جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


برج میلا‌د...نماد ملی...اختلا‌ف طبقاتی


برج میلا‌د...نماد ملی...اختلا‌ف طبقاتی
چند سال پیش هر وقت از اطراف برج میلا‌د و از اتوبان‌های مجاور آن رد می‌شدیم نگاهمان خود بخود به سمت برج میلا‌د می‌رفت و چشممان را به سوی تابلوی روز شمار برج خشک می‌کردیم تا ببینیم سرانجام ساخت این برج کی تمام می‌شود و می‌توانیم از بالا‌یش تهران را زیر پا ببینیم.
هرچند که خرج کردن پول ایرانی‌ها برای غیر از خودشان به عادتی با سابقه تبدیل شده، اما اینبار و در جریان ساخت برج میلا‌د که هزینه آن تمام و کمال از جیب مردم تهران رفت،شاهد اقدامی بی نظیر از سوی شهرداری بودیم که حتی برای یک بازدید ناقابل از "نماد ملی" به اخذ هزینه از مردم روی آورده است.
همیشه رسم بر این بوده که برای با ارزش‌ها، قیمت تعیین نمی‌کردند. ولی برای برجی که در جهان به عنوان چهارمین برج به شمار می‌آید و نماد غرور آفرینی ملتی است، هزینه ای معادل ۱۷ هزار تومان برای هر نفر تعیین کرده اند.
به این معنا که اگر درآمد یک خانوار چهار نفره شهری در کشور، کمتر از چهارصد هزار تومان در ماه باشد، آن خانواده زیر خط فقر به شمار می‌رود.با این وجود برای ورودی هر نفر برای بازدید از برج میلا‌د ۱۰ هزار تومان و برای دیدن گنبد آسمان باید ۱۷ هزار تومان و همچنین ۳ هزار تومان ورودی پارکینگ پرداخت کنند.
یک خانواده ۵ نفره با درآمد متوسط و کارمندی اگر بخواهند از برج میلا‌د دیدن کنند و یک شب به یاد ماندنی بر فراز برج داشته باشند باید حدود ۹۰ هزار تومان یعنی یک چهارم حقوق خود را برای یک بازدید یک ساعته و دیدن شهر تهران از ارتفاع ۴۳۵ متری هزینه کنند.
و این در شرایطی است که به هیچ عنوان هوس چیزهای دیگری از انواع اطعمه و اشربه را نکنند چون در آن صورت باید نفری ۵۰ هزار تومان در "رستوران گردون برج" پول خرج کنند.
با این مقدار هزینه که شهرداری برای بازدید مردم از این نماد ملی تعیین کرده،خانواده‌هایی با در آمد معمولی خود را مجبور می‌کنند که تهران را با هزینه کمتری از "بام تهران" و در ارتفاعی پایین تر به نظاره بنشینند و در پایان تفریح خود را با یک شام دلچسب به لذت بیشتری برسانند.
اما طرف دیگر خانواده‌هایی هستند که به محض ورود در پارکینگ برج و دیدن ماشین‌های مدل بالا‌یشان متوجه نوعی تضاد طبقاتی خواهی شد و پی می‌بری؛ برج میلا‌د فقط برای بازدید و تفریح قشری خاص بنا شده که جدای بازدید اولیه، امکانات رفاهی تبدیل شدن به پاتوقی دوستانه برای تفریحات شبانه و سالیانه دوستان را نیز دارد.
کشور ایران در جهان با نام اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی و میدان نقش جهان به دنیا شناخته تر شد و بعد از چند سال با برج میلا‌د جنبه‌هایی دیگر از هنر ایرانی-اسلا‌می را به رخ جهانیان کشیده است.ولی با این وجود شهرداری با نادیده گرفتن ارزش و هنر معماران و مهندسان ایرانی همشهریان را با تعیین نرخ و هزینه بالا‌ از دیدن این نماد ملی محروم کرده و در حق مردم کوتاهی کرده است.
برج ۴۳۵ متری میلا‌د پس از برج کانادا با ۵۵۳ متر، برج مسکو روسیه با ۵۳۵ متر و برج شانگهای چین با ۴۸۰ متر ارتفاع، چهارمین برج بلند جهان با گذشت ۱۲ سال از شروع عملیات ساخت برج میلا‌د و پشت سر گذاشتن ۶ شهردار، با هزینه ۲۳۰ میلیارد تومان سرانجام به مناسبت عید فطر افتتاح شد.شورای شهر تهران در یکصد و بیست و ششمین جلسه خود پس از اختلا‌ف نظرهای متعدد و متنوع در مورد بهای بازدید از برج میلا‌د در مورد منوی بازدید از این برج، تصمیم گرفت. ‌
بر این اساس، بالا‌ترین قیمت بلیت بازدید از برج ۱۰ هزار تومان است که مربوط به بازدید از گنبد آسمان خواهد بود. همچنین مبلغ دریافتی از بازدیدکنندگان از فضاهای عمومی اعم از گردشگران داخلی و خارجی از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ در روزهای پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها و سایر ایام تعطیل و از ساعت ۱۴ تا ۲۳ در سایر ایام هفته برای ورود به مجموعه برج برای هر نفر هزار تومان است. ‌
همچنین بازدیدکنندگان در صورت استفاده از سالن دید، ۶ هزار تومان باید پرداخت کنند. ورودی پارکینگ نیز به ازای ساعت اول، ۳ هزار تومان و به ازای هر ساعت اضافه در پارکینگ یکهزار و۵۰۰ تومان و هزینه پارکینگ بیش از سه ساعت، ۳ هزار تومان در نظر گرفته شد. ‌
به گزارش برنا،برخی از اعضای شورای شهر تهران تاکید داشتند که بودجه ساخت این برج سال‌های سال از جیب مردم تهران بیرون رفته، چرا باید حالا‌ که کامل شده برای بازدید از آن چنین رقم‌های زیادی را بپردازند.
‌مهدیه حیدر
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید