جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تنها راه آمریکا برای مذاکره با ایران


تنها راه آمریکا برای مذاکره با ایران
این جملات بخشی از پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خطاب به ملت ایران پس از انتشار خبر قطع رابطه آمریکا با ایران در تاریخ ۱۹ فرورین سال ۱۳۵۹ است. اینک ۲۷ سال از آن اتفاق تاریخی می گذرد و همانگونه که امام راحل پیش بینی کرده بود این قطع رابطه آثاری نیک برجای گذاشت. تنها نگاهی به صنایع نظامی کشور که برخی در دنیا نحصر به فرد است و مقایسه آن با زمان رابطه که کاملا وابسته به آمریکا و غرب بود، و یا پیشرفت کشور در صنعت، سد سازی و ... که به برکت خود اتکایی بروز یافت بیانگر میمنت این قطع ارتباط بود. اما مدتی است سخن از برقراری رابطه با آمریکا و بررسی منافع و ضررهای آن نقل محافل سیاسی شده است. با این تفاوت که ایران ۱۳۸۶ کشوری مستقل است که نقشی جدی در عرصه های بین المللی دارد.
زمزمه برقراری رابطه با آمریکا اندکی پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ آغاز شد تا سرانجام هجدهم دی ماه ۱۳۷۶، سید محمد خاتمی در یک گفتگوی طولانی با کریستین امانپور، خبرنگار CNN ، فصل جدیدی از روابط خارجی ایران را به نمایش گذاشت. در این گفتگو خبرنگار CNN از شعار مرگ بر آمریکا ،سوزاندن پرچم آمریکا و گروگانگیری سخن گفت ورئیس جمهور ایران پاسخ داد:" من می گویم که مسائل را باید با همه جوانب و ریشه هایش یافت. اگر شعاری در ایران داده می شود شما بعنوان یک خبرنگار از همه کسانی که شعار می‌دهند بپرسید که آیا شعار آنها متوجه مردم آمریکا است؟ همه خواهند گفت، نه تنها ، به مرگ مردم آمریکا راضی نیستیم، بلکه آنها را مردم بزرگی می دانیم. حتی منظور، نابودی و براندازی حکومت آمریکا هم نیست بلکه سمبلی است از مرگ نوعی رابطه میان ایران و آمریکا است " خاتمی سپس درباره احتمال مذاکره با سیاستمداران آمریکایی به خسارتهای تاریخی که آمریکا به ایران وارد کرده اشاره کرد و گفت:« دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که در کودتای سال ۱۳۳۲ علیه دولت ملی مصدق شرکت داشته و دولت ایران را سرنگون کرده و بلافاصله بعد ازآن، حکومت کودتا را با چهل و پنج میلیون دلار وام تقویت کرده است. دولت آمریکا قانون کاپیتولاسیون را بر ما تحمیل کرده است. بعد از انقلاب رفتاری که دولت آمریکا داشته است، رفتاری متمدنانه نبوده و با ما دشمنی کرده است... بی اعتمادی بسیاری وجود دارد. اگر مذاکره براساس احترام متقابل نباشد، هیچ وقت آن مذاکره به نتیجه نمی رسد... در این دیوار بلند بی اعتمادی اولاً باید رخنه ای ایجاد شود تا زمینه ای برای تغییر وضعیت و مطالعه در وضعیت جدید پیش بیاید.»
در واکنش به این مصاحبه مک کوری، سخنگوی وقت کاخ سفید، سخنان رئیس جمهور ایران را مثبت ارزیابی کرده و حتی قدردانی کلینتون از آن را علام می‌کرد؛ اما دولت ایالات متحده هیچ گام عملی و روشنی برای اعتمادسازی پیشنهاد نکرد. این سردرگمی و عدم نمایش حسن نیت در دولت دموکرات کلینتون موجب شد بعدها بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا ابراز ناخرسندی خود را با رسانه ها درمیان بگذارند.
سخنان خاتمی در داخل کشور مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت؛ اگرچه وجه غالب انتقادها درباره ادبیات سیاسی به کار رفته همچون تمدن بزرگ دانستن کشور تازه تاسیس آمریکا و یا به کار گیری کلمه شهید برای رییس جمهور مقتول آمریکا بود اما به باز کردن باب مذاکره نیز یکی از انتقادهای سیاسیون بود. رهبر فرزانه انقلاب در نماز جمعه ۲۶/۱۰/۱۳۷۶ درباره این مصاحبه چنین فرمودند:" در آن مصاحبه، همه‌ی مواضع اصولی ما در زمینه‌ی رابطه با امریکا و اسرائیل به خوبی بیان شد. همه‌ی مطالبی که باید بیان می‌شد، بیان شد؛ من با دقّت گوش کردم. آنچه درباره‌ی مذاکره با امریکا لازم بود گفته شود، گفته شد؛ آنچه راجع به رابطه با امریکا لازم بود گفته شود، گفته شد؛ آنچه راجع به اسرائیل، راجع به مبارزان فلسطینی و بعضی قضایای داخلی لازم بود گفته شود، بیان شد و خیلی خوب بود. من دعا کردم؛ هم ایشان را، هم وزیر امور خارجه را، و هم بعضی مسؤولان دیگر را که در این زمینه‌ها مواضع خوبی گرفتند. حال چیزهایی هم ممکن است مربوط به سلایق و لحنها باشد؛ با آنها کاری نداریم. آنچه اصولی و مهم بود، همین مسائل مربوط به رابطه و مذاکره و حکومت صهیونیستی بود، که اینها خوب گفته شد و مطالب خوبی بود. حال دشمن اگر نخواهد که به این حرفها - که برخلاف میل اوست - اعتراف کند، دشمن است دیگر؛ ما از دشمن چه توقّعی داریم؟ ما باید خودمان بفهمیم که هدف و غرض دشمن چیست."
اما آنچه در عمل واقع شد آمریکا حاضر به پذیرفتن اشتباهات خود نگردید و همچنان با خوی استکباری به دنبال مذاکره بود. رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال ۱۳۷۷ با اشاره به این رفتار آمریکا چنین فرمودند:" آمریکاییها خودشان می‌خواهند این طور وانمود کنند که اگر ملت ایران با ما رابطه برقرار نکند، منزوی می‌شود! ما با امریکا، رابطه هم برقرار نکردیم، رابطه را هم رد کردیم؛ نه که منزوی نشدیم، بلکه در قضیه‌ی اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در تهران و یک قضیه‌ی دیگر قبل از آن، همه‌ی دنیا گفتند که آمریکا در مقابل ملت ایران منزوی شد! ایستادگی یک ملت، موجب انزوای او نمی‌شود، بلکه بیشتر موجب عزّت او می‌گردد. همچنان که رابطه با دولت آمریکا یا هر دولت دیگر هم هیچ گره‌ای را از کار ملتی که خودش نتواند دردهای خود را علاج کند، باز نمی‌کند."
اگرچه هیچگاه بحث مذاکره با آمریکا از سوی عده ای به فراموشی سپرده نشد اما رونق آن در افکار عمومی به سردی گرایید تا سرانجام با پیچیده شدن اوضاع منطقه و با توجه به حضور آمریکا در افغانستان و عراق بار دیگر بحث مذاکره از سوی آمریکا به میان کشیده شد. جالب تر آنکه برای این تقاضا پیش شرطهایی نیز تعیین گردید.
این موضوع که مورد علاقه رسانه های جهان است با برگزاری اجلاسهای امنیتی عراق بار دیگر رونق گرفته بر صدر اخبار روزنامه های غربی نشست. اجلاسهایی که با تاخیری دو ساله و بعد از تغییر چند فرمانده آمریکایی برپا شد و رسانه ها آنرا تائیدی بر اهمیت و نقش ایران در منطقه دانستند و نوشتند واشنگتن با به رسمیت شناختن قدرت و اهمیت ایران خواهان پایان خصومت ها است. این اجلاسها تنها گامهای کندی در این راستا بود. منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران پیش از آغاز اجلاس شرم الشیخ در پاسخ به این هیاهوی رسانه ای امکان مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی در جریان اجلاس را رد نکرده اما در عین حال گفته بود: "طبیعتاً مسائل مهمی مانند وضعیت عراق یا اختلافات طولانی بین ایران و آمریکا را نمی توان با شتاب حل و فصل کرد". دکتر احمدی نژاد، نیز گفته بود: "ملت ایران از گفتگوی صادقانه استقبال می ‌کند."و در عین حال هشدار داده بود: "اگر فکر می ‌کنند چون نتوانستند از طریق فشار و تبلیغات حق ملت ایران را ضایع کنند، با مذاکره و گفتگو می ‌توانند به هدفشان برسند، اشتباه می ‌کنند".
آنچه مسلم است از تلاش ده ساله اخیر آمریکا برای مذاکره با ایران و پاسخهای مسئولین کشور از سلیقه های سیاسی گوناگون چنین به نظر می رسد که کاخ سفید تنها در صورتی در این مسیر موفق خواهد بود که مذاکره براساس احترام متقابل بوده و رفتارهای اعتماد ساز جدی از خود بروز دهند. بی شک موضع اخیر رایس که پس از بیان اینکه " آمریکا تصمیم گرفته است که در مورد امنیت در عراق، با ایران وارد گفتگو بشود... از مدت ها پیش مجراهای گفتگو بازشده بود و به نظر می رسد که زمان مناسب برای فعال کردن آن فرا رسیده است. " ، بار دیگر تهران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از شورشیان عراقی متهم کرده است کمکی به پیشرفت این مسیر نخواهد کرد. ایران بارها در مقام حل مشکل مردم عراق با اشغالگران به مباحثه غیر رو در رو پرداخته و اینبار احتمال مباجثه رودررو می رود. این امر بی شک جدای از مذاکره آمریکا با ایران بر سر مشکلات دو کشور است. آمریکا اگر خواهان بهبود روابط با ایران است باید رفتار استکباری خود را کنار بگذارد.
نویسنده: مهدی اسلامی
منبع : سایت خبری نما


همچنین مشاهده کنید