جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چه کسی جرات رقابت با احمدی نژاد را خواهد داشت؟


چه کسی جرات رقابت با احمدی نژاد را خواهد داشت؟
این روزها میرحسین موسوی هم زبان باز کرده، حرف‌های جالبی می‌زند کانّه دولت‌های گذشته و زمان خودش مشکلی نداشته و همه مشکلات به سه‌سال اخیر و احمدی‌نژاد برمی‌گردد. میرحسین هم انگار منفی‌باف شده و فقط انتقاد می‌کند و مظلوم‌تر از احمدی‌نژاد هم پیدا نکرده، شاید از هاشمی می‌ترسیده و با خاتمی هم رودربایستی داشته و دارد چرا که من هرگونه که فکر می‌کنم بسیاری از کارها و برنامه‌های دول سازندگی و اصلاحات با تفکرات و نظرات میرحسین متضاد بوده‌است اما اینکه چرا وی اکنون را برای حرف زدن انتخاب کرده، مسئله‌ای است که مرور زمان آن را روشن خواهد کرد همانگونه که خیلی چیزهای دیگر نیز روشن خواهد شد و روسیاهی بر زغال خواهد ماند.
اینکه بالاخره پس از ۲۰ سال سکوت، میرحسین جرأت این را پیدا کرد تا از احمدی‌نژاد و دولتش انتقاد کند جای بسی خوشوقتی است اما شروع بازی به دست او بوده و پایان ان در اختیار او نخواهد بود.
میرحسین وارد بازی شده که تداوم آن برای وی تبعات سنگینی خواهد داشت، این را مسلم بدانید که میرحسین جرات حضور در صحنه انتخابات را نخواهد داشت و گذشت زمان این را برای شما اثبات خواهد کرد چه اینکه خاتمی نیز اینگونه شده‌است و مانده‌آند در اینکه گفته‌اند یکی از ما می‌آید و الان دیگر نمی‌دانند چه بگویند و شاید در آخر نیز محترمانه میدان را به کروبی شیخ اصلاحات واگذار کنند، اما نکته بسیار مهم آن است که میرحسین تا کی می‌خواهد با یک سایت خاص و با گروه‌هایی هم‌فکر با خودش دیدار کند، او باید به سئوال‌های متعددی در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد و نمی‌تواند از زیر این کار شانه خالی کند، در آن زمان است که «سیه‌روی شود هر که در او غش باشد».
اکنون پرداختن به بخشی از سخنان میرحسین در جمع تعدادی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی که دوست دارند آن‌ها را فراکسیون خط امام عنوان کنند خالی از لطف نیست.
ـ موسوی گفت: امروز در غلتطیدن جامعه به سمت جامعه سوداگر (به معنای مدرن خود و نه بازار سنتی) است که امکان می‌دهد فردی امید ببندد با پول بتواند رای نمایندگان را بخرد یا فردی با وعده ۵ میلیونی برای هزینه کردن مثلا در فلان مسجد در فکر تطمیع نمایندگان باشد. در اول انقلاب چنین تصور نمی‌شد کرد که حتی با ظاهر خداپسندانه به نام دین، نماینده‌ مجلس را تطمیع کرد. این درد بزرگی در کشور است که خیلی چیزها قابل خرید و فروش کردن نبود اما هم اکنون قابل خرید و فروش شده است.
ـ هرچند من اصلا و ابدا از این رحیمی که مدرکش هم "قل" مدرک کردان است خوشم نمی‌آید اما از کسانی هم که بدون اشاره به رویکرها و رفتارهای غلط ۱۶ سال دول اصلاحات و سازندگی که به چنین شرایط سوداگری منجر شده و موارد متعدد و آشکار همانند، چشم‌پوشی می‌کند هم بدم می‌آید چرا که این رفتار را از میرحسین انتظار نداشتم و او را فردی منصف و منطقی تصور می‌کردم. آیا دولت نهم به دنبال تطمیع نمایندگان بوده و در دولت‌های قبلی کسی در دولتها چنین کاری نمی‌کرد. آیا آن فردی که گفته بود ما در مقابل سرویس‌هایی که به نمایندگان می‌دهیم از آن‌ها انتظار داریم کارش درست است و مشکلی ندارد؟ وسئوال‌های مختلفی که میرحسین باید به آن جواب بدهد.
ـ موسوی در ادامه گفت: اگر رل دستگاهی را از بین ببریم و ترمز آن را از کار بیندازیم، هنگامی که سازمان برنامه و بودجه نداشته باشیم، روشن است که لایحه تحول اقتصادی به شکل کنونی در مجلس مطرح خواهد شد.به گفته موسوی یکی از مهمترین وظایف ساختارهای سیاست گذاری این است که تصمیمات هر فرد مسئولی متاثر از یک مسیر عقلانی باشد.
ـ متاسفانه آقای موسوی بخاطر ندارد که سازمان برنامه و بودجه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تغییر نام پیدا کرد و اکنون نیز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نام دارد لذا کارکرد برنامه‌ریزی آن تغییر نکرده‌است، تغییر ایجاد شده در ساختار است تا دیگر یک کارشناس جزء نتواند تصمیمات یک وزیر را زیر سئوال برده و کار ها را متوقف یا کند کند.ضمن اینکه من نمی‌دانم منظور آقای موسوی از " روشن است که لایحه تحول اقتصادی به شکل کنونی در مجلس مطرح خواهد شد" چیست؟ آیا شکل آن مشکلی دارد؟ آیا جز این است که احمدی‌نژاد فداکارانه حاضر شده تا تبعات اجرای این لایحه را بپذیرد و آرزوی چندین ساله آقایان را به منصه عمل برساند؟ اما با وجود قطعیت تبعات این طرح، آقایان می‌ترسند در اثر اجرای آن برای احمدی‌نژاد محبوبیتی ایجاد شود و هی می‌گویند که نباید شتابزدگی در اجرای طرح باشد در حالی که دوسال و نیم کار کارشناسی عقبه طرح است.
هیچکس هم در سخنانش جایگزینی برای آن ندارد که مثلاً در این بخش فلان گونه عمل کنیم، در این زمینه هیچکس از منتقدین و تخریبچی‌ها حرفی برای گفتن ندارند بلکه فقط به قول خودشان نگران تبعات اجرای طرح هستند در این صورت هیچگاه به جایی نخواهیم رسید و باید تا آخر عمر نگران بمانیم همانگونه که دول قبلی اینگونه بودند و چقدر به مملکت از بابت عدم اجرای این طرح ضربه و ضرر زدند و اکنون نیز طلبکارند.
ـ وی افزود: جای سازمان مدیریت وبرنامه ریزی را با چیز دیگری نمی‌توانیم پر کنیم و صرف این که بگوئیم برخی کارشناسان این نهاد سکه می‌گرفتند و بودجه را تخصیص می‌دادند، نمی‌تواند دلیلی برای حذف یک شبه‌ سازمانی که حاصل ۶۰ سال تجربه و دانایی کشور است باشد.
ـ حقیر هم می‌دانم و خود میرحسین هم می‌داند که این سازمان اولاً حذف نشد و ساختار و نام آن تغییر کرد و دوماً این اتفاق یک‌شبه نبود و حاصل همان بررسی و خروجی ۶۰ ساله آن بود که اگر نیاز باشد من کمترین هم می‌توانم دلایل متعدد آن را برای میرحسین تشریح کنم اما چون می‌دانم که او نیز خود می‌داند برایم سنگین است که چرا میرحسین برخلاف اعتقادش سخن می‌گوید و این رفتار ناصوابی است که برایم دردآور است از جانب هر کسی هم باشد فرقی نمی‌کند همانگونه که حمایت‌های احمدی‌نژاد از کردان برایم دردآور بود. ضمن اینکه حاصل ۶۰ سال دانایی کشور سرجایش هست اما با اصلاح معایبش که هنوز هم باید ادامه پیدا کند.
ـ موسوی با تأکید بر درستی تلاش برای هدفمند کردن یارانه‌ها، نسبت به تبعات شتاب زدگی در این لایحه هشدار داد. وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: هر فردی که می‌خواهد بیاید باید در کلام خود این تعهد را داشته باشد که کشور را در مسیر عقلانی هدایت کند‌.
ـ نمی‌دانم تا کی باید ضرر ناشی از عدم هدفمند کردن یارانه‌ها را به کشور تحمیل کنیم، بهره‌وری فعلی ناشی از سیاست‌های شما و دوستان شما در گذشته‌است اجازه دهید تغییر و تحولی ایجاد شود، نترسید آشوبی اگر شد کسی به شما کاری نخواهد داشت همانگونه که در سهمیه‌بندی بنزین کسی سراغ شما نیامد. در مورد بخش دوم هم که خوشبختانه همه مدعی عقلانیت هستند و کسی نمی‌گوید ماست من ترش است.
ـ موسوی خاطر نشان کرد: از کنار ۱۰ هزار مدیری که حاصل گفتمان انقلاب هستند نباید به سادگی گذشت. وی یادآور شد: همچنان که سرداران دفاع مقدس همچون شهید باکری زائیده گفتمان انقلاب بودند، بخشی از مدیریت کشور حاصل شرایط و گفتمانی تکرار ناپذیرند.
ـ باید به آقای موسوی بگویم که یا ایشان ریاضی بلد نیست یا گفتمان انقلاب را نمی‌شناسد. شما هم که حاصل شرایط و گفتمانی تکرارناپذیرید پس اجازه ندهید این جوانک‌های بی‌تجربه و ناآشنا با گفتمان انقلاب وارد صحنه شوند، عزم خود را جزم کرده و وارد صحنه شوید تا خیلی چیزها برایتان آشکار شود.
ـ وی با انتقاد از تخریب ۸۰ تا ۹۰ درصدی بدنه مدیریتی کشور تأکید کرد: در وضع کنونی ما به استفاده از این ظرفیت عظیم نیازمندتر از هر زمان دیگر هستیم.وی تأکید کرد: در وضع کنونی حتی اگر همه نوع سرمایه‌ای در کشور وجود داشت و حتی اگر فراوانی نیروی انسانی در کشور وجود می‌داشت و مدیریت کشور ۱۰۰ برابر قوی‌تر بود، باید این نسل را حفظ می‌کردیم.
ـ دارم به یقین می‌رسم که آقای میرحسین ریاضی بلد نیست یا با منظورش دوران اصلاحات بوده که همه را قلع و قمع کردند. نمی‌دانم منظور ایشان حفظ کدام نسل بوده‌است اگر بفرمایند از آقای هاشمی دعوت می‌کنیم تا وارد میدان شده و جور تردیدهای آقایان موسوی و خاتمی را هم بکشند و آن‌ها را از این "چه‌کنم چه‌کنم" رها سازند.
ـ میرحسین موسوی جذب سرمایه خارجی را در صورتی امکان پذیر عنوان کرد که حداقل مدیریت سازمان‌هایی مانند بانک مرکزی تثبیت شود و در عرض سه سال سه مدیر عوض نشود. وی افزود: سرمایه گذار خارجی دیوانه نیست که با این شرایط در کشور سرمایه گذاری کند. اگر هم سرمایه گذاری می‌آید تنها برای غارت است تا در مدت سه چهار ماهه غارت کند و برود.
ـ ان‌شاءالله آقای خاتمی یا موسوی که بیایند سرمایه‌گذارهای خارجی دیوانه‌شده و برای سرمایه‌گذاری به ایران خواهند آمد، خوب است حضرت آقای موسوی آمار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم را با گذشته مقایسه کنند تا بفهمند که سرمایه‌گذار خارجی چه ملاک‌هایی را برای سرمایه‌گذاری خودش مدنظر قرار می‌دهد ضمن اینکه غارت کشور و اموال بیت‌المال علاوه بر برخی شرکت‌های خارجی توسط برخی داخلی‌ها هم صورت گرفته‌است، خوب است جناب موسوی نیم‌نگاه و اشاره‌ای هم به آن‌ها داشته باشند و به خاطر شریفشان اگر مکدر نشود یادآور شوند قرارداد کرسنت و امثالهم را و اتفاقات متعددی که بویژه در وزارتخانه‌های ارتباطات، نفت و راه وترابری و صنایع و معادن در دول گذشته رخ داد، شاید هم معنای غارت در طول ۲۰ سال سکوت ایشان عوض شده‌است.
بگذریم دیگر، یکی از دوستان انجمنی قدیم که اصلاحاتی است می‌گفت چند ماه پیش خوابی دیدم که شرایط کنونی و فضای انتخابات را به تصویر می‌کشید و درنهایت هم خاتمی و میرحسین جرات حضور در صحنه را پیدا نکردند و کروبی را در صحنه باقی گذاردند و می‌گفت که ما الان هم بر اساس این خواب داریم حرکت می‌کنیم؛ من هم به او گفتم که اولاً شما دیگر نباید آیت‌الله جنتی را بخاطر تعریف آن خواب مسخره کرده و از او انتقاد کنید دوماً امیدوارم این خواب شما محقق نشود و آقایان به حرف خودشان عمل کرده یکی وارد صحنه شود و در یک رقابت جدی، وزن آقایان مشخص شود. منتظر ان روز می‌مانم.
حسن حیدری باقرآبادی
http://hasaneheidari.blogfa.com/post-۱۲۴.aspx
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید