتر از گروه دوم رسوبات پلاكهای خونی در جدار شریانها ایجاد شده است. و ضمنا بررسی پلاكهایی كه در جدار شریانی گروه ۱۶ میمون ایجاد شده بود نشان داد كه دارای پیچیدگیهای پزشكی چندانی نیستند و در ساختمان آنها خیلی كمتر سلولهای التهاب زا دیده می شد و مقدار جزء مضر و بد كلسترول یعنی LDL كه از نظر بیماری قلبی مخاطره ساز است در گروه ۱۶ میمون خیلی كمتر بود.
تحقیق دیگری نشان میدهد كه روغن ماهی موجب كاهش كلسترول شده و مانع از لخته شدن خون می شود با اینكه این تحقیق در مورد میمونها انجام گرفته و فیزیولوژی بدن میمونها انطباق صد در صد با فیزیولوژی بدن انسان ندارد ولی توصیه محققان این است كه مردم به جای چربیهای اشباع شده از چربیهای جانوران دریایی دارای اسیدهای چرب اشباع نشده، لااقل یك بار در هر روز استفاده كنند.
● از نظر مبارزه با كلسترول
چربیهای دارای اسیدهای چرب اومگا – ۳ ممكن است برای اشخاصی كه مقدار كلسترول خون آنها خیلی بالاست مفید باشد . در یك تحقیقی كه در دانشكده پزشكی دانشگاه واندربلت در ایالت ناش ویل آمریكا انجام گرفته نشان داده شده است. بیمارانی كه در هر روز ۳ قاشق غذاخوری روغن ماهی از نوعی كه دارای اسید چرب اومگا – ۳ زیادی است مصرف كرده اند پس از ۴ هفته سرم كلسترول آنها ۱۵ درصد كاهش یافته است و محققان استرالیایی نیز در تحقیقات خود دریافته اند كه حتی در مواردی كه رژیم غذایی اشخاص سرشار از كلسترول است . خوردن روغن ماهی می تواند سطح كلسترول خون را پایین نگه دارد . آزمایش آنها به این ترتیب است كه ۶ نفر مرد را در ۳ رژیم غذایی متفاوت تحت نظر گرفته اند.
گروه اول – رژیم غذایی معمولی آنها با چربی معمولی بوده است.
گروه دوم – رژیم غذایی با غذاهای كم كلسترول به اضافه هر روز ۴۰ گرم روغن ماهی
( به شكل مكمل )
گروه سوم – رژیم غذایی با غذاهای سرشار از كلسترول كه بیشتر به صورت زرده تخم مرغ كه كلسترول فراوانی دارد به اضافه روزانه ۴۰ گرم روغن ماهی
نتیجه : اضافه كردن مكمل روغن ماهی به رژیم غذایی معمولی و به رژیم غذایی با كلسترول كم ، محسوسا مقدار كلسترول را در هر نوع چربی خون پایین آورده است. ولی موضوع جالب این است كه حتی وقتی كه روزانه ۷۵۰ میلی گرم كلسترول زرده تخم مرغ به رژیم غذایی در گروه سوم اضافه شده مادام كه روزانه ۴۰ گرم روغن ماهی سرشار از چربی اومگا – ۳ را می خوردند مقدار كلسترول آنها خیلی كم بالا رفته است.
طبق نظر دكتر Castelli قسمت عمده حمله های قلبی زمانی اتفاق می افتد كه كلسترول خون بین ۲۶۰ – ۲۳۰ میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد و اگر كلسترول پایین آورده نشود خیلی مشكل می توان از حمله های قلبی جلوگیری كرد.
● مبارزه با تری گلیسرید
چربیهای تری گلیسیرید نظیر كلسترول از انواعی چربیهای خون هستند كه در حمله های قلبی نقش دارند . تحقیقات دانشمندان نشان می دهد كه اضافه كردن روغن ماهی به رژیم غذایی بیماران نه فقط كلسترول خون را بین ۴۵ – ۲۷ درصد كاهش می دهد بلكه میزان تری گلیسرید را نیز بین ۷۹ – ۶۴ درصد در اشخاصی كه مبتلا به چربی خون بالایی هستند كاهش می دهد.
طبق تحقیقات دانشمندان استرالیایی حتی اگر روزانه ۱۵ گرم روغن ماهی كه دارای اسید چرب اومگا – ۳ فراوان است خورده شود ممكن است كاهش معتدلی در مقدار تری گلیسیرید پدید آید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید