جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یونسکو و سکوت در برابر جنایت علیه میراث بشریت‌


یونسکو و سکوت در برابر جنایت علیه میراث بشریت‌
صهیونیست‌ها دور تازه ای از اقدامات نژادپرستانه خود را برای هتک حرمت و تخریب مسجد الاقصی در حالی آغاز کرده‌اند که بتازگی سالگرد اقدام جنون‌آمیز صهیونیست‌های افراطی را در به آتش کشیدن این مسجد مبارک ، پشت سر گذاشتیم.
صهیونیست‌ها که در پی یافتن هیکل سلیمان و بناهای مورد ادعای خود از سال‌ها پیش به حفر تونل در اماکن مشرف به مسجد الاقصی اقدام کرده بودند ، اینک بی پرواتر از گذشته بر این اقدامات جنون آمیز دامن زده‌اند و با کندن تونل‌هایی عمیق و طولانی در باب المغاربه و نزدیکی دیوار غربی مسجد معروف به دیوار براق ، نخستین قبله مسلمانان جهان را در آستانه تخریب قرار داده‌اند ، چرا که این حفاری‌ها باعث سست شدن پی‌های مسجد و تخریب بافت تاریخی این بنای مبارک شده است.
این‌گونه اقدامات تاکنون با وجود اعتراض‌های گسترده محافل فکری و فرهنگی جهان اسلام و نیز هشدارهای بین‌المللی به رژیم اشغالگر ادامه داشته است و به نظر می‌رسد اسرائیل در شرایط کنونی که بحران های شدید داخلی ناشی از شکست های بین‌المللی را تجربه می‌کند ، نابود کردن نشانه‌های تعلق بیت‌المقدس به مسلمانان را برای تبدیل این شهر به پایتخت رژیم غاصب تحت حمایت نامزدهای ریاست جمهوری آینده آمریکا به عنوان راهی برای بازیابی ابهت از دست رفته برگزیده است.
در همین حال ، صهیونیست‌ها در اقدام دیگری با تهاجم به دفتر موسسه الاقصی در شهر «ام الفحم» در داخل اراضی موسوم به خط سبز ، این دفتر را تعطیل کردند و مدارک و اشیای تاریخی و نقشه و تصاویر و نوشته‌های ارزشمندی را درخصوص تاریخ مسجدالاقصی و جنایات اشغالگران به یغما بردند.
این اقدامات، نشان‌دهنده دور تازه‌ای از تلاش‌های این رژیم برای پیشبرد اهداف خود در پاک کردن نشانه‌های اسلامی‌ از مسجد الاقصی و مصادره تاریخ فلسطین پس از اشغال این سرزمین به‌منظور حل و فصل موضوع قدس به عنوان یکی از بحث برانگیزترین موضوعات جاری در بحران فلسطین از طریق اقدامات تخریبی است.
مسجد الاقصی که به تصریح قرآن مجید ، خود و پیرامونش از سوی خداوند کریم برکت داده شده است ، خط قرمز مسلمانان سراسر جهان است و هیچ مسلمانی نیست که در برابر هتک حرمت یا در بدترین وضعیت تخریب این بنای مبارک سکوت کند.
در این میان، یونسکو به عنوان پاسدار میراث تاریخی و بشری و سازمانی، باید به دور از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی از مواریث بشریت حمایت و به مسوولیت تاریخی خود در این خصوص عمل کند و با کنار گذاشتن سکوت منفعلانه خود در برابر تحرکات صهیونیست‌ها ، اقدامات عملی را برای تحت فشار قرار دادن آنها جهت پایان بخشیدن به اقدامات جنون‌آمیزشان، آغاز کند. بر این اساس، اعضای مسلمان این سازمان بین‌المللی باید بیش از گذشته به فعالیت خود سرعت و تحرک بخشند.
آرش شفاعی‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید