جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بشرطها و شروطها


بشرطها و شروطها
در چند سال گذشته شاهد این بوده ایم که چهره های شناخته شده یی از ورزشکاران و هنرمندان در انتخابات کاندیدا شده و خود را در معرض رای مردم قرار داده اند. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باز هم این شایعه در برخی محافل پیچیده که برخی از هنرمندان و ورزشکاران قصد کاندیداتوری دارند و گروه ها و احزاب سیاسی نیز به سراغ آنها رفته و برای پربار کردن لیست خود سعی در گنجاندن آنها در لیست انتخاباتی دارند.
من البته هیچ مشکلی با کاندیداتوری چهره های ورزشی در انتخابات ندارم و اتفاقاً نفس اینکه افراد مختلف از صنف های گوناگون در انتخابات کاندیدا شوند را مثبت می دانم اما نکته مهم این است که مجلس کارکردی سیاسی دارد و سیاسی بودن نمایندگان مجلس از ویژگی های لازم است و شاکله اصلی و تیپ شخصیتی افرادی که به مجلس می روند را افرادی سیاسی تشکیل می دهد، به همین خاطر لازم است هنرمندان و ورزشکارانی که قصد ورود به انتخابات را دارند از ذهنیتی سیاسی برخوردار بوده و آمادگی لازم را برای فعالیت سیاسی داشته باشند. این ویژگی البته در انتخابات شوراها بسیار کمتر مطرح بوده و در انتخابات مجلس اهمیت زیادی پیدا می کند.
به عنوان مثال در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، من خودم از جمع شاعران کاندیدا شدم و به مجلس راه یافتم اما همان موقع همه می دانستند که در میان شاعران من جزء سیاسی ترین شان بودم و پیش از کاندیداتوری در انجمن های سیاسی عضو بوده و فعالیت سیاسی مشخصی داشتم، اما در عین حال شعر هم می گفتم. مسلماً اکنون در بین ورزشکاران و هنرمندان افرادی هستند که سیاسی فکر می کنند و آمادگی انجام فعالیت سیاسی را هم دارند. بنابراین لازم است افرادی از میان ورزشکاران و هنرمندان کاندیدا شوند که سابقه فکر سیاسی داشته و به صورت عملی آمادگی ورود در مناقشات سیاسی را داشته باشند.
اما معتقدم اگر غیر از این باشد و چهره های شناخته شده یی به صرف شهرت و به خاطر آنکه مردم آنها را دوست دارند در انتخابات کاندیدا شوند و به مجلس راه یابند قطعاً به کار مجلس لطمه وارد می شود، چون کسب عنوان و مقام و محبوبیت در میان توده های مردم، مجوزی صادر نمی کند که در قانونگذاری و نظارت بر امور موفقیتی حاصل شود. به همین خاطر انتظار می رود اگر گروه های سیاسی و احزاب با هنرمندان و ورزشکاران مذاکره می کنند تا آنها را در لیست انتخاباتی قرار دهند به دنبال سیاسی ترین آنها بروند تا کار را پیش ببرند چرا که مجلس شورای اسلامی نیاز وافری به فکر سیاسی و تجربه های عملی افراد دارد.
من بدون آنکه روی شخص خاصی نظر داشته باشم معتقدم گروه های سیاسی اگر بخواهند قواعد بازی سیاسی و فرهنگ سیاسی را رعایت کنند باید حتماً روی چهره هایی سرمایه گذاری کنند که بیشترین بازدهی را به لحاظ نمایندگی داشته و در هرصنفی جزء چهره های بارز سیاسی باشند. چرا که تردید نباید داشت مجلس شورای اسلامی با شوراها فرق می کند و در پارلمان حرف اصلی را شاکله سیاسی افراد می زند و امیدوارم در این انتخابات اگر قرار است چهره های مشهوری از ورزشکاران و هنرمندان کاندیدا شوند دارای نگاه سیاسی باشند.
فاطمه راکعی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید