جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فجایع اسراییل و مقاومت حزب الله


فجایع اسراییل و مقاومت حزب الله
فضای جنگ، ترس و ترور بار دیگر فضای جهان را غبا رآلود نموده است. ماجرا از آنجا آغاز شد كه نیروهای حزب الله لبنان به یك پایگاه نظامی اسراییل در مزرعه شبعا، در مرز لبنان و سوریه یورش بردند و دو سرباز اسراییلی را به اسارت گرفتند. اسراییل هم با اعلام و بهانه اینكه دو سرباز اسراییلی باید آزاد شوند - ولی با هدف خلع سلاح حزب الله - خاك لبنان را مورد آماج حملات گسترده نظامی خود قرار داد، به طوری كه این حملات تاكنون موجب كشته شدن صدها غیرنظامی شده كه در بین آنها شمار زیادی زن و كودك به چشم می خورد. بیشتر كشته شدگان غیرنظامی، در مناطق مسكونی و بر اثر گلوله باران توپخانه و بمباران های هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده اند. به هر حال، در همان ساعات اولیه شروع جنگ، فرودگاه بیروت مورد اصابت سه موشك قرار گرفت كه باعث بسته شدن تنها فرودگاه بین المللی لبنان شد. بدین ترتیب، هزاران توریست خارجی در این كشور به دام افتادند، هرچند كشورهای متبوع آنها به تدریج با فراهم كردن امكانات لازم، اقدام به خروج اتباع خود نمودند. اما اوضاع برای آوارگان لبنانی به یك شكل رقم نخورد. آوارگان لبنانی كه یا از ترس و وحشت خانه و كاشانه خود را ترك كرده اند و یا بر اثر برخورد موشك مجبور به ترك املاك خود شده اند، اكنون و بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۸۰۰ هزار تن تخمین زده می شوند. با نگاهی به جمعیت چهار میلیونی لبنان، در می یابیم كه اكنون از هر ۵ لبنانی، یك تن بی خانمان است. هزاران نفر از آوارگان لبنانی تاكنون به قبرس و سوریه انتقال داده شده اند. حتی قبرس به دلیل حجم بالای آوارگان از جامعه بین المللی تقاضای همكاری هرچه سریع تر نموده است. اسراییل تاكنون با پرتاب صدها موشك از زمین و هوا، اكثر پل ها، راه های اصلی، كارخانه ها و ساختمان های تجاری و مسكونی روستاها و شهرهای لبنان را به ویرانه تبدیل كرده است. در حمله نیروهای اسراییلی به بیت حانون، آسیب های فراوانی به این شهر وارد آمد، به نحوی كه به گفته شهردار این شهر، تاكنون ۷ میلیون دلار به تأسیسات زیربنایی بیت حانون آسیب وارد شده است. در مقابل، حزب الله لبنان تاكنون با استفاده از انواع موشك های كاتیوشا از جمله رعد، مناطق متعددی از خاك اسراییل را هدف قرار داده است كه از جمله آنها می توان از شهر حیفا - كه یكی از شهرهای مهم صنعتی اسراییل محسوب می شود - نام برد. در این حمله ها نیز تاكنون ده ها اسراییلی كشته شده اند. اكنون اسراییل از بیم موشك های حزب الله، مناطق حساس شهر حیفا از جمله كارخانه های تولید مواد سمی و شیمیایی این شهر را تعطیل كرده است. تاكنون نیز حملات موشكی حزب الله باعث شده تا خطوط راه آهن این شهر قطع شود. در این میان، حزب الله اعلام كرده است كه تاكنون تمام قدرت خود را به اسراییل نشان نداده است و اسراییل باید منتظر یك اتفاق غیرمنتظره باشد.
گزارشات حاكی از آن است كه حمله موشكی با ۱۰۰ موشك به تل آویو می تواند یكی از حملات عنقریب حزب الله باشد. اسراییل در آخرین مرحله توانست مارون الرا‡س كه یك منطقه استراتژیك در جنوب لبنان است را به تصرف خود درآورد. در واكنش به خبر تصرف منطقه مارون الراس، دولت لبنان اعلام كرد چنانچه ارتش اسراییل وارد خاك این كشور شود، ارتش لبنان كه تاكنون در این جنگ دخالتی نداشته است، وارد كارزار خواهد شد. اما در این بین، اظهارنظرهای جامعه بین المللی همچون همیشه راه حل عملی ارایه نمی كند. بدتر آنكه، كشورهای عرب هیچ واكنشی از خود نشان نداده اند. تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، در جریان نشست سران اروپایی كشورهای صنعتی جهان، از ایران و سوریه به عنوان حامیان اصلی حزب الله نام برد. جرج بوش نیز ایران و سوریه را هدف قرار داد و اعلام كرد سوریه كه سال گذشته پس از ۳۰ سال نیروهای خود را از لبنان خارج كرد، اكنون در نظر دارد از طریق حزب الله مجدداً نفوذ خود را در لبنان به دست آورد.
اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل نیز دولت ایران را متهم نمود كه باعث افروختن آتش جنگ در لبنان شده است تا بدین ترتیب افكار عمومی را از برنامه هسته ای خود منحرف سازد. در این میان، خاویر سولانا، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بار دیگر عازم خاورمیانه شد تا در ملاقات با وزیر امور خارجه اسراییل و مقامات فلسطینی و لبنانی، راه حلی برای اوضاع نابسامان منطقه بیابد. فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، عملیات اسراییل را به مثابه باز كردن درهای جهنم به روی كشورش دانست. او از حزب الله خواست تا دو سرباز اسراییل را آزاد نماید، اما در همین حال سیاست های اسراییل را غیرمنطقی و عامل اصلی افزایش حمایت از حزب الله خواند. جان بولتون، نماینده دایم آمریكا در سازمان ملل كه طرح آتش بس سازمان ملل را وتو نمود، از طرح جدید استقرار نیروهای حافظ صلح به سرپرستی نیروهای ناتو در مرزهای لبنان، استقبال كرده است. حزب الله هم با مذاكره دولت لبنان برای تبادل اسرا با اسراییل موافقت كرده است. اما كشورهای عربی كه موضع منفعلانه ای نسبت به اوضاع منطقه ابراز نموده اند، توسط سید حسن نصرالله چنین مورد خطاب قرار گرفتند: “ما نه خواهان شمشیر شما هستیم و نه حمایت قلبی و سیاسی شما را می خواهیم. فقط تنها و بی طرف بمانید و بس.” این اظهار نظر در جواب نامه یكی از سران كشورهای عربی برای اولمرت بود كه در آن از روند موجود ابراز خرسندی شده بود. اما در آخرین رویدادها، نشست بین المللی رم برای پایان بحران خاورمیانه هم بی نتیجه ماند. ایتالیا پیش از این پیشنهاد داده بود برای حل بحران خاورمیانه، قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۶۸۰ كه مربوط به خلع سلاح حزب الله و فشار به سوریه بود، مورد بررسی مجدد قرار گیرد. در این میان، سوریه كه پیش از این اوضاع نه چندان پایداری را تجربه كرده بود، در برابر اتهام حمایت های مادی و نظامی از حزب الله لبنان، به این جمله بسنده كرده كه: “ما تنها از حزب الله حمایت اخلاقی می كنیم و بودجه مالی هیچ مقاومتی را تأمین نمی كنیم.”
●فاجعه قانا
اما در حالی كه قرار بود هیأت اعزامی سازمان ملل با مقامات اسراییلی و لبنانی به طور جداگانه به بحث و گفت وگو بنشیند تا علاوه بر آتش بس، بر تعداد دو هزار نفر نیروی خود در منطقه بیفزاید، جنگنده های اسراییلی بامداد روز شنبه، هشتم مرداد ماه و ساعاتی پس از پخش سخنرانی سید حسن نصرالله، به ساختمان پناهجویان در روستای قانا حمله كرده و فاجعه ای شبیه به فاجعه ۱۰ سال پیش كشتار فلسطینیان در همین روستا را تكرار كردند. آخرین اخبار واصله از قانا حاكی از كشته شدن ۵۵ نفر و زخمی شدن ۲۰ تن است كه اكثر كشته شدگان را كودكان و زنان تشكیل می دهند. گفتنی است، ساكنان جنوب لبنان كه از وحشت بمباران ها و موشك باران های اسراییل به قانا گریخته بودند، در یك ساختمان سه طبقه پناه گرفته بودند. اما جنگنده های اسراییلی در حالی كه تمام پناهجویان در خواب بودند، همه چیز را نابود كردند. این فاجعه در زمانی رخ داد كه كاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریكا، برای رایزنی در مورد بحران منطقه حضور داشت و برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ تلاش می كرد. اما پس از فاجعه قانا، تمام معادلات به هم خورد و خشم جهانیان علیه اسراییل و آمریكا برانگیخته شد. در پی این حادثه، دولت لبنان تمام گفت وگوها برای حل بحران را متوقف كرد و از پذیرش وزیر امور خارجه آمریكا هم سرباز زد. در همین حال، موج اعتراضات از گوشه و كنار جهان به رفتارهای جنایت آمیز اسراییل و حمایت های آمریكا بلند شده است. لذا به نظر می رسد فشارهای بین المللی، اسراییل و آمریكا را مجبور كند با آتش بس و پایان حملات به لبنان موافقت كنند. این در حالی است كه حزب الله اعلام كرده است، جواب محكمی به فاجعه روستای قانا خواهد داد. یك روز بعد از این حادثه، رزمندگان حزب الله یك ناو اسراییلی دیگر را در سواحل بندر بیروت با موشك هدف قرار داده و آن را غرق كردند.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید