جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فرهنگ اسوه


فرهنگ اسوه
۲- اهل بیت علیهم السلام
درقرآن، در آیه تطهیر واژه «اهل‏بیت‏» به كار رفته است.
طبق آیه، خداوند رجس را از آنان دور كرده و عصمت و طهارت راویژگی بارزشان قرار داده است. پیامبر(ص)كه نقش تبیین و تفسیرآیات را برعهده داشت و گاه با گفتار و گاه با رفتار پرده ازرازهای قرآنی بر می‏داشت، كوششی برجسته را در بیان معنا و مصداق‏«اهل‏بیت‏» به انجام رسانید; از جمله رفتارهای نبوی كه سنی وشیعه، نقل كرده‏اند. رفتن مكرر پیامبر(ص)در اوقات نمازبردرخانه علی(ع)و فاطمه(س)است كه با صدای بلند در هر باربرآنان به عنوان اهل‏بیت، سلام می‏گفت; تا از این رهگذر مصداق آیه‏تطهیر را آشكار كند.
در زیر به ذكر یك روایت از روایتهای وارده در این زمینه،اشاره می‏كنیم:
ابن عباس می‏گوید: ما، نه ماه پیامبر(ص)را در وقت هر نمازمشاهده كردیم كه بردرخانه علی(ع)می‏رفت و می‏گفت: «السلام علیكم‏و رحمه‏الله و بركاته، اهل بیت! انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس‏اهل‏البیت و یطهركم تطهیرا»
۳- باران
از علی(ع)روایت‏شده كه فرمود:
«كان رسول الله(ص)یستمطراول مطر و یقوم حتی یبتل راسه ولحیته‏»
پیامبر(ص)در اولین بارانی كه می‏بارید، زیر آن قرار می‏گرفت تاجایی كه سر و محاسن او خیس می‏شد.
۴- بخشودن
«كان رسول الله(ص)یامر فی كل مجالسه بالعفو»
پیامبر(ص)در هر یك از مجلسهای خود به بخشودن و در گذشتن ازدیگران سفارش می‏كرد.
۵- بخشش
علی(ع)فرمود:
«كان رسول الله اجود الناس كفا»
پیامبر(ص)بخشنده‏ترین مردم بود.
ابی‏عمر می‏گوید:
من كسی را بخشنده‏تر از پیامبر(ص)نیافتم.
۶- بخل
ابی‏بصیر می‏گوید: به امام باقر(ع)عرض كردم: آیا پیامبر(ص)ازبخل به خدا پناه می‏برد؟
او فرمود: بلی، ای ابامحمد! در هر صبح و شام و ما(نیز)به خدااز بخل پناه می‏بریم.
۷- بندگی خدا
امام باقر(ع)می‏فرماید:
عائشه در یك شب به پیامبر(ص)كه نزد او بود، گفت: چرا خود رابه مشقت می‏افكنی، درحالی كه خداوند آنچه از توسرزده و خواهدزد، بخشیده است؟
پیامبر(ص)پاسخ داد:
آیا من بنده شكوری نباشم؟
امام صادق(ع)فرمود:
«كان رسول الله(ص)... یعلم انه عبد»
پیامبر(ص)... خود را یك بنده می‏دانست.
۸- بنی‏هاشم
پیامبر(ص)بنی‏هاشم را جایگاهی ویژه می‏بخشید; از میان بنی‏هاشم،امامان دوازده‏گانه برخاسته‏اند و سلسله پاك زهرا(س)از این طائفه‏پدید آمده‏اند. رفتار پیامبر(ص)با بنی‏هاشم درحقیقت زمینه سازی‏برای جلب توجه به نسل پاكی است كه در میان بنی‏هاشم پدید خواهدآمد. این رفتار، بعدی الهی داشت و نه ماهیتی قوم گرایانه.
پیامبر(ص)می‏خواست از این رهگذر، آل محمد(ص)را معرفی كند.
دشمنان اسلام كه از عصبیتهای قومی پیروی می‏كردند، از ارج‏گذاری‏پیامبر(ص) بربنی‏هاشم رنج می‏بردند. از این‏رو، آنان بیشترین‏دشمنی‏ها را با بنی‏هاشم به عمل آوردند.
آنچه در زیر می‏آید، یكی از رفتارهای پیامبر(ص)بابنی‏هاشم است‏كه امام باقر(ع) آن را بیان كرده است:
«كان رسول الله(ص)یصنع بمن مات من بنی‏هاشم خاصه شیئا لایصنعه‏باحد من المسلمین كان اذا صلی علی الهاشمی نضح قبره بالماء ووضع رسول الله(ص)كفه علی‏القبر حتی تری اصابعه فی‏الطین فكان‏الغریب یقدم او المسافر من اهل المدینه فیری القبر الجدید علیه‏اثر كف رسول الله(ص)فیقول من مات من آل محمد(ص)؟»
پیامبر(ص)نسبت‏به كسی كه از بنی هاشم می‏مرد، رفتاری ویژه‏داشت كه نسبت‏به هیچ كس از غیر آنان انجام نمی‏داد. هنگامی كه‏بر هاشمی نماز می‏گذارد، قبر او را با آب تر می‏نمود و دستش رابر قبر می‏گذارد، به گونه‏ای كه جای انگشتان حضرت درگل باقی‏می‏ماند. انسان غریبی كه به شهر می‏آمد یا مسافری كه به مدینه برمی‏گشت و اثر انگشت پیامبر(ص) را بر روی قبر جدید می‏دید،می‏پرسید: چه كسی از آل محمد(ص) فوت كرده است؟
صاحب اثر : زهرا حبیبیان
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۳۵
منبع : سایت پیامبر اعظم


همچنین مشاهده کنید