جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قربانیان جنگ افروزی‌های دولت آمریکا


قربانیان جنگ افروزی‌های دولت آمریکا
جنگ عراق، نامشروع‌ترین جنگ آمریكا به شمار می‌رود و باید گفت دلایل صدام حسین برای حمله به كویت در سال ۱۹۹۰ محكم‌تر و منطقی‌تر از دلایل آمریكا برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود. هر چند نمی‌توان حمله عراق به كویت را قابل توجیه دانست، اما باید گفت دلایل صدام برای حمله به این كشور واقعی‌تر از دلایل آمریكا برای قتل عام مردم بیگناه عراق بود.
در روز یادبود قربانیان جنگ، مردم آمریكا یاد كسانی را كه در جنگ‌های این كشور كشته شده‌اند، گرامی می‌دارند. به نظر می‌رسد از این پس گرامیداشت و یادبود قربانیان جنگ آمریكا باید با كمی تأمل و تردید صورت گیرد. مردم آمریكا باید در این روز آن دسته از سیاست‌های دولت را كه به كشته شدن این افراد انجامیده، با دیدی باز مورد بررسی قرار دهند.
همواره گفته می‌شود سربازان آمریكایی برای حفاظت از آزادی و امنیت كشورشان كشته می‌شوند، اما باید گفت آنها فقط به دلیل سیاست‌های خودمحورانه و نادرست دولت، جان خود را به مخاطره می‌اندازند.
تجربه ثابت كرده است كه كشورها تاریخ خود را تخریب می‌كنند و تحریف تاریخ در آمریكا نیز بسیار گسترده است. در كشور كانادا دژی وجود دارد كه آمریكاییان در حمله به این كشور از آن استفاده می‌كردند، اما در كتب تاریخی آمریكا نامی از این دژ برده نشده است، چرا كه مقامات آمریكا همواره سعی كرده‌اند تلاش ناموفق این كشور برای اشغال كانادا را پنهان كنند. نویسندگان كتب تاریخی آمریكا سعی كرده‌اند انگلیس را مسوول اصلی جنگ سال ۱۸۱۲ قلمداد كنند و از تمایل سیاستمداران آمریكا برای اشغال كانادا سخنی به میان نیاورده‌اند. در كتب تاریخی آمریكا از آتش زدن واشنگتن توسط انگلیس به تفصیل سخن گفته شده است، اما از آتش زدن تورنتو از سوی آمریكا، هیچ سخنی به میان آورده نشده است.
مردم آمریكا حتّا از حقایق جنگ این كشور با مكزیك، هند و اسپانیا نیز به طور كامل آگاهی ندارند. آنها باید بدانند كه مسدود كردن رودخانه ریوگراند از سوی دولت آمریكا دلیل اصلی آغاز جنگ با مكزیك بود.
آمریكا در جنگ با هند، با بی‌رحمی تمام و برای تصرف اراضی این كشور به نسل‌كشی پرداخت و ساكنان دهكده ها‌ی كوچك و قبیله‌های مختلف را قتل عام كرد.
جنگ آمریكا با اسپانیا كه به بهانه آزادسازی كوبا از اشغال اسپانیا آغاز شده بود به كشتار ۲۰۰ هزار فلیپینی و تشكیل اولین مستعمره آمریكا انجامید.
جنگ جهانی دوم و جنگ داخلی آمریكا نیز در كتب تاریخی این كشور مورد تحریف واقع شده‌اند. در كتب تاریخی آمده است كه جنگ داخلی آمریكا به منظور براندازی برده‌داری به پا شد، در حالی كه واقعیت این است رییس جمهور آمریكا نه برای آزادی بردگان و منسوخ كردن برده‌داری در این كشور، بلكه برای سركوب شورش‌های آمریكای جنوبی جنگ داخلی آمریكا را به راه انداخت. این جنگ، كه خونین‌ترین جنگ تاریخ آمریكاست، یك میلیون (۳ درصد جمعیت مردم آمریكا) كشته و مجروح به جای گذاشت و تنها به آزادی معدودی برده انجامید. پس از جنگ اكثر برده‌های آمریكا با شرایطی بسیار وخیم‌تر از گذشته، تحت سلطه قرار گرفتند. حتّا پس از این جنگ خونین، سیاه‌پوستان نتوانستند تا سالهای دهه ی ۱۹۶۰ از تصویب لایحه قانونی Jim Crow كه به گسترش برده‌داری انجامید، ممانعت به عمل آورند. جای بسی شگفتی است كه این جنگ خونین كه عواقب منفی بسیاری به دنبال داشت، زیر سؤال نرفت.
جنگ جهانی دوم نیز جای تأمل و سؤال دارد. مردم آمریكا با خوشحالی تمام شكست هیتلر را جشن گرفتند، اما هرگز به این نكته توجه نكردند كه دولت آمریكا با تجهیز نیروهای نظامی متفقین در جنگ جهانی اول، نه تنها در به قدرت رسیدن هیتلر كمك كرد بلكه باعث به وقوع پیوستن انقلاب بلشویك (و بروز جنگ سرد) شد. پس از پیروزی متفقین در جنگ جهانی اول، ویلسون، رییس جمهور وقت آمریكا به منظور اجرای طرح ناموفق خود به نام طرح اتحادیه ملل، علیه آمریكا با انگلیس و فرانسه متحد شد و از این كشور ادعای غرامت جنگی كرد. ویلسون همچنین مقدمات بركناری قیصر ویلهلم و روی كار آمدن هیتلر را فراهم كرد.
ویلسون همچنین در جنگ جهانی اول به دولت روسیه كمك كرد و این كشور را در مخالفت با آلمان یاری داد. اگر دولت روسیه زودتر از جنگ كناره‌گیری می‌كرد، لنین موفق نمی‌شد برای به قدرت رسیدن، جنگ نامتعارف به راه اندازد.
آمریكا حتّا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، منابع نفتی و تولید فلزات مهم ژاپن را مسدود كرد كه این اقدام به واقعه ی Pearl Harbor انجامید.
قبل از حمله ژاپن به پایگاه‌ نظامی آمریكا در Pearl Harbor، روزولت برای آغاز جنگ با هیتلر به طور پنهانی در حمله انگلیس به زیردریایی‌های آلمان شركت كرد.
در جنگ كره و ویتنام ده‌ها هزار آمریكایی بدون دلیل و فقط برای ممانعت از تسلط كمونیسم در این دو كشور جان خود را از دست دادند. امكان داشت در صورت عدم دخالت آمریكا در امور این دو كشور، فروپاشی كمونیسم كه با بحران اقتصادی شدید مواجه بود، خیلی زودتر به وقوع بپیوندند.
جنگ عراق، نامشروع‌ترین جنگ آمریكا به شمار می‌رود و باید گفت دلایل صدام حسین برای حمله به كویت در سال ۱۹۹۰ محكم‌تر و منطقی‌تر از دلایل آمریكا برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود. هر چند نمی‌توان حمله عراق به كویت را قابل توجیه دانست، اما باید گفت دلایل صدام برای حمله به این كشور واقعی‌تر از دلایل آمریكا برای قتل عام مردم بیگناه عراق بود.
جنگ آمریكا با عراق فقط كشتار تعداد كثیری بیگناه را به دنبال داشت و این كشور را به مكانی امن برای تروریست‌ها تبدیل كرد.
قدرت سابق آمریكا در سایه نظام سیاسی آزاد و عدم مشاركت در مناقشات و جنگ‌های بین‌المللی بود، اما اكنون این قدرت با جنگ افروزی‌های دولت آمریكا، از بین رفته است. متاسفانه پس از جنگ جهانی دوم، آمریكا در صدد جنگ‌افروزی و مقابله با دیگر كشورها است. گسترش قدرت و اختیارات ریاست جمهوری كه پس از روی كار آمدن جورج بوش و روسای جمهور سابق آمریكا به وجود آمده است، از تبعات منفی و خطرناك سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریكا می باشد.
در روز یاد بود قربانیان جنگ، مردم آمریكا باید همراه با گرامیداشت یاد سربازان آمریكایی، سیاست‌های خودمحورانه دولت بوش را كه به كشته شدن شماری بیگناه می‌انجامد، زیر سوال ببرند.
نویسنده: ایوان ایلاند
منبع: Anti War
منبع:سایت عملیات روانی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید