شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تغییر پازل‌های سیاسی در ژاپن


تغییر پازل‌های سیاسی در ژاپن
زیرساختهای سیاسی خاور دور طی سالهای اخیر دچار تحولات عمده ای گردیده است.این تحولات زیرساختی سبب شده است تا چهره خاوردور در معرض نوعی تغییر آرام قرار گیرد. هم اکنون در استرالیا کوین راد بر سر کارآمده است که افراطی گری جان هاوارد را ندارد.
در کره جنوبی نیز لی مونگ باک به قدرت رسیده است که علاقه شدیدی نسبت به حفظ امنیت جمعی در خاوردور دارد.حتی در ژاپن نیز علیرغم تعلق خاطر افرادی مانند کویزومی و فوکودا به حزبی واحد،خط مشی آنها درسیاست خارجی ژاپن تاحدودی متفاوت است.بر این اساس فوکودا بسیاری از رفتارهای افراطی کویزومی را تکرار نمی کند. در هر صورت،با توجه به نارضایتی مردم ژاپن از حزب حاکم،ممکن است حزب مخالف دموکراتیک در آینده ای نزدیک بتواند در راس معادلات سیاسی توکیو حضور یابد.اخیرا رهبر حزب دمکراتیک، بزرگترین حزب سیاسی مخالف دولت ژاپن ، انتخابات را بزرگترین فرصت برای بازنگری در زمینه اوضاع سیاسی در این کشور دانسته است. ایچیرو اوزاوا معتقد است حکومت‌هایی که دوران حاکمیت آنها طولانی باشد، بدون هیچ گونه تردیدی از درون فاسد می‌شوند. ، اوزوا با بیان این که بیش از نیم قرن حاکمیت در ژاپن بر محور حزب لیبرال دمکراتیک استوار است، افزود: “حاکمیت طولانی مدت حزب لیبرال دمکراتیک بر ژاپن وضعیت باور نکردنی را ایجاد کرده است که در چارچوب آن این حزب و دیوان سالاران گمان می‌کنند برای سود خود هر کاری را که می‌خواهند می‌توانند انجام دهند. باید ساختاری مردم سالارانه ایجاد کرد که بر اساس آن مردم بتوانند هر زمان که بخواهند حاکمیت را تغییر دهند .” بر اساس اظهارات اوزاوا انتخابات آینده مجلس نمایندگان بزرگترین فرصت برای گرفتن حاکمیت از دست حزب حاکم لیبرال دمکراتیک است و به همین دلیل حزب دمکراتیک باید نیروی خود را برای پیروزی در این انتخابات بسیج کند. همچنین اخیرا در ژاپن شاهد رویداد دیگری بودیم و آن برگزاری مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما بود.ژاپن با برگزاری یک مراسم جدی و درخواست از قدرت‌های جهانی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌یی، شصت و سومین سالگرد بمباران اتمی ناکازاکی را برگزار کرد.
این درحالیست که توکیو طی سالهای اخیر به یکی از وابستگان سیاسی ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل تبدیل شده است. هزاران کودک، بازماندگان مسن و رجال سیاسی در پارک صلح شهر ناکازاکی در یک دقیقه سکوت در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه‌ی صبح سالروز بمباران اتمی این شهر ، هنگام فرو افتادن بمب اتمی بر روی شهر ناکازاکی، ‌برای ادای احترام به دهها هزار تن که در این انفجار جان خود را از دست دادند، ‌سر تعظیم فرود آوردند. در حدود ۲۷ هزار تن از مردم این شهر واقع در جنوب غرب ژاپن از کل جمعیت ۲۰۰ هزار نفری آن بلافاصله در این انفجار اتمی و در حدود ۷۰ هزار تن نیز تا پیش از پایان سال ۱۹۴۵جان خود را از دست دادند. آمریکا در نهم اوت سال ۱۹۴۵، سه روز پس از بمباران هیروشیما، ناکازاکی را بمباران کرد. ژاپن در ۱۵ اوت تسلیم شد و به جنگ دوم جهانی پایان داد. دولت ژاپن هر ساله آمار جدیدتری از تلفات بمباران ناکازاکی ارائه می‌دهد. دولت در سال جاری ۳۰۵۸ اسم به این لیست اضافه کرد و کل آمار تلفات را ۱۴۵ هزار و ۹۸۴ تن اعلام کرد.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید