شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رهایی آمریکا از دست اسراییل


رهایی آمریکا از دست اسراییل
نویسنده که از مطلعان و منتقدان سیاست‏های اسراییلی آمریکاست، در این مقاله به بررسی ریشه‏های تروریسم علیه کشور آمریکا می‏پردازد. او با اشاره به لابی با نفوذ اسراییلی در مجلس و کل نظام قدرت و حتی مکان‏های عبادت و آموزش‏های عالی کشور آمریکا، سیاست‏های خاورمیانه‏ای آمریکا را کاملاً اسراییلی می‏داند. نویسنده معتقد است که آمریکا با استفاده از رسانه‏ها مردم را گمراه کرده و در جاهایی که لازم می‏داند، اخبار موفقیت‏های ارتش اسراییل را پوشش خبری گسترده می‏دهد. این سناتور پیشنهاد می‏کند، برای جلوگیری از تروریسم، آمریکا باید کمک‏های خود را به اسراییل به تعلیق درآورد و...
اگر دولت آمریکا کمک به اسراییل در تجاوز و تخریب فلسطین را رد کرده بود، حادثه یازدهم سپتامبر اتفاق نمی‏افتاد. تعدادی از آگاهان سیاسی، این نتیجه را آشکارا بیان می‏کنند؛ اما تعداد زیادی معتقدند که کمکی که انجام شده، درست است. من معتقدم، در طول ۳۵ سال گذشته، اگر هر یک از رئیس‏جمهورهای آمریکا شجاعت و تدبیر این را داشت که همه حمایت‏های آمریکا از اسراییل را (تا زمانی که اسراییل از سرزمین‏های اشغال شده در جنگ اعراب و اسراییل در سال ۱۹۶۷ عقب‏نشینی کند) معلق می‏کرد، از این فاجعه جلوگیری می‏شد.
یهودی‏های آلترا ارتدوکس که نقش قدرتمندی را در سیاست‏های اسراییلی ایفا می‏کنند، معتقدند که مسیح موعود یهودی نخواهد آمد تا وقتی که اسراییل بزرگ به واقعیت بپیوندد. با وجود اینکه آنها اقلیتی بیش نیستند، متحد، مقتدر و دارای نفوذ هستند. به خاطر اعتقاد محکم و عمیق مذهبی، آنها مصمم هستند تا از استقلال فلسطینی‏ها در کرانه باختری جلوگیری کنند.
در حمایت شدید علیه فلسطینی‏ها، اسراییل از بهانه‏های ریشه کن کردن تروریسم استفاده می‏کند؛ اما در حقیقت، نیروهایش به پیشروی در منطقه بی‏طرف سفارش شده‏اند. در زیر این ظاهر ضدتروریستی، نیروهای اسراییلی با فلسطینی‏ها بدتر از آنچه با حیوانات رفتار می‏شود، رفتار می‏کنند. براساس روندی که هیچ پایه و اساسی ندارد، صدها نفر برای مدت‏های طولانی بازداشت و بیشتر آنها شکنجه می‏شوند و بعضی نیز از لبه تیغ می‏گذرند. خانه‏ها، باغستان‏ها و مکان‏های کسب و کار خراب می‏شوند. تمام شهرها به صورت نوبتی تحت مقررات حکومت نظامی قرار می‏گیرند. بازداشت بعضی از افراد تا چند هفته طول می‏کشد. فلسطینی‏های مجروح یا مریض نیازمند به مراقبت‏های پزشکی اورژانسی، معمولاً تا یک ساعت یا بیشتر در محل بازرسی نگه داشته می‏شوند. خیلی از بچه‏ها دچار سوء تغذیه هستند. کرانه باختری و غزه به اردوگاه‏های بسیار بزرگ و متمرکز نظامی تبدیل شده‏اند. بدون حمایت آمریکا، هیچ کدام از اینها اتفاق نمی‏افتاد. شاید مقامات اسراییلی بر این باورند که زندگی به قدری بر فلسطینی‏ها غیرقابل تحمل خواهد شد که بیشتر آنها سرانجام خانه‏های اجدادیشان را ترک می‏کنند.
پس از یک دوره محبوبیت در دنیا، دولت آمریکا به دلیل حمایت‏های بی‏قید و شرطی که از تجاوزهای اسراییل نسبت به منشور ملل متحد و قوانین بین‏المللی و دستورات همه ادیان مذهبی رایج می‏کند، در اکثر کشورها مورد سرزنش و دشنام قرار گرفته است.
خاستگاه اصلی یازدهم سپتامبر، ۳۵ سال پیش بود؛ وقتی لابی اسراییل فعالیت موفقیت‏آمیز خود را در مذاکرات سنگین درباره نقش مناسب آمریکا در منازعه عربی - اسراییلی شروع کرد و توانست این حقیقت را از آگاهی عمومی پنهان کند که دولت آمریکا کمک بلاعوض عظیمی را به اسراییل داده است.
این روزها، به دلیل تأثیر لابی خفه کننده اسراییل در آمریکا، در دولت بحثی از نزاع عربی - اسراییلی نشده است. مطمئن باشید، اطلاعات من دست اول است؛ زیرا من عضو خانه نمایندگان کمیته کار خارجیان هستم و از ژوئن ۱۹۶۷، وقتی ارتش اسراییل، کنترل بلندی‏های جولان را که قسمتی از سوریه است، مثل کرانه باختری و غزه در دست گرفت، من عضو آن خانه بوده‏ام. من از ۱۶ سال پیش تاکنون نظارت نزدیکی بر مجلس سنا داشته‏ام.
در ۳۵ سال گذشته، در کمیته یا سالن سنا کلمه‏ای به میان نیامده که دعوت به مذاکره در مسایل خاورمیانه کند. هیچ طرح یا لایحه‏ای به منظور کم یا محدود کردن کمک به اسراییل در ۲۰ سال گذشته ارائه نشده است و تعداد کمی از لوایح و طرح‏هایی که به این منظور در چند سال گذشته ارائه شده‏اند، فقط تعداد اندکی رأی کسب کرده‏اند. در ساختمان مجلس سنا، نقادی نسبت به اسراییل، حتی در گفت‏وگوهای خصوصی، ممنوع است و با متخلف مثل یک وطن فروش یا ضد یهود رفتار می‏شود. زمانی که من و بعضی از نمایندگان دیگر به مخالفت پرداختیم ، انتقاد ما به رأی‏گیری، در جمع نمایندگانی که از طرف نیروهای طرفدار اسراییل تأمین مالی شده بودند، رأیی نیاورد و شکست خورد. نتیجه اینکه، سال‌های متمادی، در موضوعات مرتبط با خاورمیانه ، به طور جدی به نفع اسراییل و بر ضد فلسطینیان و اعراب قانون‏گذاری شده است. تمامی حوزه‏های انتخابی رأی‏گیری، به وسیله پوشش خبری خفه‏کننده به نفع اسراییل پر شده و مردم را به گمراهی کشیده‏اند. عموم مردم از این مسأله ناآگاه هستند که مجلس سنا، مثل کمیسیون فرعی مجلس اسراییل عمل می‏کند. کسی که روزنامه‏های خارجی را بخواند یا بی‏بی‏سی گوش دهد، از اتفاق ۱۱ سپتامبر هیجان‏زده نمی‏شود. مدت‏ها پیش از یازدهم سپتامبر، در چندین نشست تلویزیونی، مسئولین اعتقاد داشتند، بن لادن فکری نظیر آنچه در یازدهم سپتامبر اتفاق افتاد را در سر دارد. آنها آن فکر را به دادخواهی اصولی از تجاوز اسراییل به جامعه فلسطینیان مستند می‏کردند. صاحبنظران خارجی در داخل یا بیرون از دولت، متناوباً و شدیداً مخالفت خود را با سیاست‏های آمریکا اظهار می‏داشتند؛ به ویژه از وقتی که بوش قصد خود برای جنگ با عراق را اعلام کرد. ارعاب لابی اسراییل هنوز پابرجاست. به نظر می‏رسد دامنه آن تا تمام مراکز دولتی و حتی مکان‏های عبادی و مؤسسات آموزش عالی کشیده شده است. نقش آن در ساکت کردن بسیاری از یهودیان آمریکایی که مخالف تاکتیک‏ها و وحشیگری‏های اسراییل هستند، بسیار مؤثر می‏باشد.
هیچ کس در نظام قدرت آمریکا، حقیقت مصیبت‏واری را که ماهرانه از مردم آمریکا مخفی نگه داشته شده، ولی به طور واضح برای مردم دنیا قابل تشخیص است، نمی‏پذیرد: خسارت‏های ۱۱ سپتامبر و پس‏لرزه‏های بعدی و پس‏لرزه‏هایی که ممکن است به خاطر جنگ با عراق در آمریکا ایجاد شود، عمدتاً به خاطر سیاست آمریکا در خاورمیانه است که در اسراییل طراحی شده، نه در واشنگتن.
اسراییلی‏ها ملتی قانون‏شکن هستند. رئیس جمهور ما باید به جای کمک به اسراییل در فشار آوردن به فلسطینی‏ها، تمام کمک‏های خود را به تعلیق درآورد تا اسراییل، اشغال سرزمین‏های اعراب را رها کرده و به سرزمین خود، در سال ۱۹۶۷ بازگردد.
اگر بوش کمک‏های آمریکا به اسراییل را به تعلیق درآورد، همه آمریکایی‏ها را از بدبختی به دوش کشیدن اشتباهات اسراییل نجات می‏دهد.
محسن داوری
پائول فایندلی
منبع: مجله Institute for Historical Revie


همچنین مشاهده کنید