جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


امام خمینی(ره) از قیام ۱۵ خرداد تا رحلت


امام خمینی(ره) از قیام ۱۵ خرداد تا رحلت
سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، قیام ۱۵ خرداد و شهادت حضرت زهرا(س) از مناسبت‌های ملی و مذهبی است که در روزهای آینده پیش رو داریم.
شبکه‌های مختلف سیما همچون سال‌های گذشته برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند، برنامه‌هایی با ساختار گزارشی، مستند، وله،‌ کلیپ، میزگرد، سخنرانی و... در مطلب پیش رو، به معرفی مهم‌ترین برنامه‌های ویژه و مناسبتی شبکه یک، دو، سه سیما و همچنین شبکه خبر و شبکه جهانی جام‌جم پرداخته‌ایم.گفتنی است وضعیت برنامه‌های مناسبتی شبکه‌های پنج و چهار سیما تا صبح روز شنبه یازدهم خردادماه اعلام نشده بود.
● شبکه یک
گروه سیاسی شبکه یک، به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است. از جمله «جاده‌ای به خانه دوست» و «شمیم یار».
برنامه «جاده‌ای به خانه دوست» که تمامی صحنه‌های آن در کشور عراق ضبط شده است به معرفی شخصیت حضرت امام خمینی و تشریح دوران زندگی آن بزرگوار در زمان تبعید در شهر نجف عراق می‌پردازد.در این ویژه برنامه با افراد برجسته‌ای از جمله حجت‌الاسلام حکیم، ابراهیم الجعفری (نخست وزیر سابق عراق) صدرالدین قبانچی امام جماعت شهر نجف و... در خصوص خاطراتشان از حضور حضرت امام در عراق مصاحبه شده است.
برنامه «جاده‌ای به خانه دوست» به همت مجتبی شفیعی تهیه و کارگردانی شده است. این برنامه را در دو قسمت ۲۰ دقیقه‌ای می‌توانید به تماشا بنشینید.
«شمیم یار»- عنوان ویژه برنامه‌ای دیگر است که به معرفی ابعاد شخصیت حضرت امام از زبان نزدیکان و یاران آن حضرت می‌پردازد. این برنامه در ۲ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای توسط مجتبی شفیعی تهیه شده است و سعید ارجمندی کارگردانی این مستند را بر عهده داشته است.
همچنین گروه سیاسی شبکه یک سیما، ویژه برنامه‌ای تحت عنوان «پیش‌بینی‌های حضرت امام(ره)» تهیه کرده است که به معرفی جایگاه و شناخت آن حضرت در مسائل سیاسی روز می‌‌پردازد و برخی از پیش‌بینی‌های آن بزرگوار را در مورد تحولات سیاسی آن دوران همچون حمله عراق به کویت، فروپاشی کمونیست و ... مورد بررسی ‌قرار می‌دهد. این برنامه در یک قسمت ۲۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود.
علاوه بر این گروه سیاسی شبکه یک سیما در یک برنامه تک قسمتی رویدادهای بعد از رحلت حضرت امام(ره) و انتخاب رهبر معظم انقلاب را بررسی می‌کند.این برنامه نیز در ایام مناسبتی نیمه خرداد ماه پخش خواهد شد. برخی دیگر از برنامه‌های مناسبتی شبکه اول سیما در ایام نیمه خرداد به این شرح است: «اندیشه‌های امام خمینی»، این برنامه روز ۱۴ خرداد از این شبکه پخش خواهد شد. این برنامه که ساختار مستند دارد، ضمن طرح اندیشه‌های امام خمینی(ره) نقش این اندیشه‌ها را در جهت تعیین و تبیین ارزش‌ها و بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی بررسی می‌کند. ترویج پیام انقلاب اسلامی برای جهان امروز از اهداف دیگر این برنامه مستند خواهد بود.
ساختار این برنامه به گونه‌ای خواهد بود که مخاطب از منظر یک خبرنگار که تحت تاثیر افکار حضرت امام(ره) تحولی عمیق یافته، با این اندیشه‌ها آشنا می‌شود.
این برنامه مستند در دو قسمت بیست دقیقه‌ای پخش خواهد شد. مستند «اندیشه‌های امام خمینی(ره)» به همت روح‌الله محقق‌راد تهیه و تولید شده است.
«عروج نور» این برنامه تلاش می‌کند ابعاد مختلفی از شخصیت و سیره حضرت امام(ره) را به تصویر بکشد.برنامه «عروج نور» در گروه شاهد توسط مسعود نجفی در یک قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تولید شده است و قرار است به مناسبت ۱۴ خرداد، سالگرد ارتحال ملکوتی امام(ره) از شبکه یک سیما پخش شود.
● شبکه دو
«مکتب عشق»- مجموعه‌ای است از گروه سیاسی که در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در قالب گفت‌وگو با یاران امام به شیوه علمی و نظری و بیانی از خاطرات ایشان پرداخته می‌شود.مهمانان ویژه این برنامه، یاران و دوستان حضرت امام هستند؛ کسانی چون آیت‌الله مومن، حاج آقا مسیح مهاجری و حاج آقا محتشمی‌پور که خاطرات خود را از زمان زندگانی پربار حضرت امام بیان می‌کنند.
تهیه‌کننده این برنامه حسین مهدی تبریزی، کارگردان و تصویربردار، وحید نهضت و تدوینگر حامد موسوی است. مکتب عشق از ۸ تا ۱۵ خرداد با اجرای دکتر مطهرنیا به روی آنتن شبکه دو می‌رود.
«جلوه‌های ماندگار»- مجموعه‌ای است از تولیدات گروه تاریخ شبکه دو سیما. این برنامه به مسائلی چون تعیین رهبری طی یک برنامه، در قالب دو برنامه به قیام ۱۵ خرداد و دو برنامه به ارتحال حضرت امام(ره) می‌‍‌پردازد. مصطفی منتظری تهیه کننده این برنامه ۵ قسمتی است. «جلوه‌های ماندگار» ریشه‌های انقلاب از قیام ۱۵ خرداد تا رحلت حضرت امام و شرایط و موقعیت تعیین رهبری را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. این برنامه به کارگردانی مجتبی شهدادی و با اجرای عرشیا صنعتی پخش می‌شود.
«توتیا » یکی دیگر از برنامه‌های ویژه‌ای است که شبکه دو برای این ایام تدارک دیده است. این برنامه در ۳ قسمت ۱۵۰ دقیقه‌ای به بررسی سیره علمی و اندیشه‌های تابناک امام خمینی(ره) می‌پردازد. توتیا به تهیه‌کنندگی سید اسماعیل ابراهیمیان و کارگردانی کاظمیان و با اجرای خانم درویشی و آقای مولایی از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
«ستاره دنباله‌دار»برنامه‌ای ویژه از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و رحلت حضرت امام(ره) پخش خواهد شد.این برنامه در ۶ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی اکرم‌سادات محمدی‌خواه به روی آنتن می‌رود.
محمدی‌خواه که همراه ابوالفضل آقاخانی اجرای این برنامه را نیز به عهده دارد، درباره ویژگی‌ ستاره دنباله‌دار می‌گوید: «در این برنامه نگاه ما، نگاه عزادارانه نیست و ما سعی کردیم بیشتر به بعد شناختی و معرفی ابعاد شخصیتی این دو بزرگوار بپردازیم».معرفی مردان و زنان بزرگواری که در طول تاریخ با پیروی از حضرت زهرا(س) توانستند به مدارج عالی برسند از اهداف این برنامه است.شخصیت‌هایی چون بانو امین اصفهانی و معرفی آنها به عنوان الگو برای زنان امروز جامعه ایران، ستاره‌های دنباله‌دار شامل پلاتوهای ویژه، مصاحبه و گفت‌وگو خواهد بود. یکی از مهمانان ویژه این برنامه محمدمهدی تندگویان فرزند شهید تندگویان است.بنابه گفته محمدی‌خواه «ستاره دنباله‌دار» صرفاً نوحه‌خوانی و مداحی نیست و تلاشی است برای معرفی ابعاد شخصیتی و نحوه زندگی حضرت زهرا(س) و امام‌خمینی(ره).
● شبکه سه
ویژه برنامه‌های «محرمانه»، «پیر برنا»، «یادگاری» و «برگی از تاریخ» در ایام رحلت امام‌خمینی(ره) از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.
«محرمانه» این برنامه در ۱۰ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تا چهارشنبه ۱۵ خردادماه راس ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. اجرای برنامه برعهده شاهین جمشیدی، مریم موسوی و خسروی است. «محرمانه» که به تهیه‌کنندگی مشترک علی زاهدی و احسان علیخانی تولید شده است، به گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته انقلاب می‌پردازد. از جمله حجت‌الاسلام عمادی، مهندس چمران، آقامحمدی و... که سهم بسزایی در به ثمر رساندن انقلاب داشته‌اند.
«پیر برنا»: این مجموعه برنامه در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از روز دوشنبه ۱۳ تا ۱۷ خردادماه به کارگردانی زهیر محمدی از این شبکه پخش می‌شود.
امام و جوانان در ایام فاطمیه و نقش زنان در سال‌های پس از انقلاب از موضوعات مطروحه در برنامه‌ «پیر برنا» است.این مجموعه که از تولیدات گروه فرهنگ و معارف اسلامی است به تهیه‌کنندگی مجید حمیدی و کارگردانی زهیر محمدی تولید شده است.
«یادگاری» این مجموعه در قالب ۱۴ میان برنامه ۵ دقیقه‌ای پخش خواهد شد. این مجموعه تا چهارشنبه ۱۵ خردادماه به معرفی کتاب‌های حضرت امام(ره) خواهد پرداخت و از ۱۶ خردادماه تا روز شهادت حضرت زهرا(س) در ۶ میان‌برنامه از مجموعه «یادگاری» کتاب‌هایی از علامه امینی، آیت‌الله قزوینی، سیدمحمدتقی مدرس و سیداحمد علم‌الهدی معرفی خواهد شد. این کتاب‌ها به فضایل اخلاقی و زندگانی حضرت فاطمه‌زهرا(س) پرداخته‌اند. «یادگاری» به تهیه‌کنندگی علی زاهدی تولید شده است.
«برگی از تاریخ» این مجموعه که در قالب ۴ برنامه ۳۵ دقیقه‌ای تولید شده است نگاهی دارد به فیلم ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ که طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه می‌توانیم به تماشا بنشینیم.«برگی از تاریخ» نگاهی است مستند به تاریخ ملی و انقلابی ایران، متشکل از تصاویر آرشیوی که تا به حال از هیچ رسانه‌ای پخش نشده است. از طریق این برنامه می‌توان نگاهی داشت به‌ آنانی که برای رسیدن به انقلاب اسلامی ایران رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های بسیار انجام داده‌اند ولی تاکنون از آنها نامی برده نشده است.«برگی از تاریخ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی باریکانی تولید شده است.
● شبکه خبر
گروه‌های مختلف تولیدی شبکه خبر ویژه‌برنامه‌های خود را به مناسبت نوزدهمین سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) اعلام کردند. «دوربین اجتماعی»، «عبور از خبر» و «دوربین خبرساز» عنوان ویژه‌برنامه‌های مناسبتی گروه اجتماعی شبکه است. گروه سیاسی ـ اقتصادی برنامه‌هایی چون «پیش از آغاز» و «نمایه» را تدارک دیده است. واحد طرح و تامین برنامه این شبکه نیز به‌مناسبت سالگرد ارتحال امام(ره) موسیقی، کلیپ و وله‌های متعددی در دست تولید و یا آماده پخش دارد.
«عبور از خبر» این برنامه به تهیه‌کنندگی کامبیز بزرگمهر هر روز ساعت ۱۴:۴۵ به‌مدت ۱۰ دقیقه پخش و تکرار آن فردای همان‌روز ساعت ۱۲:۱۳ خواهد بود. این برنامه به مناسبت رحلت حضرت امام(ره) اعزام ورزشکاران به حرم مطهر آن بزرگوار گزارش تهیه می‌کند.برنامه عبور از خبر سعی دارد روحیه اعتقادی و انقلابی ورزشکاران را تبیین کند و در مصاحبه‌های مختلفی که با گروه‌های مختلف ورزشی خواهد داشت، شور و اشتیاق این عزیزان را در زیارت مرقد امام راحل نشان می‌دهد.
«دوربین خبرساز»- این برنامه به تهیه‌کنندگی جواد واحدی هر روز به‌غیر از روزهای جمعه ساعت ۲۳:۴۵ پخش و تکرار آن فردای همان روز ساعت ۹:۵۰ صبح خواهد بود.دوربین خبرساز از حضور فوتبالیست‌های باشگاه‌های کشورمان به‌ویژه ملی‌پوشان در مرقد مطهر حضرت امام(ره) گزارش تهیه می‌کند و به بیان دیدگاه‌های ورزشکاران در خصوص شخصیت و جایگاه رفیع و والای حضرت امام(ره) خواهد پرداخت.
«پیش از آغاز» این برنامه به تهیه‌کنندگی جعفریان و نویسندگی و کارگردانی مستغاثی از تاریخ ۴ تا ۱۷ خردادماه راس ساعت ۲۰:۲۰ هر شب به‌مدت ۱۰ دقیقه پخش خواهد شد.محوریت و اهداف این برنامه، پی بردن به چگونگی فعالیت‌های حضرت امام(ره) در سال‌های پیش از انقلاب، دوران سیاه رضاخان، دهه نخست سلطنت محمدرضا، کودتای ۲۸ مرداد و جریان ملی‌شدن نهضت ملی نفت و... می‌باشد. در این برنامه سعی شده است از نزدیکان، یاران و شاگردان حضرت امام(ره) جهت ذکر خاطراتی از آن دوران و تشریح فعالیت‌ها و اقدامات معنوی و انقلابی امام راحل(ره) استفاده گردد.
مستند «امام و جوانان» به منظور پخش در ایام ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی در مرکز مستندسازی سیما ساخته شده است، شبکه پخش این برنامه مستند تاکنون مشخص نشده است.
به گفته مرادنظری، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند، «امام و جوانان» در رابطه با اطمینان و اعتمادی است که امام خمینی(ره) در طول مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتند، به‌گونه‌ای که مهم‌ترین مسوولیت‌های کشوری و لشکری را به جوانان محول می‌کردند.از سوی دیگر این مستند علل جذابیت امام(ره) در نزد جوانان و همچنین اطمینان و اعتماد رهبر کبیر انقلاب به جوانان در اوایل انقلاب را علی‌رغم تفاوت سنی که میان آنها وجود داشته است به تصویر می‌کشد.
در این مجموعه با شخصیت‌های مختلفی از جمله آقایان عسگراولادی، دعایی، محتشمی‌پور و دکتر علی منتظری درباره این زاویه از شخصیت امام(ره) گفت‌وگو شده است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید