شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اندرزهای امام باقر علیه‌السلام به یکی از اصحابش


اندرزهای امام باقر علیه‌السلام به یکی از اصحابش
حضرت باقر العلوم (ع) در اندرزی به «جابر بن یزید جعفی» از اصحاب مکرمش می‌فرماید:مبادا در کارها امروز و فردا کنی که‏ این دریایی ‏است که نابودشوندگان در آن غرق خواهند شد.
اندرزهای حکیمانه امام باقر علیه‌السلام به یکی از اصحابش به‏ نام «جابر بن یزید جعفی»:
بدان که تو دوست و یار ما محسوب نخواهی شد تا چنان شوی که اگر تمام ‏همشهریانت گرد آیند و یک زبان گویند که تو مرد بدی هستی مایه اندوه تو نگردد و اگر همه گویند تو مرد نیکی هستی موجبات شادی تو فراهم نشود.
تو را به پنج چیز سفارش می‏کنم:
▪ اگر مورد ستم واقع شدی تو ستم‏ مکن،
▪ اگر به تو خیانت شود تو خیانت مکن،
▪ اگر به تو دروغ گویند تو دروغ ‏مگو،
▪ اگر تو را ستودند شاد مشو،
▪ اگر نکوهشت کردند بی‌تابی مکن و در باره ‏آنچه در خصوص تو می‏گویند بیندیش اگر آنچه درباره‏ات می‏گویند در خودت‏ دیدی بدان که سقوط تو از چشم بینای خداوند عزو جل در هنگامی که برای ‏کار درستی خشم کردی مصیبتی بزرگتر است برایت از این که بیم داری از چشم مردم بیفتی و اگر بر خلاف واقع گفته‏اند این خود ثوابی است که بی‏رنج‏ آن را به دست آورده‏ای.
- وای بر تو به راستی تو یکی از دزدان گناهان هستی هر آنگاه که بر تو شهوتی ‏یا ارتکاب گناهی رخ دهد و تو شتابان به سوی آن روی و به جهل خویش در انجام آن بکوشی گویی که در برابر چشم خدا نیستی و یا خداوند در کمین تو ننشسته است.
- امّا همواره خودت را به قرآن عرضه کن که اگر به راه قرآن می‏روی و آنچه را که او نخواسته تو نیز نمی‏خواهی و آنچه را که خواسته، می‏خواهی و از آنچه برحذر داشته می‏ترسی پس استوار باش و مژده‏ات باد که هر چه درباره تو گویند، تو را زیان نرساند و اگر از قرآن جدایی پس چرا بر خود می‏بالی!
- به راستی مؤمن ‏سرسختانه مشغول جهاد با نفس است تا بر هوا و هوس نفس خویش غلبه‏ کند.یک بار نفس را از کژی به راستی آرد و با خواهش او برای خدا مخالف ‏شود و بار دیگر هم نفس او را به زمین زند و پیرو خواهش او گردد و خدایش ‏دست گیرد و از جا بلند کند و از لغزشش بگذرد و متذکر شود و از خدای ‏بترسد توبه کند و معرفت و بنیائی‏اش افزون شود چرا که ترسش از او بیشتر شده است و خداوند در این باره می‏فرماید: إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ(۱) ؛ به راستی چون ایمان آورندگان را از شیطان وسوسه‏هایی به دل رسد، هماندم خدا را به یاد آرند و بی‌درنگ بصیرت یابند.
- ای جابر! روزیِ اندک را از سوی خدا برای خویشتن بسیار بدان که از عهده ‏شکرش باید به درآیی و طاعت افزون خود را برای خود اندک انگار تا بدین‏ وسیله نفس را خوار داری و خود را سزاوار گذشت گردانی.
- شرّ موجود را از خود به وسیله دانش حاضر دفع کن و علم حاضر خود را با عمل خالصانه به ‏کار بند و در عمل خالص از غفلت بزرگ به نیک بیداری و هشیار بودن کناره‏گیر و نیک بیداری را با ترس صحیح از خداوند تحصیل کن و از آرایش‌های ‏نهانی به زندگی موجود دنیوی بر حذر باش و زیاده‌روی‌های هوا به راهنمایی ‏عقل محدود کن و هنگام غلبه هوا از علم راهنمایی و مدد جو و اعمال ‏خالصانه‏ات را برای روز قیامت ذخیره نگهدار و با انتخاب قناعت از زیاد حرص ورزیدن خودداری نما.
- با کوتاه کردن آرزو، شیرینی زهد را به سوی‏ خدا جلب کن و طناب‌های آز را به سردی یأس و ناامیدی ببر.
و با خودشناسی ‏راه خودبینی را ببند و با تفویض صحیح امور به خداوند، به آسودگی برس و با فزون یاد کردن خداوند در خلوت‌ها به رقّت قلب دست یاب و با دوام اندوه، دل‏ را نورانی کن و با ترس راست و صادقانه، خود را از ابلیس حفظ کن.
- مبادا به ‏امیدواری دروغین دل خوش کنی که این تو را در هراسی راست خواهد انداخت.
امام باقر علیه السلام فرمود: "سخن پاک را از هر کس که می‏گوید، فراگیرید اگر چه خود بدان عمل ‏نمی‏کند، زیرا خداوند می‏فرماید: « الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ ؛ بندگانی که سخنان را می‏شنوند و از بهترین آن پیروی می‏کنند. آنانند کسانی که خدا هدایتشان کرده است.»
- مبادا در کارها امروز و فردا کنی که‏ این دریایی ‏است که نابودشوندگان در آن غرق خواهند شد.
- مبادا غفلت کنی که این مایه سنگدلی است و از آنچه در آن عذر و بهانه‏ای برایت نباشد بپرهیز که پشیمان‌ها به دین پناه می‏آورند و به پشیمانی بسیار و استغفار فراوان از گناهان گذشته‏ات باز گرد و با دعای ‏خالصانه و راز و نیازهای شبانه از رحمت و گذشت الهی برخوردار شو، و با بسیاری شکر، نعمت‌های بیشتری به سوی خود جلب کن و با کشتن آز و طمع‏ در پی بقای عزت و سرفرازی باش و این آز را با عزّت ناامیدی از میان بر و این عزّت ناامیدی را با بلند همتی به دست آر و کوتاه کردن آرزو را از دنیا توشه بردار.
- از هر فرصتی برای رسیدن به مقصود خویش سود جو و مبادا به ‏چیزی که بدان اطمینان نداری، اعتماد کنی.
- هیچ ‏ثروتی همانند بی‌نیازی دل و هیچ شناختی همچون خودشناسی نیست و هیچ‏ نعمتی مانند عافیت و هیچ عافیتی مثل یار شدن توفیق نیست و هیچ شرفی ‏همسنگ بلند همتی نیست و هیچ زهدی همگون با کوته آرزویی نیست و هیچ ‏عدالتی همانند انصاف و هیچ ستمی همچون موافقت با هوا و هوس و هیچ اطاعتی به مانند انجام فرایض نیست و هیچ مصیبتی همچون بی‏خردی و هیچ گناهی همانند کوچک شمردن گناهت و خشنودی از حالتی که در آن هستی، نیست و هیچ فضیلتی همچون جهاد و هیچ جهادی همانند جهاد با هوا و هوس و هیچ نیرویی همچون نیروی جلوگیری از خشم ‏نیست و هیچ ذلّتی همچون ذلّت آز نیست و مبادا با وجود فرصت، بهره‌وری را از دست دهی که این عرصه‏ای است که به اهل خود زیان می‏رساند.
- ای جوینده بهشت! چقدر خواب تو دراز و مرکبت کُند و همتت سُست‏ است.
پس وای خدایا از این طالب و مطلوب! وای گریزنده از دوزخ! چه ‏شتابان به سوی آتش روانه‏ای و چه زود خود را در آن فرو می‏افکنی.
منبع: سایت تبیان
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید